Condensatoren, bewaren of stort

Via via, heb ik een poosje terug wat componenten gekregen.
Onder andere zaten hier ook een hoop condensatoren bij.
Oranje types zoals hieronder. Is het de moeite om deze te bewaren en in volgende projecten te gebruiken?
Voornamelijk audio/gitaar gerichte projecten. Of kan ik daar beter nieuwe/anderen types voor gebruiken?

rob040

Golden Member

Die kun je nog heel goed gebruiken.
Zijn Philips condensatoren en een gangbare waarde.
Kwaliteit is goed van die dingen.

Hubie

Special Member

Orange drop condensators,worden idd heel veel in (buizen)gitaarversterkers gebruikt.Ik kocht jaren geleden een doos vol 600 Volt types voor 'heul veul'geld bij Tubes&More.

fatbeard

Honourable Member

Ze zijn allemaal 100nF/100V, de K is 10% en de M is 20%.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Wordt nog steeds door Vishay gemaakt (365 series): https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.tvsat.com.pl…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 4 augustus 2021 15:11:05 (60%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 100nF is ook precies een prima waarde om als ontkoppelcondensator te gebruiken voor digitale electronica dingen.

Oh, ze zijn nog nieuw? Ik dacht dat ze uitgesoldeerd waren. Prima te gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja alles is ongebruikt.

Dus het enige verschil tussen deze types is dus 10% en 20%?!

Zo te lezen dus volop inzetbaar in toekomstige projecten

maartenbakker

Golden Member

250V versus 100V. In de meeste transistorschakelingen maakt dat niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik doel in deze voornamelijk op de M en de K.
Van de dezelfde capaciteit is de spanning gelijk. Echter de bouwmaat en de M en de K verschillen dan.

Arco

Special Member

De maat verschilt omdat het 3 verschillende capaciteiten zijn... (0.01, 0.1, en 0.22uF)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je naar de linkse kijkt, 0.1uF, daar verschilt de "lead spacing" wel degelijk. Terwijl dit dezelfde capaciteit en voltage is..

benleentje

Golden Member

wellicht dat het diëlektricum voor M en K typen ook anders is of een verschil daardoor in de temperatuur stabiliteit maar dat is meer een wilde gok, hoop dat maartenbakker daar meer over weet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De 365, 366, en 367 series zijn identieke condensatoren, alleen anders gebogen pootjes.
(365 is met knik en 5mm, 366 is met knik en 7.5mm, en 367 is recht zonder knik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Die oranje dingen lijken voor mij verdacht veel op RiFa's, zoals ik in de jaren '70 gebruikte....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 augustus 2021 18:17:40 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Die ik heb zijn van Sprague,niet Philips zoals hierboven ergens genoemd.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 augustus 2021 17:55:07 schreef benleentje:
wellicht dat het diëlektricum voor M en K typen ook anders is of een verschil daardoor in de temperatuur stabiliteit maar dat is meer een wilde gok, hoop dat maartenbakker daar meer over weet.

Daar durf ik niets met zekerheid over te zeggen, maar ik verwacht dat er geen grote verschillen zijn tussen het gebruikte diëlectricum. In elk geval allebei polyester met opgedampte metaallaag, maar gezien het verschil in afmetingen mogelijk wel van een verschillende dikte. Dat zou ik dan eerder aan voortschrijdende productietechnologie toeschrijven, dan zou het kleinere type nieuwer zijn. Dat geeft gegarandeerd wel verschillen in de 12NC, waarschijnlijk in het 8e en 9e cijfer. Helaas staan mijn databoeken nog steeds netjes opgestapeld in bananendozen, dus dat is op het moment voor mij niet practisch na te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 augustus 2021 18:35:29 schreef Hubie:
Die ik heb zijn van Sprague,niet Philips zoals hierboven ergens genoemd.

Ik heb er inderdaad een paar, waar Nichicon op staat. De rest geen merk aanduiding of Rifa

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Blijkbaar hecht je er zelf geen waarde aan om ze te bewaren/gebruiken, ik denk dat iemand in omgeving Eindhoven ze wel wil ophalen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Dat zou ik dan eerder aan voortschrijdende productietechnologie toeschrijven, dan zou het kleinere type nieuwer zijn.

Dat is wel meer logisch, daar hou ik het nu even op :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Voortschrijdende productietechnologie blijkt ook uit de tolerantie: Is nu niet meer 10/20%, maar 5/10% voor de huidige versies...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2021 20:02:07 schreef Shiptronic:
Blijkbaar hecht je er zelf geen waarde aan om ze te bewaren/gebruiken, ik denk dat iemand in omgeving Eindhoven ze wel wil ophalen !

Oh nee hoor. Volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven. Ik vraag juist advies betreft deze condensatoren of deze nog bruikbaar zijn in hedendaagse projecten. Ik doe juist een beroep op jullie expertise. Maar ik ga ze zeer zeker toepassen in mijn projecten.

In ieder geval dank ieder voor de waardevolle antwoorden!

Op 4 augustus 2021 20:02:07 schreef Shiptronic:
Blijkbaar hecht je er zelf geen waarde aan om ze te bewaren/gebruiken, ik denk dat iemand in omgeving Eindhoven ze wel wil ophalen !

Ik heb in mijn jeugd talloze oude TVs en radios gesloopt voor de onderdelen. Als TS nu zo'n bakje had gehad van die blauwe philips elcos uit jaren 60- en 70 TVs, dan had ik gezegd: doe maar weg. Zelfs als ze nieuw zouden zijn. Maar deze condensators daarvan heb ik het gevoel dat zelfs al zouden ze 50 jaar oud zijn, dan zijn ze nog prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 augustus 2021 09:40:28 schreef rew:
[...]Als TS nu zo'n bakje had gehad van die blauwe philips elcos uit jaren 60- en 70 TVs, dan had ik gezegd: doe maar weg. Zelfs als ze nieuw zouden zijn.

Je bedoeld deze jongens:

Arco

Special Member

Ik heb vooral met dit type ervaring dat de hele kleine axiale bijna altijd uitdrogen:

https://lh6.googleusercontent.com/-doQJ2y1ZHzU/UqzkwJNRCAI/AAAAAAAAAsI/Vw5Y4cl7Gxk/s800/IMG_4366.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com