Mosfet audio versterker Aleco

Beste leden, als nieuwe breng ik mijn eerste vraag. Onlangs kreeg ik een repair van een audio versterker Alco met Mosfets in de uitgang. 2 x 2SK1057 en 2x 2SJ161. Volgens de datasheet zouden deze alle vier Enhanced types moeten zijn. Ik heb er nieuwe besteld op een Chinese adverteerder op internet. Bij aankomst controle en de 2SJ161 blijken Depletion mode te zijn wat eigelijk niet kan. Wat nu, kan ik die sj161 met de andere gebruiken? Het is de eerste maal dat ik met mosfets werk.

met vriendelijke groet
Raouljean

Depletion mode wordt eigenlijk al een 20 jaar niet meer gemaakt. Mondjesmaat voor reparatie van bestaande ontwerpen, maar geen zinnig mens zal die dingen in een nieuw ontwerp zetten.

Nu is de 2SJ161 een P-fet. Dus als jij het verschil tussen depletion en (enhancement mode-)P-fet niet weet, kan het zijn dat je ze door mekaar haalt en dat de 2SJ161 die je gehad hebt gewoon P-fets zijn.

Onder "artikelen" is een artikel over "mosfets". Persoonlijk vind ik dat een heel goed artikel. :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb er nieuwe besteld op een Chinese adverteerder op internet

Kunnen zo de bak in, 99,99% zeker fake, deze FET's zijn al lang unobtainium. De laatste kocht ik direct van Renesas ergens in 2010, maar die zijn al lang weg.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat zijn vandaag eigenlijk nog courante/voordehandliggende mosfets voor een audioversterker klasse (A)B? Of hebben zo'n versterkers eigenlijk afgedaan, enkel nog van die schakelende klasse D?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Op 28 juli 2021 19:08:21 schreef Roland van Leusden:
[...]

Kunnen zo de bak in, 99,99% zeker fake, deze FET's zijn al lang unobtainium. De laatste kocht ik direct van Renesas ergens in 2010, maar die zijn al lang weg.

De vrijwel identieke 2SJ162 is nog gewoon te koop:
https://www.reichelt.nl/be/nl/transistor-2sj-162-p-fet-160v-7a-to-3p-2…

Goed gevonden, ze hebben ook de 2SK 1058 nog. Zo'n setje van Reichelt zou ik wel aandurven , daar heb ik wel vaker gedateerde halfgeleiders gekocht.

https://www.reichelt.nl/be/nl/transistor-2sk-1058-2sk-1058-p2139.html?…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor de vele reactie. Ik moet wel iets verduidelijken. Ik heb deze mosfet gemeten Ik gebruik een atlas DCA Pro van Paek om transistoren en mosfets te testen om goed of slecht. Dit toestel gaf aan dat de 2sj161 en deplation type is maar ondertussen ben ik erachter gekomen dat het niet zo is daar een deplation in normale toesten gesloten is tussen Drain en source. Wat die versterker betreft is het probleem vooral de gate spanning naar de eindtorren toe die te hoog kwam, extra beveiliging met zeners en juction diode gaf een lagere spanning waardoor de eindmosfets toch niet doorslagen. Er zit dus nog een fout in het schema dat ik zelf heb moeten opstellen aan de hand van de dubbelzijdige printplaat- geen sinecure-.
grt Raouljean