Batterij Trek fiets BionX

De modernste truuk voor "spotwelding" is met twee supercaps van 3000F in serie, een 5V voeding en een print met een stuk of twaalf mosfets parallel die een stroompulsje regelt. Voor rond de 200 euro ben je klaar.

Ik kan even niet snel precies vinden wat er hier in Delft staat.
https://www.aliexpress.com/item/4000938672711.html
Deze claimed 1600F terwijl 2x3000 in serie 1500 zou zijn. Maar de kans dat ze "smokkelen" is groot.

Ah... Hier heb je een controller PCB:
https://www.aliexpress.com/item/4001270502237.html
De condensatoren en voeding moet je nog zelf kopen.

Dit is mogelijk completer, https://www.aliexpress.com/item/1005002206390762.html

maar goed opletten dat ze niet hetzelfde verkopen (alleen de PCB), voor 10x de prijs.

Edit: hier nog een "full set".
https://www.aliexpress.com/item/10000409977776.html

Het kan zijn dat je de 5V voeding nog apart moet kopen. ... Edit2: staat bij dat die er bij zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik volg heel nieuwgierig dit topic. Ik had reeds een transfo van een microgolf, de secundaire winding verwijderd en vervangen door twee windingen VOB 6 vierkante mm. Verder ben ik nog niet geraakt. Het is wel zo dat en nagel van 5cm lengte gloeiend rood wordt.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Die "dikke trafo" dingen zijn tricky. Bij 1 kennis van me trekt die de stoppen door (en dat is een commercieel apparaat).

Een andere kennis doet het "accus reviseren" professioneel en heeft het "dikke trafo" exemplaar de deur uit gedaan na een paar maanden met deze gewerkt te hebben. (die stond eerst als "als het niet fijn werkt kan ik terug naar de oude" en later als "wat nu als ie het ineens niet meer doet?" er nog werkeloos naast...)

Maar in ieder geval krijg je "dipjes" op je 230V net, wat je in de lampen terugziet. Dit met een "buffer" is een veel elegantere oplossing. Als je het met enige regelmaat gebruikt, laat je de boel "aan de lader" hangen. Als iemand het ding wil lenen haal je de laagspanning los en zeg je "hier!". Geen netverbinding en genoeg energie voor een paar honderd lassen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De eerste maal mijn fiets geprobeerd na een operatie M A A R hij doet het niet. De aanduiding op het bionx scherm gaf aan dat hij volgeladen was. Toch nog even de lader aangehangen, de getuiglamp in de stekker brandde rood hetgeen normaal is (laden) maar de groene lamp (einde laden) ging niet branden. Wat mij ook opviel is dat bij het aansteken van de lichten, het achterlicht op de batterij wel brandde maar de twee voorlichten niet. Alle overige bedieningen werkten wel, uitgenomen geen tractie.
Kan het als ik de batterij heb losgemaakt en terug aangesloten (ook van de BMS) de tractie niet meer werkt?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Nog eens een update.

Zelf een spotwelder maken is niet goed gelukt en was een deel verloren geld.
Dan maar een china spotwelder gekocht voor 150 euro en deze doet het goed.
Zal in de toekomst nog wel eens van pas komen.

We hebben dus eerts het battery pack volledig gedemonteerd en een poging gedaan om de batterijen apart terug op te laden en vervolgens een verbruiker er op aan te sluiten om te kijken of ze de laad en ontlaad cyclus nog goed doorlopen. Hiermee is gebleken dat ongeveer de helft van de batterijen niet meer bruikbaar zijn. Die hebben we dus nieuw besteld en dan het batterijpack terug opnieuw samengesteld met spotwelder en terug in de behuizing.
Getest in fiets en die doet het terug. Alleen laat de batterij-indicator op het display maar max 75% vol zien.
Nu zal mijn nonkel (eigenaar vd fiets) zelf maar eens moeten testen hoever hij nu kan rijden. Dat ga ik niet meer doen :-)
Alles samen 151 euro kwijt zonder de spotwelder en werkuren. Maar dus wel met enkele verloren componenten voor zelfbouw spotwelder.

Als je een accu hebt waar cellen van kapot zijn, dan loopt de rest niet ver achter in "levensduur". Als je echt heel krap zit en niet nog een spotwelder moet maken/kopen, dan zou je het kunnen doen, maar de kans is groot dat de "nog werkende" cellen op 80-70% van hun originele capaciteit zitten. Die zitten dan ook op iets van 90-100% van hun levensduur. (en dus als zo'n 10% van de normale levensduur verder zijn, dan zijn ze zo goed als op.)

Het is anders als er een aanwijsbare reden is waarom die cellen stuk zijn. Bijvoorbeeld: Lekkage heeft 1 cel groep ontladen, terwijl de rest nog prima is.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 29 juli 2021 15:35:24 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoeveel kost een nieuwe eigenlijk? Als dat goedkoper is dan herstelling zou ik een nieuwe kopen. Of anders toch laten herstellen en dan ben jij weer voor enkele jaartjes op je gemak, en je hebt er dan ook nog garantie op.

Dan heb je ook alle tijd om die slechte te herstellen en als het lukt heb je lekker nog een reserve batterij bij de hand!

Je kan die misschien wel zelf herstellen, maar hoe lang zal het duren voor je weer problemen hebt met de andere batterijen? Als je dan ook die kosten er nog moet bij doen, kom je toch dichtbij nieuwprijs.

Aan een knop zal je hier geen hulp vinden om te rijden zonder trappen, want dit mag niet. Als je dan een ongeluk hebt worden alle kosten voor jou rekening, omdat je er aan gesleuteld hebt. Plus een bezoek aan de rechtbank... Je moet het zelf weten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

je kan geen bionx accu meer kopen aangezien de fabrikant van de batterijen failliet is, en ze hun controllers aardig dicht hadden getimmerd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Yeah... Das weer typisch natuurlijk... 8)7

Dan zou ikzelf ze toch laten herstellen met garantie, ben je toch weer een tijdje gerust zonder problemen.

Zelf zitten klooien zonder verstand van zaken lijkt me geen goed idee.
Je kan die vraag ook eens op V&A zetten, misschien is er wel iemand die dit voor een zachter prijsje wil doen voor je.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb intussen via facebook een volledig identieke Trek fiets gekocht voor 250€. De batterij en de motor zijn twee jaar geleden vervangen. Mijn fiets dan met de batterij die stuk is hou ik dan voor onderdelen of wie weet voor een latere herstelling van de batterij.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 30 juli 2021 02:04:42 schreef CrossFireX:
Yeah... Das weer typisch natuurlijk... 8)7

Dan zou ikzelf ze toch laten herstellen met garantie, ben je toch weer een tijdje gerust zonder problemen.

Zelf zitten klooien zonder verstand van zaken lijkt me geen goed idee.
Je kan die vraag ook eens op V&A zetten, misschien is er wel iemand die dit voor een zachter prijsje wil doen voor je.

Een nieuwe Trek batterij kost rond de 900€ een herstelde waarvoor ik reeds prijs had gevraagd 550€. Vindt je dit niet wat overdreven???

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Tidak Ada

Golden Member

De gemiddelde batterij kost toch wel €500-700, zo ongeveer de helft van de fiets.

Bion-X is een minder bekend, maar naar mijn idee een behoorlijk merk. Jammer dat ze geen fietsen met midden motor leveren.
Ben ooit eens bij iemand in BE gewest, die ombouwsets leverde voor hybride fietsen en ATB's, maar niet mee in zee gegaan, omdat ik toch de midden motor in combinatie met versnelling of derailleur prefereerde.

Ik weet niet wat voor een accu jij hebt, maar indertijd leverde Bion-X \accu's tot 72V en motoren tot 500W in het achterwiel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een fiets batterij kost iets van een 250€. al de rest errond is wat de fabrikant extra vraagt omdat ze op slot staan

https://enerprof.de/fahrradakkus/softpacks/akkus-36v-10s/435/softpack-…

ik koop mijn batterijen hier. vroeger kon je ze kopen waar de cellen al gepuntlast waren maar zonder behuizing, bms...
je kan er ook zelf kiezen op cel type dat erin zit.

hoog tijd dat fabrikanten uniform beginnen te gaan met batterijen zodat ze uitwisselbaar worden. prijzen zullen dan wel aardig zakken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja ik heb ook eens rond gezien, een nieuwe accu kost al snel van 250 tot meer dan 500 euro. En met de schaarste in elektronische materieel gaan de prijzen verder omhoog.

Van mezelf weet ik dat als ik er niet genoeg van af weet, ik er dan afblijf. Ik ga niet zitten prutsen en hopen dat het goed komt.

Dan zou ik opa toch aanraden om eens te kijken of er niet iemand hem kan helpen, die echt weet waar ie mee bezig is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

Uniformiteit in accu-packs zal moeilijk worden, vooral nu steeds meer in-frame systemen komen.
Dat de goden mogen verhoeden dat er uniforme frames komen. Dan zou er helemaal niks meer te kiezen vallen, zeker wat betreft rijeigenschappen. Rijden we allemaal op een Stella :(

Bion-X heeft sowieso zwaardere accu's dan de meste merken. Ze mikken immers meer op de ATB en MTB sector.... Ik snap alleen niet dat ze zich vastklampen aan die achterwielmotoren. Je vergt dan veel meer van de accu bij tegenwind, helling en op een ruig terrein. Enige voordeel is dat je bij helling af energie kunt recupereren, door dan de accu bij te laden.

Ik rijdt nu op een Cube. Daarvoor MBK Yamaha. Die laatste had een serieuze ontwerpfout: Onder bepaalde omstandigheden loopt de ketting van het motortandwiel af.
Elektrisch verder een prima systeem, wat je van en merk als Yamaha ook zou mogen verwachten.

Terug naar de accu. Ik ben het volkomen met @Crossfire-X en @fcapri eens: Ga niet zelf lopen klooien, maar laat het aan iemand met ruim ervaring over!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een goede waarschuwing voor opabob, 48VDC is geen lachertje!!
Ik zou daar dus niet mee experimenteren als ik jou was. Een kleine kortsluiting zet je hele huis zo in brand. Dan heb ik het nog niet eens over wat er met jou kan gebeuren.

Als zo een pakje eenmaal fikt, is het niet meer te stoppen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

Hier net dezelfde fiets met zelfde batterij en hetzelfde probleem. Nog amper 15km op stand 3 en 20km op stand 2. Ben eerstdaags zinnens om er ook andere cellen in te "gooien". Heb een jonge batterij en ook de fiets die een ongeval kende. Fiets scheef en krom, maar een goede batterij. Wat ik hier nu allemaal lees doet me de wenkbrauwen fronsen. Zal nog maar even wachten tot na de zomer, dan blijft de fiets toch op stal. Zal dan laten weten wat het werd na eerst wat kaarsjes voor de H. Christoffel aangestoken te hebben :-).

Volgens mij is het niet de batterij maar de sturing welke in de batterij aanwezig is het grootste probleem. Deze moet gereset (op 0 gezet worden).
Wie heeft de juiste apparatuur hiervoor?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
jerome

Golden Member

De fiets is ong 8 jaar oud. Dus zullen de cellen op zijn. Geen enkel toestel als laptop of handgereedschap houdt dit zo lang vol. Denk niet dat de software dermate slim is, want ong 2 jaar terug een tweedehands display gekocht en de software heeft dat eenvoudig aanvaard. En toch ga ik het later wagen de cellen te wisselen.

Op 31 juli 2021 09:34:18 schreef Opabob:
Volgens mij is het niet de batterij maar de sturing welke in de batterij aanwezig is het grootste probleem. Deze moet gereset (op 0 gezet worden).
Wie heeft de juiste apparatuur hiervoor?

Je batterijpack is in protectie gegaan omdat je batterijen niet meer helemaal lekker zijn. Resetten lost dus helemaal niks op, als je dat al kan tenminste.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Via
https://www.open-ebike.com/index.php/board,8.0.html
site heb ik ontzettend veel info gevonden over alles wat met het "bionx" merk te maken heeft. Ik heb ook nog een serielle controller print, om allerlei opties in te stellen , ergens liggen.
O.a. snelheidsbegrenzer uitschakelen.
Met deze info heb ik twee jaar terug ook een accu pack van nieuwe cellen voorzien.

Shiptronic

Overleden

Op 30 juli 2021 20:30:46 schreef CrossFireX:
Een goede waarschuwing voor opabob, 48VDC is geen lachertje!!

Mee eens, maar het gevaar zit niet in de VDC maar de xxxADC!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 31 juli 2021 21:15:12 schreef Shiptronic:
[...]

Mee eens, maar het gevaar zit niet in de VDC maar de xxxADC!

Ja bedoelde ze eigenlijk allebei, veel mensen snappen niet dat Lithium zoveel energie kan opslaan, en bij kortsluiting komt dat allemaal vrij. Een echte Brandbom met felle en grote steekvlammen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.