Inklapbare spiegels

Op 4 augustus 2021 22:08:28 schreef Shiptronic:
[...]

Schema blijft hetzelfde maar dan moet je deze schakelaar nemen: https://www.rdae.nl/649-h2-on-off-on.html ( vergeten schakelaar kan een verbrande motor opleveren?)

Je hebt 1 schakelaar met 2 rijen aansluitingen, die van mij was ongelukkig getekend wegens slechte foto schakelaar waar je de 2e rij contacten niet ziet, maar die had ik er even bij geschopt :)

Dan ga ik die met veer eens proberen ik laat u wel weten bedankt

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2021 22:52:28 schreef AlienUfo:
[...]

Maar welke schakelaar is dit heb je een link ervan?

is het zelfde type schakelaar :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 augustus 2021 23:15:42 schreef Shiptronic:
[...]

is het zelfde type schakelaar :)

Maar die zonder met veer moet ik wel weer terug klikken naar de 0 neem ik aan anders blijft er stroom op staan ?

vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2021 22:53:29 schreef AlienUfo:
Bedank voor jullie schetsen maar weet niet meer welke tekening ik moet uitvoeren is er 1 betrouwbare die ik kan gebruiken voor de spiegels? :)

Ze werken allemaal even betrouwbaar, maar die van @arco heeft de minste onderdelen.
In plaats van een schakelaar, kan je een relais gebruiken die kan "meegaan" met je contact. Er moet wel gekeken worden of de spiegels nog stroom verbruiken als ze geheel in of uitgeklapt staan, zo ja dan wordt e.e.a wel anders.

Wel is het belangrijk dat we weten over welk type spiegel je hebt en wat het stroomverbruik is, dat is zeer gewenst bij de start van een topic en voorkomt dat er dingen worden voorgesteld die achteraf misschien niet kunnen of mogen met een bepaalde spiegel.

Kortom geef ALLE info, voor de beste oplossing! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 augustus 2021 23:26:56 schreef vergeten:
[...]
Ze werken allemaal even betrouwbaar, maar die van @arco heeft de minste onderdelen.
In plaats van een schakelaar, kan je een relais gebruiken die kan "meegaan" met je contact. Er moet wel gekeken worden of de spiegels nog stroom verbruiken als ze geheel in of uitgeklapt staan, zo ja dan wordt e.e.a wel anders.

Wel is het belangrijk dat we weten over welk type spiegel je hebt en wat het stroomverbruik is, dat is zeer gewenst bij de start van een topic en voorkomt dat er dingen worden voorgesteld die achteraf misschien niet kunnen of mogen met een bepaalde spiegel.

Kortom geef ALLE info, voor de beste oplossing! :)

Ik weet niet hoeveel volt of watt de spiegels verbruiken maar ik ga ze wel aansluiten op 12v aansteker stroom en heb het ff aansloten op een accu die 18v heeft en daar klappen ze gewoon in en uit maar verder verbruikt die geen stroom als helemaal dicht geklapt is denk ik want hoe kan ik dat merken? Heb zelf geen meeting apparaat had het ook op 12v aangesloten en daar werkte die ook gewoon in en uit klappen

Op 4 augustus 2021 22:09:53 schreef vergeten:
[...]
Ik heb je tekening even aangevuld.
De 2 schakelaars kunnen ook 2 relais zijn. Dan gaan de spiegels gelijk met je contact mee.
Je kan het ook met 1 relais doen die moet dan 4 wissel contacten hebben.

Denk dat relais ook een goed idee is welke relais heb ik precies nodig? Heeft u een link ervan

Arco

Special Member

Ik zie het nut niet van een extra relais en van 2 schakelaars. (waarom 2?).
Met 1 schakelaar gaat prima, ze klappen toch tegelijk in.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2021 02:11:48 schreef Arco:
Ik zie het nut niet van een extra relais en van 2 schakelaars. (waarom 2?).
Met 1 schakelaar gaat prima, ze klappen toch tegelijk in.

Ik heb die van bol.com besteld kijken wat er van uit gaat komen ik laat jullie weten alvast bedank voor het helpen allemaal

Arco

Special Member

Ding van Bol is zo te zien geen momentschakelaar, dus die moet je wel weer zelf in de middenstand zetten na in- of uitklappen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2021 13:07:52 schreef Arco:
Ding van Bol is zo te zien geen momentschakelaar, dus die moet je wel weer zelf in de middenstand zetten na in- of uitklappen...

Die andere is op vakantien afrekenen uitgeschakeld staat er ? Is er nog een gelijkwaardige ? Kon het niet vinden die van aliexpress duurt lang tot wordt bezorgt

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedank allemaal ik laat het nog weten als het gelukt is

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2021 23:26:56 schreef vergeten:
[...]
Ze werken allemaal even betrouwbaar, maar die van @arco heeft de minste onderdelen.

Leg eens uit, alle bij 1 dubbelpolige schakelaar ;) En relais is idd niet nodig.

De laatste schakelaar van Arco veert aan 1 kant terug, de ander kant blijft hij staan!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Dacht het niet... ;)

Tuimelschakelaar tijdelijk aan/uit/tijdelijk aan

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 5 augustus 2021 17:40:20 schreef Arco:
Dacht het niet... ;)

[...]

je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen !! Prima schakelaar dus. (en post aangepast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is gelukt ik heb nu inklapbare spiegels alleen de schakelaar nog ergens goed inbouwen.
Maar zou beter zijn als de schakelaar een led lampje had iemand die nog link heeft schakelaar met led ?
Bedank

Arco

Special Member

Die zie je niet veel...
Een led in een terugverende schakelaar is vrij zinloos: je duwt de schakelaar zelf in dus weet je wanneer 'ie wel of niet ingedrukt is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 augustus 2021 14:42:37 schreef Arco:
Die zie je niet veel...
Een led in een terugverende schakelaar is vrij zinloos: je duwt de schakelaar zelf in dus weet je wanneer 'ie wel of niet ingedrukt is...

Heb deze gevonden denk wel dat dit geschikt is
https://m.nl.aliexpress.com/item/33041355033.html?srcSns=sns_Copy&spre…

Maar is geen terugkaats veer

Arco

Special Member

Die moet je zus wel zelf terugzetten op 'Off', anders verbrandt je spiegelmotor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 augustus 2021 15:00:24 schreef Arco:
Die moet je zus wel zelf terugzetten op 'Off', anders verbrandt je spiegelmotor...

Ja klopt maar ik denk dat ik mijn terugveer schekaar zonder led toch ga monteren en dan misschien een soort mini led lampje er naast plaatsen zodat er een beetje licht schijnt op dat knopje

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De meeste zo niet alle el buitenspiegels hebben eindcontacten ,veelal gaan ze bij het op contact zetten naar buiten en van het contact af weer naar binnen al dan niet vertraagd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?