Verkeerslicht laten werken

Ik heb een echt verkeerslicht wat op het gewone lichtnet werkt. Elke lamp heeft een apart schakelaartje waardoor de lampen dus los van elkaar aan en uit zijn te zetten. Ik zou het verkeerslicht graag automatisch laten werken. Dus op groen (langer tijdje), dan oranje (kort) en rood (langer tijdje). En dat in een oneindige lus. Ik heb er weinig verstand van, maar wat kan ik hier het beste op aansluiten om dit op deze manier te laten werken?

Sine

Moderator

Tja, dat ligt een beetje aan je kennis inderdaad, ik kan zo niets bedenken wat je van de plank kunt trekken en dit meteen zo doet.

- Een microcontroller met een paar solid state relais er achter.
- Een handje vol cmos een paar solid state relais er achter.
- Drie tijdrelais in een lusje
- Een programmerbaar relais (logo)
- Een (synchroon)motor aangedreven wals met een setje microswitches (oldschool)
- ....

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is maar net hoe handig je bent.
Je kunt het maken met 3 vertraagd opkomende tijdrelais en een hand vol draad.
Je kunt het maken met wat IC’s met timerfuncties, dan moet je verstand hebben van electronica.
Je kunt het oplossen met een Arduino of Raspberry oid.
Je kunt het oplossen met een kleine handzame PLC, bv een Siemens LOGO
Je kunt het oplossen met een echte PLC..

Aan jou de keuze.

@Sine, jij denkt sneller dan ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voor wat betreft de boven genoemde methode met een Arduino, zoek eens op "Arduino traffic light"
Achter de arduino moet in jouw geval een "arduino relay module".

Ik zou het doen met CMOS IC's die 3 in een lus geschakelde timers vormen.

Overigens is oranje geen goede benaming, de officiële naam van die kleur is geel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

de officiële naam van die kleur is geel

(OT:) Ja, ergens halverwege de vorige eeuw is me ook verteld dat ik dom zou zijn als ik het oranje durfde te noemen. Blijkbaar was dat 'geel' zonder echte reden, want anders had de onderwijzer die reden wel genoemd.
Grappig genoeg werd in die tijd een waarschuwingsknipperlicht van exact dezelfde kleur wél oranje genoemd. Gelukkig heet zo'n licht ook alweer heel lang eveneens geel, dat is tenminste consequent. Maar 't is wel vrij 'donker geel' vind ik.

In de APK-regels voor auto's is nauwkeurig omschreven tussen welke grenzen precies de golflengten van de kleuren van het achterlicht en de (overige) richtingaanwijzers moeten vallen.
Ik kan me voorstellen dat er ook ergens zo'n specificatie voor verkeerslichten moet zijn, maar ben zoiets al googelend nog niet tegengekomen. Iemand?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor alle reacties. Ik ben totaal niet technisch. Het duizelt me eerlijk gezegd. Welke materialen kan ik nu het beste gebruiken? Ik zie bij Conrad bijvoorbeeld een Siemens 6 ED1052 ICC08-OBA1 /C aansturingsmodule 24V/DC staan. Kan ik hier de drie draadjes insteken van de kleuren of heb ik dan een binnenbrand?

Of is er misschien iemand die het voor me wil doen? Tegen een vergoeding natuurlijk. :) :)

Op 26 juli 2021 14:18:46 schreef Frederick E. Terman:
Blijkbaar was dat 'geel' zonder echte reden, want anders had de onderwijzer die reden wel genoemd.

De echte reden is dat het in de wetgeving zo wordt genoemd. In de documentatie van verkeerslichten en de vakliteratuur zal je het woord oranje ook niet tegenkomen, daar is het altijd geel. Soms wordt het amber genoemd maar dat is dan meestal in Engelse teksten.

De golflengte van de kleuren is inderdaad vastgelegd, maar ik kan het ook niet zo gauw terugvinden. Vroeger wel eens gezien, maar het is al een tijdje geleden dat ik me met verkeerslichten mocht bezighouden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Of is er misschien iemand die het voor me wil doen?

Dan is het misschien handig om uw locatie aan te geven, hetzij hier of - nog handiger! - in uw profiel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Deze is het gemakkelijkste denk ik.

https://www.ebay.com/itm/383793121909?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3…

Al zijn de chinezen weer erg karig met informatie.
Maar toch nog een boekje gevonden:

https://www.hwpro.cz/oc/image/catalog/datasheets/HW0532.pdf

GJ_

Moderator

Een 230V Logo is het eenvoudigste en er is de meeste documentatie, hulp en ondersteuning voor te vinden.
De Logo is ook nog eens robuust en veilig zoals ie uit het doosje komt.

Als je niet te ver uit de buurt bent rammel ik het programma er zo in.

Op 26 juli 2021 14:41:49 schreef KlaasZ: De golflengte van de kleuren is inderdaad vastgelegd, maar ik kan het ook niet zo gauw terugvinden. Vroeger wel eens gezien, maar het is al een tijdje geleden dat ik me met verkeerslichten mocht bezighouden.

Het is wel te vinden, als je met geld over de brug komt:

NEN-EN 12368 applies to signal heads with one or more signal lights of the colours red, yellow and/or green signal lights for road traffic with 200 mm and 300 mm roundels and to optical units to be integrated in signal heads to produce the individual signal lights. It defines the product characteristics for the visual, structural, environmental performances and testing of signal heads and optical units for pedestrian and road traffic use.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 26 juli 2021 16:44:46 (62%)

Vroeger bij de rijopleiding werd het oranje genoemd en was het ook.
Over de betekenis verschillen de meningen, bij de één( indien mogelijk stoppen) bij de ander opschieten "het wordt zo rood".

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Deze werkt waarschijnlijk ook :
https://nl.aliexpress.com/item/33002684934.html
Deze staat op uitverkocht, maar dit was de eerste die ik tegenkwam met wat uitleg over de functies.

Op 26 juli 2021 15:13:48 schreef Hunebedbouwer:
Vroeger bij de rijopleiding werd het oranje genoemd en was het ook.

Dat was dan een rijinstructeur die het ook niet wist. Veel mensen noemen het oranje, zelfs politieagenten. Maar dat is dus fout om de reden die ik al heb genoemd.

Je hebt "fout" en "fout".

Iemand die "voltage" in plaats van "spanning" zegt: formeel is het fout, maar er is geen verwarring mogelijk: Iedereen weet wat je bedoelt.

Iemand die "oranje" zegt tegen het "gele" licht in het stoplicht... .formeel is het fout, maar er is geen verwarring mogelijk.

Iemand die "stoplicht" zegt tegen een "verkeerslicht"... formeel ...

Iemand die "W" zegt tegen "Wh", dat is een fout die WEL tot verwarring kan leiden. Tesla batterij in Australie is 300/450 MW/MWh .

https://www.dutchcowboys.nl/technology/tesla-heeft-de-grootste-batteri…

Ze zeggen 100MW, maar wetende dat nederlandse pers dat vaak fout doet... zal het 100MW of 100MWh gewwest zijn? (ik denk dat ze het goed hadden).

https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/australie-bouwt-s-werelds-grootste-…

hier wordt 100megawatt (MW) genoemd, dus vandaar dat ik denk dat bovenstaande 100MW waarschijnlijk klopt. Anderzijds ze hebben het ook over 129 mWh... mijn telefoon heeft al bijna 100 keer meer....

Zo'n vergissing van een factor miljard... tja, ook die haal je er vaak uit. Maar dus bij 100MW versus 129 MWh is het gokken als ze niet duidelijk zijn en de eenheden "mogelijk" verkeerd doen.

"Tesla zet een batterij van 129MW neer in Australie" is vast een kop geweest in de nederlandse pers.

-------------------------------------------------------------

@Hans Derksen

Ik verkoop een "relais bord" waar een processortje op zit. Normaliter wacht die opdat een computer commando geeft: "relais 1 aan AUB", maar de firmware veranderen om je stoplicht te doen moet makkelijk te doen zijn. EU 25 voor de hardware, EU 25 voor de software....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2021 15:55:00 schreef KlaasZ:
[...]Dat was dan een rijinstructeur die het ook niet wist. Veel mensen noemen het oranje, zelfs politieagenten. Maar dat is dus fout om de reden die ik al heb genoemd.

Mijn natuurkunde leraren zowel op de lagere (ja heus!) als op de middelbare school weden altijd boos als je het licht van een natriumlamp oranje noemde. Laat dat nu net de kleur zijn, die voor het verkeerslicht is bepaald. Dus denk aan ‘de gele Natriumlijn’ (≈590nm).....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bij natrium is het makkelijk, is een spectumlijn.

bij verkeerslicht vertrek je echter van een vol spectrum, en dan filter je uit. volgens de wetten van Grassman zijn er oneindig aantal mengmogelijkheden om de gewenste kleur te bekomen, en dat zelfs zonder dat de 590nmeter er ook maar in voorkomt.. het cie kleurendiagramma kan helpen de keuze te maken ;-)

Op 26 juli 2021 14:41:49 schreef KlaasZ:
De golflengte van de kleuren is inderdaad vastgelegd, maar ik kan het ook niet zo gauw terugvinden. Vroeger wel eens gezien, maar het is al een tijdje geleden dat ik me met verkeerslichten mocht bezighouden.

Staat dat niet in de NEN3322?

Tidak Ada

Golden Member

@Kris: Neem het niet te letterlijk. Waarschijnlijk is er een glas gekozen met een kleur die 590nm benadert.
Overigens zijn er twee gele natriumlijnen, 590nm ligt daar ongeveer midden tussen in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik wil wel even opmerken dat mijn eerder genoemde oplossingen zijn voor een verkeerslicht met een ORANJE kleur in het midden.
Met een GELE kleur in het midden is mijn eerder genoemde oplossing uitermate geschikt.
Wellicht ten overvloede, het maakt niet uit welke kleur de middelste lamp heeft.
Ik kan het nog sterker vertellen, zelfs de kleur van de andere lampen maakt niet uit.
Dat is het mooie van mijn genoemde oplossing.
Kom er maar eens op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Die verkeerslichten hebben wel mooie aansluitsnoeren.5 aderig met de kleuren rood,oranje ,groen, blauw(de nul),en groen/geel...En nog sloot een stagiere het verkeerd aan..... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Dat zou ook kunnen komen doordat rood, groen en oranje nou precies de belabberdste kleuren zijn voor een gemiddelde kleurenblinde om van elkaar te onderscheiden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ook een kleurenblinde zou het goed kunnen aansluiten.
Gewoon draden op een willekeurige manier aansluiten, kijken naar het gedrag van de lampen, nadenken en dan de juiste correcties in de aansluitingen uitvoeren. Het zal wel misgegaan zijn bij de puntjes 'nadenken' en 'de juiste correcties in de aansluitingen uitvoeren'.

Op 26 juli 2021 22:51:20 schreef mel:
Die verkeerslichten hebben wel mooie aansluitsnoeren.5 aderig met de kleuren rood,oranje ,groen, blauw(de nul),en groen/geel..

De (meeste) verkeerslichten werken tegenwoordig op 42Vac. De groen/gele draad lijkt me niet nodig, maar misschien wordt groen/geel nog steeds aangesloten.