temperatuur meting

Hallo
Mijn nieuwe meter ( Fluke289 ) heeft o.a een nulpuntsafwijking.
Door de label OFFSET te gebruiken kan je een temperatuur-nulpuntsafwijking invoeren.
Mijn vraag : Wat is het nut hier van ? kan iemand mij mischien een voorbeeld geven in welke situatie je deze nulpuntsafwijking kan ( wil 0 gebruiken?
groetjes
Hans h

Sine

Moderator

Dat is handig als je bijvoorbeeld een verschilmeting wilt doen.
Hoeveel volt is deze spanning hoger dan die andere?
Of hoeveel volt is de spanning gezakt sinds ik genulled heb.

Ik heb even geen praktisch voorbeeld voor je, maar ik gebruik het regelmatig.

Zie het als de tare functie op een weegschaal.

Dag Sine
Bedoel je de temperatuur of spanning?
Ik bedoel de temperatuur. als je de offset gebruikt dan kan je de temperatuur op het het display met + - verhogen of verlagen.
Maar ik begrijp het nut hier van nog niet.
groetjes
Hans h

Maar ik begrijp het nut hier van nog niet.

Toch zegt sine het wel goed hoor.

Stel je wil weten hoeveel graden het in de koelkast kouder is dan erbuiten?

Dan kun je daar achter komen door je meetinstrument in de koelkast (na afgekoeld te zijn) op nul te zetten. Daarna ga je buiten de koelkast de temperatuur meten en dan zie je meteen het temperatuurverschil.

Je kunt ook eerst de temperatuur binnen in de koelkast meten en daarna de temperatuur buiten de koelkast meten. Tussen de twee getallen bereken je dan het verschil. Dan heb je als het goed is hetzelfde resultaat maar moet je dus zelf ook een beetje rekenen.

fred101

Golden Member

Volgens mij ligt dat wat anders. Een thermocouple heeft een temperatuur referentie nodig om de temperatuur van de meter/omgeving te compenseren. Als dat er niet zit en de meter wordt 5 graden warmer dan zal de meetwaarde ook stijgen terwijl het geen je meet constant blijft. Sommige meters hebben die referentie niet en gaan uit van 25 graden omgevingstemperatuur. Met de offset kun je dan die interne referentie "bijstellen" en zonder referentie moet je die gebruiken om het verschil in temp tov de specs te compenseren.

Maar ik ben niet 100% zeker. Ik werk wel aan tempmeters maar nooit gekeken hoe ze dat bij DMMs doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als aanvulling op de gegeven voorbeelden:

Een ander praktisch voorbeeld heb ik niet maar je kan inderdaad bij die fluke toestellen (287/289) een offset van +/-100.0°C meegeven.

Ja inderdaad
Daar gaat mijn het om. Het nut hiervan
Gr.
Hans h

Ha Hans h,

Mooie meter die offset in het temperatuur bereik...... daarmee kan je de offset van je thermokoppel invoeren opgegeven door de fabrikant.
Bij de meters zitten over het algemeen K sensoren en worden voor de meter gemaakt of mee genomen in de kalibratie cyclus.
Gebruik je nu een ander type dan kan het zijn dat je een offset opgegeven krijgt bij het koppel die kan je dan invoeren dat is alles.

De meter heeft zoals @fred101 al aangeeft een interne referentie ( brug van wheatstone ) deze referentie is een adaptieve dat wil zeggen het leert een beetje ( aanpassen aan de omgeving temperatuur )!
Maar dat kost tijd en best veel tijd ik noem maar iets je meter heeft een nauwkeurigheid van 0,1 % ( zonder afwijking thermokoppel ) dan moet je omgeving temperatuur binnen 1° blijven.
Stel je omgevingstemperatuur schommelt tussen de 3° dan moet je meter leren ( acclimatiseren ) en zal je bijvoorbeeld 2....3 uur moeten wachten ( meten ) om de 0,1 % te bereiken dit zal ongetwijfeld in je manual staan :D

Overigens is de wijze die @Sine en @Robbe de Smet aangeven zeker bruikbaar tenslotte weet je meter niet welke offset je invoer!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Gisteren even wat mee gespeeld. Ik heb 3 echte TC gepakt (allemaal van goede kwaliteit maar zonder offset data). En de Brymen versie (heeft twee bananen en kon dus niet op mijn calibrator maar wijkt meer af gezien het resultaat met een andere TC). Deze aan mijn calibrator gehangen nadat ik eerst met dat ding en een 4 draad PT100 de lab temp had gemeten.

Daarna de TCs aan de calibrator. De spreiding was klein +/- 0,3 graden. Als check wist ik van 1 TC wat de offset was omdat ik die gecalibreerd had tegen een calibratie dry-well. Dat was +0.3 en dat klopte ook hier. Daarna de Keithley 7510 (5,5 digit temperatuur meting) aan de PT100 en die gaf exact de zelfde lab temperatuur aan.

Toen bleek ook waarom je je DMM eigenlijk alleen met bijgeleverd TC moet gebruiken. Mijn Brymen 869S gaf alleen met zijn eigen TC de goede temperatuur weer. Dat TC had een grotere afwijking dan de andere 3.

Gedurende de test steeg de lab temp dankzij verlichting en mijn lichaam 0,7 graden. Ook hebben de TCs en meters tijd nodig om te stabiliseren.

De 7510 volgde dat correct. De Brymen idem.

Daarnaast had ik een pas geleden gekochte CEM DT-9989 scoopmeter die een (erg mooie) meegeleverde TC heeft. Deze meter heeft een offset stand wat ook nodig is want die moest op -10.0 graden. Maar hier bleek ook uit dat die offset niet altijd bedoeld is om de door de fabrikant gegeven afwijking van het TC te kunnen corrigeren (wat bij echte temperatuur meters met goede referentie het geval is).

De CEM begon met -9.0 om te ongeveer te kloppen maar aan het einde van de test moest ik die verhogen naar -10.0 en eigenlijk van ongeveer -9,6 tot -10.3 maar die laatste digit is er puur voor de sier en doet niets. Hieruit concludeer ik dat deze meter geen inwendige temperatuur referentie heeft en niet tegen zijn bijgeleverde TC is gecalibreerd.

Deze "goedkope" maar erg mooi gebouwde multimeter met beperkte scoop (ideaal om snel even rimpel op voeding te testen) is niet duur voor wat hij biedt en heeft nette specs. Qua calibratie zit hij met Vdc en weerstand binnen zijn specs (de rest interesseert me niet zo) maar niet zo spot aan als de Brymen die ik nu iets van 3 jaar heb (denk ik) en nog niets verlopen is.

Conclusie:
- gebruik meegeleverde TC voor beste resultaat bij goede meters
- Offset is bedoeld voor calibratie maar kan ook gebruikt worden voor relatieve metingen. En soms een noodzaak bij gebrek aan interne referentie.
- TC's zelf kunnen flink afwijken, heb er gezien die meer dan 2 graden afweken.
- Meestal hebben meters die wel een referentie (cold junction genoemd) hebben de mogelijkheid om (hun eigen binnen-)temperatuur weer te geven.
- Bijna alle DMMs hebben een banaan aansluiting voor TC ipv een echte TC connector. TCs bestaan uit 2 soorten metaal die middels het seebeck effect een spanning genereren. Het hele gebeuren is complex doordat er tussen TC en ADC nog een hele zwik verschillende metalen zit. De juiste manier is een connector in de meter die bestaat uit flink wat koper(legering ? ) en daar vlak bij een referentie, bv een LM35 en het meetcircuit.

Meer info over TC circuits

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank je Fred 101.
Ik weet nu wat de OFFSET inhoud.
Groetjes
Hans h

Volgens mij heb ik wel eens gezien, dat als je de interne temperatuur meting van de multimeter wilt zien, je de meter op de temp. stand zet en de ingang kortsluit met een snoertje

Hans, dit is nu de 2e vraag over je multimeter, m.i. best basic vragen. Ik zie dat die 289 pakweg 800,- kost. Heb je niet een heel klein beetje teveel geld uitgegeven voor wat je ermee gaat doen eigenlijk? Persoonlijk vindt ik dat errrrug veel geld voor een multimeter. Je had er ook 4 andere voor kunnen kopen die (denk ik nu) voor jou even goed zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ter info: Een thermokoppel kan eigenlijk geen offset hebben. Het is een natuurkundig proces en dat werkt gewoon zo: De afgegeven spanning is gewoon 0V als het temperatuurverschil nul is.

Een instelbare offset op een meetinstrument is dan alsnog nuttig: Om een absolute temperatuur te kunnen tonen, moet het meet-instrument ook nog de eigen temperatuur weten om die op te kunnen tellen bij de constante maal gemeten spanning van de thermokoppel. Dit proces is een tricky meting waarbij vooral een offset-fout veel voorkomt en regelmatig vrij groot is. Dus DIE kan je wegregelen.

Om thermokoppels te vergelijken is het meten van "omgevingstemperatuur" niet zo zinnig: Het thermokoppel hoort nul spanning te geven (net als een gewone kabel tussen de aansluitpunten) en je bent de interne thermometer + constante * 0 aan het aflezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 1 augustus 2021 12:48:04 schreef rew:

Om thermokoppels te vergelijken is het meten van "omgevingstemperatuur" niet zo zinnig: Het thermokoppel hoort nul spanning te geven (net als een gewone kabel tussen de aansluitpunten) en je bent de interne thermometer + constante * 0 aan het aflezen.

Dat is niet correct als je het over mijn testje hebt. Ik gebruik een calibrator die daarvoor gemaakt is. Alleen gebruik je die normaal met bv een
drywell. De calibrator is bekend, de temp-source idem, het verschil is de "offset" van het TC. Omdat het een kort testje was gebruikte ik de kamertemp als "transfer standaard" ipv een drywell, door deze doorlopend te meten met een gecalibreerde meter + 4 draad PT100 (ook samen gecalibreerd) die meer dan genoeg overkill zijn voor dit testje. Omdat ik de offset (of afwijking :-) ) van 1 TC wist had ik nog een extra verificatie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 1 augustus 2021 12:10:19 schreef flipflop:
Hans, dit is nu de 2e vraag over je multimeter, m.i. best basic vragen. Ik zie dat die 289 pakweg 800,- kost. Heb je niet een heel klein beetje teveel geld uitgegeven voor wat je ermee gaat doen eigenlijk? Persoonlijk vindt ik dat errrrug veel geld voor een multimeter. Je had er ook 4 andere voor kunnen kopen die (denk ik nu) voor jou even goed zijn.

Het merendeel van de COers met een dure Fluke weet waarschijnlijk niet precies hoe hun DMM werkt, laat staan als het om goed meten gaat (de invloed van de meter op de schakeling, paracitaire effecten (zelfinductie meetsnoeren, seebeck effect, evt triboelectrisch effect common-mode problemen, RF gevoeligheid, crest factor, frequentie bereik, de echte betekenis van de specs, etc En dat is vaak ook geen probleem, je kunt hem bv ook kopen ivm het hufterproof zijn, een beginner maakt meer fouten dan een expert, dan is zo'n Fluke een veilige keuze. Daarnaast, waarom niet, als je het kunt betalen en graag mooie/goede dingen hebt dan heeft niemand daar last van.

En hij vraagt het, dat is ook goed, zo weet hij straks wel hoe zijn meter werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 augustus 2021 14:01:58 schreef fred101:
[...]

Het merendeel van de COers met een dure Fluke weet waarschijnlijk niet precies hoe hun DMM werkt, laat staan als het om goed meten gaat (de invloed van de meter op de schakeling, paracitaire effecten (zelfinductie meetsnoeren, seebeck effect, evt triboelectrisch effect common-mode problemen, RF gevoeligheid, crest factor, frequentie bereik,

daarom gebruik ik hem maar zelden tot nooit. :-)

Dag Fred 101
Sommige mensen rijden een BMW of Mercedes hoewel ze geen formule 1 rijder zijn. Maar omdat ze het mooi vinden .
Trouwens ik heb de meter gekregen.
Groetjes
Hans

sorry fred mijn vorige bericht was bedoeld voor flip flop
groetjes
Hans h

Beste flip flop
Ik vind je moet een persoon niet oordelen als je die persoon en zijn situatie helemaal niet kent.
Want zo kweek je alleen maar ergenis.
groetjes
Hans h

Relax, ieder z'n lol. Ik schrok van de prijs van dat ding. Voor een beginner en de meeste gevorderden is dat veel te veel geld voor wat je ermee doet. Dan is het verstandiger om bv 150,- voor een multimeter uit te geven en de rest bv voor een scoop. Maar goed, eindeloze discussie, gaan we niet doen. Cheers.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein