Ziggo kabel TV signaal meten

Op 21 juli 2021 02:40:14 schreef maartenbakker:
Maar dan moet je ze eerst inprogrammeren. En als dat niet lukt, waar ligt het dan aan? Zal wel het signaal zijn, maar....

En precies dàt bedoel ik!

Ik hoop geen mosterd na de maaltijd, maar kan het zijn dat je bent afgesloten als zijnde geen klant?
Woon je in Ziggo gebied en je Humax is aangesloten op het CAI net van Ziggo, kun je gemakkelijk zien of er signaal is door naar het menu te gaan.
Instellingen->signaaldetectie (ik moet het zien, dan weet ik het zo. :-) )
Anyway... De signaalsterkte moet minimaal 35% zijn. En max 80%.
Dat zijn mijn persoonlijke waardes waarvan ik weet dat het werkt. Die komen in dBmV ook redelijk binnen de marges die Ziggomonteurs moeten nastreven.
Als je dat hebt, zou je al signaal moeten ontvangen.
Het kan nog altijd slecht signaal zijn, wat je weer ziet in de tweede "balk". De kwaliteit moet 100% zijn. Met 70% red je het ook wel, maar het is een indicatie dat er flink wat loos is.

Het IMD (Ingress Monitoring Device) kanaal is digitaal niet te ontvangen.
Hoeft ook niet meer want de monteurs hebben tegenwoordig andere manieren om dit uit te lezen.

Ik weet dat er weer veel afsluitrondes zijn en dat er hele bestanden van ex klanten worden weggewerkt. Dat wordt zijdelings gemonitord omdat we niet willen dat we een bestaande, netjes betalende klant wordt afgesloten.
Maar het kan voorkomen dat er een klant bij zit die GEEN modemdiensten afneemt en daardoor niet op afstand gemonitord kan worden.

Dus resumerend. Je hebt Ziggo. Je hebt je kabel rechtstreeks aangesloten op je hoofdaansluiting en op je Humax5300. Je Humax is goed ingesteld met de juiste frequenties en je ziet in het genoemde menu dat er GEEN signaal is... Dan heb je een goede kans dat het niet bij jou ligt.
Maar ook dan kan het voorkomen dat je Humax defect is. Is deze van jezelf, moet je ook kosten betalen. Heb je die in bruikleen, kost het je niets...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 21 juli 2021 07:39:12 schreef rew:
[...]Ze zijn zeker een nieuwe trein (spoor) voor de deur aan het leggen. :-)

Ziggo bellen, als ze zelf komen met het ligt aan ons, we sturen iemand, dan is het toch goed. Anders als ze hinten naar dat je de monteur zelf moet betalen, dan zeg je: Ik zoek zelf nog even verder, donderdag is er weer iemand beschikbaar in mijn omgeving met meer verstand van zaken.

Er moet altijd worden gewezen op mogelijke kosten. Daar ontkom je niet aan.
Of ze ook gerekend worden is een tweede...
De meeste storingen liggen toch echt in het netwerk of in de apparatuur van Ziggo en dat kost je niets.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mvdk

Golden Member

Oh, m'n topic is weer boven komen drijven.
Het lijkt erop dat de plug van de klantkabel in het casemaaansluitpunt kapotgetrokken is, en bovendien zat een en ander vast. Het aansluitpunt zit op een rare plek, vlak boven de vloer, achter een kast.
Er word aan gewerkt om 't in orde te krijgen.
En ja, al die tijd zonder tv.. :+

tja, het schijnt dat sinds de formule 1 niet meer bij ziggo zit het komende seizoen, dat er toch wel wat klanten zijn gaan lopen bij ziggo. nu zijn ze het weer niet eens dat de ACM zegt dat klanten hun eigen modem kunnen gebruiken, kun je ook eens van die ziggo modems af met de brakke software en instellingen die terugspringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2021 21:21:13 schreef Fantomaz:Het IMD (Ingress Monitoring Device) kanaal is digitaal niet te ontvangen.
Hoeft ook niet meer want de monteurs hebben tegenwoordig andere manieren om dit uit te lezen.

Is dat het kanaal dat ik op mijn analoge Zwart-Wit-TV met kanalenkiezer bij Ziggo wel kan ontvangen, voor afbeeldingen daarvan zie de post https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2280662#2280662.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Dat analoge kanaal verschilt per gebied en zal lang niet overal meer toegepast worden.

Dat was jaren het 'hulpmiddel' voor veldmonteurs om het retourpad te controleren.

Kleine modulator/zender bij de klant en je zag zo hoe het aan de andere kant uiteindelijk eruit kwam.

Op 27 juli 2021 22:38:52 schreef testman:
nu zijn ze het weer niet eens dat de ACM zegt dat klanten hun eigen modem kunnen gebruiken, kun je ook eens van die ziggo modems af met de brakke software en instellingen die terugspringen..

Ik houd mn hart vast. Netto is, voor kabelnetwerk, die vrije modemkeuze een enorm risico in de stabiliteit.

Een vrije markt klinkt leuk, maar werkt in de praktijk vaan ook juist anders dan bedacht.

Vanuit een providerperspectief:
Geteste modems op je netwerk, selectief aantal modellen
Je support maar een paar modellen, de helpdesk kent die, de monteurs kennen en weten het gedrag van de modems.

En straks met de vrije markt?
Meer gezeur bij de helpdesk, klanten met de meest rare modems, ontevreden klant want de helpdesk helpt ze niet goed
En in het netwerk: Rare modems, wazige firmware, vreemd gedrag, met alle bijkomende ellende op het netwerk.

Ik heb bv al een aantal keren docsis modems gezien die zich niet netjes aan de standaard hielden en bv op eigen initiatief andere upstream levels gaven.

Dat kan dus mooi een netwerksegment over de zeik helpen.. Als een modem ineens maximaal gaat zenden en een upstream transmitter overstuurt heb je ellende.

maartenbakker

Golden Member

Als een modem niet aan de vereiste norm voldoet, zal je het vast wel van je netwerk mogen knikkeren. Vrije modemkeuze betekent ook niet dat je bijvoorbeeld een DOCSIS 1.0 modem hoeft te ondersteunen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."