monitor bewakinscamera

Ik heb hier een bewakinscamera en het beeld wordt weergegeven op een tablet.
De voeding van deze tablet steekt altijd in het stopcontact.
Daar kan die blijkbaar niet goed tegen en hij is open gebarsten.
Ook doet de batterij het niet meer.
Ik zoek dus een oplossing die altijd aan de stroom ligt en daar ook tegen kan.
Optie is ook weer een nieuwe tablet kopen, maar het lijkt mij niet zo veilig ivm brand.
Iemand een idee.

Klein schermpje + een rPI, android stick/box oid?

Ken die dingen niet echt en ben eens gaan googlen.
Bedoeling is wel dat het schermpje op zich zelf werkt, zonder pc oid.
Misschien is dat ook zo maar dat weet ik dus dan niet.

marcob

Golden Member

Het is ook afhankelijk van het type camera wat je gebruikt. Werd er op de tablet een webpagina geopend of een App. behorend bij de camera?

Zomaar vervangen door een Pi met display gaat niet (zomaar) werken.

Dus heb je informatie over merk en type camera?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Een tablet kan prima continue aan de voeding hangen hoor. In jouw geval is de accu gewoon stuk gegaan en is opgeblazen. Pech gehad. Als het goed is stopt het laadproces vanzelf als de accu vol is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

aha, goede tip.
Dacht dat het probleem zich altijd stelt bij een tablet.
Tenminste dat zegt men dat de reden is.
Van " ja mijnheer altijd die voeding daarop is vragen voor problemen"
Vond dat al raar.
Nieuwe tablet dus.
Bedankt voor het mee denken.

Arco

Special Member

Beste is om de accu bijtijds te vervangen (bijv iedere 2 jaar)
Bijna alle platte Li-Ion cellen blazen zich vroeger of later op. (afhankelijk van kwaliteit van accu en lader)

Ik heb een tablet, een smartphone en een satnav gehad, allemaal 3-4x zo dik opgeblazen...
Smartphone was eergisteren. Telefoon was opengeploft en de batterij was bijna 2cm dik (i.p.v. 5mm)...
Ondanks de opgeblazen toestand ging de batterij gewoon door met zijn werk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oh, de enige schrik die ik heb is brandgevaar.
Nu staat dat altijd op, best 's nachts uit zetten dan.
Het is ook nooit simpel eh.

RAAF12

Golden Member

Op 29 juli 2021 13:53:34 schreef Arco:
Beste is om de accu bijtijds te vervangen (bijv iedere 2 jaar)
Bijna alle platte Li-Ion cellen blazen zich vroeger of later op. (afhankelijk van kwaliteit van accu en lader)

Geen last van :-) een Asus Zenbook UX305CA-FC130T nieuw gekocht en draait na 5½ jaar intensief gebruik nog steeds op dezelfde accu.
kitman je kan pech hebben gehad met die tablet. Een warme omgeving verkort de levensduur aanzienlijk. Wordt die camera echt 24/7 gemonitord, zo niet kan je de tablet in de slaapstand zetten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 29 juli 2021 14:39:03 (19%)

Arco

Special Member

Het probleem is dat een accu die zich 'opblaast' dat meestal direct en zonder vooraankondiging doet.
(mijn telefoon was de dag ervoor ook nog prima)

Met wat pech vernielt de batterij het scherm of de behuizing.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Op 29 juli 2021 14:21:29 schreef kitman:
oh, de enige schrik die ik heb is brandgevaar.
Nu staat dat altijd op, best 's nachts uit zetten dan.
Het is ook nooit simpel eh.

Je kunt de adapter in een tijdklokje plaatsen of een slimme stekker. En die overdag laten schakelen voor een bepaalde periode.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik kom in menig villa waar schermpjes voor domotica en/of zaken als B&O sound systemen hangen. Prachtige aluminium frames met een merknaam er in gelaserd, met er achter een Apple iPad of Android tablet, continue aan de voeding/adapter.

Jij hebt denk ik puur pech gehad, gewoon een nieuwe kopen en weer continue aan de lader.

Het is een Foscam en gaat via Wifi en de site van Foscam.
Vroeger deed ik 's nachts de adapter uittrekken, maar dan vergeet je die weer in te steken en valt het weer uit.

Wij hebben hier 2 inritten en de ene kunnen we van hier niet zien.
Er hangt een sensor met binnen een bel, dus we horen wel als er iemand komt en dan ga je naar het schermpje kijken wie er is.
Als dat ding niet aan staat moet je helemaal achterom lopen.

Op 29 juli 2021 15:57:04 schreef T-sec:
Ik kom in menig villa waar schermpjes voor domotica en/of zaken als B&O sound systemen hangen. Prachtige aluminium frames met een merknaam er in gelaserd, met er achter een Apple iPad of Android tablet, continue aan de voeding/adapter.

Jij hebt denk ik puur pech gehad, gewoon een nieuwe kopen en weer continue aan de lader.

deze systemen ken ik, soms achterkant van ipad gedrukt door opgezwollen accu. tegenwoordig doet men dat op t werk niet meer zo, de ipad voeding zit op een actor uitgang, elke nacht draait de ipad voor een paar uur op de accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tijdklok erop en af en toe accu wat leeg laten lopen. Ik heb een laptop die kan ik ook opmax 80% instellen, misschien zijn daar wel apps voor.
Bewust een oudere lader die minder stroom levert, gebruiken kan ook helpen.

Op 29 juli 2021 23:20:39 schreef testman:
[...]

deze systemen ken ik, soms achterkant van ipad gedrukt door opgezwollen accu. tegenwoordig doet men dat op t werk niet meer zo, de ipad voeding zit op een actor uitgang, elke nacht draait de ipad voor een paar uur op de accu.

Jung en Gira doen dit ook met hun eNet domotica systeem. Een Android tablet met aangepast frontje, voor slechts €1.000,00 ex. BTW.

Een klant van ons heeft het B&O schermpje (iPad continue aan lader) al jaren in de muur zitten. Blijft het vooralsnog prima doen.

slechte battery. je kan ze vervangen, en probeer 2 schottky diodes in anti parallel er tussen te steken. zodoende verlaag je de accuspanning toch al met 0,3V.
je kan er ook meer tussen steken zodat de boel op pakweg 3.9V staat terwijl de tablet tijdens het laden 4.2V ziet.
moment de voeding wegvalt, zal de accuspanning wel ineens naar 50% vallen (accu 4.00V en nog een aantal diodes in serie maakt dan 3,8V.

als extra voordeel: als de tablet uitschakelt op 3.00V zit je accu eigenlijk nog op 3,3V is wordt ze ook niet te diep ontladen

li-ion accu blazen zichzelf op als ze:
-te diep worden ontladen
-worden overladen
EN
als ze TE LANG op 4.2V blijven hangen. daar verslijten ze heeel hard van.
meeste GSM 's krijgen bolle accu doordat ze op 21h op de lader worden gezet, om 1h snachts is de accu vol, maar pas om 8h smorgens gaan ze van de lader.
ze staan dus van pakweg 24h tot 12h boven de 4.1V

wat je nog kan doen, accu eruit halen en een 5V backup systeem extern maken.
ups met de 5V adapter erin. als de electriciteit dan wegvalt, blijft die gewoon op de UPS draaien.

of eens uitzoeken hoe die chinezen dat doen met die dubbel din radios
https://hwimages.beslist.net/beslist-images/2j2i8yPqMMoNBdh9fV1nHXq1S5M3/394/F300/0b7ebea1be7f34017d8f022cc8cb6716/Auto-multimedia/7-inch-1-din-voor-android-8.1-auto-mp5-speler-radio-stereo-4-core-gps-touchscreen-wifi-instelbare-ro.jpg

dat zijn ook gewoon tablets waar ze nog een 12V voeding en versterkermodule achteraan hebben bijgeduwd. als je in de settings zoekt, geeft die altijd 65% accuspanning aan. er zit geen accu in, maar ergens foppen ze het systeem door die een continue spanning van 3,8V te geven. zit geen accu in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Tegenwoordige telefoontjes en tablets hebben allemaal een adapter die het Quickcharge protocol doet. Dat soort adapters zorgt er voor dat de device niet overladen wordt. Stopt als de accu op 80%vol lading zit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

maartenbakker

Golden Member

Meerdere diodes om de spanning 0,2V te laten droppen, lijkt me wat overdreven. Misschien een enkele overgedimensioneerde schottky.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd foutje, zat met 0,07V te denken. transistor in geleiding of een schottky zal beter zijn.

ik werkt meestal met 3S li-ion en ik beperkt de stroom door mijn 12V ledstrips door een paar serie diodes te nemen.

heb men vorige post wat aangepast

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb een nieuwe Lenovo tablet gekocht.( geen zware investering )
Als die 24 op 24 op staat en ik koppel 's nachts de lader af dan kan hij net niet volgen met laden, of hij laad zelf niet volledig op.
Dus 16 uur aan de lader en 8 uur zonder.
Lijkt mij ideaal.