Technics SU-A800 klasse AA amplifier bromt bij de trafo

pa3gws

Golden Member

Dit bedoeld Krelis waarschijnlijk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Zie ik nou goed dat Beoblofsen dat als af-fabriek oplossing toe heeft gepast? Om welk model gaat dat?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 juli 2021 20:41:53 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

De boem en ontploffingen Beomaster 7007. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

In meerdere modellen toe gepast, tot in de CD wisselaar toe! Kan mogelijk een patent op rusten van B&O.....

Krelis Vonketrekker

Golden Member

PA3GWS, Beocenter 7007, tien tallen vroeger onderhanden gehad. een geweldig apparaat! En boem,... nooit aangetroffen!

Op 25 juli 2021 20:06:02 schreef EricP:
[...]Ik weet niet of die interpretatie wel terecht is. Iemand kan vreselijk slim zijn, maar niet 'ter zake kundig'. En, met alle respect, het is best lastige materie en je komt niet erg kundig over. Op het moment dat het 'lekker knutselen' is: vooral je gang gaan. Op het moment dat het doel is om die versterker te verbeteren... er zijn zat knutselaars die eh... nou ja, laten we zeggen dat het resultaat niet geheel overeenkomstig het doel is. En dat is op zich best jammer van zo'n versterker, niet?

Goed, dan terug naar het probleem. Een ander 'dingetje' is dat de netspanning toen deze versterker gebouwd werd nog best veel op een sinus leek. Inmiddels is dat wat anders. Daar zou je ook wel eens last van kunnen hebben. Of een combinatie van de wat hogere spanning en geen mooie sinus meer. Dat ga je niet zo snel oplossen.

Begin eens met die spanning. Een trafo in serie (zoals hier reeds geopperd) is best een aardig experiment. Zorg uiteraard dat-ie wel goed om zit, anders wordt de spanning alleen maar hoger.

Ik interpreteer iets maar ontken het niet hoor. Ik heb mijn beste tijd op dit gebied wel gehad anders had ik jullie hulp niet ingeroepen. Overigens dank voor de duidelijk zeer goed bedoelde reactie waarbij ik het overigens eens ben dus met dat ik niet (meer) kundig ben op dit gebied en het inderdaad lastige materie is (dat heb ik altijd al gevonden al redde ik mij ooit goed in de analoge techniek).

Ik begrijp het verhaal van de trafo om de spanning iets te verlagen, alleen durf ik dat zelf niet aan. Inderdaad, omdat ik geen risico wil lopen de versterker te molesteren. Maar ik begrijp wat er nodig is en daarvoor dus ook dank.

Op 25 juli 2021 20:21:46 schreef Krelis Vonketrekker:
een B&O idee, twee anti paralel diode's met een liefst bipolaire elco er over van ong. 1000 uF in serie met de netspanning. Hier hou je een DC restant op het lichtnet tegen! Terug te vinden in veel oudere B&O apparaten. (voor brommen ringkern trafo's). Kan je extern testen!!! Wel diodes gebruiken die de grote stroom verdragen. Elco van 25 volt kan je gebruiken.

Dank voor deze tip.
Er deelt hier iemand een B&O schemaatje. Is dat het idee?

EricP

mét CE

Welnu, je hebt nu 2 oplossingen voor 2 verschillende problemen die beiden het symptoom kunnen veroorzaken (naast nog wat andere ellende hoor) wat jij beschrijft. Het is dan toch een kwestie van gewoon ff proberen.

Die trafo om de spanning te verlagen is niet spannend. Er is vast wel iemand die veel handiger is in tekenen en dat ff voor je kan doen. Dan ff aansluiten en voor je de versterker er aan hangt kijken of je 'goed om zit', gewoon met een multimeter. Zo nee: primair of secundair van je 'hulp trafo' omdraaien (en nog een keer controleren). Zodra er een schemaatje is, snap je het direct.
Zoals de meesten hier, heb ik ook een doos met trafoojes. Her en der aan over gehouden. Meestal komt er wel iets uit wat min of meer geschikt is - goed genoeg voor een testje. Is het resultaat bevredigend, dan kan ik altijd nog 'the perfect match' kopen. Hier weet natuurlijk niemand wat jij hebt liggen of wat er in je vrienden- of kennissenkring rond zwerft.

Een andere manier is een lang, dun verlengsnoer waar je zowel de versterker als een 2kW straalkacheltje op zet. Door de forse belasting, zul je wel wat spanningsval hebben. Andere methode, zelfde doel.

Het 'B&O' schemaatje is inderdaad een methode om een kleine DC bias uit je net te verwijderen.

Voor wat betreft (niet meer) kundig / beste tijd: de beste tijd is geloof ik op je 25ste. In elk geval lichamelijk, zo schijnt het. Ik denk dat de meesten hier hun beste tijd dan wel gehad hebben. Join the club :).

Voor de trafotest hoeft de versterker niet open. De nieuwe trafo kun je buiten de kast houden voor een test.

Hierbij een 2-tal manieren om het aan te sluiten. In het onderste schema krijgt de nieuwe trafo zelf ook minder spanning, dus minder kans dat die gaat brommen. Kan een trafo zijn van 12V 1A of zo.

Wel opletten dat je de polariteit goed hebt.

voor de test werkt een serielamp ook al, je hoeft immers geen vermogen over de speakers te sturen voor deze test.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Zoiets als deKees schrijft bedoel ik inderdaad. Ik zat alleen aan een 24V trafo te denken. Vooruit denkend op 240V 'continu' (wat niet zo heel raar is op het moment), eindig je dan ergens tussen de 210 en 220V.
Voor de stroom: ff op het type plaatje kijken. Het zal wel minder dan 200W opgenomen vermogen zijn - waarbij de stroom onder de 1A blijft. Mocht het meer zijn, dan heb je uiteraard een zwaardere trafo nodig.

Op 25 juli 2021 22:14:44 schreef EricP:
Welnu, je hebt nu 2 oplossingen voor 2 verschillende problemen die beiden het symptoom kunnen veroorzaken (naast nog wat andere ellende hoor) wat jij beschrijft. Het is dan toch een kwestie van gewoon ff proberen.

Die trafo om de spanning te verlagen is niet spannend. Er is vast wel iemand die veel handiger is in tekenen en dat ff voor je kan doen. Dan ff aansluiten en voor je de versterker er aan hangt kijken of je 'goed om zit', gewoon met een multimeter. Zo nee: primair of secundair van je 'hulp trafo' omdraaien (en nog een keer controleren). Zodra er een schemaatje is, snap je het direct.
Zoals de meesten hier, heb ik ook een doos met trafoojes. Her en der aan over gehouden. Meestal komt er wel iets uit wat min of meer geschikt is - goed genoeg voor een testje. Is het resultaat bevredigend, dan kan ik altijd nog 'the perfect match' kopen. Hier weet natuurlijk niemand wat jij hebt liggen of wat er in je vrienden- of kennissenkring rond zwerft.

Een andere manier is een lang, dun verlengsnoer waar je zowel de versterker als een 2kW straalkacheltje op zet. Door de forse belasting, zul je wel wat spanningsval hebben. Andere methode, zelfde doel.

Het 'B&O' schemaatje is inderdaad een methode om een kleine DC bias uit je net te verwijderen.

Voor wat betreft (niet meer) kundig / beste tijd: de beste tijd is geloof ik op je 25ste. In elk geval lichamelijk, zo schijnt het. Ik denk dat de meesten hier hun beste tijd dan wel gehad hebben. Join the club :).

Eric,

Dank voor jou bemoedigende reactie.

[off topic]
Ik ben 50 ondertussen (gaat veel te snel, maar heb zowel introverte ADHD als wat kwaaltjes uit het ASS spectrum (daar behoort o.a. Autisme toe) en daardoor vrij ernstige concentratie problemen. Als ik echt rust heb lukt bijna alles, maar dat heb ik vaak niet.

[on topic]
Die van dat straalkacheltje kende ik nog niet, maar lijkt logisch verhaal. Moet je alleen wel oppassen denk ik dat het snoer (vooral bij de stekker) niet in een straalkacheltje veranderd en de zaak in brand vliegt. Op 2 Kw is een klein beetje teveel weerstand al voldoende voor hitte vorming lijkt mij ?

Ik heb na jou woorden hierboven wel meer vertrouwen in dat trafo verhaaltje. Uiteraard niet andersom aan sluiten (daar waarschuwde iemand anders ook al voor).

Bedankt.

Op 26 juli 2021 01:05:54 schreef deKees:
Voor de trafotest hoeft de versterker niet open. De nieuwe trafo kun je buiten de kast houden voor een test.

Hierbij een 2-tal manieren om het aan te sluiten. In het onderste schema krijgt de nieuwe trafo zelf ook minder spanning, dus minder kans dat die gaat brommen. Kan een trafo zijn van 12V 1A of zo.

Wel opletten dat je de polariteit goed hebt.

[bijlage]

Super duidelijk Kees. Dank je wel ?

Op 26 juli 2021 07:16:25 schreef testman:
voor de test werkt een serielamp ook al, je hoeft immers geen vermogen over de speakers te sturen voor deze test.

Ik lees dat het eigenlijk vrij simpel is. Het is hoe dan ook de spanning uit het stopcontact iets verminderen en als de brom weg is een trafo met wat vermogen zoeken om het zaakje met vol volume (bij wijze van spreken want ik trek m nooit helemaal open) ook houdbaar te houden en als definitieve oplossing volgens het schemaatje van Kees.

Dank ?

Op 26 juli 2021 07:35:21 schreef EricP:
Zoiets als deKees schrijft bedoel ik inderdaad. Ik zat alleen aan een 24V trafo te denken. Vooruit denkend op 240V 'continu' (wat niet zo heel raar is op het moment), eindig je dan ergens tussen de 210 en 220V.
Voor de stroom: ff op het type plaatje kijken. Het zal wel minder dan 200W opgenomen vermogen zijn - waarbij de stroom onder de 1A blijft. Mocht het meer zijn, dan heb je uiteraard een zwaardere trafo nodig.

Ik begrijp wat je bedoeld Eric. Dan is het effect beter merkbaar dan met een 12v omdat (inderdaad) het verschil tegenwoordig iets meer dan 12v is.
Het was ooit 220v maar ik dacht al 236v te meten nu, al moet ik daar voorzichtig mee zijn want de meeste meters zijn niet helemaal zuiver.

Moet er wel bij zeggen dat ik onbelast het stopcontact gemeten heb. Maar komt goed als ik zowel 12v als 24v probeer te verlagen. Als het werkt moet tenminste één van de twee het brommen stoppen.

En anders heb ik nog het kunstje tegen gelijkspanning met 2 contra aangesloten diodes (anti parallel) met een 1000 uF bipolaire elko daar overheen.
Wat ik daar alleen niet aan begrijp is dat aangever over een 25v elko sprak en 250v dioden. Dan is die elko toch ongeschikt? Die moet toch 250 of 400 volt zijn?

Op 26 juli 2021 08:38:35 schreef ArnoZdm2:
[...]

Wat ik daar alleen niet aan begrijp is dat aangever over een 25v elko sprak en 250v dioden. Dan is die elko toch ongeschikt? Die moet toch 250 of 400 volt zijn?

over die elco verschijnt maar 1 volt.

vraag: deed de versterker het vroeger wel zonder brom? (heb je de versterker al lang in gebruik?)

hobby luke

Honourable Member

Moet er in dit schema geen bolletje staan op de verbinding links van de elco en de dioden?

pa3gws

Golden Member

Daar hoort inderdaad een bolletje te staan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

dubbel

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 26 juli 2021 12:01:47 (97%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 25 juli 2021 20:33:04 schreef pa3gws:
Dit bedoeld Krelis waarschijnlijk.

Hoe werkt dat nou?
De diodes laten in 2 richtingen DC gewoon door, op de drempelspanning na dan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

De condensator vreet het DC component op ... tot binnen de grenzen van de Vf van de diodes.

Ik heb die ook wel eens gezien met een gelijkrichtbrug waarvan de plus en min waren kortgesloten, dan heb je twee diodes in serie.

-edit-
Daar liep al eens een topic over: https://www.circuitsonline.net/forum/view/128359

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 26 juli 2021 12:31:45 (17%)

RAAF12

Golden Member

Arno: twee componenten epoxyhars dan bromt ie niet meer.

Dislaimer: eigen werk: Een 24V 2A 220V Weller trafo in een WECP soldeerstation die is tweedehands gekocht mét een brommende trafo. De trafo er uitgehaald, de wikkeling helemaal ondergegoten met hars, dat van alle kanten erin laten lopen en blijven kantelen en draaien, tot de wikkeling verzadigd is en uitdruipen en laten harden. Resultaat: een stille trafo.
edit: Zo meteen worden de sec aansluitingen opnieuw gesoldeerd met uiteraard, een andere bout :-)

vergeten

Golden Member

Dus het was niet het blikpakket wat bromde maar de wikkelingen.
Heb je de primaire ook zo gedaan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Alleen de secundaire wikkeling van de trafo, de primaire bromt niet hoorbaar. De trafo in de Technics amp zal anders gebouwd zijn. Misschien zit er ook nog verschil in trafo tussen de mk1 en de mk2 versie, en op de hifiengine site staat helaas maar een schema met die tekening erbij van de trafo. https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/su-a800.shtml

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 26 juli 2021 19:15:44 (16%)