Waterrad: motor als generator

Hallo Iedereen

Wij zijn voor 2 maanden in Frankrijk en hebben hier bovenaan op het domein een bron en redelijk wat verval en dus wel wat potentieel om energie op te wekken met deze waterkracht.
Ik heb een pelton wheel afgeprint en ga dit koppelen aan een elektromotor die ik uit een ventilator heb gehaald (230V), Zie fotos.
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en ik vermoed dat dit een synchroonmotor is maar ben niet helemaal zeker. De rotor is een metalen cylinder en de stator bevat 4 wikkelingen.

Nu vraag ik met af hoe ik die wikkelingen moet schakelen om uiteindelijk een simpele belasting zoals een gloeilampje te doen branden? Iemand ervaring hiermee?

Groeten,Evert

Dat is een asynchroon motor. Dat is het enige motortype waarmee je niet zomaar een gloeilamp kan laten branden.

Je schema slaat nergens op. Het is niet hoe de boel aangesloten is om hem te laten draaien en gaat niet helpen om hem als generator te gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is nou net de motor die je niet moet hebben voor deze toepassing.
Wil je die als generator gebruiken, dan moet je hem elektronisch aansturen.
Ik zou een andere generator kiezen.

mvdk

Golden Member

Zoek op inline waterturbine. Als ik zo gauw even zoek, zie ik enkele bruikbare plaatjes.
Met dit wieltje aan een motor word het een hele natte boel. Je hebt alleen wat aan die hoogte die beschikbaar is, als je dit ook werkelijk van hoog op dat wieltje laat vallen. Veel te veel verlies.
Leg een HDPE pijp vanuit de bron naar een zo diep mogelijke plek, en installeer dáár de turbine, ook al betekent dit méér meters kabel.

Kan best, maar er is nogal wat mechanisch werk nodig. Rotor afdraaien op een draaibank en er vervolgens neodymium magneten op lijmen. Loont niet echt voor zo'n klein motortje, maar wel een leuk experiment.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Neem als turbine een centrifugaal pomp uit een vaatwasser. Hang daar middels en flex-koppeling of een snaar transmissie een geschikt motor aan.

Deze is c.a. 20cm Ø en er zit al een flex koppeling op.
Als je mij de porto vergoedt (Online pakket etiket van Post.NL via mail aan mij doorsturen), mag je hem hebben. De pomp is ongebruikt. Je moet er alleen een aantal RVS bouten bij kopen.
Hij ziet er op de foto veel viezer uit dan hij is.

Ik heb ook nog deze motor uit een dompelpomp voor je.
Die staat op nominatie om naar de CO-beurs (Lichtmis) te gaan.
Ik denk dat die wèl geschikt is.

Ik raad je aan om een dikkere Tyleen-slang (HDPE) dan die voor het puntstuk te nemen (lagere weerstand) en die pas vlak voor de turbine aan te passen.
Zie verder 'mvdk'

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op YouTube ook eens een leuke gezien, die kan er 500W mee opwekken: https://www.youtube.com/watch?v=V82SVeVXKcA

Die persoon heeft een heel aantal video's op z'n kanaal staan over dat project.

denk dat ts het simpel en met de rommel die al aanwezig is iets wil bouwen, gezien het een vakantieadres is. dan zal er dus iets anders gesloopt moeten worden als de ventilator om waterkracht te verkrijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties! Ik vond de pomp uit een vaatwasser wel een goed idee. Heb dan ook gisteren een te geef vaatwasser opgehaald hier 50km en 2000 hoogtemeters verder :) Ik ga hem straks open maken en zien wat ik kan gebruiken.

Heb daarnet de vaatwasser ontdaan van alle elektronische componenten. Er zit inderdaad een centrifigaalpomp in (YXW65-2B). Die kan ik dan gebruiken als turbine. De motor lijkt me weer een asynchroonmotor dus niet bruikbaar. Zal dus nog op zoek moeten naar een motor met permanente magneten als ik het goed begrijp.

Sine

Moderator

Precies, een flinke DC motor, een stappenmotor of een servo zijn mogelijk geschikt.

HACKED!: Turning an Induction Motor into a Generator?!

https://www.youtube.com/watch?v=05qJM-zZ4ng

Spoiler alert: Dat werkt niet zoals gedacht ;)

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 28 juli 2021 19:27:27 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Permanent magneetmotoren zoals uit een elektrische step zijn het simpelst. Motorfiets-alternators zijn ook vaak permanent magneet. Die leveren zelden meer dan 300w, er zijn ook kleinere te vinden.

De uitgangsspanning daarvan is sterk afhankelijk van toerental en belasting, dus je moet zorgen voor externe spanningsstabilisatie.

Als het voor een proefje is, dan is de schakeling hiervan genoeg. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.h…

Wil je een echt efficient iets hebben, ga dan op zoek naar een schakelende spanningsregelaar. Op Ebay/Ali zijn er talloze efficiente regelaartjes te vinden.

De andere optie is om een generator met veldwikkeling te zoeken. Alternators uit nagenoeg alle auto's en uit sommige motorfietsen hebben dat. Door de stroom door de veldwikkeling te regelen, wordt de uitgangsspanning constant gehouden.

Voor je centrifugaalpomp zal een auto-alternator te zwaar zijn, maar het is maar een voorbeeld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Op 28 juli 2021 18:52:12 schreef Roland van Leusden:
HACKED!: Turning an Induction Motor into a Generator?!

https://www.youtube.com/watch?v=05qJM-zZ4ng

Heb je dat filmpje ook bekeken? Dat werkt niet zoals gedacht ;)

Het kan wel met een drie fasen inductiemotor en een setje condensatoren.

Waarom moet dat eigenlijk een driefasemotor zijn?

@MVDK hieronder:
Voor frankrijk geldt ook dat 80% van hun energie uit een co2 en no(x) vrije bron komt, die zelfs veiliger is dan waterkracht. Voor het milieu hoef je het niet te doen.

Maar knutselen met waterkrachtenergie is natuurlijk gewoon heel erg leuk. Ik heb hier geen riviertje, maar ik zou het best leuk vinden om een paar honderd watt zelf op te wekken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

een BLDC motor werkt het makkelijkste. echter ik denk dat je met een beetje verval direct op een pompchassis niet veel opwekt, je hebt daar druk voor nodig, 4 meter is niet genoeg druk. elke 9 meter is 1bar druk, icm een buffer voor de pomp zou je daar wel iets mee kunnen. anders heb je toch meer aan dat rad, weet niet hoeveel water dat bronnetje levert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Minstens 200 meter 50mm HDPE buis. Dan heb je misschien iets van een hoogteverschil van 80 meter. Dan heb je 8bar, en een redelijke hoeveelheid.

Vrienden van me die naar NZ zijn geëmigreerd, hadden zoiets. Wekten daar ongeveer 250 Watt mee op.
Hebben na drie jaar ontberingen toch maar een aansluiting op het plaatselijke netwerk aangevraagd. Die elektriciteit word óók met waterkracht opgewekt. Waarom zal je dan zelf gaan zitten kloten?

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 28 juli 2021 20:36:29 (51%)

RAAF12

Golden Member

Niet elk (oud) huisje in Frankrijk beschikt over elektra en aanleggen is prijzig..

pamwikkeling

Special Member

Waterdebiet maal waterdruk is vermogen.

Dus ofwel veel watervoorraad (lees : hoog debiet) op een lage hoogte, dus zoals de waterrad molens achter een hoger gelegen meertje in de lage landen.

Ofwel een kabbelend beekje dat vertrekt vanop een grote hoogte, en dan een zo hoog mogelijke waterkolom maken (lees:lange buis die vol water staat).

PS : de lange buis liefst zo verticaal mogelijk, alle kracht die op de zijwand uitgeoefend wordt, ben je kwijt ...

* toevoeging 30/07/2021 zie opmerking ohm pi in verband met de wet van Pascal.
De druk aan het uiteinde van de buis is evenredig met de hoogte van de waterkolom. En deze druk samen met het oppervlak van de propeller (waarop het water inwerkt), bepaalt je kracht en dus je aandrijfkoppel van de generator.

De kracht die op de zijwand van de buis wordt uitgeoefend, is eigenlijk de kracht die ontstaat door de massa van de waterkolom, deze kracht moet opgevangen worden door de ophangconstructie van de buis en heeft geen invloed op de grootte van de druk aan het einde van de buis.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 30 juli 2021 12:33:25 (39%)

Op 28 juli 2021 21:40:55 schreef pamwikkeling:
PS : de lange buis liefst zo verticaal mogelijk, alle kracht die op de zijwand uitgeoefend wordt, ben je kwijt ...

Je bent zeker de wet van Pascal vergeten.
Voordeel van een korte buis is dat je minder stromingsverliezen hebt en een korte verticale buis is goedkoper dan een lange schuin aflopende buis.

Op 28 juli 2021 19:43:25 schreef Ledlover:
Waarom moet dat eigenlijk een driefasemotor zijn?

Die zijn goedkoop.
Je hebt dan wel condensatoren nodig of je moet hem op een driefasenet aansluiten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 28 juli 2021 22:12:34 (24%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 juli 2021 19:20:23 schreef Sine:
[...]

Het kan wel met een drie fasen inductiemotor en een setje condensatoren.

Dat kan toch ook met die inductiemotor van die dompelpomp, die ik hier boven aanbied? Of ben ik abuis (het is niet mijn terrein)?

@Ωπ:
Dat stelde ik al eerder: Neem en dikke buis, liefst Tyleen® (HDPE)en pas het lumen PAS vlak voor de pomp aan: zónder bochten!!

@LaSource:
Die pomp van jou heeft vermoedelijk een kleinere capaciteit dan de mijne (Ø Is kleiner en ook de centrale opening. Die is bij mij 45mm; 52mm uitwendig).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 juli 2021 00:08:13 schreef Tidak Ada:
@Ωπ:
Dat stelde ik al eerder: Neem en dikke buis, liefst Tyleen® (HDPE)en pas het lumen PAS vlak voor de pomp aan: zónder bochten!!

Bochten hebben inderdaad een grote stromingsweerstand.
Ik reageerde eigenlijk op pamwikkeling die iets schreef over 'kracht op zijwand'. Krachten op een zijwand is niet boeiend. Dat geeft geen extra verliezen. Een dikke buis (grote binnendiameter) is gunstig. Bij gegeven opbrengst zijn de stromingsverliezen lager omdat de stroomsnelheid lager is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 29 juli 2021 01:01:45 (13%)

pamwikkeling

Special Member

@ ohm pi : uw opmerking ivm met de kracht is terecht.