Krimptang met groot bereik

Halleekes,

Na veel gezoek op dit forum leek mij dit het beste topic om mijn vraag te stellen.

Eerst even mijn ervaring delen over de adereindhulstang. Heb nu een Knipex waffeltang die gaat tot 10mm2. Linkje:

https://knipex-tangen.nl/krimptangen/544-krimptang-zelfinstellend-knip…

Opzich niks mis mee, maar kan wel zeggen dat bij de kleinere diameters de kwaliteit gewoon slecht is, zoals al in dit topic is beschreven. Bij de grotere maten is de lengte om te krimpen ook een probleem, omdat je hem er gewoon simpelweg niet ver genoeg er in krijgt. :)

Nu mijn vraag, ik zoek een, het liefste een automatische tang, die minimaal 2x10mm2 en 1x16mm2 aan kan. Bij Phoenix weidmuller en knipex kan ik niks gevonden krijgen wat deze maten aankan, met een automatische tang. 16mm2 gaat meestal nog wel maar 2x10mm2 krijg ik niet gevonden.

Een automatische tang met zo'n groot bereik zou als voordeel hebben dat het weer plaats scheelt in de gereedschapskoffer.

Klauke heeft wel een oplossing

Mijn keuze viel op de klauke k 30/6k

https://www.rexel.nl/nln/Rexel/PBM-en-gereedschap/Gereedschap/Handgere…

Een nadeel wat ik kan zien dat het geen vierkante persing heeft. Met deze grote maten kan dit misschien wel een probleem vormen. Omdat het dan moeilijker onder een klem kan passen. Heeft iemand ervaring met deze tang?

Anders zat ik te denken om voor de knipex tang te gaan met uitwisselbare bekken. Dit kan altijd van pas komen om in de toekomst andere bekken bij te bestellen. Echter zijn er meerdere merken die zo'n systeem hebben. Waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

https://knipex-tangen.nl/krimptangen/541-multicrimp-krimptangen-met-wi…

Het gaat wel om profesioneel gebruik echter is de frequentie zeer laag. En daarbij moet alles in het busje passen :)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

GJ_

Moderator

Wimke, volgende keer graag een fijn nieuw topic helemaal voor jou alleen openen. Ik heb het nu even verplaatst naar een nieuw topic zodat we de oude discussie kunnen laten rusten.

Het antwoord op jouw vraag: een automatische tang met dat bereik bestaat niet. Ik denk dat 6mm2 of 10mm2 het maximum is.
Die wafeltang die je hebt is zo'n beetje de beroerdste verpersing die er is. Voor mij mag er niet mee gewerkt worden, voor heel veel grote bedrijven is ie ook streng verboden.
De klauke uit je twee link is er ook met een vierkante persing. Ik geloof alleen dat ie dan tot 6mm gaat. (en nu zie ik dus dat een tang met zo'n groot bereik wel bestaat :-) )

Ik heb deze naast mijn vertrouwde PZ4 en die is erg goed:
https://www.rexel.nl/nln/Rexel/PBM-en-gereedschap/Gereedschap/Handgere…

Bij de TU moeilijker te vinden. Nummer 2232404

https://knipex-tangen.nl/813-large_default/knipex-sleuteltang.jpg

grapje past altijd.

Zelf heb ik deze ergens liggen
https://webshop.oosterberg.nl//productImages/H.K.%20ELECTRIC/900082161.jpg?w=340&h=340&404=/content/images/noimage.png

benleentje

Golden Member

Op 28 juli 2021 08:23:11 schreef GJ_:
Voor mij mag er niet mee gewerkt worden, voor heel veel grote bedrijven is ie ook streng verboden.

Het kan toch raar lopen op een project op het terrein van shell moesten we speciaal met deze tang werken en een project erna mocht het juist weer niet. Meestal gaan we wel mee met deze flow elk project, afdeling op shell is altijd weer net even anders.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Merci voor de antwoorden!

Die Phoenix tang van Brabander (Crimpfox Vario 16S): Zover ik kan achterhalen kan die geen 2x10mm2 aan. Ik neem dat de regel toch is 2x10mm2 is dezelfde dikte als 1x20mm2? En deze gaat maar tot 16mm2.

Dan misschien toch maar consesies doen en 2 tangen in het busje leggen.

Degene die Peter 112 laat zien is volgens mij de K27/1 van Klauke. Je hebt daar ook nog een trapezium versie van, de K28.

Wat GJ zegt klopt: Klauke heeft de K30/4. deze kan enkel van 0.08 tot 16 mm2
en twin van 2x0.5 tot 2x6mm2.

@GJ ik neem aan dat jij met de de Phoenix Crimpfox 10s tot maximaal 2x4mm2 gaat of niet?

Alvast bedankt!

klauke heeft iig een aderhulstang die van 0,08 tot 16 kan en ook wiha heeft die. beiden gebruik ik op t werk. ook die aderhulstang welke peter 112 aangeeft gebruik ik vaker, gaat tot 50mm2.

tegenwoordig wordt steeds vaker de fout gemaakt om aderhulzen te gebruiken in klemmen die daar niet voor geschikt zijn. steeds meer ceeform hebben klemverbindingen, ik zie bij nieuwe verdeelkasten dat daar hulzen in gezet zijn, dat zit gewoon los bij veel klemverbindingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Ik neem aan dat je veerklemmen bedoelt, want een schroef verbinding is ook en klemverbinding. Maar als de ader los komt van de aderhuls in een veerklem verbinding dan is gewoon de gebruikte tang niet goed, en bovendien hoor je elke draad na het monteren nog te controleren of je die er niet uit kan trekken. Want soms kan je een draad naast de kooi van schroefklem verbinding steken. Maar ook bij veerklemmen gebeurt het wel eens dat hij er net niet goed of diep genoeg inzit en dan trek je hem er zo weer uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de aderhuls trek je zo met draad en al uit de veerklem, dat klemt niet, of op een veel te klein oppervlak en wordt warm. vaak moet je juist geen aderhuls toepassen in die klemmen om het goed te doen.

had vandaag nog een bekende, amp oogjes in een verdeelkast, geknepen met een goede tang voor wat ik zo zag, echter als je dan 4mm2 in een gele verbinder steekt, persen die goede niet diep genoeg, kon de ader er zo uithalen bij alle 5 de ogen van een 35A veld. even naknijpen met de simpele tang van amp toen zat het wel goed vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 28 juli 2021 22:47:50 schreef testman:
de aderhuls trek je zo met draad en al uit de veerklem, dat klemt niet, of op een veel te klein oppervlak en wordt warm. vaak moet je juist geen aderhuls toepassen in die klemmen om het goed te doen.

had vandaag nog een bekende, amp oogjes in een verdeelkast, geknepen met een goede tang voor wat ik zo zag, echter als je dan 4mm2 in een gele verbinder steekt, persen die goede niet diep genoeg, kon de ader er zo uithalen bij alle 5 de ogen van een 35A veld. even naknijpen met de simpele tang van amp toen zat het wel goed vast.

Deze snap ik niet helemaal want de "originele" AMP spec is : Rood - 1.5mm2, Blauw - 2.5mm2, en Geel - 4mm2

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Ik ken geen veerklem waar geen huls in hoort. En je AMP verhaal klinkt raar tenzei de eerste persing met een waterpomptang gefaan is.

Maar goed, het gaat hier niet om AMP's. Maar ik ben wel benieuwd naar de geheimzinnige veerklemmen.

mel

Golden Member

Ik heb eens van een vertegenwoordiger van Phoenix gehoord "Bij veerklemmen zijn aderhulzen niet nodig: ....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

AMP spec is : Rood - 1.5mm2, Blauw - 2.5mm2, en Geel - 4mm2

Volgens mijn doosje zijn die gele 4 - 6mm². Dus met een 4mm² draad en een beroerde persing kunnen die wel loskomen zoals @testman aangaf.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

meterkast automaten met veerklem van oa hager, oa de mks516 kun je ook zonder huls bedraden, net als phoenix veerklemmen. heb heel wat veerklemmen van phoenix gebruikt zonder aderhulzen, zit een stuk beter als met hulzen. en het scheelt ook nogal wat tijd.

Volgens mijn doosje zijn die gele 4 - 6mm². Dus met een 4mm² draad en een beroerde persing kunnen die wel loskomen zoals @testman aangaf.

dit bedoel ik dus, een persing voor 6mm2 in een schoen die voor 4-6 mm2 is gemaakt zit niet altijd goed vast dus. hetzelfde met echte kabelschoenen als je dat zo doet, zeg een 95mm2 in een 120mm2 schoen.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 29 juli 2021 08:31:25 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 29 juli 2021 08:28:47 schreef testman:...heb heel wat veerklemmen van phoenix gebruikt zonder aderhulzen, zit een stuk beter als met hulzen.

Dit is pertinente onzin! En off-topic.

Op 29 juli 2021 07:57:23 schreef mel:
Ik heb eens van een vertegenwoordiger van Phoenix gehoord "Bij veerklemmen zijn aderhulzen niet nodig: ....

Dat klopt dan weer wel. Er kleven wel wat nadelen aan als je het zonder hulzen doet, maar dat past niet in dit topic.

We zijn nu op zoek naar een tang die zowel kleine als grote hulzen kan persen.
De discussie over veerklemmen is een andere, die is al zo vaak gevoerd, dat is niet waar TS om vroeg!

Op 29 juli 2021 08:28:47 schreef testman:
meterkast automaten met veerklem van oa hager, oa de mks516 kun je ook zonder huls bedraden, net als phoenix veerklemmen. heb heel wat veerklemmen van phoenix gebruikt zonder aderhulzen, zit een stuk beter als met hulzen. en het scheelt ook nogal wat tijd.

[...]

dit bedoel ik dus, een persing voor 6mm2 in een schoen die voor 4-6 mm2 is gemaakt zit niet altijd goed vast dus. hetzelfde met echte kabelschoenen als je dat zo doet, zeg een 95mm2 in een 120mm2 schoen.

Wij gaan nog een stap verder en gebruiken enkel hetzelfde merk kabelschoen (rood, blauw, geel) voor hetzelfde merk tang.

Dus AMP tang gebruiken we AMP kabelschoenen.
Burndy Tang gebruiken we Burndy kabelschoenen.
enz...

bprosman

Golden Member

Volgens mijn doosje zijn die gele 4 - 6mm². Dus met een 4mm² draad en een beroerde persing kunnen die wel loskomen zoals @testman aangaf.

//Offtipic-er : Ligt ook nog aan de kwaliteit van de kabelschoen, de originele AMP kabelschoenen (hier foto's uit mijn AMP NOS) hebben een dubbele persing, in de isolatie zit ook nog een koperen bus die geperst word (zie bovenste foto). Die zie ik niet (meer) in de moderne "kopieen".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Vanaf hier verder met de gevraagde adereindhulsperstangen-met-groot-bereik aub

bprosman

Golden Member

Op 29 juli 2021 10:36:04 schreef wielklem:
ik kwam er toevallig net een tegen:

https://www.banggood.com/DANIU-23AWG-to-10AWG-Self-Adjusting-Ratchetin…

Die haalt niet de spec van TS :
Nu mijn vraag, ik zoek een, het liefste een automatische tang, die minimaal 2x10mm2 en 1x16mm2 aan kan. Bij Phoenix weidmuller en knipex kan ik niks gevonden krijgen wat deze maten aankan, met een automatische tang. 16mm2 gaat meestal nog wel maar 2x10mm2 krijg ik niet gevonden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Ik weet niet beter of de gangbare tangen gaan vanaf 1,5 tot 6 mm,hoger heb je een andere tang nodig..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

als je 2x10 wilt persen heb je een tang nodig die enkel 16mm2 aankan. oa bij klauke is het gat voor 16mm2 ook voor 2x10mm2 geschikt. echter heb je dan niet keuze voor elk model persing. als enkel 16 het grootste is wat de tang aankan past dat niet met een dubbele huls in het gat. tangen met aparte persingen in de bek kunnen dat wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
echtepino

Golden Member

Beetje off-topic: Deze gebruik ik sporadisch voor staalkabels met aluminium klemmen, ook voor adereindhulzengeschikt:

https://nl.aliexpress.com/item/32250634040.html

Voordeel: voor de prijs kun je het niet laten liggen, €29
Nadeel: past niet in je kist

Word lid van de Benelux DX Club

Bedankt iedereen voor de reacties!

Sorry voor de late reactie. Heb mijn eigen er wat meer in verdiept.

Ik moest er wel even doorheen lezen ;)

Op 29 juli 2021 17:23:21 schreef testman:
als je 2x10 wilt persen heb je een tang nodig die enkel 16mm2 aankan. oa bij klauke is het gat voor 16mm2 ook voor 2x10mm2 geschikt. echter heb je dan niet keuze voor elk model persing. als enkel 16 het grootste is wat de tang aankan past dat niet met een dubbele huls in het gat. tangen met aparte persingen in de bek kunnen dat wel..

Welke tang bedoel je hier?