55PUS8601 option board probleem

Ik ga ook eens van wal steken met een defecte Bolt-On module in zo'n PUS8601. Wordt echt een issue bij die jongens blijkt...

Het toestel had dus (weer één) een geloste koelplaat vanaf de Novatek chip. Het is ermee gestopt dat hij op zeker moment startte met correct Philips logo weer te geven, waarna er enkel nog draaiende groene lijnen bovenaan het beeld zichtbaar waren.
Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal zoals hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151805/1

Wegens het niet volledig zeker zijn wat de fout precies veroorzaakte (Novatek chip is wel héél verdacht) eerst even gekozen voor een reflow. Maar dan eentje zoals het hoort: gecontroleerd op een reballing machine, met flux enz.

Printje komt terug, plaats het in het toestel en FB4100 (zie bijgevoegd stukje schema) vliegt erdoor met een vlammetje en een knal. Ook U4100 kortgesloten. Eén der voedingen van de Novatek chip, dus ergens begrijpbaar. Kan ook aan de oorzaak van de fout liggen, dus proberen die voeding te herstellen.
U4100 + FB4100 vervangen, echter 1,1V blijft 0. Er brandt niks meer op, maar geen logo meer, noch backlight.

Zoek ik vandaag nog wat verder op, maar de kans bestaat dat de Novatek chip alsnog stuk gaat zijn.
Zo'n Bolt-On/Optionboard kan blijkbaar bij Aswo aangekocht worden voor een dikke 100€. Dan gaan we natuurlijk geen 100+ € kosten doen om de boel trachten te herstellen.

Stel ik leg met een laboratoriumvoeding, eventueel met een 1N4007 in serie met de + pool, 1,1V aan op C4113 en ik maak de 3,3V enable (pin 1 U4101) hoog. Zou zoiets dan kunnen werken? Ik wil vooral weten of die Novatek chip kapot is of niet.

Bedankt voor het advies!

Eigenlijk doe ik niet anders als een van de DCDC converters defect is, ik wil zekerheid of het de moeite is... Zou het gewoon doen!! Is je 3,3 V er wel dan??

Ben bang dat er ook multilayer traces op bordje bedankt geraakt zijn en dan ben je screwed..

Op 31 juli 2021 18:55:55 schreef smd:
Is je 3,3 V er wel dan??

Wel nee inderdaad. Ik kan daar wel van ergens een "hoog" signaal aanleggen, maar ben maar bang dat eea stapsgewijs moet starten. Er zitten nog enkele van precies dezelfde schakelingen op dat bordje. Voedt allemaal die processoren. Met die power enable lijnen starten ze dus het één na het ander op.

Gisteren ontdekt dat U4101 ook nog kapot is.
Puur toeval nog een mainboard liggen van een 43PUS6401, daar zitten die ook op. Straks eens proberen om die over te zetten. Als het dan nog niet gaat, kies ik voor de labovoeding.

Ik heb nog twee QFU printen liggen die ook een wonderbaarlijke kortsluiting vertonen na reballing. Eerst even uitzoeken wat hier mis gegaan is. Van dat plooibaar karton dat ze bij TPV een print noemen kan je vanalles verwachten.
Alhoewel dat het optionboard toch het iets betere materiaal leek te zijn...

Is er echt niet iets fout gegaan met de reballing? 1 tiertje sluiting en boem.... processor lichten van de print en je kan het zien.. is wel erg typisch..

Niets fout gegaan met reballing.
Zie foto, na liften BGA, ziet dat er niet mooi uit? ;)

Ir foto linksonder is boven- rechtsonder onderkant pcb.
Op de plaats waar de sluiting opwarmt zitten geen componenten.