E27 leds blijven kapot gaan. Badkamer

Op 26 juli 2021 11:56:51 schreef Sine:
[...]

Dat kun je natuurlijk blijven herhalen ... maar dat is heel wat anders.

dus, als ik mijn 40A brug inschakel en de zekering knalt eruit (gebeurde wel vaker dat de diff eruit knalde). het was een oud 3x230V net, dus mijn motoren zitten ALTIJD op dezelfde fase als de ledlampen, krijgen die toch dezelfde pieken?
erger nog, als ik mijn laspost gebruik op dezelfde groep (monofase stekker), dat ding laat 16A zekeringen eruit knallen op vol vermogen.
als de zekering eruit gaat..... waar gaat de energie van mijn lastransfo dan heen? in mijn loods zat verlichting en apparaten gewoon allemaal op dezelfde kring. had maar 2 kringen daar.
een monofase 20A kring voor de hele loods
en een 3F 40A kring waar afwisseld de brug of compressor op zat (de ene trok ik uit om de andere in te pluggen

mijn loods zat volledig achter een hoofdschakelaar, en als ik uit de loods wegging, ging gewoon de hoofdschakelaar eruit. en dan ging compressor, ledverlichting, laders... allemaal in 1 keer uit. nooit een ledlamp of ledstrip kapot gehad op 10jaar tijd.

ik blijf erbij, als mijn 40A motoren in en uitschakelen op het net geen problemen gaf, kan dat klein relais geen uitgeschakelde ledlampen slopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Nu stilaan wat meer gegevens door de TS zijn gegeven denk ik toch dat warmte de grootste kanshebber is.
De gebruikte filamentlampen hebben een gelijkrichter en daarachter wat elektronica aan boord. Moest een transiëntpuls de oorzaak zijn zou eerder die elektronica defect raken en daarmee de hele lamp.
Omdat slechts 1 filament aangetast is,
vermoed ik toch een warmteprobleem. Dat kan komen omdat er in die filamentlampen grote prijs en daardoor kwaliteitsverschillen zitten.

Het blijft een feit dat rondstralers in een dergelijk armatuur een ongeschikte combinatie zijn.

Ook het licht dat door de leds uitgestraald wordt maar niet naar buiten komt wordt in warmte omgezet. Misschien niet de hoofdmoot, maar het draagt toch bij aan temperatuurverhoging.

Inderdaad, 40°C lijkt niet veel, maar de ledchip zelf wordt stukken warmer en heeft bij filamentlampen in tegenstelling tot paneeltjes maar een klein koeloppervlak. ,en als de behuizing een aantal graden warmer wordt, wordt de chip dat ook.

Dus niet het relais aanpassen en nieuwe complete lamp monteren

joopv

Golden Member

led filament lampen zijn bedoeld om het nostalgische uiterlijk van gloeidraad lampen te simuleren. En dat kan natuurlijk alleen in open armaturen, want anders zie je zo'n lamp immers niet :) Ik denk dat niet alleen het optisch maar ook het thermisch ontwerp ook daarop berekend is.

Zo'n lamp in een armatuur met diffusor zetten is tamelijk nutteloos, is ie niet voor bedoeld en niet voor gemaakt...

Het glas kapot maken om de led filament beter te koelen werkt averechts. Lees even het wikipedia artikel over led filament:

https://en.wikipedia.org/wiki/LED_filament

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 26 juli 2021 15:14:50 (25%)

O.o ik lees het ja. Woepsie.

Vanavond heb ik die nieuwe binnen. Even proberen.

Anders word het dezelfde als de ganglamp zonder kap of deksel 8)7

Anoniem

Zonder kap of deksel in de badkamer??
En hopelijk niet met verwijderde ballon van de lamp?
Deadwish?

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk het niet, want zodra de filamenten in vrij convecterende lucht zitten, is de koeling aanzienlijk beter dan in dat afgesloten helium milieu. Probleem is dan echter de elektrische veiligheid (GD schreef ook al tijdens mijn edit).

Ik heb hier zelf een lamp gemaakt met losse filamenten van een oude glazen klok-isolator en die doet het prima.

Denk ook eens aan IP65 Downlights (Lampdirect) voor de 'Bathroom'....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 juli 2021 13:32:45 schreef fcapri:
[...]
dus, als ik mijn 40A brug inschakel en de zekering knalt eruit (gebeurde wel vaker dat de diff eruit knalde). het was een oud 3x230V net, dus mijn motoren zitten ALTIJD op dezelfde fase als de ledlampen, krijgen die toch dezelfde pieken?

Hoe vaak is het gebeurd dat de zekering/aardlek er uit floept? Hoe vaak komt de TS in z'n badkamer?

Met dit soort pieken, hoort een apparaat een tolerantie te hebben: Mag niet kapot gaan van een piek van X volt gedurende Y ms/sec.

De implementatie is dan dat een condensator steeds "een beetje kapot" gaat. En na verloop van tijd is het op.

Antwoord op mijn vraag hierboven: Ik schat dat jij minder dan 30x je zekering hebt laten floepen. En dat de TS (+ familie) vaker dan 30x naar het toilet in de badkamer is geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat relaisspoeltje trekt ocharme 5mA. Hoe ga je daar dan twee parallel geschakelde LED-lampen mee slopen, die samen 100mA verbruiken? Dat relais zal nooit meer dan 5mA maal wortel 2 door de LED-lampen proberen duwen.

Nee, ik volg de "piekspanning" theorie niet. De spoelstroom is hiervoor minstens een grootteorde te laag. Definitief oververhitting als je 't mij vraagt.

Bij een TL-bak parallel met een LED-lamp kan ik er mij overigens wél wat bij voorstellen, een bak met 2x36W doet 900mA, spreekt voor zich dat je een LED-lamp die hiermee parallel geschakeld is flink pijn kan doen.

Zo hij hangt.

Iets meer licht. Perfecte temperatuur.

Nu wil ik hem alleen graag goed houden en weten of ik nog wat met dat relais moet doen.

Dit vond ik op internet. Een 12v relais kan al 1000v produceren.

Here are some scope traces from a small 12 volt relay. Two of the traces are from 12v and one is with only 5v connected. Almost 1000v peak. Time scale was 1us per division so this is approximately 1/10,000 of a second captured here.

This is why you always connect a diode across the coil of a relay when you are controlling t with an arduino or another solid state device.

There is almost no current here but the voltage is more than enough to poke holes in semi-conductors.

Edit:

Ik bedenk me net dat ik met de badkamer bedraden fase+geschakelde+nul naar zolder heb gelegd vanuit de badkamer. Daar kan ik de vintilator ook op zetten. Dan zit het zoiezo op dezelfde groep

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 26 juli 2021 19:49:14 (12%)

je kunt ook een 12V relais nemen, en smps adaptertje die je schakelt met de lichtknop. maar direct met de schakeldraad op de fanbox is nog beter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou dat heb ik net geprobeerd. Met de perilex methode. Soms als het erg nat is drukken wij op de rf timer om het wat langer te laten afzuigen, doen wij de lamp uit en als je die timer op off drukt is het stil.

Als ik nu via de perilex methode hem voluit(overbrug) zet. Op de timer druk dat hij nog 30minuten afzuigt en de lamp uit zou doen(perilex brug weghalen) en dan de timer op off druk gaat hij terug naar halfgas in plaats van stationair. Dus hij vind en perilex sturing en rf bij elkaar niet leuk

1000V onbelast als piek. en dat is dan nog op DC geschakelt, als electromagneet. met een groot magnetisch veld dat ineens inklapt en dan een hoge DC piekspanning geeft.
de uwe werkt op wisselspanning. daarom kan er ook geen diode antiparallel over

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 26 juli 2021 21:52:00 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de zwarte en grijze draad gaan alleen met een opto op de print, en bruin moet 230V blijven houden, anders werkt het niet. ik heb dat met stand 2 gemaakt en een hygrostaat, want anders loopt de fan eerder te kort als te lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laat dat relais gerust hangen, dat is je probleem niet cfr. eerdere posts. Het miniscule beetje energie die de relaisspoel opslaat valt in het niets tegenover het verbruik van de lamp.

ik zie nada vdr aan boord van die print, dus dat relais is zeker wel een verdachte in deze. heb het ook wel bij tlbakken gezien die uitschakelen, paar spotjes erbij op dezelfde schakeling, die even flitsen voor ze uitgaan. een bekend probleem bij die norton 8W tlbakjes en de huidige ledvervangers die blijven sneuvelen samen op 1 schakeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom zou je een VDR nodig hebben als het verbruik van de lamp al hoger is dan de stroom door de relaisspoel? Bij het uitschakelen gaat die spoel zich verzetten tegen een verandering in stroom, de spoelstroom van maximaal ~8mA gaat gewoon door de primaire kant van de led-driver en wordt daar opgeslorpt, die 8mA zijn peanuts voor een lamp die gemiddeld 100mA verbruikt.

Nogmaals, een TL-bak is een hele andere grootte-orde van probleem. Een bak van 2x36 trekt ca 650mA, ruim 100 keer meer dan het relais van de topicstarter. Als je dat ineens dumpt in een lamp die gemiddeld 100mA verbruikt krijg je uiteraard wél een spanningspiek.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2021 21:51:42 schreef fcapri:
1000V onbelast als piek. en dat is dan nog op DC geschakelt, als electromagneet. met een groot magnetisch veld dat ineens inklapt en dan een hoge DC piekspanning geeft.
de uwe werkt op wisselspanning. daarom kan er ook geen diode antiparallel over

Ongecontroleerde opwelling:
Misschien niet conventioneel, maar zou er niet iets met een diac te flansen zijn? Of anders het relais met DC voeden en toch een blusdiode toepassen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

gaat die spoel wel op DC kunnen werken? enkelzijdig gelijkrichten misschien en dan diode anti parallel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste mensen :)

Dat relais. Zit de spoel op de 230v. Die zit op dezelfde schakelaar als de lamp. Dus bij het verbreken van de schakelaar kan er een piek zijn die alleen naar de lamp gaat.

Dit heett niks met dc te maken. Het relais schakelt alleen een stuurstroompje van 12v. Dit wil ik graag zp houden aangezien de comfofan aansturing met perilex verbinding mij niet aan staat. (Het lijkt niet samen met rc te gaan)

De nieuwe lamp zijn wij erg blij mee. Ik heb hem net helemaal afgemonteerd.

Het relais is er even tijdelijk uit tot ik weet of hij kwaad kan.

Ik hoor zeer veel verschillende meningen.

Ik zou dus graag of een solid state relais willen of die rc snubber als dat nodig is. Mijn voorkeur heeft een ssr.

Situatie schets onderstaand

Tidak Ada

Golden Member

Het relais op d foto is en 24V relais, vandaar de verwarring

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niemand idee wat ik in plaats van het relais kan doen of dat ik iets op het relais moet doen?