Verkeerslicht laten werken

Anoniem

Op 26 juli 2021 20:25:59 schreef kris van damme:
bij natrium is het makkelijk, is een spectumlijn.

Dat klopt voor lagedruknatriumlampen. Die hebben een smal spectrum met enkele spectraallijnen in het gele gedeelte rond 950nm.
Bij het ontsteken geven ze door de neonvulling rood licht dat langzaam oranje wordt en naarmate de lamp warm wordt en de natriumdamp dominant wordt verandert de kleur naar geel.

Maar hogedruknatriumlampen hebben een veel breder spectrum.

Het verwondert me een beetje dat de leraren blijkbaar algemeen zo de nadruk leggen dat het middelste verkeerslicht geel is.

Waarschijnlijk is het in Nederland gevaarlijk om te roepen "opgepast oranje." Dan staat de bestuurder meteen op de rem omdat hij denkt dat de Koning er aan komt. :-)
Bij ons heeft niemand het over een geel verkeerslicht.

rob040

Golden Member

Op 27 juli 2021 14:53:34 schreef grotedikken:
[...]Bij ons heeft niemand het over een geel verkeerslicht.

In Nederland noemt bijna iedereen het ook oranje en daar gaat deze staart van de discussie ook een beetje over, want het is niet goed.
Dat iedereen het roept maakt het nog niet waar.
Hoe staat het in de Belgische wet omschreven?

Tidak Ada

Golden Member

950nm Ticvaudjuh? Dat is infrarood. Je zult 590nm bedoelen ;)

Nee het zijn de natuurkunde leraren die zulks zeggen.
In tijden van voetbal is oranje dan weer een must, maar dan zie je ook direct het verschil tussen de fans en het geel van de verkeerslichten.

Die koning van ons is trouwens ook fan, zoals bekend, terwijl die uit België meer op ROSE zijn georiënteerd >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
HVinduction

Honourable Member

Misschien gewoon starters voor een TL-buis gebruiken? :+

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe staat het in de Belgische wet omschreven?

Ik zou het niet weten, maar als het is zoals de meeste Belgische wetgeving dan luidt het antwoord "inkonsekewent en verwarrend" - zeker in het FR en allicht nog wat meer in het NL.

Overigens is het ook in mijn zuidnederlandse omgangstaal gebruikelijk om over "oranje" te praten - maar eigenlijk maakt het geen drol uit. Men kan net zo goed over "het middelste licht" praten, dat is precies zo duidelijk, voor sommigen zelfs duidelijker.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Belgen hebben de oplossing. In het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg staat in artikel 61.1 de kleur omschreven als:
"ORANJEGEEL"

Anoniem

Op 27 juli 2021 15:28:51 schreef Tidak Ada:
950nm Ticvaudjuh? Dat is infrarood. Je zult 590nm bedoelen ;)

Nee het zijn de natuurkunde leraren die zulks zeggen.
In tijden van voetbal is oranje dan weer een must, maar dan zie je ook direct het verschil tussen de fans en het geel van de verkeerslichten.

Die koning van ons is trouwens ook fan, zoals bekend, terwijl die uit België meer op ROSE zijn georiënteerd >:)

Natuurlijk bedoel ik 590nm, tikfoutje.

Raar dat gewoontes het waarnemingsvermogen beinvloeden.
Mn heeft het al zoalng over oranje licht dat de werkelijke kleur eigenlijk niet meer opvalt.
Ik zal de verkeerslichten de komende weken eens goed op kleur bekijken.

mvdk

Golden Member

Wat zong Freek de Jonge?

Rij maar rustig door oranje, en geef extra gas bij rood
Er is leven....

Op 27 juli 2021 14:53:34 schreef grotedikken:
Het verwondert me een beetje dat de leraren blijkbaar algemeen zo de nadruk leggen dat het middelste verkeerslicht geel is.

Wij hebben een geel verkeerslicht omdat de Nederlandse wet over gele verkeerslichten spreekt. Ik weet niet hoe het in België geregeld is. Als de Belgische wet over oranje verkeerslichten spreekt, dan hebben jullie oranje verkeerslichten, zelfs als de kleur van de middelste lamp van een drielichter in België en Nederland hetzelfde zijn.
Verkeerslichten die uitgerust zijn met gloeilampen hebben voor de groene lamp een blauw of groenblauw lichtfilter. Het groene licht ziet er dan blauwig uit. Dat zie je vooral bij verkeerslichten met halogeenlampen.

in belgie heet dat ambergeel.
ook de knipperlichten op de autos zijn ambergeel en NIET oranje voor de wet
voorste moet ambergeel of wit licht uitschijnen
achterste moet ambergeel of rood licht uitschijnen

heb ooit die ellende gehad dat ze mijn auto gingen afkeuren omdat mijn knipperlichten achteraan rood waren en niet 'oranje'. dat heeft daar even overhoop gelegen en ik ging met geldige keuring naar huis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Dus Na-lampen geven oranje licht? |:( :>

Zijn alle fysica docenten rood kleurenblind, zeker....

Overigens is ons oog ook het gevoeligst bij die golflengte.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 27 juli 2021 22:18:20 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 juli 2021 21:51:46 schreef fcapri:
heb ooit die ellende gehad dat ze mijn auto gingen afkeuren omdat mijn knipperlichten achteraan rood waren en niet 'oranje'. dat heeft daar even overhoop gelegen en ik ging met geldige keuring naar huis

Op 26 juli 2021 14:41:49 schreef KlaasZ:
De golflengte van de kleuren is inderdaad vastgelegd, maar ik kan het ook niet zo gauw terugvinden. Vroeger wel eens gezien, maar het is al een tijdje geleden dat ik me met verkeerslichten mocht bezighouden.

@fcapri, jammer dat je de geldende kleurenkaart voor je knipperlichten niet had. (Die is uiteraard anders dan de kaart voor verkeerslichten.) Misschien was je rode lampen net 'oranje' genoeg.

Op 27 juli 2021 21:57:16 schreef Tidak Ada:
Dus Na-lampen geven oranje licht? |:( :>

Zijn alle fysica docenten rood kleurenblind, zeker....

Het is maar een naam. De één noemt het geel, de ander oranje en weer een ander ambergeel.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 27 juli 2021 22:14:56 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Klopt, net als de definitie van de seconde en de meter, maar daar zeuren we niet over. Waarom dan wel over de officiële definitie van de kleur geel?
We denken hier op 't forum toch fysisch? Nou dan....;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 27 juli 2021 22:24:48 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 juli 2021 22:09:20 schreef ohm pi:
[...][...]@fcapri, jammer dat je de geldende kleurenkaart voor je knipperlichten niet had. (Die is uiteraard anders dan de kaart voor verkeerslichten.) Misschien was je rode lampen net 'oranje' genoeg.[...]Het is maar een naam. De één noemt het geel, de ander oranje en weer een ander ambergeel.

was een dodge. knipperlichten vooraan waren de witte standlichten, en achteraan waren het de stoplichten die knipperen.
zo een jonge knul ging eens gaan zeggen dat zoiets niet mag en oranje MOET zijn.
dus heb ik daar eens de wetteksten van technische eisen voor motorvoertuigen afgerammeld. hem dan ook attent gemaakt dat "oranje" stadslichten vooraan verboden zijn en dat ik mijn 'originele' dodge lampen NIET ging vervangen door aftermarket die dan geen CE keuring hebben voor op die auto.
die auto was al 29jaar ingeschreven in belgie en was de vorige 29jaar WEL in orde.

heeft dan nog eens wat zitten zagen over mijn niet originele spiegels op de deuren, en het ontbreken van een rood etiket op mijn gordels (een 77'er dodge heeft origineel GEEN gordels), maar na de zoveelste rechtzetting langs mijn kant, heeft die toch maar alles goedgekeurd. t is erg als je zulke mensen hun job moet leren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 juli 2021 22:22:34 schreef Tidak Ada:
Klopt, net als de definitie van de seconde en de meter, maar daar zeuren we niet over. Waarom dan wel over de officiële definitie van de kleur geel?

simpel... les gouts et les couleurs ne se dispute pas.. dus iedereen mag er zijn zegje over doen en er een verschillende mening op na houden. Zo een uitspraak is er niet over de seconde, noch over de meter.

Op 27 juli 2021 21:57:16 schreef Tidak Ada:
Dus Na-lampen geven oranje licht? |:( :>

Overigens is ons oog ook het gevoeligst bij die golflengte.

nee, das voor geel-groen, een klein beetje de ander kant op in het spectrum, maar we gingen er niet over discuteren :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 27 juli 2021 22:46:38 (27%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 juli 2021 21:51:46 schreef fcapri:
heb ooit die ellende gehad dat ze mijn auto gingen afkeuren omdat mijn knipperlichten achteraan rood waren en niet 'oranje'. dat heeft daar even overhoop gelegen en ik ging met geldige keuring naar huis

Dat hebben we toen immers opgezocht? De APK-eisen zijn heel duidelijk. In BE zal het niet veel anders zijn.

2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Wijze van keuren: Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

gevonden... was even zoeken in het archief... een CIE diagramma met vele namen van kleuren, voer voor discussie :-)590nm is oranje volgens cie..

en het perceptiediagramma. zie je meteen dat wat voor de ene geel is voor de andere oranje kan zijn of groenig geel...maar wordt er nu niet gifgroen van

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kortom: over kleur(namen) valt te twisten... maar áls je een officiële benaming zoekt voor 590 nm, dan is dat toch echt 'oranje'. :) :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dan maar even over het groen beginnen, dat is 525 nm. In den beginnen waren er nog geen led verkeerslichten omdat men niet precies dat groen kon maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Op 27 juli 2021 21:51:46 schreef fcapri:
in belgie heet dat ambergeel.
ook de knipperlichten op de autos zijn ambergeel en NIET oranje voor de wet

in de wet staat geen ambergeel maar oranjegeel.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 28 juli 2021 01:03:14 schreef Peter112:
ts heeft het alweer opgegeven .

Logisch. 37 van de 44 antwoorden zijn off-topic gezwam over het verschil tussen geel en oranje. Gezever over iets dat absoluut niet van enig belang is.
(niet dat ik daar ook aan meegedaan heb of zo)

bprosman

Golden Member

Op 26 juli 2021 15:11:27 schreef GJ_:
Een 230V Logo is het eenvoudigste en er is de meeste documentatie, hulp en ondersteuning voor te vinden.
De Logo is ook nog eens robuust en veilig zoals ie uit het doosje komt.

Als je niet te ver uit de buurt bent rammel ik het programma er zo in.

[...]Het is wel te vinden, als je met geld over de brug komt:
[...]

Niet echt een lekker leesbaar format :
https://standards.iteh.ai/catalog/standards/cen/004ba871-9274-4ef6-9a0…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.