simpele 12v ledstrip vraag

Hallo, binnenkort krijg ik 2 led strips binnen van 12v. deze moeten op een losse auto accu gaan draaien. nu komen er uit elke strip de rode en zwarte draad. qua aansluiting, moet deze nu in serie
led strip 1, rode draad op + pool accu
led strip 1 zwarte draad op rode draad led strip 2
led strip 2, zwarte draad op - pool accu

of,

van beide ledstrips de rode draden op + pool en de zwarte op de - pool

Niet in serie,rode draden op + zwarte op -

Sine

Moderator

Parallel inderdaad, alle rode op de plus, alle zwarte op de min.

Doe jezelf een plezier en vergeet de zekering niet, autoaccu's kunnen genoeg stroom leveren om een hele strip in de fik te zetten als je sluiting maakt.

Ik zou ook even goed de specificaties nalezen. Recent 12V leds (string van 50 stuks of zo met één of twee defecte leds) gered die werden weggegooid maar bij testen bleek er eentje al bij zo'n 13,5V de geest te geven.

Als ik die aan een 12V accu zou hangen die wordt opgeladen (13,8 tot misschien wel 15V, afhankelijk van het laadapparaat), zou mogelijk de hele string doorfikken.

benleentje

Golden Member

Precies een auto is nu juist geen 12V maar meer iets van tussen de min 8 en max 17V. Ooit is meegeholpen met het ontwerpen van een autoradio en die moest ook dat spanningsbereik voldoen. Voor in de auto zou ik er dan nog een buvk boost converter tussen hangen die met een ingang van 8 / 17V kan werken en dan altijd een 12V maakt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De officiele spec-voor-automotive is dat het 60 seconden lang 24V moet overleven zonder kapot te gaan. Amerikanen willen nog wel eens met een 24V vrachtwagen proberen een gewone auto te starten. Er kunnen dan twee dingen gebeuren: of hij start als een tierelier en het is na 2 seconden weer over. Of de oorzaak is niet dat de accu leeg was dus dan blijf je proberen te starten en duurt het lang....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2021 09:16:40 schreef rew:
De officiele spec-voor-automotive is dat het 60 seconden lang 24V moet overleven zonder kapot te gaan.

Ik vermoed ook dat 'mijn' 12V LEDstring geen automotive versie was (kwam uit een lichtbak van 0,6x2m waar vroeger TL-balken achter gezeten zouden hebben). TS benoemd dit niet expliciet, dus is onduidelijk of zijn versie wel voor automotive is.

Nee, joh!

geen enkele led-strip "voor 12V" is "automotive". Naja, misschien zijn ze er wel maar die zijn (met goede reden) minstens 5x duurder dan de gewone "12V ledstrips" die iedereen bij aliexpress haalt.

Maar in dit geval kan je natuurtlijk gewoon zeggen: die automotive spec is voor mij niet relevant.

Idem over "bij laden kan er wel 15V op het systeem staan! ". Ook dat is voor de TS waarschijnlijk niet relevant omdat er waarschijnlijk OF geladen OF met de ledstrips gewerkt wordt. Maar goed, dat is een gokje van mijn kant. TS kan dat bevestigen of ontkennen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2021 16:36:56 schreef rew:
Nee, joh!

geen enkele led-strip "voor 12V" is "automotive". Naja, misschien zijn ze er wel maar die zijn (met goede reden) minstens 5x duurder dan de gewone "12V ledstrips" die iedereen bij aliexpress haalt.

Ik dacht meer aan de Action lichtstrips die bij de automaterialen liggen. Die zijn denk ik wel geschikt, maar we zijn weer lekker aan het speculeren terwijl de TS weet hoe het zit...

Even een brugcel in serie is weer een extra beveiliging *mocht* het geen automotive versie zijn.

heb al een 100mtr 12V ledstrip in wagens gebouwd, dat werkt nog steeds. die 2,5V hogere spanning is geen probleem, tevens levert de bekabeling ook spanningsval op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

meestal zit er genoeg reserve op. meeste van die ledstrips is toch een 3tal leds in serie met een 180-220 ohm weerstand (alle leds behalve rood! rood heeft hogere weerstand of meer leds in serie) en dan zijn ze vaak berekent op een 60-70% van de maximale stroom.

zodoende loopt er pas de maximale stroom op een 14-15V.
als je veiliger wil spelen, kan je 1 a 2 diodes in serie erbij zetten. dan zakt de spanning al 1,2V en merk je daar niks van aan de lichtintensiteit

voorbeeld: witte led 3.3-3.4V
op 12V met 220ohm komt dan op 9.5mA (laagste led spannign want niet op maximale stroom)
op 14.5V heb je dan 19.54mA

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank voor alle antwoorden. Nog 2 vraagjes. Op de ledstrips zie plaatsen waar je de strip kan afkorten. Kan dat alleen op die plekken? If kan je hem overal afkorten? Verder op de foto de 12v adapter die erbij zit. Dit is dus hetgeen de ledstrips aan stroom vragen. Kan ik deze dus ook direct op een accu verbinden?

Hierbij nig een foto van de ledstrip verpakking

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit is dus hetgeen de ledstrips aan stroom vragen.

NEEN!!!

Dit zou moeten genoeg zijn voor hetgeen de strips vragen, zelfs in uiterste omstandigheden, en liefst nog met enige marge.

Of dat ook werkelijk zo is, en hoeveel de marge minimaal bedraagt, dat is te bekijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

17,3W totaal bij 12V is 1,44A. hogere spanning is wat meer stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 augustus 2021 19:58:28 schreef jasper19781978:
Op de ledstrips zie plaatsen waar je de strip kan afkorten. Kan dat alleen op die plekken? If kan je hem overal afkorten?

Je kan ook op andere plekken knippen, maar dat heeft geen zin. Als je knipt tussen 2 officiële kniplijnen dan zullen de laatste leds het niet meer doen. Dus die kan je er dan net zo goed ook afknippen.