Vaatwasser (Whirlpool) start niet op.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoals de titel zegt: mijn vaatwasser wil niet meer opstarten, in geen enkel programma. Ik druk op de startknop,zoals gebruikelijk gaat het groene lichtje aan dat aangeeft "we draaien", maar na luttele seconden gaat het terug uit en dat is dan dat.

Ik verdenk de watertoevoer, want het viel me reeds een tijd op dat het toestel wel werkte maar dat de vaat dan weliswaar gewassen was maar onvoldoende gespoeld. Ik heb de leidingen en filters gecheckt, dat ziet er allemaal goed uit.

En dan komt natuurlijk de vraag naar merk en type en dan daar heb ik niet echt een antwoord op. Ik heb het apparaat uitgebouwd maar vind nergens een typeplaatje. Wel heb ik de handleiding, eigenlijk zelfs twee, eentje voor model "Grafikon" en een andere voor "Tabulka".

Ideetjes? Wat kan ik doen ter verdere diagnose?

[update] intussen reeds gevonden: type = WAYFS en gefabriceerd door Whirlpool Polska. De opschriften achteraan zijn echter in het Duits: "Ventil" en "Ablauf".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tja, met die namen en types kan ik helaas niets beginnen. Dat zijn geen model namen. Een nummer beginnende met 85 zou helpen. De nummer staat bij whirlpool in de zijkant van de deur zelf. Op de inox rand.

Meestal begint er wat te knipperen, de start, bij de hele oude heb je er niets aan bij de iets modernere moet je het aantal knipperingen tellen.

Een programma begint altijd met 20-30 seconden afpompen. Doet er überhaupt wat? Mss het deurslot stuk? Hoor je wat zoemen onderaan na de start? Mss de afvoerpomp vertopt?

De kabels in het deurscharnier nakijken.
Testprogramma data kan ik pas inkijken bij een 85 nummer.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat doet de machine wel?
Normaal gesproken begint het programma met het afpompen van het water (Dat is tenminste als de deurschakelaar gedeteceerd word.
Waar gaat het verkeerd is vaak een aardige indicator.
Doorgaans genomen werkt een afwasmachine als een state-machine, deur gesloten, afpompen, water in nemen etc.

Helaas zijn veel van mijn Collega's op vakantie, er zijn er namelijk minstens 5 vanuit een zekere fabriek die ahum afwasmachines voor een zeker merk hebben mee ontwikkeld, ik zal morgen kijken of ik iets met die namen die je noemt kan doen.
Op zich zijn die Duitse markeringen niet zo vreemd, Whirlpool heeft Blauknecht overgenomen, en dit is grotendeels of helemaal naar Breslau verhuist.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eric, dankje voor het meedenken. [edit: en ook dank aan @walkura, berichten gekruist]. Intussen wel een en ander gevonden:

* in de zijkant van de deur, waar ik de modelcode WAYFS vond, staat ook een nummer 8511 530 01021

* nadat ik de boel had uitgebouwd om aan de achterkant te kijken en vervolgens teruggeplaatst wegens gebrek aan resultaat, wilde het toch wel beginnen starten. En jawel er komt gezoem gedurende 20-30 seconden, en dan flikkert een LEDje 8 keer, dat heet dan F8 bij hen, en schijnt te wijzen op "troebel water", veelal veroorzaakt door problemen met de afvoer.

* ik heb dan het afvoerfilter onderin de kuip eens goed bekeken, dat was wel een beetje vettig maar leek me toch niet verstopt; ik heb het gewassen in heet water en teruggeplaatst, dat maakt geen verschil.

* de rest van het afvoerkanaal zal ik morgen wat nader bekijken. En uiteraard volgt er dan verder bericht alhier. Maar defect en/of verstopping van de afvoerpomp zou best wel eens kunnen, voorzover ik begrijp (witgoed is allesbehalve mijn sterkste kopje thee...). Ik ga maar eens de afvoerdarm losmaken, dan kan ik zien of er iets uit komt bij inschakelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ai, F8. Mogelijkheden overhoop. Overigens ee F8 is een foutgroep. Er zit nog een onderscheid in, bv F8E2. Dit kun je te weten komen via het service menu. Ik zal de data in je mail duwen zodat je uitgebeid kunt proberen.

Zo statistisch uit het hoofd:
1.Afvoerpomp draait zwaar door vuil in de magneet of een rek rond de as. de print meet een hogere stroom
2. het water gaat niet weg. Zuig leeg en begin terug
3. wasmotor problematiek. Een klassieker bij deze. Rotte motoren. Stroommeting detecteerd afwijking. As uitgesleten, stroef draaien, magneet stuk...
4.stroommeting wijkt af, print stuk. kom je pas met zekerheid te weten door uitwisseling.
5. OWI vuil. Filter er uit en dan zie je in de pot onderaan een half transparant dingetje zitten. een oog om waterrest te detecteren. Doet ook dient als ntc en troebelheidsmeting. poesten.(kan niet aanwezig zijn door virtuele meting)
6. de lijst gaat maar door maar de meest voor de hand liggende zijn denk ik genoemd.

PS, dat gezoem, is dat een draaiende pomp of een geblokkeerd zittende pomp? Indien een trafozoem ipv een waterkletsende schoep zoem dan moet de afvoerpomp er af. Gaat eenvoudig langs voor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het lijkt mij eerder een trafozoem.
Intussen ook de pdf ontvangen.
Beide morgen te bekijken - tussen de betaalde klussen doorheen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou dan beginnen met afvoerpomp te demonteren.
Onderaan de blikken plaat er af. Kabel los (nadat je de stekker hebt uitgetrokken ;-) )van de pomp. Het is een bajonet fitting dus zoek de weerhaak (meestal lekker aan de achterkant op (denk ik) 10-10 uur als je het vanachter bekijkt.) Weerhaak indrukken. Pomp 1/3de toer los en er af trekken. Stuk glas of drg verwijderen (of rek rond as) en terug monteren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wel eerst al het water uit het toestel (onder de filter) halen. Anders tsunami.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo, ik ben eens beginen kijken. Blikken plaat verwijderen => ok :)
Stroom eraf => ok (zekeringen uitgenomen, ja, het zijn nog steekzekeringen)
Nu gereed om de afvoerpomp eraf te halen, dat is toch ongeveer in het midden?

Opgemerkt: er is een vakje met schroefdeksel, gemerkt "salz - sel - salt" en dat staat vol water - wijst dat op slechte afvoer (puntje 2.) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb helaas niks kunnen uitvinden, (1 was op het kantoor) maar hij had nooit van een project met die namen gehoord in de 10 jaar dat hij daar gewerkt heeft.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Salz. Terugtrekken...te ver... Afblijven. Niets met dat te maken.

Water uit bodem en onder filter weg doen.

Dan daar vanvoor links midden de pomp met bajonet.

Bij twijfels, foto's.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foto's was ik toch al aan het maken. Stekker eraf, ok. Voeding naar de pompmotor gaat blijkbaar via een termobeveiliging. Maar "pomp een derde slag draaien" lukt niet, misschien durf ik niet genoeg kracht te zetten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het stekkertje uittrekken was genoeg geweest ;-).
Tegen de klok draaien maar eerst de weerhaak zoeken. Die zit lekker verborgen. Ik denk op 10-11u ergens. Heel goed kijken. 1 verkeerde handeling en er breekt wat. Het is duidelijk te zien als je het in je gezichtsveld krijgt. Een hendeltje met weerkaak. Staat er op joetube niets? Dan ben je zeker.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Okee, we vorderen. Stekkertje uitgetrokken, kapje teruggeplaatst.
Weerkaakje gevonden, pompmotor uitgenomen. Pompmotor draait soepeltjes rond, met typisch tegenspartelen vanuit een permanente magneet (3 keers per omwenteling, lijkt me?).

En nee, ik was voorbereid op een tsunami - "keuken dweilen" stond al lang op de te-doen-lijst - maar er kwam nog geen gebenedijde druppel uit.

Volgende stap? (als ge me nog bij mijn polleke wilt leiden...)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Testprogramma starten en foutcodes uitlezen. Zowel de Fx als Ex

In de opening waar de pomp in zat zat toch ook niets te piepen in 1 vd gaten?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 5 augustus 2021 18:12:53 (39%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

F8 is toch optische sensor probleem?? Controleer of die sensor vrij van vuil is, indien niet reinigen.. Deze gaan vaker defect... Fout betekent eigenlijk verschil tussen stroomopname afvoer pomp en optische sensor. MAAR: controleer ook omwalspomp, het is niet onwaarschijnlijk dat daar de lagers van versleten zijn!!!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 5 augustus 2021 19:05:47 (86%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

HELP! Ik wilde de afvoerpomp terugplaatsen om het toestel terug op te starten om de foutcodes uit te lezen. Nu is dat misschien niet direct nodig - kan ik de foutcodes ook uitlezen zonder dat het toestel kan werken? - maar vroeg of laat moet ze er toch terug in. En het scheelt niet veel, ze moet een millimeter dieper geraken of zo maar dat lukt dus niet. Zou de rubber o-ring me parten spelen? Een of ander glij- of smeermiddel toevoegen? Is er een ander trucje?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zeker dat er niets in de weg zit? Stuk doorschijnend glas wat moeilijk zichtbaar is? Eens met een vod door de groef gaan? Een druppel dreft( zeker niet meer) en dat wat uitwrijven over de ganse lengte vd groef of dichting kan best. Ik laat me in ieder geval niet afschrikken door zij die beweren dat een druppel slecht is. Ik gebruik het al jaren en na veel jaren al terug uit elkaar gehad zonder schade vast te stellen , au contraire het verschil met glijmiddelen was groot en niet in het voordeel van glijmiddelen.

De dichting hoort op de pomp, niet de groef vd chassisdeel, bij montage.

Edit: nee testprogramma heeft weinig zin zo. Mss dat je de kraan kan dichtzetten zodat er zeker geen water meer in komt en proberen het foutgeheugen uit te lezen. Daar ben je mss al iets mee vooruit.

Heb je de pomp in de juiste stand staan zodat je niet tegen de bajonetfitting zit te wringen?

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 6 augustus 2021 19:47:21 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Excuus voor de stilteperiode, er waren eventjes andere prioriteiten - en afwassen met de hand is tenslotte ook nog altijd mogelijk.

De pomp is intussen teruggeplaatst, en ik heb de diagnoseroutine laten lopen.
Aanvankelijk kwamen er F8 E1 , F3 E3 , F5 E2. Bij de volgende ronde enkel nog F8 E1.

Maar eens beginnen met die optische detector te inspecteren, zeker? Hoe doe ik dat?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik weet niet wat in deze voor owi zit. Als je de filter er uit haalt. Wat zie je dan rechts in de watercollector? 5830 op exploded view.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijkt er nogal op, ja. Met mijn telefoon kon ik dichterbij , maar die foto krijg ik niet opgeladen. Android mopper mopper. Dan maar met een echte camera:

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ah. Een gewone optische. Met water en tandenborstel poetsen. Durft al wel eens stuk gaan maar zekerheid is er niet. Ik probeer bij twijfel met 1 die ik liggen heb. Die luxe heb je spijtig genoeg niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wel wel, ik had dat extra-exemplaar wel bij u komen lenen, hoor :) maar het was niet nodig. Na een rondje tandenborstel en water - voor de zekerheid aangevuld met een tweede druppeltje detergent - draait de machine weer zoals vanouds.

Een detailvraagje nog, als het mag, nu we toch aan de praat zijn: het afvoerfilter, en ook de geperforeerde plaat eromheen, zijn behoorlijk vettig. Waarschijnlijk van al die olijfolie die ik zo kwistig in mijn gerechten verwerk. Hoe maak ik dat proper? Grote ketel water op het fornuis, beetje detergent, en dan maar stoken? Of zijn er fijnere truxkes?

Bovenal, @EricN: meer dan bedankt voor uw goede raad, snel en zeer terzake. Houd mij op zijn allerminst een stevige pint tegoed!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je het over deze 2 hebt (zie foto)?
Gewoon warm water vd kraan (mss zeep maar dan goed spoelen want dat schuimt in de machine) en een tandenborstel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Anders een pakje machine reiniger kopen bij supermarkt, is volgens mij geen overbodige luxe... zet filter in bordenrek en draai zonder filter, uiteraard geen losse rommel er in!