AUTO HOLD multimeter

Hallo
Ik heb weer een vraagje over de multimeter Fluke 287 / 289 :
In de handleiding wordt gesproken over AUTO HOLD.
Kan iemand mij mischien uitleggen wat je hier mee precies kan doen en waar voor en hoe?
groetjes
Hans h

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dank je Arco
het filmpje heeft mij nog niet duidelijk gemaakt wat AUTO HOLD inhoud. ( mijn engels is niet zo goed )
kan jij mij mischien in woorden uitleggen wat de bedoeling is van de Auto hold ? en hoe en waarvoor je het gebruikt .
groetjes Hans h

mel

Golden Member

je kan b,v. een piekspanning meten,je kan dan later terugkijken als je je handen niet vol hebt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Auto hold laat je zien als de gemiddelde waarde wijzigt over een bepaalde periode, zonder de hold knop steeds in te hoeven drukken.
Die waarde staat dan vast tot er een nieuwe gemiddelde waarde is. (ik neem aan dat verschilspanning en tijdsduur per meter kunnen verschillen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat niet om gemiddelde waarde, maar om een stabiele waarde. Het is alsof er op de HOLD knop gedrukt wordt zodra de meter ziet dat de waarde een paar seconden stabiel is. Zolang de spanning steeds veranderd blijft de vorige stabiele waarde staan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gewoon even op pagina 16 van de Nederlandse beschrijving kijken hier staat het duidelijk beschreven.
Minstens 1 sec. stabiel en de drempelwaarde is zelfs instelbaar.

Gr.F_S

Dag flip flop
Bedoel je : als de meter in de auto hold staat en hij meet bijvoorbeeld 10 verschillende spanningen korter dan 1 seconde en 1 spanning van meer dan 2 seconden , dat hij die van meer dan 2 seconden vast houd en opslaat?
groetjes
Hans h

fred101

Golden Member

Het gaat om het gebruik. Als je iets wilt meten waar je bv nogal lastig bijkomt of zo met de probe vanaf kan schieten dan is het heel lastig om tegelijk op je meter te kijken. Autohold is daarvoor bedoeld. Als je de probes nergens op duwt zie de meter geen stabiel meetsignaal. Zodra je goed contact maakt ziet de meter gedurende een bepaalde tijd (hier 1 sec) een signaal en toont dat. Het is niet bedoeld om permanent contact te houden. Daarvoor is de min/max average functie (edit, de 289 heeft deze ook)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 juli 2021 11:23:18 schreef Hans h:
Dag flip flop
Bedoel je : als de meter in de auto hold staat en hij meet bijvoorbeeld 10 verschillende spanningen korter dan 1 seconde en 1 spanning van meer dan 2 seconden , dat hij die van meer dan 2 seconden vast houd en opslaat?
groetjes
Hans h

Zodra ie langer dan 2 sec dezelfde spanning meet, dan zet ie dat op het scherm... totdat er daarna weer een andere spanning is die dan langer dan 2s stabiel is. (2 sec is jouw voorbeeld, blijkbaar is het 1 sec).

Maar uitproberen is altijd beter. Even aan de labvoeding en kijken-wat-ie-doet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein