Installeren in gutex isolatieplaten

Bij het isoleren met Gutex platen is er geen vast hout om de installatiebuizen op vast te zetten, weet iemand hier hoe je de regels van de Nen1010 moet interpreteren?

benleentje

Golden Member

Die gutex platen zijn geen dragende muren dus er moet toch ergens wel nog een vast wand komen met dragende frame, dan mag je de buizen aan dat frame vastmaken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je maakt toch de installatie onder die platen door en de dozen spaar je uit in de plaat. als de leidingen op de bestaande dakconstructie worden gemaakt is er niks aan de hand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hele lange schroeven gebruiken.
Lijmen?
Ik ken Gutex niet, maar misschien een latje oplijmen en daar de beugels op monteren?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de antwoorden, maar ik kom er nog niet uit.

De opbouw van de binnenwand bestaat uit osb plaat en daarop de 'gutex thermoinstall' dat is een zachte houtvezelplaat van 50 mm, die afgewerkt wordt met 30 mm leemstuc. De inbouwdozen kan ik wel vastschroeven aan de osb, maar de installatiebuis frees ik in de houtvezelplaat, maar dat is zo los dat ik de buizen niet vast kan zetten. Vroeger moest je een leiding om de zoveel centimeter vastzetten, maar ik weet niet wat de eisen nu zijn. Is infrezen genoeg, of moet de buis echt vastgezet worden.

infrezen en dan afsmeren met die leemstuc. dozen wel goed vastzetten op de osb ondergrond, anders trek je wcd's uit de muur met stofzuigen. doos bijv op een stukje 6x40 balk schroeven wat weer op de osb vastzit. of dozen op een stukje osb zetten wat je dan weer achter de leemstuc smeert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer