wie nog suggesties heeft mag die nog doorsturen ik bekijk deze om 3 uur straks nog wel even voor ik vertrek.
wie nog suggesties heeft mag die nog doorsturen ik bekijk deze om 3 uur straks nog wel even voor ik vertrek.
Moderator
Op 26 juli 2021 21:44:37 schreef Friedje:
ik meet op twee wikkelingen 4 ohm en de derde 3 ohm
Als dat echt een ohm verschil is ... dan heb ik geen goed nieuws voor de 3 Ohm wikkeling.
Maak eens wat foto's; van de aansluitklemmen en van het motorplaatje met de gegevens. Meet de spanning met een duspol of universeel meter , niet met zo'n schroevendraaier ding. Dat grommen kan ook een drooglopende pomp zijn, of waar iets in zit.
Special Member
De lagers werden vervangen, dus ik concludeer dat deze versleten waren.
Maar, hoe zit het de de "zitting" van de lagers in het lagerhuis ?
Zijn deze niet uitgesleten ?
Als je de motoras naar boven en beneden heft/duwt, voel je de as dan bewegen? voel je een "aanslag" waartegen je de motoras duwt?
Door het opwarmen en afkoelen tijdens bedrijf/stilstand, gaat het anker van de motor uitzetten en krimpen. Het "losse" lager in de motor gaat dan axiaal verschuiven.
Als de motor jaren gedraaid heeft (de lagers zijn versleten dus hij heeft lang gedraaid) dan is de binnendiameter van de kamer (waarin de buitenring van het lager zit) groter geworden. (Het gaat hier over passingsmaten die tienden van milimeters worden...)
Het probleem is dat het anker niet meer in de stator draait, maar wellicht tegen de stator aan schuurt.
Zit daar je probleem niet ?
Motor is binnengebracht om te herwikkelen. Toch bedankt allemaal.