Inklapbare spiegels

Hallo,

Ik heb inklapbare spiegels aangesloten op me auto alleen zit nu met een probleempje er zijn natuurlijk maar twee kabels aanwezig de + en - dus rood en zwart en door dit aan te sluiten op stroom klappen de spiegels in dus + en - klappen ze in en - en + dus omgekeerde aansluiten klappen ze weer uit. Maar nu weet ik niet waar ik dit kan aansluiten bijv een schakelaar die bijv links + en - stroom geeft een rechts - en + stroom geeft dus omgekeerde welke schakelaar is geschikt voor dit ?

Of eventueel met 2 relai's, en wisselschakelaar met 0 stand.

[Bericht gewijzigd door pe op woensdag 4 augustus 2021 21:21:47 (40%)

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 4 augustus 2021 21:20:47 schreef pe:
Of eventueel met 2 relai's

Zou niet weten hoe ik dit moet aansluiten heb je een model of schema? Heb liever een schakelaar

Je hebt ook schakelaars die dit doen.
In het midden uit links inklappen rechts uitklappen.
Middelste 2 aansluitingen de spiegels,en aan de buiten kant + en -(aan de anderekant tegengesteld).

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 4 augustus 2021 21:24:52 schreef pe:
Je hebt ook schakelaars die dit doen.
In het midden uit links inklappen rechts uitklappen.
Middelste 2 aansluitingen de spiegels,en aan de buiten kant + en -(aan de anderekant tegengesteld).

Heb je misschien een link van een geschikte schakelaar?

Op 4 augustus 2021 21:29:03 schreef pe:
https://www.bol.com/nl/nl/p/schakelaar-forward-stop-back-voor-elektris…

zo iets

Ik heb een tekening gemaakt van de spiegels links rechts en de draden zou je voor mij willen bij tekenen hoe ik die schakelaar zou kunnen aansluiten?

Shiptronic

Overleden

je kan een dubbel polige wisselschakelaar gebruiken, met middenstand (0), op de COM aansluitingen doe je de spiegel op adere aansluitingen komt je voeding 1x +en- Links, en 1x + en - rechts maar dan gedraaid

Deze schakelaar doet wat je wil, in klappen en uit klappen , loslaten = STOP
: https://www.rdae.nl/647-h2-flash-off-flash.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 4 augustus 2021 21:43:34 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 augustus 2021 21:41:02 schreef Shiptronic:
je kan een dubbel polige wisselschakelaar gebruiken, met middenstand (0), op de COM aansluitingen doe je de spiegel op adere aansluitingen komt je voeding 1x +en- Links, en 1x + en - rechts maar dan gedraaid

Deze schakelaar doet wat je wil, in klappen en uit klappen , loslaten = STOP
: https://www.rdae.nl/647-h2-flash-off-flash.html

Is wel met veer dan moet ik telkens duwen tot het inklapt zou beter als er eentje zonder vering was die past op de 0 komt als ik hem naar de midden duwt

Op 4 augustus 2021 21:41:02 schreef Shiptronic:
je kan een dubbel polige wisselschakelaar gebruiken, met middenstand (0), op de COM aansluitingen doe je de spiegel op adere aansluitingen komt je voeding 1x +en- Links, en 1x + en - rechts maar dan gedraaid

Deze schakelaar doet wat je wil, in klappen en uit klappen , loslaten = STOP
: https://www.rdae.nl/647-h2-flash-off-flash.html

Maar weet niet echt helemaal hoe ik hem zou aansluiten zou u een tekening maken voor me? Ben ik u dankbaar

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2021 21:29:03 schreef pe:
https://www.bol.com/nl/nl/p/schakelaar-forward-stop-back-voor-elektris…

zo iets

is ook een juiste schakelaar, daar kan je hetzelfde aansluitschema op toepassen!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 4 augustus 2021 22:03:57 (93%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 augustus 2021 22:02:03 schreef Shiptronic:
[bijlage]

[...]

is ook een juiste schakelaar, daar kan je hetzelfde aansluitschema op toepassen!

Bedank voor u tekening maar ik moet er twee schakelaars hebben? En zijn de zwarte draden - ? Dus die moet dan ook op de 12v ?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2021 21:55:47 schreef AlienUfo:
[...]

Is wel met veer dan moet ik telkens duwen tot het inklapt zou beter als er eentje zonder vering was die past op de 0 komt als ik hem naar de midden duwt

Schema blijft hetzelfde maar dan moet je deze schakelaar nemen: https://www.rdae.nl/649-h2-on-off-on.html ( vergeten schakelaar kan een verbrande motor opleveren?)

Je hebt 1 schakelaar met 2 rijen aansluitingen, die van mij was ongelukkig getekend wegens slechte foto schakelaar waar je de 2e rij contacten niet ziet, maar die had ik er even bij geschopt :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 4 augustus 2021 22:10:24 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2021 21:32:36 schreef AlienUfo:
[...]

Ik heb een tekening gemaakt van de spiegels links rechts en de draden zou je voor mij willen bij tekenen hoe ik die schakelaar zou kunnen aansluiten?

Ik heb je tekening even aangevuld.
De 2 schakelaars kunnen ook 2 relais zijn. Dan gaan de spiegels gelijk met je contact mee.
Je kan het ook met 1 relais doen die moet dan 4 wissel contacten hebben.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Schakelaar met veer moet, anders blijft de motor draaien en verbrandt (als er geen eindschakelaar op zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

@ vergeten bij jouw blijft er ook continu spanning op de motor staan.

En kijk eens wat er gebeurt als je maar 1 relais stuur of er 1 even blijft plakken :) daarom de stuurkant op COM.

In het ergste geval krijgt de motor 2x + of 2x - in een faal situatie, resultaat motor staat stil, geen stroom.

In jouw situatie hen je gelijk een volle sluiting !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 4 augustus 2021 22:15:13 (68%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Apart in en uitklappen van beide spiegels is meestal een zinloze luxe... ;) (gewoon allebei tegelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2021 22:13:44 schreef Arco:
Apart in en uitklappen van beide spiegels is meestal een zinloze luxe... ;) (gewoon allebei tegelijk)

Dat wil ik juist dat ze te gelijk gaan inklappen en uitklappen

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2021 22:08:28 schreef Shiptronic:
[( vergeten schakelaar kan een verbrande motor opleveren?)

Er zit vast wel een eindstop in de spiegel, anders weet je niet of je 1 seconde of 3 seconden de spanning erop moet zetten.
Zou getest moeten worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik denk dat de controller in de auto de stroom door de motor meet. Als die hoog wordt is het einde bereikt, of zit de spiegel op andere wijze vast...
Met een losse schakelaar heb je dat natuurlijk niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2021 22:35:35 schreef Arco:
Zie mijn schets boven...

Maar welke schakelaar is dit heb je een link ervan?

Bedank voor jullie schetsen maar weet niet meer welke tekening ik moet uitvoeren is er 1 betrouwbare die ik kan gebruiken voor de spiegels? :)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com