In 2016 waren de eisen aan dichtheid van een aircosysteem vanwege de GWP waarde van de koelgassen al hoger dan "vroegah." Met andere woorden: een auto geproduceerd in 2016 die een verlies van 8-10% koudemiddel per jaar heeft is niet normaal. Vroeger was dat een algemeen geaccepteerde waarde, maar dan praat ik inmiddels over de jaren 90.
Een lekkage op een o-ring of aan de condensor is een veel voorkomende oorzaak. Ook zie ik geregeld condensors die op een felsnaad gaan lekken door thermische belasting.
6 minuten vacuum vasthouden vind ik niet zo spannend. Als het lek klein is, zegt 6 minuten niet zo veel. Overdruk is vaak interessanter; afpersen van het systeem brengt de lekken beter aan het licht omdat het systeem in bedrijf op overdruk werkt. Het niet kunnen vasthouden van vacuum zegt eigenlijk alleen wat over de kwaliteit van je reparatiewerk of geeft een indicatie voor een eerste grote defect.
Ik verwacht dat je ergens een vervelend piepklein lekje hebt. Dat is met UV goed te lokaliseren. Tip: ga uiterlijk zodra de airco ermee mocht ophouden op zeer korte termijn naar de garage voor de controle. De UV-dye is niet watervast en met een beetje pech spoelt je spoortje weg en kan je opnieuw beginnen.
Ik durf m wel aan te zeggen dat een moderne auto-airco zonder defect het minimaal 8 jaar volhoudt voordat je er echt wat van merkt als eindgebruiker. Dat verlies van koudemiddel is door allerlei emissie-regelgeving (met name vanuit de USA) behoorlijk ingeperkt.