Aardeverbinding tussen groepenkast en verdelerkast

De installatie:
Ik vertrek vanuit mijn groepenkast met 4 groepen naar een verdelerkast. Voor elke groep gebruik ik 3 draden (L,N, PE), waardoor er dus aarddraden parallel lopen. Ooit zo gedaan vanuit de gedachte dat door meer meerdere draden te gebruiken dit het veiligst is omdat er altijd een alternatieve route voor aarde is.

Het symptoom:
Elders in het huis hoor ik door een gitaarversterker een hoge pieptoon op het moment dat de warmtepomp buiten draait. De afstand naar de warmtepomp is 10 en er zit een buitenmuur tussen dus lijkt het me niet waarschijnlijk dat het rechtstreeks wordt opgepikt door de elementen dus ik vermoed dat het via de voeding binnenkomt.

Normaliter komt een aardlus icm audioproblemen voor in een andere context, maar het lijkt me wel de moeite waard om te checken. Voor ik draden los ga halen eerste een paar vragen.

- Is de toegestane manier van aarden tussen groepenkast en verdeler toegestaan? Of zou hier bijvoorbeeld een enkele 6mm2 aarddraad tussen moeten liggen?
- Herkent iemand dit probleem?

Toegestaan of niet, denk ik dat je het probleem toch op moet lossen in de gitaarversterker.
De versterker zal waarschijnlijk ook gevoelig zijn voor storingen door LED voedingen, dimmers etc.
Oplossing is zo niet te geven.
Piept de versterker ook met de volume regelaars op nul, zonder aangesloten instrumenten?
Mijn eerste actie is ook een test met een extern netfilter dat ik ooit eens gemaakt heb uit onderdelen van een gesloopte PC voeding.

mel

Golden Member

De installatie is wel in orde.Het ligt idd aan de versterker, of beter gezegd, de instraling erop.De warmtepomp kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.En de afstand is "10 "wat zijn dat?? meters?. cm?. olifanten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er gaan 4 groepen naar een onderverdelerkast? Dat is gek, want normaal mag je geen 4 groepen meer samen laten komen. Kun je eens een foto plaatsen?

Als groepen uitgesplitst zijn mag je ze niet meer samenbrengen. Ook niet in de zelfde behuizing/ buis samen laten komen. Dat de aardes verderop weer aan elkaar hangen is beslist onwenselijk en niet toegestaan.

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Elke groep (die een aarde nodig heeft) moet zijn eigen aardedraad hebben.

Ik snap het niet, met x groepen naar een verdelerkast?
Normaal ga je met 1 groep naar een verdelerkast, en dan verdeel je onder naar x groepen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Die "verdelerkast" zal wel iets met licht en geluid te maken hebben.
Wat ik nog mis: zit die spulleboel achter een aardlekschakelaar?
En voordat ik afgeknord word met: wat heeft dat ermee te maken? Zonder aardlekschakelaar kun je wat makkelijker ergens een verbinding tussen aarde en nul krijgen, zonder dat dat opgemerkt word. Er staat ook nergens hóe die verdelerkast verbonden is met de meterkast.

Op 27 juli 2021 10:40:43 schreef _Joost_:

Normaliter komt een aardlus icm audioproblemen voor in een andere context, maar het lijkt me wel de moeite waard om te checken. Voor ik draden los ga halen eerste een paar vragen.

Ik denk niet dat het probleem voortkomt uit parallelle aardingen van je installatie, die draden liggen toch dicht bij elkaar? Overigens kan je de aardlus theorie in dit geval niet toepassen. hoe meer draden parallel, hoemeer je aarding vermaast zit, en in principe is dat net goed, EMI gewijs.

Waarschijnlijk loopt de stroom van de Emi filters van de FO door een aardraad en nemen je coils dat op, daar zijn ze voor gemaakt :-) zelfs al zijn het humbuckers, op hogere frequenties werkt dat niet, gezien de afstand tussen de elementen.

groepn die samenkomen in een kast al zat gezien, bijv met domotica. lichtgroepen komen uit de meterkast en gaan elders een stuurkast in. dat mag, maar je moet dan wel elke groep in die stuurkast kunnen uitzetten met werkzaamheden aan bijv een actor.

dat aarde van groepen samenkomen is ook niks nieuws, aarde van de badkamergroep gaat via het cap naar de waterleiding, welke via de cv of boiler ook weer aan aarde hangt, en via de hoofdaardrail weer aan de gas en waterleiding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De verdelerkast is inderdaad domotica gerelateerd. Alle aansluitingen (wcd en verlichting) van de begane grond komen uit in de verdelerkast en worden in die kast vervolgens uitgesplitst over een paar groepen.
1. Groep voor de WCD's aan de oostzijde van het huis
2. Groep voor de WCD's aan de westzijde van het huis
3. Groep voor de verlichting
4. Groep voor de WCD's/verlichting in de tuin

Die groepen zitten in de verdelerkast via klemmen aan elkaar gekoppeld, en worden ieder afzonderlijk gevoed vanuit de groepenkast, dus 4x L,N,PE. Via de DIN rail is PE onderling weer gekoppeld in de groepenkast. Er is dus geen sprake van centraaldozen, alles komt samen in de verdeelkast. De verdeelkast hangt overigens pal naast de groepenkast en eea hangt met 4 YMVK kabels aan elkaar.

Ik kan overigens wel niet de groepen in de verdelerkast zelf via een schakelaar/automaat spanningsloos maken. De groepenkast hangt er pal naast en dat kan daar dus. Niet in dezelfde componentenkast, maar wel in dezelfde meterkast.

Met KNX actoren is eea vervolgens te sturen. Die componenten hangen onder de installatieklemmen in de verdeelkast.

Inmiddels getest met een tweede gitaar en die geeft geen problemen, het probleem moet dus inderdaad in die hoek gezocht worden en niet in de installatie. Het eerste exemplaar vangt een hoop rommel op via de elementen. De afstand van de gitaar naar de warmtepomp is overigens zo'n 10 meter (oftewel 2,5 afrikaanse olifant :-)

als de kasten langs elkaar hangen hoeven aparte schakelaars per groep in de regelkast niet. dat is alleen als het in een andere ruimte of buiten bereik hangt. het ligt dus aan de versterker zelf, die pikt gewoon veel te veel op. had je de kabels ook laten zitten tussen gitaar en versterker?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2021 14:17:18 schreef testman:
als de kasten langs elkaar hangen hoeven aparte schakelaars per groep in de regelkast niet. dat is alleen als het in een andere ruimte of buiten bereik hangt. het ligt dus aan de versterker zelf, die pikt gewoon veel te veel op. had je de kabels ook laten zitten tussen gitaar en versterker?

Ja, verder alles hetzelfde

Op 27 juli 2021 14:14:50 schreef _Joost_:
Het eerste exemplaar vangt een hoop rommel op via de elementen. De afstand van de gitaar naar de warmtepomp is overigens zo'n 10 meter (oftewel 2,5 afrikaanse olifant :-)

Ja, toen Les Paul de electrische gitaar bedacht waren er nog geen frequentieomvormers, dus de pick-ups hadden daar toen geen last van, maar tenslotte zijn het gevoelige magnetische opnemers.

Als het stoorsignaal via magnetische koppeling de gitaar bereikt, dan kun je ze ook als meetinstrument gebruiken. Hoe dichter je bij de schuldige stroomdraad nadert, hoe harder de piep.

als rondlopen met je instrument geen verschil maakt kan de oorzaak ook ergens anders zitten (afscherming bvb)

Op 27 juli 2021 14:14:50 schreef _Joost_:
Het eerste exemplaar vangt een hoop rommel op via de elementen. De afstand van de gitaar naar de warmtepomp is overigens zo'n 10 meter (oftewel 2,5 afrikaanse olifant :-)

Veel gitaarelemeten hebben een metalen behuizing. Je zou kunnen testen of die behuizing ook verbonden is met de afscherming van de gitaarkabel. Dat kun je meten met een universeelmetertje,
Als er regelaars op de gitaar zitten, dan zouden die ook in een metalen afscherming moeten zitten. Als dat allemaal niet afgeschermd is kan het allemaal brom en andere stoorsignalen van buitenaf op pikken.