trafo puntlasapparaat inschakelen op de top

Sine

Moderator

Plus een magnetrontrafo is onbelast als hij onder spanning gezet wordt (nouja, enkel belast door de gloeidraad van de buis)
De buis moet eerst een paar tellen opwarmen voordat hij stroom begint te verbruiken.

Dat hoor je ook goed bij het aanzetten van een magnetron, het gegrom van de trafo wordt een stuk dieper en rateliger na een paar tellen.

Dit ding start letterlijk in volle sluiting.

Heb daar ooit een piepschuimsnijder mee gemaakt, en dat gaat best met een klassieke magneetschakelaar.

Die toepassing trekt bij inschakelen geen 1800W, bij gebruik voor puntlassen word de transformator zo 100% overbelast. Naast de transformator heb ik ook de ventilator van de magnetron hergebruikt voor mijn puntlasser.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb twee circuits gevonden om het zero cross punt te vinden:

Deze is van Atmel:

Deze is van bristolwatch:

Zo te zien is er geen "echte" trigger in de circuits, maar blijkbaar werkt dat. Het eerste circuit kan ik evt. gebruiken in combinatie met een trafo.

Mijn eerste idee was om een MOC3063, een optocoupler met ingebouwde zero-cross detector, te gebruiken en de UITgang daarvan aan een microcontroller te hangen. Ik vrees alleen dat die oplossing niet gaat werken, ik vermoed dat de uitgang afschakelt bij lage belasting. Wat denken jullie?

Hier staat een compleet project gebaseerd op AVR / Arduino incl. zero crossing detector & aansturing transformator.

https://www.avdweb.nl/popular/spotwelder/spotwelder-controller-v5

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dankjewel, ik had die website al gevonden maar ik had die pagina eventjes gemist.

ik heb nu drie opties:

1. Wachten totdat de print van de spotwelder (led segment uitvoering) hier is.
2. Zelfbouw
3. Print van de spotwelder met lcd fixen.

Misschien heeft iemand een ideetje omtrendt optie 3. Het probleem is dat de lcd geen goed contrast heeft, er is geen optie om dit aan te passen.
Ik vermoed dat de lcd deze driver heeft. Misschien kan ik er een hardwarematige contrastregeling opzetten (potmetertje)? Ik kom er niet helemaal uit met de datasheet, ik heb wel wat ideeën. Op pagina 18 wordt volgensmij uitgelegd dat Vlcd iets te maken heeft met het contrast. Ik ben er nog niet uit wat het verschil is tussen VlcdIn en VlcdOut.

Op 28 juli 2021 18:31:05 schreef Roland van Leusden:
Je kan een kant en klare module van Ali gebruiken, die schakelen ook op de top van de sinus.

https://nl.aliexpress.com/item/32808302953.html

Het zijn "Chinese" triac's dus kies de 100A versie, die is bij mij na 1 jaar nog steeds heel.

Bij mij blijven de modules die ik koop sneuvelen, nog voordat ik ze goed en wel ingebouwd heb. Ze gaan raar doen, niet allebei de led-displays gaan aan, geen reactie meer op de knoppen...

Geen idee wat er misgaat. Zijn die dingen misschien ESD gevoelig?

Die zero cross detector van Atmel werkt, ik heb dat ooit gebouwd. Ipv. 1M weerstanden heb ik toen 3x 330k gebruikt. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat die application note voor het amerikaanse elektriciteitsnet is gemaakt. Deze week hoorde ik van een Dekra keurmeester dat het hier pas wordt goedgekeurd als er 5 weerstanden van 820k in serie zitten. Zowel in de P als de N. De isolatiewaarde wordt zelfs afgekeurd als er 4x 1M wordt toegepast omdat bij het testen/beoordelen rekening wordt gehouden met sluiting in een enkele weerstand. Ik weet zo niet waar het omslagpunt ligt, welke weerstand voor die isolatiewaarde, ik herhaal slechts wat me werd verteld.

De link naar Ali werkt overigens niet meer. Ben wel benieuwd wat je hebt aangeschaft.

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb deze modules geprobeerd, eerst 1x met de lcd versie, daarna 2x met de led versie. De klachten die ik beschreef gingen over de versie met led-display.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op maandag 18 oktober 2021 13:36:18 (22%)

Heb je een AC spanning gebruikt als voeding?
Als de microcontroller de nuldoorgang van die 9-12V AC meet, dan zou met "niet zo goed geschreven software" het ding wel eens kunnen gaan hangen zodra je met DC voedt.

reading can seriously damage your ignorance

Jep, 9v AC (uit) adapter. Ik heb de 220v nog niet aangesloten.
Ik ga zo nog even meten wat er onbelast uit die adapter komt.

Een hele tijd geleden (2010) heb ik een schakeling gemaakt die een 600VA 12V ringkern trafo schakelt.

Ik denk dat het me een paar net zekeringen gekost heeft voordat ik het uitgevogeld had.

De trafo wordt met een microcontroller en een S202S01 solid state relais geschakeld (Van Sharp, uitvoering zonder nul doorgang dinges).

Ik begon met een "willekeurig" inschakelmoment, en dan ging de bewuste trafo soms zwaar de verzadiging in, met als gevolg een "bonk" die uit te drafo kwam en gebrom dat in een paar seconden steeds minder werdt.

Ik heb toen dus een nul doorgang detector ontworpen en die aan de microcontroller gehangen, en ben met de fase gaan experimenteren. Een fase verschuiving in de buurt van 60 graden bleek ideaal te zijn voor deze trafo.

Daarna ontdekte ik dat ik toch nog vrij veel van die "bonk & brom" inschakel verschijnselen had, dus een tijdje zitten experimenteren en het bleek in de buurt van 50% te zitten, en toen ging er nog een gloeilamp aan.
Verdere experimenten bevestigden dat het te maken had met het remanent magnetisme in de transformator kern. Dus nog een paar regels software toegevoegd en de trafo "start" nu na een positive nul doorgang, en stopt altijd in een negatieve halve periode. Sindsdien werkt het naar behoren.

Of dit voor jouw magnetron trafo ook zinvol is weet ik niet. Ringkern trafo's hebben blijkbaar veel meer last van sterke inschakelverschijnselen dan EI trafo's, en daar bovenop ging de trafo die ik heb wel erg sterk de verzadinging in.

Wat het contrast van het LCDE betreft...
Dat wordt vermoedelijk via software ingesteld, en als je de sofware van je gadget niet aan kunt passen is het dus lastig om daar wat aan te doen.

Mogenlijk kun je er een extra microcontroller bij hangen, en dan de SPI bus overnemen met b.v. wat analoge CMOS schakelaars en er wat extra commando's naartoe sturen. (Serie weerstanden (b.v 1kOhm) kan ook, Zet dan de "extra uC" op hoge impedantie voor de normale werking van het apparaat).

@Kortsluiting_Online
Ik was even vergeten te vermelden dat ik de lcd aan de praat heb gekregen, er was ergens een smd c'tje van de print afgegaan. Ik heb een willekeurig smd c'tje met dezelfde footprint op de pcb gesoldeerd en ik had beeld - om vervolgens te concluderen dat de firmware brak is (of ik doe iets fout).

Ik ga misschien zelf iets bakken. Ik weet nog niet of ik op phase angle ga schakelen. Hier in het topic wordt het aangeraden. Ik zie er wel heil in:

  • magnetrontrafo's zouden zich anders gedragen dan huis-tuin-en-keuken blokkernen
  • Ik heb de magneetshunts uit de trafo gehaald.
  • Er zal vaak geschakeld worden
  • Consistentie van de lassen

Daarentegen kan ik ook snel iets simpels inelkaar zetten, verbeteren kan later altijd nog.

vergeten

Golden Member

Op 21 oktober 2021 22:31:14 schreef necessaryevil:

  • magnetrontrafo's zouden zich anders gedragen dan huis-tuin-en-keuken blokkernen

Zeker! de kern heeft te weinig ijzer in verhouding tot het te leveren vermogen. Verzadigd dus veel eerder.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 22 oktober 2021 00:25:58 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Waarom inschakelen op de top van de sinus of dan wel de nuldoorgang?
Een magnetron doet dat toch ook probleemloos.
En een gemiddelde magnetron trafo is slechts 1kVA, dat lijkt een hoop maar dat valt voor het net reuze mee.

Wil je op de top van de sinus inschakelen dan zou ik een comparator schakeling gebruiken waar de gelijkgerichte wisselspanning op ingestuurd wordt.
Die wisselspanning komt gewoon uit een klein trafo'tje.
Een dergelijke schakeling is heel eenvoudig.

Datzelfde is van toepassing op het inschakelen tijdens de nuldoorgang, de comparator heeft dan een tegenovergestelde in en uitschakeling.
Via die comparator kun je een solid-state relais inschakelen, aangezien een gewoon mechanisch relais te traag is.

Nu kun je weliswaar overal een microprocessor voor gebruiken, maar dat is juist helemaal niet nodig.
Een simpele comparator schakeling is alles wat je nodig hebt, niks software enz.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 22 oktober 2021 01:59:08 schreef Martin V:
Waarom inschakelen op de top van de sinus of dan wel de nuldoorgang?
Een magnetron doet dat toch ook probleemloos.
En een gemiddelde magnetron trafo is slechts 1kVA, dat lijkt een hoop maar dat valt voor het net reuze mee.

omdat:

Op 30 juli 2021 13:44:07 schreef Sine:
Plus een magnetrontrafo is onbelast als hij onder spanning gezet wordt (nouja, enkel belast door de gloeidraad van de buis)
De buis moet eerst een paar tellen opwarmen voordat hij stroom begint te verbruiken.

Dat hoor je ook goed bij het aanzetten van een magnetron, het gegrom van de trafo wordt een stuk dieper en rateliger na een paar tellen.

Dit ding [de puntlasser - red.] start letterlijk in volle sluiting.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 oktober 2021 01:59:08 schreef Martin V:
Nu kun je weliswaar overal een microprocessor voor gebruiken, maar dat is juist helemaal niet nodig.
Een simpele comparator schakeling is alles wat je nodig hebt, niks software enz.

Helemaal mee eens, maar wat als we nu ook het aantal perioden willen instellen en dat op een (lcd) display willen laten zien, eventueel omgerekend naar het aantal ms van de pulsduur?

reading can seriously damage your ignorance

Ik zou het ook met een microcontroller doen.
Ik heb zelf ook al eens zo'n puntlas print gekocht, maar wel de simpelste versie zonder LCD, omdat ik toch al gelijk de bedoeling had om er zelf een microcontroller aan te hangen.

Met een 0-doorgang detectie en wat firmware, kun je gaan van een matige fase aansnijding voor kleine puntlasjes tot een flink aantal net-sinusen voor grotere puntlassen.

Een simpel zoektochtje levert al een zee van voorbeelden op:
https://html.duckduckgo.com/html?q=arduino+spotwelder

Iets wat heel veel knutselaars over het hoofd zien is de aandruk kracht van de electrodes, en dit is een belangrijk punt van een goede puntlas machine, maar het is ook nogal afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Voor nikkel stripjes in accu-packs heb je al snel genoeg aandruk kracht. Als je (meerdere milimeters) dik staalplaat wilt puntlassen is dit ineens heel wat kritischer.

De korrecte manier om een puntlas te testen is door een enkele puntlas te maken, en dan met grof geweld de lagen van elkaar af te "pellen" of te draaien. Bij een goede puntlas trek je dan een gaatje in een van de twee onderdelen, en blijft er een stukje metaal aan het het andere onderdeel zitten. Als de puntlas zelf breekt dan was het geen goede puntlas. Alle "echte" punlasapparaten voor staalplaat hebben een voetpedaal of een pneumatische cylinder om voldoende kracht uit te oefenen op de puntlas als het material zo heet is dat het gemakkelijk vervormt.

Tidak Ada

Golden Member

Ik had een set van Philips uit een buizenfabriek. Daar kon je het aantal perioden instellen met duimwielschakelaars en de stroomsterkte met een 10-t potmeter. Die set staat nu bij een andere tevreden CO-er....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb nog steeds geen geluk met de controllerprints van aliexpess. Ik wil misschien zelf een controllerprint maken. Ik heb de volgende eisen:

  • geschikt voor puntlasser op basis van een MOT
  • dual pulse, getimed
  • peak voltage turn-on
  • simpel en goedkoop display

Nabouw lijkt me het makkelijkst, dan is de kans wat kleiner dat het project op de plank blijft liggen. Er zijn best wel veel ontwerpjes, alleen die voldoen niet allemaal aan m'n eisen. Ik weet dus nog niet wat het wordt, maar ik heb de volgende ontwerpen gevonden:

Eigenlijk lijkt me het allemaal vrij simpel. Je kunt het allemaal op basis van hardware timers en interrupts doen, maar je kunt er ook voor kiezen om tijdens het lassen alle andere taakjes (zoals het updaten van het scherm) te stoppen, zodat het maken van de las een triviaal stukje code wordt:

1) wacht op nuldoorgang
2) wacht de ingestelde tijd, afhankelijk van de gewenste fase-aansnijding, en ontsteek de triac
3) trek 1 af van het aantal resterende pulsen, als > 0, ga terug naar 1)

Voor dual-pulse doe je dit 2 keer, met verschillende instellingen.

De nuldoorgangsdetectie kun je met een optocoupler doen, of een kleine transformator. Het is nu heel belangrijk dat het echt extreem nauwkeurig is. Het ontsteken van de triac zou met een MOC kunnen (natuurlijk wel een type nemen zonder nuldoorgangsdetectie), of met een pulstransformator. Je zou zelfs de hele schakeling aan de A1 van de triac kunnen maken, dat maakt het ontsteken eenvoudig, maar dan moet je wel zorgen dat het schermpje en de knopjes voldoende geisoleerd zijn.

Wat is er mis met de exemplaren van Aliexpress? Ik heb al een tijdje zo'n ding in gebruik, en bij mij doet hij het best prima. Het enige wat ik mis, is de dual-pulse mogelijkheid.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 22 oktober 2021 01:59:08 schreef Martin V:
Waarom inschakelen op de top van de sinus of dan wel de nuldoorgang?
Een magnetron doet dat toch ook probleemloos.
En een gemiddelde magnetron trafo is slechts 1kVA, dat lijkt een hoop maar dat valt voor het net reuze mee.

Galanz, de grootste fabrikant van "ouderwetse" magnetrons, gebruikt voor zover ik weet eigenlijk altijd een inschakelweerstand die na het opladen van een elco, door een relais wordt overbrugd. Zelfs op de bouwmarktmodellen met een mechanische timer en vermogensregelaar. Een Chinees monteert geen complete printplaat met onderdelen als die overbodig is.

Magnetrontrafo's doen los daarvan in hun oorspronkelijke toepassing nog best vaak DOEF!-BRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrr waarna het geluid overgenomen wordt door het opwarmrateltje van de buis. Daar gaat vast wel wat energie onnodig verloren.

Bij puntlasapparaten is schakelen op de top bij wijze van nauwkeurige en efficiënte inschakelstroombegrenzing en daarna het aantal sinussen tellen om de lastijd te bepalen, zeer gebruikelijk.

Als de kwaliteit van je las afhangt van het precieze aantal sinussen wil je niet een onvoorspelbaar stukje dat even lang kan zijn als je hele lasduur had moeten zijn, aan het begin van je cyclus hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 15 november 2021 00:06:38 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben nog steeds bezig, ik ben zelf een print gaan tekenen. Hieronder het schema en de layout, ik hoop op wat feedback op beide. het circuit voor de nuldoorgangsdetectie komt van de site Rod Elliot (zie afbeelding 8). De triac sturing met snubber komt uit de datasheet van de MOC3021.

//update
ik heb nog even de board outline toegevoegd, de cut-outs ten behoeve van de isolatie zijn nu zichtbaar (lichtgrijze rechthoeken).

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 26 juni 2022 22:05:33 (16%)

De keuze van R12 en C4 hangt af van de zelfinductie van de belasting, dus dat wordt eerst testen voordat je de definitieve print gaat maken. Gevoelsmatig vind ik C4 aan de kleine kant en R12 aan de hoge kant. Ik vond een datasheet waarbij R12 39Ω is en C4 is 10 nF.
Ik mis de ontkoppelcondensator over de Arduino, of zit die op de Arduino?
Groundplane toevoegen tbv EMC aan de Arduinokant?

@ohm pi:
Oeps, ik heb inderdaad een foutje gemaakt in R12, die had inderdaad 39 ohm moeten zijn. C4 klopt wel met het oorspronkelijke plan (0,01 µF = 10 nF). Ik zal even na moeten denken over de test, ik zou de trafo in- en uit kunnen schakelen en dan met verschillende waarden voor R12 kunnen gaan kijken wat er gebeurt, maar dan moet ik zorgen dat tijdens de test niet voortdurend vanalles sneuvelt.

Ik heb even naar het circuit va de Arduino Nano, daar zit inderdaad geen condensator op de ingang, althans niet op die van het orignele circuit. Daar was ik stiekem wel vanuit gegaan. Misschien was er geen plek meer op het printje. De officiële Arduino Nano gebruikt een LM1117 regelaar. In de de datasheet van de lm1117 wordt een 10 µF tantalum aanbevolen als ingangscondensator.

Dankjewel!

//edit
Misschien ga ik 'm direct 5v voeren, een externe condensator is dan niet nodig.

Hoe is je verhaal afgelopen? Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Ook zo'n Ali dingetje gekocht, een magnetron-transfo versiert. en voor de rest had ik eigenlijk alles liggen op de puntlas-electroden na.

Maar ook in mijn geval kan ik geen deftige puntlas maken. Ik wil het eigenlijk gebruiken om enkel Li-on accupakketjes te herstellen, oa van mijn accuboormachine. Dus zeker geen staalverbindingen o.i.d.

De transfo onbelast geeft als secundaire spanning 3,6V. Doch dit levert mij geen goeie puntlas op. Er is onvoldoende inbranding naar het oppervlak van de accu. Wanneer ik de controller van Ali gebruik dan is weliswaar de timer instelbaar doch het vermogen loopt van max (3,6V) vanzelf terug tot 1,5V. De puntlas verbinding aan zich is waardeloos.

Ik heb tig video's bekeken op yt, en daar werkt het steeds perfect. Zelfs met die Ali controller. Frustrerend.

Ohja, ik heb zelf twee puntlas-electroden gemaakt van een stukje messing, diameter 5mm aangeslepen naar punten. Maar daar zal het probleem zich meer dan waarschijnlijk niet manifesteren.

Ik wil deze topic niet open trekken, ik ben alleen benieuwd naar het resultaat bij jou. Reageren met tips mag natuurlijk nog altijd/