flyback weerstand op een relais

Hoi C.o.ers

Ik ben voor mijn nichtje een radiografisch autootje aan het (ver)bouwen nu heb ik hier relais voor nodig om zowel vooruit als achteruit te realiseren.

Dit heb ik inmiddels voor elkaar alleen ik moet nog over een relais een flyback weerstand plaatsen zodat de ontvanger niet beschadigd.

Normaliter gebruik je een diode hiervoor dat kan in dit geval niet omdat de polariteit op het relais veranderd vooruit achteruit.

Ik heb al gezocht op termen als vrijloop/flyback/snubber maar daar krijg ik niet de info die ik zoek.

Ben eigenlijk op zoek naar een berekening hiervoor.

De spanning op het relais is 7.5 volt accu.

Bvd daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

?? Dus de spanning over de spoel wordt omgepoold? Nogal ongebruikelijk volgens mij. Dat moet dan wel een heel speciaal relais zijn.

Die kun je dan beveiligen met een 2-tal zeners in anti-serie.

Op 1 augustus 2021 13:09:35 schreef daandc:
Hoi C.o.ers

Ik ben voor mijn nichtje een radiografisch autootje aan het (ver)bouwen nu heb ik hier relais voor nodig om zowel vooruit als achteruit te realiseren.

Dit heb ik inmiddels voor elkaar alleen ik moet nog over een relais een flyback weerstand plaatsen zodat de ontvanger niet beschadigd.

Normaliter gebruik je een diode hiervoor dat kan in dit geval niet omdat de polariteit op het relais veranderd vooruit achteruit.

Ik heb al gezocht op termen als vrijloop/flyback/snubber maar daar krijg ik niet de info die ik zoek.

Ben eigenlijk op zoek naar een berekening hiervoor.

De spanning op het relais is 7.5 volt accu.

Bvd daan

Je kunt twee zenerdiodes in antiserie aansluiten. De spanning kan dan niet hoger worden als een zenerspanning+een diodespanning.

Arco

Special Member

Wil je iets over het relais (de spoel) zetten, of over de contacten? (spanning op spoel wordt normaal nooit omgepoold)
Voor contacten zijn er diverse mogelijkheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2021 13:09:35 schreef daandc:

Ben eigenlijk op zoek naar een berekening hiervoor.

Bvd daan

das heel eenvoudig, als je de twee volgende gegevens weet:

1) wat is de stroom door het relais
2) wat is de toegestane spanningsovershoot.

Op 1 augustus 2021 13:14:25 schreef deKees:
?? Dus de spanning over de spoel wordt omgepoold? Nogal ongebruikelijk volgens mij.

Mee eens... totdat ik me bedacht: Mogelijk sluit ie het relais aan op de "hier had direct de motor op moeten komen." uitgang... Maar nu is er een zwaardere motor dus...

Dan zou ik ook nog een diode in serie met het relais verwachten. En dan werkt de diode parallel aan het relais weer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2021 13:09:35 schreef daandc:
Normaliter gebruik je een diode hiervoor dat kan in dit geval niet omdat de polariteit op het relais veranderd vooruit achteruit.

Vreemde constructie lijkt mij, schema zou veel verduidelijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 1 augustus 2021 13:14:25 schreef deKees:
?? Dus de spanning over de spoel wordt omgepoold? Nogal ongebruikelijk volgens mij. Dat moet dan wel een heel speciaal relais zijn.

Misschien een bistabiel relais met één spoel?

@rew: precies wat ik dacht, maar dan zou het relais dus aangestuurd worden als de motor vooruit of achteruit gestuurd wordt, dus dat zou niet werken.

Daar komt bij dat zowel een motor als een relais inductieve belastingen zijn, dus de elektronica zou daar al geschikt voor moeten zijn, met diodes naar de voeding en ground; er is dan dus helemaal niets extra nodig.

Je kunt dat ook zelf doen, vanaf elke kant van de spoel een diode naar de voeding en ground (dus 4 diodes in totaal), en daarvoor kun je 4 losse diodes gebruiken, of een normale kleine gelijkrichter.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien een bistabiel relais met één spoel?

Dat is de enige mogelijkheid. Maar een speciaal relais is het zeker. Als je bij een normaal relais de spanning ompoold zal het relais alleen maar weer aantrekken. Meer kan het niet doen. Soms zit in het relais een diode gebouwd, In dat geval gebeurt niets.

Constructie lijkt met een bipolair relais me ook onveilig. Als de sturing wegvalt blijft de motor eeuwig aan.

Maar zonder extra informatie als schema's enzo blijft het eeuwig gissen en zullen we de TS nooit een juist antwoord op zijn vraag kunnen geven.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 1 augustus 2021 14:37:17 (14%)

Als mijn gok klopt: er is een motor-uitgang maar nu wordt er met relais een zwaardere motor aangestuurd...

dan komen er twee relais op de motor-uitgang. 1 met en 1 zonder diode er tussen. Die "met diode" moet denk ik dubbelpolig zijn om de motor te kunnen omkeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 augustus 2021 18:12:59 schreef rew:
Als mijn gok klopt: er is een motor-uitgang maar nu wordt er met relais een zwaardere motor aangestuurd...

dan komen er twee relais op de motor-uitgang. 1 met en 1 zonder diode er tussen. Die "met diode" moet denk ik dubbelpolig zijn om de motor te kunnen omkeren.

Rew jij zit er niet ver naast. :)

Maar ik post morgen even wat foto's en het schema met wat uitleg wat mijn plan is voor de nieuwsgierigen.

Ik had vanmiddag/avond hier geen tijd voor want we kregen bezoek (gezellig uiteraard) schoonzuster met dito neefjes.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dan is het dus duidelijk: je hebt geen blusdiodes nodig, want dit zitten al in de bestaande elektronica.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nou ik zie dat er gisteren al behoorlijk is op gereageerd ik heb jullie wel bezig gehouden zie ik. :P

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.

Even een uitleg mijn nichtje kwam een paar weken geleden met haar radio grafisch autootje deze reed niet meer.

https://www.uploadarchief.net/files/download/controller..ontvanger.jpg

Ik kwam tot de conclusie dat de originele controller ontvanger kapot was hiervan is een spanningsregelaartje kapot sot23 deze is hier niet verkrijgbaar wel op aliexpres maar dit duurt dan een tijdje.

Maar hier kun je niet mee aankomen bij je nichtje dus ik heb een radiografisch autootje gekocht (voor een appel en een ei) en hier wil ik de controller/ontvanger van doneren op de andere auto.

De originele repareer ik later wel.

https://www.uploadarchief.net/files/download/ontvanger..controller%20v…

De aandrijving op de donor auto is een piepklein dc motortje van luttele ampere's.

De auto waar het om gaat zit als aandrijving een serieuze dc motor die ampere's vreet tot 2.7 amp.

https://www.uploadarchief.net/files/download/motor%202.7%20amp.jpg

Dus ik heb ik heb een schakeling getekend met relais wat gaat werken alleen ik moet over een relais een flyback weerstand berekenen zodat de controller afschakel pieken van het relais niet voor zijn kiezen krijgt.

En omdat er vooruit en achteruit gereden moet worden draait de polariteit om van de controller naar het relais. ( zie opmerking van dekees)

https://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20vooruit.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20achteruit.jpg

Ik ga van het weekend eerst eens proefondervindelijk een weerstand proberen.

Het gaat er simpelweg om dat het nieuwe controllertje niet om zeep gaat.

Op 2 augustus 2021 00:10:42 schreef SparkyGSX:
Dan is het dus duidelijk: je hebt geen blusdiodes nodig, want dit zitten al in de bestaande elektronica.

Dat vraag ik me af of deze werkelijk in zit of deze moet in het ic verwerkt zitten?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 2 augustus 2021 20:37:29 schreef daandc:
Dat vraag ik me af of deze werkelijk in zit of deze moet in het ic verwerkt zitten?

Zeer waarschijnlijk in een IC waar de rest van de drivers ook in zitten.

Was het niet een stuk simpeler om een alternatieve spanningsregelaar op dat eerste board te zetten?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Zo'n sot23 is bijna altijd wel een vervanger voor te vinden, stuk simpeler als een hele nieuwe besturing erin frotten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had al even gekeken maar kwam op alie uit die verkocht deze.

Dus dit is langer onderweg dan dat ik deze besturing erin zet. :?

Maar 2 dioden antiparallel ik neem dan aan de kathoden naar elkaar toe?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Anti-parallel is niet hetzelfde als anti-serie; zenerdiodes moeten anti-serie, maar daarbij maakt het niet uit of je de kathodes of anodes aan elkaar maakt.

Alsnog, die zeners moeten een hogere spanning hebben dan de maximale voedingsspanning van die print, en zullen daarom nooit in geleiding gaan; er moeten diodes naar de ground en voeding zijn, als daar ooit een motor heeft gezeten. Die diodes in je gewoon meten.

Op 5 augustus 2021 20:15:38 schreef daandc:
Ik had al even gekeken maar kwam op alie uit die verkocht deze.

Daarom zei ik, alternatieve spanningsregelaar, dus een ander type met vergelijkbare specificaties.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Luister eens naar de adviezen van personen met wat meer ervaring.
Dat nichtje een weekje langer moet wachten op haar autootje is bijkomstig. Speelgoed is geen primaire behoefte.
En de snotapen moeten eindelijk maar eens beseffen dat de volwassenen hun lakeien niet zijn.

Je onbestaande beveiligingsscomponent 'fly-back weerstand' en het feit dat je zeners in anti serie niet schijnt te kennen verraden dat je hier niet zo vertrouwd mee bent.

Het inbouwen van een totaal andere besturing zou wel eens voor onverwachte problemen kunnen zorgen.

Probeer eerst eens het origineel te repareren.
Alhoewel, geïntegreerde spanningregelaars zijn doorgaans vrij robuust en dus is er mogelijk meer stuk.

Het nadeel van 'oompje lost het wel even op' te spelen, is dat als het niet lukt, je reputatie een ferme douw krijgt.

Op 6 augustus 2021 10:04:39 schreef SparkyGSX:
Anti-parallel is niet hetzelfde als anti-serie; zenerdiodes moeten anti-serie, maar daarbij maakt het niet uit of je de kathodes of anodes aan elkaar maakt.

Alsnog, die zeners moeten een hogere spanning hebben dan de maximale voedingsspanning van die print, en zullen daarom nooit in geleiding gaan; er moeten diodes naar de ground en voeding zijn, als daar ooit een motor heeft gezeten. Die diodes in je gewoon meten.

[...] Daarom zei ik, alternatieve spanningsregelaar, dus een ander type met vergelijkbare specificaties.

Ik zie het nu sparky ik bedoelde ook in serie maar schreef parallel. 8)7

Ik ga ze opzoeken in mijn vooraad.

Bedankt

@G.d

Waar haal jij het vandaan over een onbestaande flyback weerstand.

Ze bestaan wel degelijk in de relais die in een volvo truck gebruikt worden zijn soms dioden over de spoel maar we hebben ook type's met een weerstand over de spoel .

Het schakelen van dioden in antiserie oid heb ik inderdaad nog niet veel toegepast in mijn best al lange elektronika leven. (36 jaar)

Toenvallig loop ik nu tegen deze situatie aan.

En je kunt niet alles weten .

Maar ik lees meer topic's waarbij jij gelijk gaat lopen roeptoeteren zonder inhoudelijke hulp hiermee schiet iemand niet niets op.

Klaarblijkelijk heb jij de wijsheid in pacht. :)

Ten tweede ik vroeg om hulp om zo.n weerstand te berekenen.

Krijg ik hier het advies om de oude te herstellen waarvan ik vermoed dat er mischien wel meer aan de hand is is dus dit komt later.

Als jij hier vraagt om advies om een tv te repareren dan geef ik je toch ook niet het advies om een andere te kopen .

Kijk bruikbare tips zoals die van sparky daar kan ik wat mee hier ga ik ook mee aan de gang.

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 6 augustus 2021 21:10:34 (13%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik denk dat je je toch vergist met zogenaamde freewheeling diodes, wat wij in het Nederlands vrijloopdiodes noemen. Flyback-diodes heb ik zelf ook nog nooit van gehoord. Die bestaan denk ik ook niet, omdat flyback een vaak gewenste eigenschap is in een bepaald type schakelende voeding.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Mischien gebruik ik dan niet helemaal de goede term.

Ik hoor deze in verschillende termen terug komen : vrijloopdiode / snubber / freewheel / commuterende diode / blusdiode / etc

In verschillende online te vinden info wordt de term flyback toch vaak gebruikt.

http://amateurtele.com/index.php?artikel=229

Maar ik heb nu van verschillende co. er's bruikbare tips gekregen om van het weekend het projectje af te ronden.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

de diode veranderd van naam in functie van haar toepassing.
bvb:
voor beletten tegen EMK over een relais spoel : blusdiode.
bij een DC motor met thyristorsturing : vrijloopdiode
in een klassieke TV met klassieke lijnafbuiging/HS generator : ballastdiode, ook wel flybackdiode.(parallel of serie is mogelijk)

met de jaren gebruikt iedereen die termen door elkaar, men haalt alles van het net en foutjes worden als nieuwe waarheid verkocht.
Het zal niet lang meer duren voor men gelooft dat de noordpool ook de magnetische noordpool is :-)

de diode op zich heeft daar geen last van , ze doet steeds hetzelfde.. in één richting stroom doorlaten.

maar hier kan het evengoed en misschien beter met een weerstand.

de schema`s zijn niet duidelijk en kloppen ook niet
in je begin post had je het over 1 relais , en in de schema`s blijken het er 2 te zijn .al dan niet in 1 behuizing
bij het ene schema staat to ontvanger , en de andere weer door gestreept .
bovendien is niet duidelijk waar de voeding ( accu ) word aan gesloten , en waar de ontvanger . dat is alleen in het kleine schetsje te zien in de hoek
bovendien moet er nog een relais bij om het geheel bij geen bediening spanningsloos te maken anders blijft het ding rijden .
in het schema vooruit staat to ontvanger wat waarschijnlijk klopt om dat elders to motor staat , zal in dat geval de ontvanger de motor rechtstreeks voeden
maar net als ik zeg ik kan het mis hebben door de onduidelijke schema`s
ik zou het op deze manier doen :
k1 word altijd bekrachtigd en k2 afhankelijk van de polariteit
blus diodes lijken me niet nodig aangezien de motor zelf ook uit spoelen bestaat , de ontvanger zal robuust genoeg zijn , of het is intern al opgelost met een schakeling .
een weerstand over de relais zorgt voor een hoger stroom verbruik wat ten koste gaat van de gebruiksduur van de accu.
bovendien verwacht ik dat de inductie van het relais minder is dan de oorspronkelijke motor die er aan heeft gezeten .

Dat klopt klaasy ik heb voor het overzicht even gauw het schema op een stukkie papier gekrabbeld.

Normaliter bouw ik dit soort schakelingetjes voor een deel uit mijn hoofd.

Het 3e relais is voor de onderbreking als de schakeling in zijn vooruit staat want zijn de relais in rust (forward).

Is dit derde relais niet aanwezig dat zou ie continu rijden.

Dit relais wordt vanuit de ontvangerset omgepoold.( forward/ reverse) vandaar dat ik met het idee in mijn hoofd zat voor de weerstand.

Maar uiteraard voorzaakt het standaard motortje ook piekspanningen.

Ik ga het verder uitwerken ik laat het resultaat weten.

Bedankt voor de input _/-\o_

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!