Ik snap hem. Het is al een dubbele schakelaar 1 plafond 1 spiegel.
Maar er bestaat geen to 220 achtig apparaatje die als relais voor een zeer kleine stuurstroom zou kunnen fungeren?
Als het maar zonder die inductieve kickback is.
Ik snap hem. Het is al een dubbele schakelaar 1 plafond 1 spiegel.
Maar er bestaat geen to 220 achtig apparaatje die als relais voor een zeer kleine stuurstroom zou kunnen fungeren?
Als het maar zonder die inductieve kickback is.
Die "RC" kan je over het relais zetten. Dat zou zeker moeten helpen.
mét CE
Het enige wat me niet zo aan staat is een L en een C parallel. Maar het zal wel loslopen met een mini-relais. Als experiment zeker de moeite waard.
Overigens kun je - als je makkelijker aan die onderdelen komt - ook prima een R en een C zelf in serie zetten. Aangenomen dat beiden binnen spec met netspanning kunnen werken natuurlijk.
De vuistregel zegt dat je 'ellende' zo dicht mogelijk bij de bron moet aanpakken voor het beste resultaat. Het spul dus bij het relais monteren en niet in de lamp.
Nog even voor de duidelijkheid: het is een beetje koffiedik kijken op basis van ervaring. Als je het zou willen weten, dan moet je gaan meten.
Tenslotte: houd even in de gaten dat die C continu de netspanning over zich heen heeft. Geeft niks, daar is-ie voor gemaakt. Maar de levensduur is niet oneindig. Als het ding stuk gaat, dan mis je er niks van. Tot er weer lampen gaan hemelen - aangenomen dat dat daadwerkelijk je probleem is.
Ja het is allemaal niet ingewikkeld.
Maar de print van de afzuiging heeft een 5 polige stekker op de print. Nul fase aarde en deze draait standaard op stand laag. Dan kan er een extra draad op voor midden en 1 voor hoog. Ik wou de stand hoog draad gewoon op de lamp aansluiten. Dat komt alleen vanaf een andere groep en wat er dan weer gaat gebeuren wil ik niet weten.
Alleen dat werkt niet met rf besturing. Doe snapt er dan niks meer van
Dus ik heb de 0-12v-signaal die voor een optionele vochtsensor kan worden geplaatst gebruikt. Die schakelt variabel 0-12 naar een andere positoe naarmate de vocht toeneemt.
Foto toegevoegd.
Golden Member
Op 25 juli 2021 14:55:38 schreef Alienbliep:
De folie scheelt iets qua lichtopbrengst maar ik had meer verwacht.
Dank voor de terugmelding! Was het proberen waard.
Heeft die ventilator geen 230VAC ingang? Of iets leuks draadloos?
(Die hier heeft zowel 0-10V als enkele 230V ingangen voor een 3-standenschakelaar, en met een bij-te-kopen extra printje ook draadloze mogelijkheden om 'm aan te sturen. Dat bij-te-kopen printje en schakelaar vond ik vrij goedkoop 2e hands op marktplaats. Maar die 3-standen schakelaars zijn nogal standaard en zou ik verwachten dat ook op de fan van TS wel zit).
Juist. Ik lees nu je post van 5 minuten terug en snap 't. Geen groepen mengen.
Volgens mij heb je zelfs dezelfde soort fan als ik de foto zo zie. (Maar ik heb al die sensorluxe niet. Alleen een draadloze timerschakelaar en een bedrade 3-standen schakelaar. En gaat niet met de lamp mee. Wat eigenlijk wel een goed idee zou zijn...)
Nou die schakelaar zit er niet op.
Ik heb een auto co2 systeem en handmatige timer in de badkamer. Maar op de lamp werkte echt heel fijn. Kinderen zette de fan altijd aan. Haha
Maar met auto co2 en rf besturing dan werkt de Laag middeb hoog niet goed meer heb ik ergens gelezen.
Je moet dan met dip switch iets veranderen waardoor het rf niet meer werkt.
Plaatje erbij gedaan
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zondag 25 juli 2021 22:22:06 (15%)
Wat ik npg zou kunnen doen is een adapter aansluiten op de lichtschakelaar en die met 12 volt een auto relais aansturen die weer de 12v naar 0-10 schakelt. Erg erg omslachtig.
En gaan mijn ledjes niet stuk als ik een adapter tegelijk met de leds uit laat gaan. Hahajaja
grijs is stand 3 en zwart is stand 2, die draden zijn voor een vaste 3 standenschakelaar bij zo'n fanbox. je kunt dus ook direct stand 2 of 3 schakelen van de fanbox met de lichtschakelaar, let wel of het dezelfde groep is..
Moderator
Je hebt ook solid-state interface relais die 230V vreten aan de ingang.
een goeie ledlamp hoort zelf beschermt te zijn tegen deze pieken.
ik heb led TL vervangers in mijn loods, een led lamp met bewegingsmelder (die schakelt met relais), ik heb een dikke 3F compressor, 3F bandenmachiene, hopen zwaar werkmateriaal (t is een halve oldtimer garage) en men huis zit vol met ledlampen. en het water van wasmachiene komt via een waterpomp die om de x-tijd eens aanslaat.
en hier gaan geen ledlampen stuk. ik heb hier een grote led filament lamp, led staanlampen met een lange led strip in, led lampen in E14 formaat, 'chinese' led vervangers in halogeen plafondvoetjes (die van 12V)...
Moderator
@fcapri,
Dat is ook geen probleem, jouw verbruikers hangen gewoon aan het lichtnet.
Dat relaisspoeltje zit in het geval van de TS direct over de lampen.
Dus als je op een ongunstig moment het licht uit doet kan de energie die nog in dat spoeltje zit alleen maar de lampen in.
Nu lijkt me dat bij een mini relais als dit nogal meevallen, maar wie weet hoe hoog die pieken worden.
Het is in het verleden al een paar keer langs gekomen dat een TL-bak met inductieve ballast parallel aan led lampen prima in staat is de LED's te slopen.
Golden Member
(De projectbadkamer wilden ze deze 30cm vanaf de kraan plaatsen.)
Ik zoe hier ook in dat het plafond zone 3 is en dis ip20
Volgens mij hebben we deze discussie gehad in het tegel/wcd topic van 6502 en mag dat gewoon als het een wastafel kraan betreft. 30cm vanaf de douche is een ander verhaal
Ok.
Ik zoek me ondertussen rot naar een solid state relais/mosfet achtig dingetje om met 230v een 12v signaal te schakelen.
Ik heb toegang tot farnell.
Kan iemand mij hierbij helpen?
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 26 juli 2021 09:15:42 (20%)
Special Member
Wat is 'iets'?
Op 26 juli 2021 07:44:53 schreef Sine:
@fcapri,Dat is ook geen probleem, jouw verbruikers hangen gewoon aan het lichtnet.
Dat relaisspoeltje zit in het geval van de TS direct over de lampen.
[........]
Het is in het verleden al een paar keer langs gekomen dat een TL-bak met inductieve ballast parallel aan led lampen prima in staat is de LED's te slopen.
Hoe uit zich dat bij LED TL buizen, die standaard van de ballast gebruik blijven maken en bij LED-panelen?
Tot nu toe heb ik daar nog geen problemen bij ondervonden. Ook niet met elektromotoren (gereedschap, stofzuiger, koelkast en vriezer).
We wijken af.
Wat is een goede schakeling / relais om te gebruiken?
Niet echt hoor, ik zette hier en paar relevante praktijkervaringen op een rijtje.
Nog eentje:
Ik heb hier als jaren een 8W T4 (E27) LED-filamentlamp (AliE, made in China) in gebruik in en "notaris lamp".
Die staat op een tijdklok met relais. Die lamp brandt al jaren iedere avond continue 5 uur achtereen en nog eens 2 × 10 minuten in de nacht.
De ballon wordt c.a. 40°C (iets warmer dan handwarm) en wordt aan de bovenzijde omhuld door een glazen kap. Tot nu toe geen problemen...
De zelfde lamp draait eveneens al jaren op een tijdklok in de buitenverlichting. Lamp is gemonteerd in een gesloten behuizing en is blootgesteld aan zonnestraling en vorst.
Wel ooit last gehad met een mini lampje van IKEA, dat als controle lampje voor de TL balk op de vliering functioneert. Dat ging direct kapot (zie commentaar van Testman, hierboven).
wijken niet af, die led lampen horen niet kapot te gaan van zo een klein relais.
als ik het goed op heb, schakel je de ledlamp uit, en gaat dat relais dan pas wat doen? dan kan die piek in principe nog weinig uithalen want de lamp is uit (die piek kan hooguit de lamp nog wat doen nagloeien).
zou het van dat relais komen, kan je een TVS parallel erover zetten, eentje van 350V ofzo
of je zet een dubbelpolig schakelaar, de ene pool laat je de relais schakelen, de andere uw ledlamp.
ik had in mijn vorig huis ook overal ledlampen, en in mijn garage stond toen een 3fase vrachtwagenbrug die 40A trekt (4motoren van 10A). er is ook geenenkele lamp gesneuveld als ik die brug gebruiken.
mijn loods was trouwens verlicht met verschillende ledstrips van 5meter lang en de enige leds die kapot gingen was door fysieke impact van een ander object.
ik ben al meer dan 10jaar bezig mijn hele huis naar led te converteren, en heb enkel nog maar kapotte leds gehad van oververhitting (slechte montage of verkeerde led in verkeerde behuizing)
Als deze lampen zoveel warmte generen zijn het ook geen energie zuinige lampen! Hebben deze lampen ook een specifieke brandstand, met bv de fitting onder voor schemerlampen? Ook een niet goed werkende omvormer voor de Zonne panelen kan de oorzaak zijn. Je hebt ook niet per ongeluk lampen gekocht voor 130 Volt?
Golden Member
De lampen die de TS gebruikt zijn NIET geschikt voor zijn toepassing.
In een gesloten armatuur hoort een andere lamp zie onderstaande link met de specs.
https://www.lampdirect.nl/philips-corepro-ledbulb-e27-a60-12-5w-840-ma…
Op 26 juli 2021 11:18:55 schreef Hunebedbouwer:
Als deze lampen zoveel warmte generen zijn het ook geen energie zuinige lampen! Hebben deze lampen ook een specifieke brandstand, met bv de fitting onder voor schemerlampen? Ook een niet goed werkende omvormer voor de Zonne panelen kan de oorzaak zijn. Je hebt ook niet per ongeluk lampen gekocht voor 130 Volt?
Alle LED lampen geven een beetje warmte af. Het is niet voor niets dat power LED's gekoeld moeten worden. Ik principe is zo'n LED-filament ook en Power-LED. Dat op >60V brandt (bij de ingestelde stroom). 40°C is ook niet veel. Halfgeleiders worden wel hoger opgestookt!
Als de fitting heet wordt is het echter iets anders, dan zal de switcher niet goed gedimensioneerd zijn of defect. Warm worden is echter ook hier normaal.
Nee, 130V niet, dan zou de boel zijn 'geëxplodeerd'
Specifieke brandstand wordt niet opgegeven, maar daar lijkt me dat er wel rekening mee wordt gehouden. Immers ieder armatuur wordt anders ontworpen: Fitting boven, fitting horizontaal, of fitting onder
Brandstand is voornamelijk van belang bij gasontladingslampen en lampen voor zéér hoge vermogens.
Edit:
Terechte opmerking van pa3gws!
Heeft deze een ander soort leds?
Op het moment dat de lampen uit gaan schakelt het relais uit.
Het probleem met de hefbrug zou anders zijn.
Mijn relais schakelt uit op het moment dat de lampen uit gaan en die inductieve piek komt dus op de lampen.
Mijn mening was hitte. Omdat iemand anders ook al zei 4watt in kelklampen brand ook al door.
Ik wil alleen voor nu weten wat ik in plaats van een relais zou kunnen gebruiken?
Moderator
Op 26 juli 2021 10:40:07 schreef fcapri:
ik had in mijn vorig huis ook overal ledlampen, en in mijn garage stond toen een 3fase vrachtwagenbrug die 40A trekt (4motoren van 10A). er is ook geenenkele lamp gesneuveld als ik die brug gebruiken.
Dat kun je natuurlijk blijven herhalen ... maar dat is heel wat anders.
Golden Member
Op 26 juli 2021 11:48:28 schreef Alienbliep:
Ik wil alleen voor nu weten wat ik in plaats van een relais zou kunnen gebruiken?
Een geschikte lamp !!!