Siemens vaatwasser doet raar/niets

Geachte,
vreemd verhaal : Siemens SN66P092EU - 5 jaar oud ( Zeolith).
Machine van een vriend van mij . Machine warmt niet meer en op het einde geeft hij fout E31 .
Ik test machine thuis en deze warmt wel , krijg ook geen fout .
Voor alle zekerheid meet ik beide verwarmingsweerstanden uit , deze blijken beide OK .
Vandaag wil ik nog eens terug proefdraaien : machine geeft resterende tijd weer ( op de grond) maar deze blijft gewoon staan , loopt niet af , ook geen foutmelding . Er gebeurt dus gewoon niets .
Reset gedaan en kort programme geselecteerd , na enkele minuten E20 . Reset gedaan en terug geprobeerd ; loops ganse programme - machinen wordt warm ( verwarming werkt dus) .
Nadien ander programma geprobeert : nu start geen enkel programme meer .
Software lijkt in de knoop te zitten . Half uurtje van de stroom gehaald , geen vooruitgang .
Iemand ideeën ?
MVG , Jan

KGE

Golden Member

Krijgt de machine wel water ?

Afvoer geblokkeerd ? (aangesloten op de zijaansluiting van de sifon van de wasbak en vergeten het dopje uit de aansluiting te halen bijvoorbeeld)

Zeoliet. Gefeliciteerd. Gelukkig is mijn eten reeds gezakt. De meeste problemen situeren zich rond de zeolietverwarmer. Een haardroger element dat zich tss zeolietventilator en zeoliet reservoir bevind. Een error op deze verwarmer geeft een algemene verwarmingserror hoewel de waterverwarmer niet stuk of betrokken hoeft te zijn.

De zeoliet verwarming gaat meest stuk door water dewelke via de luchthapper rechts achteraan in de zeoliet reservoir en zeoliet verwarming terecht komt. Dit lekwater veroorzaakt verliesstromen dewelke de meting in de war brengt en dus errors genereerd. Droogt dit lekwater op dan lijkt er weer even niets aan de hand. Schuimvorming is meestal de oorzaak. Dus als je alles wat betrokken is vervangt (zeoliet reservoir en verwarmer) en niets doet aan de schuimoorzaak dan sta je binnen de kortste keren terug bij af.

Ik heb je foutcodes niet opgezocht dus ik hoop voor jou dat dit veel voorkomend probleem bij jou iets anders blijkt te zijn.
De zeoliet verwarmen door meggeren is de beste diagnose methode. Je zou kunnen proberen de zeolietverwarmer uit te schakelen maar dan moet je elke wasbeurt afrekenen met errors. Mss dat een dummieload een oplossing bied?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

KGE ,
Wateraanvoer gecontroleerd . Deze is OK . Ook fiters zijn schoon.

Eric,
is er een manier om diagnose uit te voeren ?
Ikgeraak wel in diagnose (PO tot P7) maar weet niet hoe verder de diagnose uit te voern .

Zou machine niet eerst moeten afpompen voor het iets anders doet ?
( nu gebeurt er dus helemaal niets)

Jan

De E20 is een pompfout. Iets met de circulatiepomp wikkelingen. Mss door je testen en metingen een stekkertje beschadigd of niet goed ingedrukt? Een verliesstroom is ook altijd een vies ding wat uiteenlopende problemen kan veroorzaken die ogenschijnlijk verband hebben. Pak het verwarmingselementverlies (E31) ook eerst eens aan. Mss dat er dan terug meer leven in zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

E20 is mogelijk lagerproblemen pomp, controleer eerst lagering pomp. is die OK, dan heb je mogelijk problemen van de 3 Ph driver IC, welke de laatste tijd spontaan pootjes afbreken.. Nieuwe er op en vaatwasser draait weer OK

Echt @smd? Direct een E20? Nog nooit gehad. Altijd eerst een E24. Als het tegen kom ben ik gewaarschuwd ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yup, een probleem met E20 is tegenwoordig vaker voorkomend. Als lager vast staat, dan E20, draait te zwaar E24 ... vreemd maar waar.. IC is ook al een ellende aan het worden...

Lees ik dat je het ic los besteld?
Wat bedoel je met "vreemd"? De E24 is toch een stroefheidsmetingfout?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Daarnet machine nog eens geprobeerd , het gaat nu van kwaad naar erger , bij aanzetten gaat machine vast op ECO staan met 1h23 als looptijd .
Ik kan dit niet veranderen en machine doets niets . Geeft ook geen foutmelding .
Na reset( 3 sec op start) springt machine op 1 minuut maar na afezetten en terug aanzetten springt het terug op ECO 1h23 ( ECO is normaal meer dan 3h .
Ben beetje einde raad .
Ik heb ook de spanning al volledig weggenomen maar zonder resultaat .
Iemand ideeën , tips ?

Jan

Ik heb nog geen reactie gelezen betreffende het voorstel om verlies te meten of om de zeoliet verwarming en zeolietverwarmerwaterlekregistrator los te leggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,
ik heb vandaag de 2 verwarmingen ( zeolith en normale verwarming) losgekoppeld van de module , doet nog steeds niets .
Bij aanzetten steevast ECO 1h23 en verder niets .

jan

Heb gisteren wel in diagnose gezeten .
Heb ik daar iets mis ( kunnen) doen ?

Jan

Ik weet niet direct of je met P2-P6 de configuratie kunt veranderen. Hopelijk niet maar als je P7 gewijzigd hebt dan krijg je de demomode (toonzaalmodus) en dus weinig beweging.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah. Je hebt de demo op staan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

OK Eric,
daar ben ik nu uit , Stap(je) 1 .
Ik kan nu terug elk programma selecteren maar bij slectie en start doet machine niets : net spoelen geselecteerd ( 29 min) en zo blijft machine staan . Op grond staat spoelen afwisseleld met resttijd (29 min) .
Misschien krijg ik seffens een foutmelding ... na 10 min nog geen foutmelding .
Als ik programma afbreek en naar diagnose ga geeft huh onder PO E29 .
Weerstand waterventiel gecontroleerd : OK ( 41k)

E29 is onderspanning. Storingen dus. Dit kan vanalles zijn. Een elektronisch defect. Verlies... Wat ook kan is een defect reservoirventiel (links onderaan watersysteem). Als het een DC ventiel is dan is de print stuk ook. Een transistor of thyristor, de laatste is ondertussen ook al een paar jaar geleden dus hiervoor kun je beter smd zijn geheugen gebruiken denk ik, bij mij komt zoiets enkel terug als ik het in handen heb. Ik heb er zo al stuk gehad en hersteld dus dat is een doenbaar iets.

Wat doet P1 het testprogramma?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe start je testprogramma ?
Kan wel naar P1 gaan maar dan ?

Via toets B naar P1 scrollen. Met toets C starten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

met de oudere siemens zeolith van rond 2010 had ik E15 steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De E15 is een hele pest. Bij alle modellen overigens. Constructieprobleem. Bij de gewone haal ik de hele mik er onderuit, dan kun je alles grondig schoon maken en met 100% zekerheid terug met een gerust hart achterlaten. Bij de zeolieten ligt dat wat moeilijker. Dan moet je braggelen met het draadje en loop je kans dat het vuil roet in het eten gooit en dat de dichting niet correct zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij starten van testproramma blijft dit op 5:00 staan .
Verder gebeurt er niets .
Op grond wordt vierkant blokje geprojecteerd .

jan

Dat wordt ingewikkeld. De downprojector zou ik zeker al uittrekken. Die zorgt soms ook voor dit soort toestanden. De transistor van het dc ventiel nameten of die niet in kortsluiting ligt of dat de kop eraf geknald is. Weerstanden en alle overbodige periferie uittrekken.
Net spanning nakijken. Je weet maar nooit, long shot.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

P5 de downprojector er uit.
M4 deuropener er uit.
B8 de zeolietlekwaterdectectie er uit.
K3 is dat dc spoel in de rechtse zijwand. Op schema zie je de transistor staan. Grondig nakijken.

Edit: Met eruit bedoel ik de stekkers op de print uiteraard.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 2 augustus 2021 21:04:13 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gisteravond module nog gedemonteerd .
Op enkele plaatsen oxidatie vast gesteld .
(links in het midden en links onderaan)
Print ondertussen trachten te repareren , straks testen !

Jan