Restwarmte inductie kookplaat, wat is dat ?

Ik ben op zoek naar een vervanger voor een gas kookplaat, en kwam dit tegen.
Hoeveel rest warmte zit er dan in de inductiespoel ? of is het een warmtespiraal die ze dan voor het gemak maar inductie noemen.
Wie heeft er ervaring mee.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 30 juli 2021 11:57:44 schreef Waters:

Hoeveel rest warmte zit er dan in de inductiespoel ? of is het een warmtespiraal die ze dan voor het gemak maar inductie noemen.
Wie heeft er ervaring mee.

Het is inductie, dat is een magnetisch proces . er is dus geen restwarmte in de inductiespoel (behalve de temperatuurstijging door terugstraling en verlies, maar dat is te weinig om het te merken in het kookproces)en er is geen inertie in de reactietijd.

harry64

Golden Member

De inductie verwarmt de panbodem.

De panbodem verwarmt dat oppervlak waar deze op staat. Dat oppervlak blijft ook na uitschakeling nog een bepaalde tijd warm tot heet. Dat is je restwarmte.

De inductieplaten waar ik tot nu toe mee gewerkt heb hadden een warmtesensor die de temp van dat dragende oppervlak meet. En die gaf dan weer een knipperende waarschuwing in het display welke 'pitten' er nog heet zijn. Zodat je niet even je hand er op legt of iets anders wat niet goed tegen warmte kan. In mijn geval was de drager de glasplaat.

Wat ook wel even goed is om naar te kijken is hoe de inductieplaat het vermogen regelt. De goedkoopste doen dat met het variëren van de aan-uit tijd. Vind ik persoonlijk niet prettig als je iets wilt laten sudderen. Die platen die met traploosvermogen regelen (zoals een dimmer) vind ik prettiger werken omdat die het koken op gas meer benaderen. Deze zijn vaak wel wat duurder.

De inductieplaat wordt zelf niet warm. Het zijn de pannen waar het magnetisch veld omgezet wordt in warmte.
Wel is het zo dat de glasplaat van de inductieplaat warm wordt door de pannen die er op staan. Als je de pan er afhaalt blijft dit nog even warm (een paar minuten ofzo). Maar het koelt veel sneller af dan een elektrische of keramische plaat.

Spanning staat en stroom gaat!

Inderdaad.
Zet een pot met kokend water een uur lang op je tafel/aanrecht/vloer/....

haal die pot er daarna af. je zal voelen dat je tafel/aanrecht/vloer op die plaats warmer is dan errond.

Dat is de "restewarmte" die vanuit inductie aangeduid wordt.
heeft niets met het "inductie" te maken, maar alles met "geleiding".

In de inductiespoel zal ook wat warmte opgewekt worden. Het is tenslotte een draadspoel waar stroom door loopt. Maar die hoeveelheid warmte zal verwaarloosbaar zijn vergeleken met de warmte die in de panbodem wordt geproduceerd.

de aard van de vraagsteller doet me vermoeden dat ie wil weten of inductie vergelijkbaar is met gas kwa reactietijd, en daarop is het antwoord ja. Tenslotte zit de grootste restwarmte in de panbodem, en dat is voor gas en inductie dezelfde situatie.

praktisch komt her erop neer dat de warmtetoevoer ogenblikkelijk stopt na uitschakelen van de bron, zowel voor gas als inductie, en das een belangrijk gegeven voor de kok.

bprosman

Golden Member

praktisch komt her erop neer dat de warmtetoevoer ogenblikkelijk stopt na uitschakelen van de bron, zowel voor gas als inductie, en das een belangrijk gegeven voor de kok.

Inderdaad als je melk dreigt over te koken is de plaat lager zetten genoeg , bij inductie, mijn ouders hebben een Infrarood plaat en dan moet je ook de pan echt wel even oplichten anders warmt het te erg door.
En de warme pan warmt ook natuurlijk ook de glasplaat op wat aangegeven word als je de plaat uit zet.
Dat laatste valt overigens ook wel weer mee als je net als ik siliconen matjes gebruikt tijdens het koken/bakken.
Dat scheelt krassen maar ook vervuiling, ook iets wat bij een Infrarood plaat niet kan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de info.
Off-topic zijn er nog andere gadgets voor inductie koken ?

Guus@Sint-Michielsgestel

extra lagen ertussen bij inductie scheelt in vermogen welke de pan kan opnemen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 juli 2021 15:32:13 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2021 15:31:52 schreef testman:
extra lagen ertussen bij inductie scheelt in vermogen welke de pan kan opnemen.

Dat wel maar met de booster functie kan ik niet eens even naar het toilet dan kookt een liter soep al. Dus dat beetje verlies loopt wel los.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 juli 2021 15:31:41 schreef Waters:
Bedankt voor de info.
Off-topic zijn er nog andere gadgets voor inductie koken ?

een glaasje rode wijn :-)

Inductie werkt bvb niet op aluminium pannen, of soms wel maar dan met veel verlies. Een goede pan of pot moet een magnetische bodem hebben.

Ze verkopen nu dus ook een soort onderlegger die magnetisch is, en dus werkt op inductie. Daar zet je dan je alu pot of pan weer op om te koken. Ook niet ideaal, maar het werkt wel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Je vraagt hoe snel het is....

Meestal zitten er twee pitten op 1 stuk inductie-stuur-elektronica.

Als je dan die twee pitten tegelijk aan hebt staan, dan gaat ie tussen die twee pitten lopen schakelen. Hij schakelt dan heen en terug zeg iedere 2-3 seconden. Als je een pannetje rustig wil laten borrelen (aan de kook houden), dan merk je duidelijk aan het water wanneer de pan aanstaat of uitstaat. De tijdconstante is echt sneller dan 2 seconden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Een goede pan of pot moet een magnetische bodem hebben.

De inductieplaat "keurt m wel af" als t niet klopt. Ik neem altijd een magneetje mee naar de winkel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Er zijn bodems met gepoten metaaldeeltjes. Hier verdeeld door onder andere Delhaize. Grote miserie. Deze is wel magnetisch maar fikken de kookplaat op. De waarborg wordt dan ook teruggetrokken als je dit soort pot gebruikt. Opgelet dus. Een magneettest is niet zaligmakend.

Er zijn ook waardeloze inductieplaten. Waaronder bv de samsungs of de 500€ modellen. Ook daar opgelet dus. De samsungs zijn totaal waardoos daar het vermogen sterk wegvalt bij het gebruik van 2 zones. En de 500€ modellen werken met duty cycle ipv moduleren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een goede pot voelt zwaar in de hand en is uiteraard magnetisch.

Op 30 juli 2021 16:34:40 schreef CrossFireX:
Inductie werkt bvb niet op aluminium pannen, of soms wel maar dan met veel verlies. .

hoe bedoel je? tenslotte worden alle verliezen omgezet in warmte..

Op 30 juli 2021 19:39:02 schreef kris van damme:
[...]

hoe bedoel je? tenslotte worden alle verliezen omgezet in warmte..

Er wordt onnodig veel energie opgestookt om te proberen die pan op te warmen, sommige kookplaten gaan er zelfs stuk van heb ik al gelezen.

Inderdaad een redelijk zware pot met dikke onder-bodem en magnetisch zit wel goed.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 30 juli 2021 19:51:17 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 30 juli 2021 16:46:12 schreef bprosman:
Ik neem altijd een magneetje mee naar de winkel.

Tegenwoordig wordt bijna altijd met symbooltjes op de pan zelf of op de verpakking aangegeven voor welke warmtebron die geschikt is. Heb je dat magneetje niet nodig.

Sine

Moderator

Op 30 juli 2021 19:39:02 schreef kris van damme:
[...]

hoe bedoel je? tenslotte worden alle verliezen omgezet in warmte..

Ja, maar met alu heeft je spoel ongeveer evenveel verlies als je pan. Dus dat is niet zo handig ;)
Je wilt een lossy materiaal in de pan (zoals ijzer)

Op 30 juli 2021 22:24:40 schreef KlaasZ:
[...]Tegenwoordig wordt bijna altijd met symbooltjes op de pan zelf of op de verpakking aangegeven voor welke warmtebron die geschikt is. Heb je dat magneetje niet nodig.

neem de goedkoopste pannen van het bekende zweedse warenhuis en je hebt ellende, al meegemaakt bij een nieuwe plaat. de kleinste pan uit de set was de enige die werkte. wel inductie op de verpakking staan. alu pannen met een los ingestanste stalen bodem zijn ook ellende, die bodem gaat boller staan met warm worden, dan gaat de pit ook problemen geven. een pan met metalen bodem is het beste, of een alu pan met een geheel metalen bodemplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alleen ijzer is niet genoeg, het moet magnetisch zijn. Een RVS pan bestaat grotendeels uit ijzer maar dat is niet magnetisch. Zo'n pan doet het ook beroerd op een inductieplaat. Mijn kookplaat begint meteen te kermen dat hij zijn vermogen niet kwijt kan en schakelt na een paar seconden de zaak uit.

Sine

Moderator

@testman
Alle alu pannen hebben een metalen bodem ;)

Ik heb hier verschillende alu pannen met een ferromagnetische bodem, dat werkt prima. Ook bij de elcheapo pannetjes.

@Klaas
Dat zal dan van pit en materiaal afhangen, ook mijn RVS pannen werken prima ... die hebben wel een flink dikke bodem, dat zal ook nog wel iets uitmaken.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 30 juli 2021 22:35:17 (32%)

oude gietijzer pannen werken vaak ook prima. echter alu pannen met ingestanste dunne plaat is ellende. die 25€ dingen van tefal oa..

waar rook was, werkt nu iets niet meer