Zwart geworden railen

dit is geen warmte, maar de toplaag op de rails die reageert op iets wat in die ruimte in de lucht zit. heb wel erger gezien en dat is puur reactie op chemicalien of vocht..

gezien het verschil in dikte zou ik ook zeggen dat er een gegoten deel zit wat zwart is geworden. messing of een toplaag erop die aangetast is. heb je in ene goede halysterkast geen last van, maar de ombouw van de schakelaar lijkt door de kap te steken en dan krijg je dit sneller.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je wil weten of het probleem door een of andere stof of gas veroorzaakt wordt kan je een environmental test kit voor metalen plaatsen. das een testplaatje met alle mogelijke metalen en andere detectiestoffen erop. Na een zekere tijd stuur je dat plaatje terug naar de fabrikant/labo en krijg je een analyseverslag. (dat zit al verrekend in de aankoopprijs) Das heel efficiënt als je merkt dat je apparatuur door de omgeving wordt aangetast/opgevreten maar je weet niet wat.

enig issue kan zijn, aangezien de installatie 10 jaar in bedrijf is, dat de mogelijke bron van de aantasting er al lang niet meer is en je dus op iets kijkt wat "ooit" heeft plaatsgevonden, maar er nu niet meer is. Maar, dan ben je alvast gerustgesteld :-)

joopv

Golden Member

Misschien brand geweest in de buurt in die periode? Of een incident met de chemie geweest?

Dit ziet er heel erg uit alsof het koper in aanraking is geweest met druppels zuur. Dan krijg je ook dit soort kleuren. Waterleidingen waarop men het flux heeft laten zitten na het solderen krijgen na verloop van tijd ook dezelfde verschijnselen.

Spanning staat en stroom gaat!

het is iig geen vocht, dan zien de schroeven er wel anders uit. het lijkt wel verzilverd, dat heb ik ook vaker gezien en wordt standaard zwart en gaat ook iets schilferen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Voorlopig is het een heleboel gokken. Niemand hier lijkt te weten wat voor materiaal het is.

Wel lijkt het niet heet te worden dus het doet zijn werk naar behoren.

Ik zou twee dingen doen:
1) absoluut niet losdraaien, afblijven dus
en
2) even naar ABB bellen wat voor materiaal het is en vragen of zij weten wat het kan zijn.

tot die tijd: niet te druk maken.

Wat de reactie veroorzaakt heeft zullen we nooit achter komen denk ik. Wellicht is er in het verleden iets gebeurt wat dit veroorzaakt heeft. Op dit moment is men niet bekend met het opslaan van bijzondere stoffen oid in de nabijheid van het station.
Het heeft even geduurt, maar dit is de verklaring van de fabrikant:

The discoloration is not oxidation but sulfidation or tarnishing. It is typical of industrial
environments, where the combination of ambient factors may cause the observed
effect.
In environments with mild contamination sulfidation/tarnishing does not affect contact
resistance and reliability as the layer of Ag2S, during the mechanical coupling of
busbars, breaks very easily, allowing contact between clean metal parts. Furthermore,
after coupling, the contact regions are protected from further sulfidation/tarnishing and
thus the contacting remains stable over time.

Ik denk dat ze de vanen toen zelf hebben vertint met s39 of flux om zinken goten te solderen en hebben het materiaal niet goed afgespoeld.
Meet eens ook eens of je een spanning's sprong hebt op de schakelaar tov rail.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

De kleur en structuur kloppen met zilversulfide. Dat ontstaat in de loop van de jaren spontaan aan de lucht, dus lijkt me een volkomen plausibele verklaring van de fabrikant. Misschien hangt het patroon wel samen met luchtverplaatsing en toevallige verontreiniging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

dit is voor mij een duidelijk gevalletje van iets van chemie en niet van temperatuur:

.1 koper / messing wordt niet zwart hetzij het echt oxideert door het heet worden, maar dan ziet het er anders uit (denk aan het uitgloeien van koper)
.2 het zijn vlekken en bij verhitting zou het egaal/verlopend moeten zijn.

.3 het zit ook tussen het blanke koper in, terwijl het daar VEEL koeler zou moeten zijn, omdat het dunnere metaal daar prima zijn hitte af kan geven aan het veel grotere koper.

Daarmee durf ik temperatuur dus uit te sluiten.

Ik ben niet op de hoogte van bio, maar het zou iets van bacteriën kunnen zijn.

H2S en messing/koper krijgt ook van die vlekken en is echt TUIG!!!
Ga eens in slibverwerking of bagger werken en als er walmpje H2S voorbij je elektronics komt regelmatig, kun je al je koper zo aantreffen in no time (bij slibverwerkings machines zonder coaten was na een jaar alle onbeschermde baantjes van een PCB WEG!!!)

dus ik denk inderdaad daaraan!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Iets vergelijkbaars heb ik eerder gezien, derhalve een wellicht vreemde vraag.
Hier wordt dik 70 KW ( ca 30Mc) opgewekt dmv een aantal in serie geschakelde RF generatoren, Al die energie gaat naar een flinke laser, Maaar.... Wat is het risico op overspraak of inductie als de coax kabels defect zijn en wellicht lekken naar een of andere led ketting die vlakbij hangt ?
deze is niet nen gecertifceerd en er liggen meerdere kabels door elkaar heen profibus wat andere touwkes ed.

De led snoer is opgehangen omdat men te weinig licht had, maar is zoiets wel veilig ?

Vandaag een oud medewerker van Holec projects gesproken, volgens hem was het vertint; vernikkeld of verchroomd koper geweest dat flink heet was gestookt om het te zetten dit om te voorkomen dat het ging scheuren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

heb van de week nog een 1000A hoofdverdeler in onderdelen omgezet die werd vervangen ivm corrosie, daar waren de koper rails duidelijk lichtblauw van geworden en vele schroeven duidelijk aan het roesten. bij deze is de koper rails nog brandschoon, geen vocht maar normale verkleuring op bepaalde delen. die heb ik ook gezien bij oudere componenten, ook in hoofdschakelaars zelf. idd vertinde koper doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer