robuster circuit diode bridge

Hi
ik heb van onderstaande verschillende circuits op mijn pcb zitten.
De input is 230Vrms. Het relay staat aan de AC kant. Ik wil deze AC input testen met een load. Aangezien ik alleen een DC chroma load heb heb ik er dus een diode bridge tussen geplaatst.

Wat mij opvalt is dat er af en toe toch een relay kapot gaat en ik vraag mij hoe dit kan. De relays voldoen aan de specificaties. want ik test met max 10A.

Kan ik de relays op een of andere manier extra beveiligen?
Ik hoor het graag!

vergeten

Golden Member

Wat is er dan stuk aan het relais, als hij stuk is gegaan bij het testen?

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 28 juli 2021 14:18:28 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

10A DC is gelijk aan 10A AC over tijd maar de piekwaarden van AC zijn veel hoger.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Heb je al een RC filter over je contact geprobeerd?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je beschrijft een test-opstelling en zegt dat je "van onderstaand schema diverse op je pcb hebt". Dat schema beschrijft een test-opstelling.

Gaan de relais kapot in de testopstelling? Gaan de relays kapot in de werkelijkheid?

Als de DC load een condensator aan de ingang heeft om "schakelfrequenties" binnen het apparaat te houden, kan de momentane stroom kortstondig veel hoger zijn dan de ingestelde stroom. Dat kan best je relais sneller nekken dan je zou verwachten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hi,

de relais gaan kapot in werkelijkheid.
Ik ben bezig met een eigen projectje. hiervoor mag ik bij een bedrijf equipment gebruiken. Ze hebben hier een DC chroma load(chroma 63206).

Ik wil wat outputs op mijn product testen met een load. maar omdat er dus alleen een DC load is heb ik dus diode bridges gebruikt om het alsnog met deze load te kunnen testen. In mijn test schakel ik de load aan voor 10 sec en dan weer uit en dit doe ik een aantal keer.

Ik vind het dus best vreemd dat deze relais stuk gaan aangezien ze flink wat current/voltage kunnen hebben.

Sine

Moderator

Als je met "in het echt" in je testopstelling bedoeld kan dat best eens kloppen.

Als die DC load een ietwat capacitieve belasting vormt bakken je contacten vast.

Wat voor een belasting is je ontwerp voor bedoeld? En wat voor een relais gebruik je?

benleentje

Golden Member

Graag het merk en type van de relais en nog liever de datasheet hier laten zien. Als e er op een relais 10A staat wilt dat enkel zeggen dat het 10A max is onder de meest gunstige omstandigheden. Lees volgende artikel eens door.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruikscategorie
Als een relais bv 10A kan hebben en je gaat daarmee een motor inschakelen is het soms nog maar 2A aan motorstroom wat je mag schakelen.

Als er in de load iets van condensatoren zitten of je achter je brug condensatoren hebt geplaatst dan moet het relais ineens veel meer dan die 10A schakelen. En 470uF condensator op 35V kan piekstroom zitten. al ruim boven de 300A. OM een goed idee te krijgen van wat de stroom in werkelijkheid is zou ik gaan meten met een oscilloscoop en dan met name de In en uitschakel piekstroom proberen te meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

het gaat om dit relais
https://www.digikey.nl/product-detail/nl/panasonic-electric-works/ALFG…

ik heb zelf niks met capaciteiten achtern mijn relay geplaatst.
Ik kan zelf niet echt vinden of er in de chroma load condensatoren zitten.

Volgende week kan ik pas weer testen. Maar mocht er een piekstroom ontstaan. hoe kan ik dan het circuit hier tegen beveiligen?

Op 27 juli 2021 16:43:10 schreef bamischijf:
In mijn test schakel ik de load aan voor 10 sec en dan weer uit en dit doe ik een aantal keer.

Je schakelt de LOAD en niet de relais?

Je zegt dat het in de praktijk stuk gaat. De vraag is: Wat hangt er in de praktijk aan?

Natuurlijk heb jij geen condensatoren in het circuit zitten stoppen. Maar er zijn altijd parasitaire eigenschappen van alle gebruikte onderdelen en apparatuur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2021 12:43:36 schreef rew:
[...]
Je schakelt de LOAD en niet de relais?

Je zegt dat het in de praktijk stuk gaat. De vraag is: Wat hangt er in de praktijk aan?

Natuurlijk heb jij geen condensatoren in het circuit zitten stoppen. Maar er zijn altijd parasitaire eigenschappen van alle gebruikte onderdelen en apparatuur.

ik schakel de relais en daarna toggle ik de load aan en uit.

Die Chroma van TS is geen Ali speelgoed, daar zitten geen grote capaciteiten in verstopt.

Tenzij TS de Chroma geprogrammeerd heeft om een inschakelsurge te doen (want dat kunnen sommige Chromas), laat ie precies de ingestelde stroom lopen en geen mA meer.

Detail is dat die dat wel spanningsonafhankelijk doet, dus ik ben bang dat er in de praktijk 10A DC loopt (met een kleine onderbreking rond de nuldoorgang), en geen AC.

Qua opwarming zou dat niet uit moeten maken (de piek van 14A bij AC heb je dan ook niet), maar ik zou er niet op willen ontwerpen.

Sine

Moderator

Op 28 juli 2021 13:06:21 schreef bamischijf:
[...]

ik schakel de relais en daarna toggle ik de load aan en uit.

Met een gesloten relais kun je met de load zo ongeveer alles doen wat je wilt.
Bij een relais is het werkelijke openen en sluiten van de contacten wat slijtage oplevert.
Sluiten met een capacitieve belasting is killer voor een relais.

Daarom mijn vraag wat er werkelijk voor een belasting geschakeld gaat worden.

Op 28 juli 2021 14:33:02 schreef blurp:
Die Chroma van TS is geen Ali speelgoed, daar zitten geen grote capaciteiten in verstopt.

Ik heb net even de datasheets van een paar modellen bekeken, nergens wordt een ingangscapaciteit opgegeven.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 juli 2021 18:23:35 (23%)

Rely

Golden Member

Zelf zou ik het met een Solid State Relais proberen.
Bv. de SSR 240D10
Heb ik eventueel voor je.
Gerard (Lelystad)

benleentje

Golden Member

Op 28 juli 2021 12:21:07 schreef bamischijf:
het gaat om dit relais
https://www.digikey.nl/product-detail/nl/panasonic-electric-works/ALFG…

Dat is verre van een 10A relais.

Wat mij opvalt is dat er af en toe toch een relay kapot gaat en ik vraag mij hoe dit kan

Het is nog steeds niet duidelijk wat er nu precies aan het relais defect gaat, brand de spoel door, blijven de contacten plakken, kan je de contacten niet meer inschakelen, gebeurt het tijden het inschakelen dat er een defect optreed of juist bij het uitschakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 28 juli 2021 22:24:00 schreef benleentje:
[...] Dat is verre van een 10A relais.

Er staat wel bij contactclassificatie 31A (zullen wel telegraaf amperes zijn)

Het is nog steeds niet duidelijk wat er nu precies aan het relais defect gaat,

Die vraag stelde ik ook al maar TS vind dat blijkbaar een "domme" vraag die hij niet hoeft te beantwoorden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 juli 2021 22:48:26 schreef vergeten:
[...]
Er staat wel bij contactclassificatie 31A (zullen wel telegraaf amperes zijn)

[...]

Die vraag stelde ik ook al maar TS vind dat blijkbaar een "domme" vraag die hij niet hoeft te beantwoorden.

ja excuus hier kom ik binnenkort op terug als ik weer in het lab ben.
Ik heb wel dit artikel gelezen:
https://product.tdk.com/en/techlibrary/applicationnote/howto_ptc-limit…

zou het iets kunnen zijn met de inrush current? door het heel de tijd aan en uit switchen van de load? En is de oplossing die gegeven wordt door gebruik te maken van een PCT en een fuse misschien een goede oplossing?

ik zie graag jullie mening verschijnen:)
Fijn weekend alvast

Op 30 juli 2021 15:47:24 schreef bamischijf:
[...]

ja excuus hier kom ik binnenkort op terug als ik weer in het lab ben.
Ik heb wel dit artikel gelezen:
https://product.tdk.com/en/techlibrary/applicationnote/howto_ptc-limit…

zou het iets kunnen zijn met de inrush current? door het heel de tijd aan en uit switchen van de load? En is de oplossing die gegeven wordt door gebruik te maken van een PCT en een fuse misschien een goede oplossing?

ik zie graag jullie mening verschijnen:)
Fijn weekend alvast

Ps. ik maak geen gebruik maak van een smoothing capacitor btw.

benleentje

Golden Member

ja excuus hier kom ik binnenkort op terug als ik weer in het lab ben.

Je moet eerst weten wat er nu precies fout gaat in het relais voordat je naar oplossingen kan gaan zoeken.

zou het iets kunnen zijn met de inrush current? door het heel de tijd aan en uit switchen van de load? En is de oplossing die gegeven wordt door gebruik te maken van een PCT en een fuse misschien een goede oplossing?

Kort antwoord Nee. De inrusch kan hooguit werken als na uitschakelen de PTC voldoende tijd krijgt om eerst af te koelen. Dat is zeker enkele minuten. Een inrush limmiter werkt ook alleen/ beste voor de specifieke load waar die is voor berekend.

De input is 230Vrms. Het relay staat aan de AC kant. Ik wil deze AC input testen met een load. Aangezien ik alleen een DC chroma load heb heb ik er dus een diode bridge tussen geplaatst.

Wat mij opvalt is dat er af en toe toch een relay kapot gaat en ik vraag mij hoe dit kan. De relays voldoen aan de specificaties. want ik test met max 10A.

Met een beetje pech loopt er dan aan de AC kant 10/0,65 = ca16A en staar er dan 320V over de chroma. die factor 0,65 is voor een gelijkrichter met buffercondensator. Zonder buffercondensator is de AC stroom 10/0.9 = 11A en de spanning over de chroma ca 230V * 0.9 = ca 207V

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 30 juli 2021 15:47:24 schreef bamischijf:
[...]

zou het iets kunnen zijn met de inrush current? door het heel de tijd aan en uit switchen van de load?

Dat kan heel goed het vastbakken van een contact veroorzaken inderdaad.

Maar wat we nog steeds missen in je verhaal ....

Wat is nu de werkelijke / echte / real world belasting die je wilt gaan schakelen?

Of is dat topsecret?