aansluiten elektromotor

hoi,

heb een 230v motor en is waarschijnlijk overleden maar wil (toch) graag weten hoe aan te sluiten voor ik hem in de kliko laat vallen.
de motor kwam al zonder 230v snoer en de isolatie van de draden van de condensator aansluiting waren totaal vergaan waardoor er sluiting zou ontstaan, of al is geweest in het verleden.
de condensator (60uf) zat rechts boven en rechtsonder aangesloten en had geen verbindingsplaatje zoals te zien op de foto.

met weerstand meten geeft die 3 totaal verschillende waardes, respectievelijk van links naar rechts; 10.2, 3.5 en 0.2, dus dat lijkt mij niet goed (maar heb er niet veel verstand van).
tevens een foto met de stand van de multimeter, ik wil ff zeker weten of ik het goed gedaan heb.

gr, ben.

benleentje

Golden Member

Die weerstandswaarden zijn prima zo ongeveer wat je van dit type motor mag verwachten. Die condensatoren moet je toch regelmatig vervangen dus een oude gare condensator zie je wel vaker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hij staat nu dus aangesloten volgens "second direction of rotation".

Je moet dus linksonder en rechtsboven de 230V aansluiten en hopelijk gaat ie dan draaien.

Als ie dat niet doet, niet te lang aangesloten laten, daar gaat ie van kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 augustus 2021 07:55:13 schreef rew:
Hij staat nu dus aangesloten volgens "second direction of rotation".

Je moet dus linksonder en rechtsboven de 230V aansluiten en hopelijk gaat ie dan draaien.

Als ie dat niet doet, niet te lang aangesloten laten, daar gaat ie van kapot.

ter verduidelijking en om de aansluiting compleet te maken, klopt het dat de condensator op rechtsboven en rechtsonder moet en is 60uf de juiste en is het te testen of die condensator kapot is ?

@benleentje, ik dacht eigenlijk dat de weerstand van de wikkelingen zo een beetje gelijk moesten zijn ?
hoe moet ik dat (in jip en janneke taal) zien, het verschil tussen de waarden van 10.2 en 0.2 ohm ? is dat erg veel ? ik heb geen idee wat die waarden concreet betekenen.

bvd voor de genomen moeite om het uit te leggen.

Omdat het aansluitschema direct een condensator noemt, is deze motor speciaal gemaakt voor "met condensator". Dan heeft de fabrikant allemaal mogelijkheden om de boel "niet symmetrisch" te maken.

De richtlijn voor een condensator op een symmetrische driefase motor is 70-80 uF per kW. Het typeplaatje is beschadigd en niet makkelijk afleesbaar op de foto. Kan je het vermogen achterhalen wat ie zou moeten zijn?

Maar omdat deze motor dus NIET symmetrisch is, kan er een behoorlijke variatie zitten tussen de "richtlijn" en wat de fabrikant voorschrijft. Eigenlijk zou het op het typeplaatje moeten staan. Kan je wat vinden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 augustus 2021 10:50:53 schreef rew:
Omdat het aansluitschema direct een condensator noemt, is deze motor speciaal gemaakt voor "met condensator". Dan heeft de fabrikant allemaal mogelijkheden om de boel "niet symmetrisch" te maken.

De richtlijn voor een condensator op een symmetrische driefase motor is 70-80 uF per kW. Het typeplaatje is beschadigd en niet makkelijk afleesbaar op de foto. Kan je het vermogen achterhalen wat ie zou moeten zijn?

Maar omdat deze motor dus NIET symmetrisch is, kan er een behoorlijke variatie zitten tussen de "richtlijn" en wat de fabrikant voorschrijft. Eigenlijk zou het op het typeplaatje moeten staan. Kan je wat vinden?

het enige wat ik kan lezen is dat de motor 0.49 kw is, omwentelingen per minuut 1420 is en rechts daarnaast staat 50, maar weet niet of de uf is of hz, de rest is allemaal teveel beschadigd.
ps, en hoewel die maar 0.49 kw is, is die groter en veel zwaarder dan een andere motor die 0.75 kw is, kan dit ?

staat ook 220V en 5,4A. dat zou bijna 1200W betekenen.
versta ook niet direct wat die 0,49kW dan betekent

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

staat ook 220V en 5,4A. dat zou bijna 1200W betekenen.
versta ook niet direct wat die 0,49kW dan betekent

Met een cos phi van 0.7 (als ik het goed aflees) is het opgenomen elektrisch vermogen al heel wat minder (+/- 830W).
Het vermogen aangeduid op het type plaatje is het asvermogen, niet het opgenomen elektrisch vermogen.

fatbeard

Honourable Member

Met wat geduld en oefening maak ik er dit van:

Alleen de E van het typenummer ben ik niet zeker van.
Die 5.4A zou de aanloopstroom kunnen zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Voor half-kilowatt is 60uF "wat veel" maar omdat het niet op het typeplaatje staat is "wat er inzat" de beste gok voor wat het moet zijn. Een factor twee meer dan wat voor een echte driefase motor nodig zou zijn is wat mij betreft niet automatisch "kan niet kloppen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 augustus 2021 14:24:01 schreef fatbeard:
Met wat geduld en oefening maak ik er dit van:
[bijlage]
Alleen de E van het typenummer ben ik niet zeker van.
Die 5.4A zou de aanloopstroom kunnen zijn.

ik kom op onderstaande site van elektrokovina deze gegevens tegen die aardig in de buurt van mijn motor komt; https://www.elkomb.si/en/products/electric-motors/single-phase-asynchr…

en dan naar beneden scrollen tot aanduiding "Operating data of single - phase asynchronous electric motors", onder 4 polige, ESK 90, 0.55 kw ......

nou betreft dit natuurlijk van moderne motoren maar dat zal toch niet zoveel verschillen m.i. ?

btw, heb de motor nog niet uit elkaar gehad maar zoals ik het nu zie heeft die een centrifugaal schakelaar, weet niet of dat wat uitmaakt betreft het aantal uf,s ?

Right. Dus deze gasten maken kennelijk motoren waarbij de condensator ongeveer 2x boven de "natte vinger regel" zit. Dus waar ze nu 71 voor 0.55 kW, zou geschaald zo'n 63uF op de 0.49kW moeten zitten.. 60 is "close enough".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

ter verduidelijking en om de aansluiting compleet te maken, klopt het dat de condensator op rechtsboven en rechtsonder moet en is 60uf de juiste en is het te testen of die condensator kapot is ?

Ja dat klopt en ook gewoon die waarde aanhouden of anders zo dichtbij als mogelijk. De condensator is ook wel te testen als je daar geschikte meetapparatuur voor hebt. Maar als die zo oud is dat de draden zijn vergaan dan zal de condensator zelf ook wel op zijn. En de condensator gaat toch maar max 7 jaar mee en moet tijdens de levensduur van zo een motor toch regelmatig vervangen worden.

@benleentje, ik dacht eigenlijk dat de weerstand van de wikkelingen zo een beetje gelijk moesten zijn ?
hoe moet ik dat (in jip en janneke taal) zien, het verschil tussen de waarden van 10.2 en 0.2 ohm ? is dat erg veel ? ik heb geen idee wat die waarden concreet betekenen.

van links naar rechts; 10.2, 3.5 en 0.2, dus dat lijkt mij niet goed

Nee gelijke wikkelingen is enkel bij een 3 fase motor. 0,2Ω is gewoon een directe doorverbinding van condensator aansluiting naar een andere en is geen wikkeling.
Het kan ook een centrifugaal schakelaar zijn maar dan zou dat ook in het schema moeten staan. Een centrifugaal schakelaar open als de motor op snelheid is want dan is soms de condensator niet meer nodig.
En de 0,2Ω ka ook een soort klixon of thermische zekering zijn die opent als de motor te warm word. Maar mijn gok is gewoon een pure doorverbinding maar dat kan je zelf ook nagaan door te kijken waar die draden precies heen gaan. Als je de kappen van de motor schroeft dan zie je meestal daaronder een centrifugaal schakelaar zitten en als je niets ziet dan heb je die niet.
Dit type motor heeft 2 wikkelingen een hoofdwikkeling en een hulpwikkeling met condensator in serie. Bij jouw is de hoofdwikkeling 3,5Ω (altijd met de laagste weerstand) en je hulpwikkeling 10,2Ω. En die verhouding is bij jouw ongeveer 3x. Normaal zie je meestal een verhouding van 2x. Maar speciale gewikkelde motoren met zeer hoog startkoppel kunnen zelfs verhoudingen hebben tot 5x. Dus 3x is wel al een speciale motor voor iets meer startkoppel maar ook niet heel erg bijzonder. En daarmee lijken de wikkelingen dus ook goed te zijn en is de motor niet defect.

Right. Dus deze gasten maken kennelijk motoren waarbij de condensator ongeveer 2x boven de "natte vinger regel" zit. Dus waar ze nu 71 voor 0.55 kW, zou geschaald zo'n 63uF op de 0.49kW moeten zitten.. 60 is "close enough"

Omdat naast die natte vinger er ook nog wat zout bij moet ;). Voor die regel zie je dan meestal ook dat de verhouding tussen hoofdwikkeling en hulpwikkeling ongeveer 2 is en bij deze motor is dat 3 en dat heeft logischer wijze ook gevolg voor de condensator.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoeveel volt volt staat er op de condensator?. Als zoals Ts aangeeft er daad werkelijk een centrifugaal schakelaar in zit is het een aanloopcondensator, deze hebben een grotere capaciteit dan een bedrijfs condensator.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dank benleentje voor de heldere en uitgebreide uitleg, hier heb ik veel aan en leer ik van !

@Hunebedbouwer, er staat 60uf en 450 volt op de condensator.

ik ga de motor aansluiten, kijken wat ie doet.
iedereen bedankt zo ver, weer een stukje wijzer geworden.
mvg, ben.