UW6F2YWBIF diepvries printprobleem

Diepvries whirlpool werkt al 5j perfect maar vanaf het begin blijken er problemen bij een koude reset (stekker uit en in). Het display knippert dan aan en uit met alle leds en segmenten tegelijk. Ook zit hier een vast ritme in alsof hij reboot en terug reset. Soms haakt het wat en verschijnt er een seconden wat raar op het display. Een softwarefout of reset/reboot problerm. Printje kost een aardige duit en gezien eigenlijk dit probleem van in het begin was is dit een wat moeilijk zaak.

Is dit bij iemand gekend en op te lossen zonder een nieuwe print te plaatsen?

Whirlpool zelf is een ramp en een zinkend schip. Ik verwacht daar niets van hulp meer.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als het probleem alleen aanwezig is op het moment dat het apparaat enkele uren uit het stopkontakt is geweest, vermoed ik een thermisch probleem in een component of soldeerverbinding.

Vaak is een elcootje rot, of veel te klein gekozen in waarde (cost -reduction!!!!), of BEIDE.

Is te testen door de electronica bloot te leggen, en een warme fohn-luchtstroom naar de print te leiden om deze "warm te houden".
Dan de stekker van de vriezer eruit voor 1 uur (?), maar wel de fohn de print warm laten houden.

Dan weer stekker van de vriezer erin. Werkt het apparaat dan gewoon goed, dan het probleem zoeken in bovenstaande issues.

Wat ook kan, is dat er een X2-condensator tegen het randje van zijn onderwaarde zit. Stel dat er 470nF op het huisje staat, maar deze nog maar 150nF doormeet.
Dat zorgt ook voor vervelende problemen van apparaten die soms wel, soms niet werken.

Ik zou eerst de X2-cap doormeten.
als het probleem dan nog niet is opgelost doorgaan naar bovenstaande vreemde test.

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Is 'alles aan' niet gewoon een displaytest wat zo hoort bij opstarten?

De andere problemen kunnen een rotte elco in de voeding zijn.
Of inderdaad een verlopen X2 serievoedingscondensator (als die erin zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helaas. Smps voeding. Mkt zit er dus niet in. En al van in het begin toen hij nieuw was. Elco's warmen helpt niet. Alles aan is idd de reboot maar hij blijft herstarten. Ik heb hem maar 3sec uit de stroom gehad en kreeg dit al. Het is volgens de Eigenaar dan sukkelen en proberen en na lange poos lukt het dan wel... Tot de stroom uit valt.

Slecht berekende elco's kan mss wel. Dat de voeding te fel zakt door de kerstboom die de reboot doen oplichten. Mss eens mee experimenteren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Heb je een foto van de print?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Zou eens proberen om de voeding van de motor los te koppelen. Dan kan de elektronica zijn werk doen zonder die zware dip te incasseren die een startende motor met zich mee brengt.

Elco's vervangen door low ripple?? Voedings IC al vervangen?? Wat doet een busje koudespray?

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 3 augustus 2021 22:47:29 (62%)

Het vervelende is dat ik er eigenlijk voor wat anders was (SBS) en dit slechts een terzijde vraag was waardoor ik het niet grondig heb kunnen onderzoeken.
Warmte werkt niet, koude weet ik niet.
De caps zagen er van degelijke kwaliteit uit (geen cheapoo's) en gezien het van in het begin was is (moest het elco gerelateerd zijn) gaat het eerder rippel gerelateerd zijn dan vervaging.
De stekker is slechts kort uit geweest maar een kwartier of half uur zonder stroom zetten zou de beste kans geven op opstart volgens de eigenaar. Het terug op de rails brengen is vooral een roulette spel dat op geluk steunde leek me.
De motor draaide onmiddelijk en continu wat erop zou kunnen wijzen dat deze NC aangekoppeld zit op het relais wat gebruikelijk is bij vriezers.
Het toestel in deze staat achterlaten voelde niet goed aan maar het was de enige optie. Ik had vooral gehoopt dat dit een gekend probleem was dat oplosbaar is. Verder testen doen is niet meer mogelijk gezien het een acuut experiment was. Wel ben ik van plan als ik zulke print tegenkom uit afbraak ( toestellen die heden regelmatig onder de omruil vallen) om dan dit probleem verder aan te pakken. De tips neem ik dan mee terug in beraad. Als ik er ooit achter kom laat ik het hier alsnog weten.
Ik dacht van deze al eens vernomen te hebben dat er problemen mee waren maar dat het op software gebied zat. Met deze problematiek geconfronteerd zijnde leek het mij op het eerste zicht eerder op een hardware probleem.

Zelf heb ik ook nog een boel experimenten in gedachten maar gezien het niet meer mogelijk is zal ik ze voorlopig in gedachten moeten houden (spanningen op de scoop bekijken op rippel of spikes, reset ingang vd uC monitoren of vertragen. lasten afkoppelen (niet alleen de voorgestelde motor), Leds en/of buzzer los leggen.

Nu ik aan buzzer denk: de eigenaar dacht zich te herinneren (maar zeker was hij niet)dat het probleem ook durfde ontstaan door de deur te lang open te zetten waardoor de buzzer begon te biepen.

Ik vind het in ieder geval een interessant probleem. Typisch iets waar ik dan achter ga tot ik het vind of ale opties op zijn. Jammer dat het even op pauze moet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn vriezer (hetzelfde type). Is er ondertussen een oplossing gekend?

Schat dat TS de handdoek in de ring heeft gegooid.. Maar ik schat voeding rot is, elcos OID

Hij zegt dat het vanaf het begin was, het lijkt mij sterk dat een voeding vanaf dag 1 brak is, elco degraderen over de tijd, het klassieke verouderings proces.
Het blijft natuurlijk mogelijk dat het een brak ontwerp is, maar dan waren we deze koelkast veel vaker tegengekomen in het Witgoed departement.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat Whirlpool het risico niet loopt om zo'n ontwerp op de markt te zetten, en ik weet uit ervaring dat hun een gedegen test beleid voeren, en dit soort problemen zeker waren opgemerkt.

Software is een mogelijkheid, deze symptomen kan B.V. door een slecht geimplementeerde watchdog timer, ik zie dezelfde verschijnselen als ik voltage dips voor de veiligheids standaards uitvoer (Met slechte implementatie/geen watchdog timer)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Nou dat probleem van het knipperen van het display was bij mijn wasdroger van AEG vanaf het begin altijd bij het opstarten. En als hij eenmaal opgestart was dan was het over.

Toen kreeg ik problemen met dat de machine er gewoon mee stopt en start gereed ging staan. Heel lang naar gezocht, bleek een dip van enkele milliseconden in de beruchte LNK chip te zijn.

Al metende kwam ik in dit voeding gedeelte een elco tegen die niet voldeed aan zijn specificatie. Deze vervangen en het knipperen was over.

Uiteraard ook de LNK, maar de oorzaak van het knipperen wat toch de verminderde capaciteit van de voeding bij het opstarten.

Whirlpool heeft wel vaker printplaat issues, ook van begin af aan met Ovens etc..