230V Draai richting veranderen HELP!

Goedenavond,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een (oude)goederenlift waarvan de motor kapot was. type was niet te achterhalen dus had ik via via een motor op de kop getikt die van een bouwlift af kwam. Deze kon dus ook linksom en rechtsom.

Nu heb ik de motor gekregen en ik heb het idee dat er onderdelen (denk condensator) missen, maar de verkoper geeft geen gehoor meer.
Kunnen jullie mij aan de hand van de foto's helpen en vertellen hoe ik dit werkend kan krijgen?

Er hangen 2 draden los waarvan ik zelf denk dat de condensator hier heeft gezeten.

waar moet ik nou mijn 230v opzetten en hoe krijg ik vervolgens de motor veranderd van draairichting.

Groeten

jerome

Golden Member

Is een 3 fase motor voor 220V gewikkeld. In België zijn er nog een aantal regio's die dergelijk net hebben. Niet aan beginnen met een condensator, amper startkoppel en minder dan de helft van het aangegeven vermogen ter beschikking. Edit: Motor heeft ook een rem aan boord, waarschijnlijk zijn de loshangende draden daarvan.

[Bericht gewijzigd door jerome op dinsdag 3 augustus 2021 22:10:48 (17%)

Arco

Special Member

Staat ook op het typeplaatje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zag staan dat het een 3 fase motor is, maar snap niet hoe ik dit moet aansluiten. Of moet ik hier toch 3 fasen op aansluiten?
En waar is dat blauwe blokje voor

[Bericht gewijzigd door remco-rodenburg op dinsdag 3 augustus 2021 22:22:54 (12%)

Arco

Special Member

Blauwe blokje is een relais aan de spoel te zien.
Je kunt hem via een condensator aansluiten, maar zoals gezegd dan heb je veel minder koppel en vermogen.

Motor is ook niet voor continugebruik geschikt. (er staat S4 op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Je gaat waarschijnlijk ook de rem nodig hebben voor een lift. De kans is groot dat deze motor 220V op ster gewikkeld is en het knooppunt inwendig is gebleven. Er zijn 6 boutjes op de connector, heeft elk boutje een aansluiting die inwendig de motor gaat? Je kan best de latjes erafdoen en dan een weerstandsmeting doen. Welk vermogen had de originele motor, en klopt het toerental? Hydraulisch of reductiekast.....

aan de cirkel vormige kras aan de binnen kant van de behuizing rond vlak bij de blauwe relais lijkt er toch op dat het ding met condensator gedraaid heeft

[Bericht gewijzigd door klaasy op woensdag 4 augustus 2021 03:43:08 (100%)

jerome

Golden Member

Inderdaad, er is ook de boring waarmee de condensator bevestigd was. Volgens mij is die doos niet de originele van die motor. Er zijn gaatjes bij geboord ter bevestiging. Het zou dus best kunnen dat die blauwe een pulsrelais is en de motor in het verleden draaide met een bedrijfs-en startcondensator. Op deze manier is het startkoppel flink op te drijven.

Het is een goederenlift die 5-6 keer per dag 3 meter omhoog moet en weer 3 meter naar beneden. Hij hoeft dus niet constant te draaien.

Er zit inderdaad een rem op, maar de 2 remdraden zijn aangesloten op het facon blokje.

Uit de motor komen 4 draden:
Bruin - W2
Rood - U1
Wit - V1
Geel - W1

Verder heeft het relais de volgende aansluitingen:
P(Oranje):U2
J(Geel):U1
B(Zwart):Hangt los

Heb 400 euro betaald voor deze motor, dus wil hem wel proberen werkend te krijgen. Stel dat ik er een condensator bij moet plaatsen, hoe zou dit er uit moeten komen te zien en wat voor waarde? Las ergens 50-60 uf per KW

mvdk

Golden Member

Frequentieregelaar/frequentieomvormer? Eenfase in - 3 fase uit 230V?
Ik ben maar een stroomboer, maar heb door hier veel te lezen begrepen dat dat de oplossing kan zijn.

Met een condensator gaat het niet werken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met een condensator gaat het niet werken.

Volgens de ts komt de motor uit een bouwlift, mag aannemen dat die daar wel heeft gewerkt (met de ontbrekende condensator).
Veel vermogen zal die niet gehad hebben, wellicht genoeg om met een flinke vertraging een paar zakken cement omhoog te brengen.
Een frequentieregelaar lijkt me hier inderdaad een betere oplossing.

mvdk

Golden Member

Tis helemaal niet gezegd dat die motor bij de vorige eigenaar met condensator heeft gewerkt. Mogelijk heeft die óók zitten tobben, en gedacht: weg dat ding.
Ik zou eens op zoek gaan naar de draadjes die de motor ingaan (niks loshalen!) even die plaatjes erafhalen, (duidelijker foto maken hoe het zit), en dan een fotootje maken zonder plaatjes. Mogelijk staan er letters en cijfers op het klemmenblok.

High met Henk

Special Member

Op 4 augustus 2021 09:05:53 schreef remco-rodenburg:
[...]

Heb 400 euro betaald voor deze motor,

jij bent flink genaaid!
nieuwe motor kost 239,04 euro
bron: https://www.elektromotor.nl
heb voet en flens optie gekozen...

Maar hier heb je wel een rem!

Terug naar je vraag:

Bruin - W2
Rood - U1
Wit - V1
Geel - W1

het is een 3 fasen motor volgens plaatje en ik heb vooralsnog geen reden om daaraan te twijfelen.

Sterpunt waarop U2, V2 en W2 zitten zit blijkbaar samengevoegd intern en sterpunt is naar W2 gebracht. (let op aanname, zul je moeten controleren)

de motor heeft namelijk ook maar 1 spanning: 230 V en geen ster direhoek spanning: in driehoek zal hij slecht 132 V nodig hebben!
Echter omdat U2 en V2 niet apart naar buiten komen kun je dus niet in driehoek zetten!!!

Daarnaast moet je nog 100 V DC op die remspoel zetten als je gaat draaien. daartoe kun je ook 70 VAC op die gelijkrichter aanbieden (trafo??)

al met al is dit geen motor waar je veel mee kunt.

heb je die rem nodigg? Wellicht heeft jouw lift een eigen rem?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zit een blokje in voor de rem. Zodra hier 230v opgezet word zal de rem worden gelost.

Ik heb wel een rem nodig. deze lift staat in een loods met daarboven een restaurant. Dus hier vervoert men al de goederen mee. De lift moet dus een rem hebben om in de bovenste stand te blijven staan zodat ze het spul er af kunnen halen.
Ik verwacht met de rem geen probleem.

Verder zit er een reductiekast achter van 1 op 31.5 van 44.7 min-1

Ook ben ik me er van bewust dat ik beter een frequentieregelaar er tussen kan zetten, maar als ik het op kan lossen door een condensator te plaatsen van een paar euro doe ik dat liever.

Als ik High met Henk goed begrijp, moet deze dus altijd in ster staan. Dat is mogelijk, kwestie van plaatjes goed zetten. Rest mij dan alleen nog een condensator te plaatsen om het van draairichting te kunnen veranderen?

Ik denk niet dat het in drie fase aangesloten is geweest een 1,5 kW motor in drie fase 230V trekt geen 13,5 A zoals op het plaatje te zien is.

Gr.F_S

High met Henk

Special Member

Plaatjes om in ster te zetten gaat niet!
Je hebt geen keuze: altijd ster..

Motor is voor 3x 230.
Wij in NL hebben dat niet.. wij hebben 3x 400

Als dat kastje de rem licht prima, maar dat zie ik niet op je foto's..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
jerome

Golden Member

Aan raadsels ontbreekt het hier niet. Rood, wit en geel moeten onderling de zelfde weerstand meten. Geldt ook van bruin naar rood, wit en geel (halve waarde). Het knooppunt wordt hier gebruikt samen met 1 van de fases om de gelijkrichter van de rem te voeden op lagere spanning. Een heel gebruikelijke methode bij hogedrukreinigers om 230V af te tappen van de 400V waarmee de blower, de hoogspanning en het magneetventiel worden gevoed.

Op 4 augustus 2021 12:28:02 schreef High met Henk:
Wij in NL hebben dat niet.....

... meer! (ik ben in 1995 en 1998 omgezet hier in Delft (in 1997 verhuisd).

Er zit een blokje in voor de rem. Zodra hier 230v opgezet word zal de rem worden gelost.

230V op de rem zal niet goed gaan. Jerome heeft een aannemelijke theorie over hoe dat hoort te werken.

(dus dat blokje op W1-W2 en niet op de 230!)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 4 augustus 2021 14:44:04 (38%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat het een motor voor oa de Amerikaans markt is geweest, waarbij de 2spoelen 110volt kregen en onder 90 graden gemonteerd zitten. beide spoelen zijn naar buiten gebracht om een spoel om te kunnen keren voor de andere draai richting. net als bij een 1fase motor. Het zijn 2 hoofd spoelen. De vorige eigenaar zal getracht hebben met een stroomrelais en condensator de motor draaiende te krijgen. Dit kan ook de grote motorstroom t o v het vermogen verklaren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2021 12:24:14 schreef F_S:
Ik denk niet dat het in drie fase aangesloten is geweest een 1,5 kW motor in drie fase 230V trekt geen 13,5 A zoals op het plaatje te zien is.

Gr.F_S

Ah, scherp! Een 3x230Vac 1,5kW motor trekt dik 6A. Bovendien is dit een huis voor een condensator.

Op 4 augustus 2021 15:46:02 schreef Hunebedbouwer: Ik denk dat het een motor voor oa de Amerikaans markt is geweest,...

Dat zeker niet. Het is intern een gewone drie fasen motor.

Op 4 augustus 2021 11:17:36 schreef High met Henk: jij bent flink genaaid!

Ik dacht nog, laat ik eens gewoon m'n mond houden. Tactvol als ik ben. Maar dat was mijn eerste gedachte ook.

Of TS genaaid is weet ik niet. Onder de aansluitkast zie je nog een stukje van een reductiekast.De ventilator zit bovenaan Het lijkt me een gewone 3ph motor voor 220 in ster maar met reductie en rem. Met rem en reductie scheelt wel wat in prijs.

Deze motoren zijn soms uitgerust met extra's. Koeling, thermometer signalisatie, afstandbediening enz. de kast is daarop voorzien en dus groter. Misschien zat er vroeger een extra bij dat defekt eruit gesloopt is wat de oude merktekens van een condensator verklaard.

Het schema voor het blokje v.d. rem sturing geeft aan dat de voeding hiervan op 220 is. De rem zijde (rood blauw) is reeds aangesloten. De voedingszijde niet. Maar de voeding van het omvormertje kan dus ook op een phase v.d. motor vermits de motor vast op 220 staat.

Ik heb een vermoeden dat het relais hier iets mee te maken heeft. We spreken over hijsinstallaties. Hier gelden andere regeltjes.
Onder de aansluitklemmen staat nog een stikker "IMPORTANT" Ik krijg hem omgekeerd en vervormd niet gelezen maar misschien zegt deze wat meer.

Waarom eens niet Leroy Somer contacteren met het typenummer voor wat uitleg? De lettertjes zeggen meestal meer dan wij vermoeden.

pamwikkeling

Special Member

Probeer eens de weerstand te meten tussen de beschikbare draden.
Pas dan zal je iets zinnigs kunnen zeggen.

De kans is groot dat het blauwe ding een soort relais is die een START condensator uitschakelt nadat de motor op toeren is.

Dus vermoedelijk ontbreken in deze motor TWEE condensatoren, een start en een bedrijfs condensator.

Het zwarte blokje is een één fazige gelijkrichter die 230Vac omvormt in 103Vdc, die op zijn beurt gebruikt kan worden voor de rem.

.

Ik twijfel nog het meest aan de "3 fazig" die op het kenplaatje staat.
De rest van de gegevens spanning x stroom x belabbert rendement x cos fi in functie van afgegeven vermogen lijken te kunnen.

Het rendement is belabbert (60% ?) dit valt ook af te lijden uit de S4 inschakel-gebruiksduur.

meten is weten....

dan is het te hopen dat die motor een gewone is. tijd terug een bouwlift hersteld, daar zat een motor met centrifugaal schakelaar in en 2 grote condensatoren, 1x 250V en 1x 450V. met 1 condensator liep de lift wel aan, maar niet meer met 100kg erop..

dat relais links in de bak zegt ook zoiets, er zitten nog losse fastons aan. dat relais staat in met aanzetten en schakelt pas uit als de motor is opgestart. de motor heeft een hoog startkoppel te leveren als de lift aan max gewicht geladen is. de reductie is niet heel groot, zo'n ding gaat snel omhoog.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 augustus 2021 08:53:48 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer