Pcb laten maken

Hallo,

Ik wil men eerste pcb's laten maken, ik kwam uit bij pcbway hiervoor.
Er staan nogal wat opties op. Al wat gegoogeld, maar blijft chinees :)
Een printscreen gemaakt van wat ik nu zou bestellen, alle advies welkom.
Ik neem aan dat 2 layers standaard is ? Maar wat zijn dan 4 en 6 enzovoort.

maartenbakker

Golden Member

Als je zelf een print ontwerpt is deze meestal 1 layer (enkelzijdig koper) of 2 layers (dubbelzijdig koper).

4 layers en meer wordt gebruikt in complexe printplaten zoals voor moderne computers. Daar lopen duizenden sporen binnendoor en zitten ook vaak massa- en voedingslijnen binnenin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Over het algemeen: Overal afblijven.

Met bijvoorbeeld 3..4..5..6 mil kan je aangeven dat je heel dunne draadjes (en tussenruimtes) aan het gebruiken bent. 6 mil is standaard en ze bieden mogelijk nog IETS goedkoper aan voor 8mil (of in combinatie met bijvoorbeeld "meer koper").

Wat ik WEL altijd verander is "HASL": daar kies ik "loodvrij" omdat dit als ik de printjes wil verkopen verplicht is. Als millieu en verkopen je een worst zal wezen, dan laat je hem op loodhoudend staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het aantal layers is afhankelijk van hoeveel layers er in je ontwerp zitten. Als dat er 1 is kan dat ook.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2021 16:03:51 schreef maartenbakker:
Als je zelf een print ontwerpt is deze meestal 1 layer (enkelzijdig koper) of 2 layers (dubbelzijdig koper).

4 layers en meer wordt gebruikt in complexe printplaten zoals voor moderne computers. Daar lopen duizenden sporen binnendoor en zitten ook vaak massa- en voedingslijnen binnenin.

Nou, PC mainboards zijn echt wel meer dan 4 lagen (eerder 12). Hoeveel lagen je nodig hebt, kies je bij het ontwerpen, niet als je gaat bestellen. Tijdens het ontwerpen kies je ook de technology class (minimale boormaat, spoorbreedte, tussenruimte, etc.). Als je voor kleinere features gaat (zoals 0.1mm spoorbreedte en 0.1mm tussenruimte) wordt je print duurder. Het enige wat je bij het bestellen nog zou kunnen veranderen (naast dikte, kleuren en oppervlaktebehandeling) is de koperdikte, maar ook daar zou je tijdens het ontwerpen al rekening mee moeten houden, omdat dat samen met de breedte van de sporen bepaald wat de maximale stroom mag worden, en smalle sporen en kleine tussenruimte zijn niet mogelijk op lagen met dik koper.

Gewoonlijk maak je eerst je ontwerp, upload de files, en dan laten ze zien wat ze gedetecteerd hebben. Je ziet dan ook gelijk of er iets is wat je PCB extra duur maakt, en dat kun je eventueel nog aanpassen, als het iets simpels is als een spoortje verbreden of verschuiven, maar idealiter heb je je design rules tijdens het ontwerpen al goed staan, zodat het niet nodig is om op het eind nog iets aan te passen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 1 augustus 2021 18:53:12 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad al wat instellingen in mijn software gevonden.

Mijn eerste ontwerp is klaar om door te sturen. Geen hoeken van 90°. Heb mijn best gedaan.

Alle opmerkingen welkom.

Holy crap wat is dat?!?

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen...

Waarom zet je dit niet op een gaatjesprint? Dat is nog een stuk netter en compacter dan wat je nu hebt gemaakt.

Als je dan toch een mooi board wilt tekenen: maak een plane voor de ground (alleen de antenne vrijlaten), leg sporen op 0/45/90 graden en niet onder willekeurige hoeken, en leg componenten handig neer, dit lijkt alsof je ze als een paar dobbelstenen op je print hebt gegooid. Als je die 4k7 weerstand een kwartslag draait en samen met de DS18B20 iets omhoog schuift, kunnen de drukknopjes, gewoon in lijn met de pinnen liggen.

Ik zou de ongebruikte pinnen ook een testpad geven, dan kun je daar eventueel nog iets op aansluiten.

De reset lijn kan ook wel een 100nF capje naar de ground gebruiken, dat scheelt sporadische resets door EMC e.d.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Holy crap wat is dat?!?

Dat is fritzing .... friends don't let friends use fritzing.

Zonder gekheid,
Ik zou dit ook op een stukje gaatjesbord frieten, en in ieder geval de ESP zo draaien dat ie met de antenne buiten het bordje hangt.

En de tips van mijn voorgangers inderdaad, bouw zoiets op 45o
Of desnoods 90, de electronen zullen echt niet uit de bocht vliegen.
Een groundplane is hier niet echt nodig, en een reset is enkel nuttig als je die naar buiten wilt brengen wat de D1 heeft een resetknop aan boord.

Vergeet ook je bevestigingsgaten in je printje niet.
Als er externe componenten aan komen zorg dan voor een deugelijke verbinding naar buiten dmv connectors schroefklemmen of headers.

Arco

Special Member

Beetje schuiven met de onderdelen geeft inderdaad een veel betere print. (dit is wel... erg...)
Baantjes onder de antenne mogen sowieso nooit: dat staat duidelijk in de datasheet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Terug naar de tekentafel dus :) 8)7
Mijn diploma van kok is blijkbaar niet echt geschikt.

Wat ik mij uberhaupt afvraag zou het werken ?
Die hoeken van 90°, geen rekening mee houden...

Heb hier reeds een prototype gemaakt met gaatjesprinten, foto ga ik jullie besparen :) werkt in ieder geval. Vond ik toch een gedoe.

Bedankt voor het meedenken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De DS18B20 gaat mooi opgewarmd worden door het Wemos bordje.

Nog een raad voor de DS18B20. Laat deze werken op 5V. Met 3,3V zit je heel dicht tegen de minimale spanning (3V). Onlangs zo problemen gehad bij het aansluiten van meerdere DS18B20 en draden van >3m.

De verzendkosten vind ik ook wel de hoofdprijs. JLCPCB is volgens mij goedkoper.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 augustus 2021 20:55:04 schreef Elektroshock:
Terug naar de tekentafel dus :) 8)7
Mijn diploma van kok is blijkbaar niet echt geschikt.

Je zou je nickname naar pcbshock moeten veranderen :+

@buckfast.. : Zo'n ding met 3m lange draden aansluiten?? Foei!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 augustus 2021 21:05:01 schreef buckfast_beekeeper:
De DS18B20 gaat mooi opgewarmd worden door het Wemos bordje.

Nog een raad voor de DS18B20. Laat deze werken op 5V. Met 3,3V zit je heel dicht tegen de minimale spanning (3V). Onlangs zo problemen gehad bij het aansluiten van meerdere DS18B20 en draden van >3m.
[bijlage]

De verzendkosten vind ik ook wel de hoofdprijs. JLCPCB is volgens mij goedkoper.

Ok, bedankt voor de tip.
Is ds18b20 met draad, waterdicht.
Alles komt in kastje met connectors en externe drukknoppen, is controller voor aquarium.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 augustus 2021 21:08:42 schreef henri62:
[...]

@buckfast.. : Zo'n ding met 3m lange draden aansluiten?? Foei!

Wat is daar fout aan? Ik wil temperaturen meten op meer dan 1 locatie en die zitten spijtig genoeg niet op 10cm van elkaar. De max totale kabellengte van 1-wire is 300m. DS18B20 worden zelfs geleverd met draden tot 6m en werken dan nog probleemloos op 5V.

Op 1 augustus 2021 21:10:05 schreef Elektroshock:
[...]

Ok, bedankt voor de tip.
Is ds18b20 met draad, waterdicht.
Alles komt in kastje met connectors en externe drukknoppen, is controller voor aquarium.

Zet dan voor de DS18B20 een schroefconnector of ander soort connector op de print. Ik sluit ze meestal aan met Molex connector en daarna dit soort connectoren in de kastwand. .

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou ook die DS18B20 nog even een 100nF ontkoppelcondensatortje geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Alles komt in kastje met connectors en externe drukknoppen, is controller voor aquarium.

Waarom geen kan en klare SonOff ?

https://www.sonoff.nl/a-52611824/wifi-rf-modules/sonoff-th10-wifi-temp…

icm de DS18B20

https://www.sonoff.nl/a-52611840/accessoires/sonoff-ds18b20-waterdicht…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 2 augustus 2021 12:12:20 (29%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 1 augustus 2021 23:28:54 schreef SparkyGSX:
Ik zou ook die DS18B20 nog even een 100nF ontkoppelcondensatortje geven.

Mogelijk zit het er in, maar je koopt DS18B20 sensors met 1m kabel, waterdicht ingegoten op aliexpress. Maar een extra 100nF op het eerste punt waar je er bij kan, dat kan geen kwaad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dit iets beter, heb nu de ds18b20 aan 5 volt gehangen. De opmaak iets netter. De antenne positionering kan ik niet wijzigen, doordat de usb aansluiting naar buiten moet.

Voor die 100 nF, kijk ik ook nog. Welk programma gebruik ik nu best ? De gerberexport is niet perfect met fritzing.

Sine

Moderator

Vergeet ook niet een paar gaatjes in de print zodat je het geheel in de behuizing kunt monteren.

En gebruik headers voor je externe aansluitingen, gewoon draadjes in de print raggen is "action kwaliteit buitenlampje" niveau van prutswerk.

De gerberexport is niet perfect met fritzing

Joh .. niets is perfect met fr ... fri .. frit :r ... dat.
Dat is leuk om een spaghetti schema rond een breadboardje te tekenen, maar dan houdt het wel op.

Kijk eens een paar filmpjes van:
KiCAD https://www.kicad.org/
EasyEDA https://easyeda.com/
DesignSpark PCB https://www.rs-online.com/designspark/pcb-software

^in volgorde waarop ik ze zou aanbevelen.

Ik zou die laatste weerstand gewoon in het rijtje weerstanden zetten. Dan is de andere kant misschien iets lastiger te routeren, maar de antenne komt helemaal vrij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Die andere dingen zijn geen weerstanden, daar komen drukknoppen aan.

Dan zou ik een 1x2 header kiezen. Of eventueel een 1x4 zoals "display". Dan kan je een uit-een-pc-gesloopte-schakelaar gewoon direct aanpluggen.

Alternatief is natuurlijk gewoon een footprint voor een schakelaartje op de PCB. 6x6x4.3 is de zoekterm waarop je er een hoop vind. Op aliexpress vond ik ze voor minder dan $0.02 per stuk (afname 100) verzenden meegerekend en meer dan de helft van de kosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wemos bordje komt op een header. Frot de 4k7 weerstand onder het bordje kortste weg tussen 3V3 en data ingang.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 augustus 2021 23:28:54 schreef SparkyGSX:
Ik zou ook die DS18B20 nog even een 100nF ontkoppelcondensatortje geven.

Doe ik, hoe sluit je die aan ?

bprosman

Golden Member

Over de (+) en (-). Over de buitenste 2 pinnen dus, dicht bij de DS18B20

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.