DeLonghi ECAM 23.120(SB) rode driehoek/zetgroep

Wie weet raad....

Betreft een DeLonghi ECAM 23.120 met een gereviseerde zetkop + zetgroep
Prima werking, ontkalkingsprogramma gedraaid geen problemen ondervonden.
Direct daarna geprobeerd de machine te laten spoelen (deed hij vooraf probleemloos) maar ik krijg telkens een knipperend driehoekje!?
Zetgroep staat dat net niet helemaal onderin en moet je met de hand vrijzetten om uit te nemen. Daarna reset van de machine en bij opstarten (spoelen) weer het zelfde probleem. Heb al een nieuwe zetgroep geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Iemand ervaring mee, wat kan het zijn wellicht een microswitch?

Alvast bedankt.

Vervang de print met Hall-sensor onder de motor van de zetgroep.
En de switches voor boven/onder kun je in 'testmodus' goed testen.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op woensdag 21 juli 2021 15:39:13 (35%)

Probeer je de zetgroep uit te nemen als het toestel aan staat of druk je op de aan/uit knop, laat je het toestel in stand-by gaan (zowel elektrisch als mechanisch) en probeer je dan pas de zetgroep uit te nemen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

thanks gaan we proberen de switches zijn idd ok

vervolg.... print met sensor bij de motor vervangen voor een nieuw exemplaar tevens de spindelmoer vervangen ivm speling en de boel zuiver gemaakt en ingevet.

Apparaat doet het prima zet koffie en spoelt alles goed zou je zeggen maar na een aantal bakken koffie en spoelen is het zelfde probleem terug !?!?

Schiet mij maar lek wat kan het zijn???

Weet iemand raad moet toch een bekend probleem zijn heb namelijk 2 dezelfde machines die het zelfde euvel vertonen!

Als je de microswiches meet en de hall sensor ook, dan zou het motor sturing kunnen wezen..

Als een van de magneten in het rad ontbreekt of wanneer een van de magneten omgekeerd zit (noord/zuid), dan krijg je precies dit gedrag. Dus even checken. Polariteit moet om-en-om zitten als je de cirkel volgt.

ik ben ben bij beide niet aan de magneten in het rad geweest!

Wat mij het meest vervreemd is dat hij het eerst goed doet en daarna niet meer. Als hij het doet gaat koffie zeten allemaal fantastisch (lekkere koffie) maar na een tijdje als je wil spoelen of de machine afzet en wil spoelen gaat het mis.

Je hoort hem omlaaglopen, omhooglopen en de switches bedienen daarna loopt hij helemaal omlaag bedient de switch en loopt net niet naar de stand waar je de zetgroep kunt uitnemen. (rode driehoek) zetgroep hendels staan verkeerd? (heb ook een gloednieuwe zetgroep getest en die doet hetzelfde)

Uitzetten helpt niet als je handmatig de zetgroep niet in de vrijstand zet.
Daarna start hij weer op en kun je koffie zetten etc maar spoelen geeft weer zelfde probleem.

dan werkt de Hall sensor niet OK. Telt geen pulsen en weet positie niet meer.. Geen water of koffie ellende op printje??

nope... alles is 100% zuiver en printje is hagelnieuw vandaag geplaatst.
Als die niet zou werken moet het ook met koffie zetten verkeerd gaan toch?

Kan ook een probleem op de voedingsprint zitten, die het signaal niet goed verwerkt.

De meeste problemen die ik hier mee heb en van complexere aard zijn situeren zich vooral in de microswitch in de kop van boven. Infusion upper limit switch. (daarom niet per se in de switch zelf want dat zou niet onder complex vallen).Heb je de kop los gehad? Heb je hem daarna gecentreerd? De 2 microswitchen van de opvangbak en waterreservoir staan in serie. Deze onderbreken toch niet kortstondig? Mss eens beide overbruggen?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 25 juli 2021 22:43:31 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat ik vaak nog even test is een reset naar 'nieuw toestand printplaat' door de PIC chip te resetten = wissen EEPROM data area.

iemand toevallig in het bezit van een service manual?

@EricN, ja de kop is los geweest maar die kan toch maar in een positie worden teruggeplaatst die kun je toch niet stellen/ centreren? (2x schroef/ 2x imbus)

De 'kop' zal er niets mee te maken hebben volgens mij.
Na bereiken eindswitch onder, draait de motor een vast aantal omwentelingen naar boven.
Als orientatie magneten correct is en Hall printje vervangen, danzou ik toch het aandrijfmechaniek verdenken - ook al heb je de spindelmoer vervangen. Even een andere eron zetten en je weet het zeker.
Je kunt ook de machine bij mij aanbieden ter reparatie ;-)

Via google kwam ik op deze thread.
Ik heb hetzelfde apparaat als MGKMSH en hetzelfde probleem.
Als je het apparaat aanzet gaat de zetgroep eerst naar beneden, dan helemaal omhoog en dan direct weer terug naar de uitgangspositie met de hendels verkeerd om.
Het rode driehoekje gaat knipperen.
Ik heb het opgelost door de Hall sensor te vervangen.
Een week geleden gedaan en sindsdien geen problemen meer.
Ik heb trouwens veel gehad aan de uitbouw instructies op de Duitse website komtra.de
https://komtra.de/delonghi-reparaturanleitung-kaffeevollautomaten.html