Condensatoren, bewaren of stort

joopv

Golden Member

Mag ik meeliften in dit topic?
Ik heb hier 8 stuks Sprague powerlytic 36DX 50.000uF 25V , grote potten met schroefaansluitingen. Ongebruikt. Er staat een code "9051L" op, is dat de productie week 1990 wk 51?

Bewaren of stort?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2021 10:42:21 schreef Ricotjuh:
Je bedoeld deze jongens:

Nee. Die bedoel ik niet. Die zijn al een generatie nieuwer dan degene die ik bedoelde. Arco heeft een foto paraat van welke ik /wel/ bedoelde.

@Joopv: Dat zijn de serieuze units. Ik heb nog 2 collegas van ze, maar dan uit begin jaren zeventig. Ik denk dat die van jou nog een prima kans maken om gewoon goed te zijn. (ze schijnen rond de 8-10 dollar op te brengen gezien de vraagprijzen op diverse sites).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Nee, ik heb nog eens wat zitten rondkijken op google images en weet vrij zeker dat 9051L een productie code is.

Na 30 jaar stilstand nog bruikbaar? Eerst formeren?

benleentje

Golden Member

Met 25V werkspanning valt er weinig te formeren, maar je kan gewoon eerst de lekstroom meten als die te hoog is kan je proberen te formeren

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
joopv

Golden Member

Ik heb wat metingen gedaan op de 30 jaar oude Sprague's.

Lekstroom @ 25V is 0,5mA. (specs: minder dan 5)
Het duurt ca. 16 seconden om met een 100mA CC voeding tot de 25V te komen.
Capaciteit is dus 65000uF oftewel 30% meer dan de specs. Bij 50.000 uF zou dat in 12,5 sec gehaald zijn.

De inwendige weerstand is laag genoeg om als puntlas voeding te gebruiken.

* joopv gaat nu een paar bananestekkers weggooien ;)