Hallo,
Zojuist dit forum ontdekt, en vond het zeer interessant, enkel niet gevonden wat ik wou weten, dus bij deze de vraag hier:
Ik ga een nieuwe kookplaat installeren, maar ik wou dus eerst weten wat voor een aansluiting ik nu heb. Wat me opvalt is dat ik 3 fases zie, maar dus geen N(uldraad) dat aangesloten is.
Zie fotos in bijlage.
Als ik meet tussen (indicatie op automaat): 1 & 3 = 242 V, 1 & 5 = 242 V, 3 & 5 = 242 V
Dus nergens kom ik 400V tegen. Als ik onderaan de zekering kijk is er gewoon geen N aansluiting. De kabel bovenaan blauw is ook niet aangesloten.
Mijn huidige kookplaat aansluiting voeg ik ook toe + de verdeelbox onder de huidige kookplaat. Door de draden te volgen, concludeer ik dat de zwarte draad functioneert als de N-draad op de kookplaat. Klopt mijn redenering? Is dit een "normale" aansluiting? Of moet ik toch iemand laten komen om een N aansluiting te voorzien?
Mag ik er dan van uitgaan dat ik een 2 fase kookplaat gewoon kan gebruiken? Ik zou wel een iets zwaarder toestel willen. Huidige kookplaat is 6800W, ik zou gaan voor een 7400W siemens kookplaat.
Alvast bedankt!