Velleman K4000 versterker probleem

Hallo,
Mijn versterker Velleman K4000 heeft geen output over één kanaal. Spanningen heb ik nagemeten en zijn allen OK.

Met de oscilloscoop heb ik signaal tot aan R9 maar vanaf R52 zo goed als niets meer. Lampje V5 uitgewisseld met het ander kanaal en geen verschil dus aan de lamp is het niet gelegen.

Enig idee waar ik verder kan zoeken ? Mijn kennis van buizentechniek is jammer genoeg beperkt.

Dank alvast

Hugo Welther

Moderator

Bedoel je dat een deel van de PPP niet werkt of dat een volledig stereo kanaal is uitgevallen?
Meet de negatieve roosterspanning op de eindbuizen eens. instelpotmeters defect.

Meet eens de spanning over R52 en de kathode weerstanden R10/R11.
Tegenkoppeling even los maken.
Meet met V5 er uit de spanning op pen 2 van de buisvoet en de GND. Dit moet nul volt zijn, anders is C12 defect.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
blackdog

Golden Member

Hi frankc2,

Een beetje aanvulling op Hugo zijn opmerkingen. :-)

Voor storingzoeken is dit een handig schema opbouw, dit is omdat de trappen Allen AC gekoppeld zijn.
Je geeft aan dat je diverse meetpunten voor DC hebt gemeten en dat deze OK zijn, waarvan ik dan even aan aanname doe, dat je de hoogspanning en de instellingen van de eindbuizen bedoeld.

Hugo geeft C12 aan als de "show stopper" en dat ben ik met hem eens.
Maar C13 staat bij mij op de 2e plaatst, als deze is gaan geleiden wordt het eerste deel van V5 de nek om gedraaid door een hele kromme instelling.

Snelle test:
Haal V5 uit de buisvoet en schakel de versterker in.
Meet op punt 7 en daarna op punt 2 of de DC spanning kleiner dan 100mV is, hou er rekening mee dat vlak na het inschekelen er condensatoren moetn worden geladen zoals C12 en C13, na 1 minuut mag je eigenlijk geen DC spanning meer meten op punt 7 en punt 2 van V5.

Als dit OK is, dan zijn er twee voor de hand liggende fouten optreden, onderbreking in een van de condensatoren C12 en C13, of onderbreking/verloop van R52, dat is de anode weerstand aan pin 6 van V5.
Ook kan V5 echt de geest hebben gegeven, maar die kan je omwisselen als test met die van het andere kanaal.

Succes!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.