Whirlpool Koelkast WSC5555 a+x display defect

Ik heb al twee draadjes gevonden op dit forum over deze koelkast met hetzelfde probleem, maar geen van beide bieden een oplossing.

Vandaag tweedehands deze koelkast gekocht via marktplaats. Ik had de verkoper gevraagd of de koelkast nog helemaal in orde was en hij antwoordde dat dat het geval was. Helaas heb ik hem op zijn blauwe (of eigenlijk bruine) ogen vertrouwd en de koelkast verder niet gecontroleerd toen ik hem ophaalde. Thuis bij installatie bleek al snel dat de display nagenoeg niet werkt (de lampjes die aangeven dat een deur open staat werken nog wel, alsmede enkele segmenten van het linker 7-segments displaytje). Hierdoor kan ik de temperaturen niet aflezen.

Overigens bleken er ook nog allerlei dingen gebroken/gebarsten te zijn, dus dit was sowieso voor mij de laatste keer dat ik iemand op marktplaats op zijn woord vertrouw...

Enfin, terug naar het originele onderwerp: de display. Is hier nog een vervangend bord voor te vinden misschien? Of is het wellicht een eenvoudige reparatie?

Als je hem net gekocht hebt en een mondelinge overeenkomst hebt en de moed hebt hem met zijn moedwillige kat in de zak te confronteren dan zou ik vooreerst die optie nemen. De waslijst met problemen aan deze modellen wil je niet in huis halen zeker als een deel daarvan al aan de gang zijn. Niet zomaar dat deze op marktplaats verschijnen. Ik dacht ook vernomen te hebben dat sommige stukken zelfs niet meer te krijgen waren? Veel moed met de retour actie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat had ik al gedaan. Hun antwoord? Geparafreerd: niet hun probleem, had ik de koelkast maar moeten inspecteren en hun niet op hun woord moeten geloven.

En helaas moet ik ze daar gelijk in geven. Ik zou inmiddels (zeker op marktplaats) beter moeten weten dan mensen op hun woord te geloven.

Heel spijtig. De blauwe leds hebben een korte kevensduur en zijn zeer fragiel dus om ze te vervangen heb je al heel goed materiaal en skills nodig. De print zelf is heel duur en ik dacht ook niet meer verkrijgbaar. Dat 2dehands gedoe hoor ik hier veel passeren. Ontzettend sneu en hierdoor verlies je heel veel van je geloof in de mensheid. Vieze beestjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ben vrij handig met een soldeerbout (repareer ook regelmatig zelf witgoed/bruingoed/telefoons/overige elektronica) dus als het vervangen van de 7 segments LEDs het enige is, wil ik dat zeker proberen. Heb alleen geen idee hoe ik bij de print kom.

Off topic: zojuist ook even de watertoevoer aangesloten, dat leek in eerste instantie te werken maar toen ik een half uur later de keuken in liep, stond de halve keuken blank... :(

Dat is niet echt off topic ;-). De blauwe leds heb ik zelf nooit vervangen. Bij het minst dat je in de buurt komt met de soldeerbout is de boel om zeep maar mss dat er hier anderen zijn die die poging al wel gewaagd hebben. De print heb ik er regelmatig uit gehad maar de laatste keer is ondertss al een jaar of 5 geleden. Meestal heel eenvoudig maar verschilt per design. Normaal klinkt het glasje (plexi) er gewoon af.

Veelvuldige defecten bij deze en dus mss in het oog houdbaar:

1: ondooiverwarming (zit in diepvriesverdamper. Toestel gaat na een maand koelprobleem geven en de verdamper blijkt dan 1 bol sneeuw.
2: diffuser. Dit is de motorgestuurde klep bovenaan links in de koelkast. De klep breekt af en de regeling vd koelkast temperatuur werkt dan niet meer. Naargelang de plaats dat de klep eindigd zal de temperatuur te warm of koud zijn. Normaal als je de frigo een hard reset geeft (stekker uit en in) gaat deze klep een toertje draaien. Dit kun je visueel inspecteren als je de boel daar open legt. Zit in een styrofoam tunnelvorm.
3: display. Weet je al denk ik ;-)
4: frigodeur lifter. In de scharnier onderaan zit een vorm die de deur lift bij openen. Deze slijten af. Nog te vinden dacht ik maar heel moeilijk.
5: lichtschakelaar frigo
6: waterlekkage zitten meestal aan de filter. Elders kan ook maar zeldzamer.
7: klepmotor systeem van de ijsflap. Merk je snel als je ijs neemt.
8: drukschakelaars ijs en water. Merk je ook snel bij gebruik.

Hopelijk blijf je voor de rest gespaard want dit zijn niet de enige euvels. Niet meer leverbare stukken zijn heden het grootste probleem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Lekker ding die koelkast.. waterlekkage opgespoord?? Bij de displays zet ik meestal rode leds in die gaan langer mee edoch een hoop gepruts om gegoten display uit te bikken... Samsung heeft die makken ook

Bij deze is de led difuser er gewoon los op en klikt en eenvoudig af. Samsung idd. Pfff.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eén positieve noot: de ijsmaker werkt! Ik zag net in het ijsbakje een paar ijsklontjes liggen. :)

Maar goed, ik wilde dus even het waterfilter eruit halen om te kijken of hij daar misschien lekt, kom ik echter dit tegen:

Waar is de draaiknop gebleven? :D

De filter zet zich na verloop van tijd muurvast en dan breekt de top af. Wel veel roest aan het chassis en indeukingen in het plastiek. Afgezien deze.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

kast is redelijk mishandeld dus... Ik zie ook roestvorming bij onderrand, dus leiding die er langsloopt is aan roesten... hoop dat het allemaal goed gaat...

Je hebt eigenlijk een hoop schroot gekocht zo te zien... Sterkte ermee.
Hopelijk heb je niet al teveel betaald voor dit stuk oud ijzer.
Je geld wordt nu gebruikt voor een nieuwe koelkast en jij zit met het overschot opgezadeld. Mag je straks ook nog betalen voor de afvoer of erg dure reparaties.

Ik zou ze toch eerst moeten zien in werking en goed inspecteren, dan pas betalen.
En er is ook al roest te zien, een slecht teken. Ik vrees dat dit stukje techniek afgeschreven is. Ongelooflijk dat er zoiets wordt verkocht...

Het is nu dus erg duidelijk waarom ze zo snel mogelijk de deur uit moest.

Zou je niet iets via marktplaats zelf kunnen regelen? Dat je je geld terug krijgt?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb er €200 voor betaald. Geen idee of dat duur is voor een 8 jaar oude Amerikaanse koelkast in deze staat. Ik zie ze veel vaker voor die prijs op marktplaats staan.

Waar ik me zo mateloos aan erger, is dat de verkoper bij hoog en laag beweert dat alles werkte en in orde was toen hij hem aan mij verkocht. Inmiddels heb ik wel een aantal bewijzen dat dat niet zo was.

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op woensdag 28 juli 2021 23:10:09 (38%)

pas nog zon ding van eenzelfde leeftijd en merk richting stoep verwezen omdat men in geen jaren de condensor had schoongemaakt, compressor was in de puin gelopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En iedereen bouwt dat in hoewel dit eigenlijk niet mag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 juli 2021 12:13:55 schreef EricN:
De filter zet zich na verloop van tijd muurvast en dan breekt de top af. Wel veel roest aan het chassis en indeukingen in het plastiek. Afgezien deze.

Goed gezien, dat was mij zelf nog niet eens opgevallen - zonder leesbril ben ik zo kippig als maar kan. Overigens ná inspectie (met leesbril) zag ik dat er niet alleen deuken inzaten, maar ook twee scheuren.

Nu heb ik niet echt veel verstand van koelkasten, maar is dat een groot probleem? Kunnen daar schadelijke gassen of zo uit ontsnappen? Of is het gewoon een isolatie-zone?

Vocht trekt in de isolatie en vermindert de isolatie factor en gaat meer stroon gebruiken.. grootste zorgen is de roest.. zou de kast retourneren.. marktplaats inschakelen voor hulp.. maar voortaan beter opletten is ook wel iets...

Ik vind 200 euro voor dit stuk oud roest nogal veel eerlijk gezegd.

Zelf zou ik dit van de hand doen voor 50 euro, en eerlijk tegen de mensen zeggen dat het meer voor wisselstukken bedoelt is. Ik denk dat anderen hier het wel eens zijn, dat in huidige staat dit geen 200 euro meer waard is. |:( Moest alles gerepareerd zijn geweest, dan was het een andere zaak.

Ik zou een brief schrijven vergezeld met foto naar marktplaats, zij zijn de enigen die je nog kunnen helpen.

Gaan ze niet akkoord kan je het ook op een akkoordje gooien, bvb 100 euro terug. Ieder fifty-fifty, als de eigenaar daar niet mee akkoord gaat dan is het een egoist... Want hij weet best dat ie in de fout is. :(

Hij heeft je letterlijk gewoon zijn afval verkocht. :/

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

De verkoper blijft beweren dat de ijskast helemaal goed was toen ik hem op kwam halen. Dus volgens hun is er blijkbaar in de 10 minuten dat ik de ijskast vervoerd heb, de volgende defecten ontstaan:

  • Deuken in de buitenkant
  • Deuken in de binnenkant
  • Lades afgebroken
  • Ophangbeugels afgebroken
  • Display kapot
  • Lekkage
  • Roest

Marktplaats zegt mij niet te kunnen helpen en verwijst mij naar het juridisch loket. De verkoper wil niet meer met mij communiceren.

Overigens heb ik nooit geklaagd bij de verkoper over de deuken omdat ik die inderdaad heb kunnen constateren toen ik hem op kwam halen. Maar over alle andere gebreken heeft hij gelogen. Dat de display kapot was voordat hij mij de koelkast verkocht, kan ik inmiddels bewijzen (en dus dat hij daarover liegt).

Ik had de verkoper twee voorstellen gedaan. Of ik breng de koelkast terug en hij geeft mijn geld terug, of hij geeft mij €100 van de aankoopprijs terug. Geen van beiden wil hij doen en hij heeft nu de communicatie stop gezet.

Even iets anders, hoe kom ik bij de print van de display? Dan kan kijken of ik die kan repareren.

Op 29 juli 2021 17:59:08 schreef Zippy1970: hij daarover liegt).

Ik had de verkoper twee voorstellen gedaan. Of ik breng de koelkast terug en hij geeft mijn geld terug, of hij geeft mij €100 van de aankoopprijs terug. Geen van beiden wil hij doen en hij heeft nu de communicatie stop gezet.

Ik zou je verlies nemen en dat ding bij hem in de plantenbak kieperen.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt ook de koelkast houden en wat anders in de plantenbak kieperen ;)

Ik neem aan dat het een particuliere verkoper was? Als het een zwarte of witte handelaar was zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 juli 2021 23:33:45 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die koelkast zou ik van woede gewoon voor zijn garage gooien...
Zo een mensen daar kun je niks mee, die denken alleen aan zichzelf.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 29 juli 2021 18:00:20 schreef Zippy1970:
Even iets anders, hoe kom ik bij de print van de display? Dan kan kijken of ik die kan repareren.

Ik heb de foto's nog eens bekeken daar mijn geheugen me bij deze in de steek laat maar de ganse bak moet er vooraan dus uit. Dit wil zeggen dat je aan de buitenrand moet het front van de weerhaken trekken/prutsen. Niet ideaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?