Energieverdeler tript

Hallo allen,

onze vaatwasser en close-in boiler staan op één groep met zo'n welbekende energieverdeler.
Regelmatig tript daarvan de beveiliging. Zowel vaatwasser als boilertje werken elk apart prima. Ik denk dus dat de beveiliging van die energieverdeler niet meer oké is. Voor een paar tientjes heb je zo'n nieuwe energieverdeler, maar dat vind ik nu ook weer zonde als er een onderdeel van een paar kwartjes kapot is.
Kan die beveiliging er niet gewoon uit worden gesloopt of is dat echt vloeken in de kerk ? De groep is als geheel toch gezekerd dus wat is het nut van die extra beveiliging ?

Groet,

Dirk

mel

Golden Member

Dat ding zorgt voor een voorrangsschakeling.Als je beiden tegelijk aanzet, dan zorgt dat ding ervoor dat er slechts 1 spanning krijgt.
Het beste blijft gewoon 2 groepen maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, je ziet er meer topics over. Schijnt ook bij gloednieuwe te gebeuren.
Zal wel een 'broken by design' geval zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@mel: ja dat snap ik, die kan ik ook bedenken 8)7 Maar ja, soms is het leven net iets ingewikkelder hè.

mel

Golden Member

Dus dan neem je maar een onbetrouwbaar lapmiddel..Onbetrouwbaar, het zal waarschijnlijk uit het verre oosten komen...het zal maar zomaar in brand kunnen raken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

@Mel Het kan iets minder.

Het is sowieso geen lapmiddel, maar een mooie methode om een veel voorkomend probleem eenvoudig(!) op te lossen.

Ik zie er 'Plieger' op staan, niet dat dat nou een topmerk is, echt rotzooi maken doen ze ook niet. Het lijkt erop dat dit een uitzondering is. Als het ding nog niet zo oud is zou ik er terug mee gaan en een nieuwe (liefst een ander model) vragen.
Anders het ding maar eens open maken en zien of die beveiliging te vervangen is.

Don't Panic!

Op 5 augustus 2021 13:24:18 schreef Lampie57:
Regelmatig tript daarvan de beveiliging.

Kan je me uitleggen hoe dat ding aan jou duidelijkmaakt dat ie "getript is"?

Ik zie er 'Plieger' op staan, niet dat dat nou een topmerk is, echt rotzooi maken doen ze ook niet.

Ik heb op hun eigen site plieger.nl gekeken en ze verkopen 1 energieverdeler van "Quooker", en leveren daarvan de volgende specs:

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 5 augustus 2021 15:20:21 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Moet je je daar registreren om specs te kunnen inzien?

Hensz

Golden Member

Nee, maar het model van TS staat er niet op, dat Quooker ding is kennelijk weer iets speciaals. Is kennelijk wel te krijg, maar dan bij bijv. bij bol.com. Badkamerwinkel, bol.com en saniweb hebben wel schakelaars die er bedrieglijk veel op lijken. Op sommige is 16A te ontcijferen, maar echte specs kan ik nergens vinden. Wel zijn ze er op Saniweb heilig van overtuigd dat het gebruik van zo'n ding voorkomt dat de aardlekschakelaar tript. 8)7

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Op 5 augustus 2021 15:18:39 schreef rew:
[...]Kan je me uitleggen hoe dat ding aan jou duidelijkmaakt dat ie "getript is"?

Er zit aan de zijkant een zekering die resettable is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 5 augustus 2021 14:08:27 schreef mel:
Dus dan neem je maar een onbetrouwbaar lapmiddel..Onbetrouwbaar, het zal waarschijnlijk uit het verre oosten komen...het zal maar zomaar in brand kunnen raken..

En wat heeft er over jouw ziel gelopen vandaag?

Op 5 augustus 2021 13:31:53 schreef Arco:
Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, je ziet er meer topics over. Schijnt ook bij gloednieuwe te gebeuren.
Zal wel een 'broken by design' geval zijn...

Ben benieuwd wat de rating van dat ingebouwde automaatje is.
Ik zou er zelf ook geen probleem mee te hebben die te bruggen, het ding kan gewoon 16A leveren. Als er echt wat mis gaat dan flapt de automaat in de meterkast er wel uit.

ik vermoed dat de slof niet goed is, boiler ( als dat een quooker is, dan kan het 3000W zijn) en vaatwasser gaan gewoon samen aan en dan springt de automaat. nu is die automaat een chinees prul, en gaan vaker na 1x trippen al andere specs krijgen en sneller trippen.

ik zou de werking eens checken, boiler insteken en schemerlamp, boiler aan gaat de lamp dan uit? stroom wordt gemeten op het witte wcd, dus daar de boiler in voor de test.

automaat eruit gooien zou ik niet doen, snoer is maar 1mm2, veel te dun voor 16A als de elektronica hapert en dus de groep overbelast wordt. niet lang geleden nog eenzelfde weggemikt die aan het smelten was gegaan door de gammele wcd's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Waar zie je die 1mm2? "normale" 16A netsnoeren zijn 1,5mm2 Prima voor 16A

Ik heb het ding dan maar eens uit elkaar gehaald. Het verwijderen/overbruggen van de beveiliging - 12Amp - is geen probleem. Maar ja, stel dát er ooit eens iets mis gaat, dan maakt dat op een verzekering vast geen goede indruk.....

Als er werkelijk sluiting in een van de aangesloten toestellen ontstaat zal de beveiliging hopelijk net eerder aanspreken dan dat de printsporen verdampen.

Voor € 30,99 een nieuwe gekocht en deze keer zal ik het kassabonnetje wél goed bewaren.
In onze vorige woning heeft zo'n zelfde ding het zeker 5 jaar volgehouden - tot aan onze verhuizing in ieder geval. Misschien heb ik nu een beter exemplaar getroffen.

Alternatief had noch kunnen zijn om een zekeringshouder met glaszekering van 10A traag te monteren in plaats van de defecte beveiliging. Maar mijn reparatie-klushart klopt net niet hard genoeg om er erg veel energie in te steken.

Het betreft trouwens geen Quooker maar een traditionele closein-boiler. Trekt iets van 2KW volgens mij.

Dank allemaal voor de reacties.

Groet,

Dirk

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik heb het ding dan maar eens uit elkaar gehaald. Het verwijderen/overbruggen van de beveiliging - 12Amp - is geen probleem. Maar ja, stel dát er ooit eens iets mis gaat, dan maakt dat op een verzekering vast geen goede indruk.....

12A zekering zit erin met vaatwasser of boiler. Als die zekering trip dan is de stroom dus duidelijk groter dan die 12A. De zekering in je groepenkast is 16A, dus in principe kan die beveiliging eruit, de relais kunnen 16A aan volgens opdruk. Ik zie in de slof verder ook weinig wat er fout kan gaan met 16A ipv 12A.
De gedachte achter een zekering in je groepenkast is dat die de achterliggende kabel moet beschermen en niet de apparatuur, apparatuur heeft dan meestal een eigen zekering. Als je die apparatuur zo uitvoert dan de inwendige bekabeling ook op die groepszekering mag dan mag de zekering in het apparaat vervallen. Een waterkoker heeft ook geen zekering omdat die de 16A van de groepszekering prima aankan.
Met een 12A zekering menen de makers van de slof dat het geen 16A aankan, of het is gewoon beter safe dan sorry en zijn ze gewoon extra voorzichtig.

Waarmee ik dus niet wil zeggen doe maar overbruggen want dat blijft je eigen verantwoording. Maar ik zie ook niet duidelijk dat het geen 16 Aan kan.

Waar zie je die 1mm2? "normale" 16A netsnoeren zijn 1,5mm2 Prima voor 16A

Voor die korte stukjes draad in de slof maakt dat amper een verschil. De indruk die ik van de foto krijgt is dat het daar zeker 1,5mm2.

Een draad kan beter zijn warmte kwijt dan in een kabel en dan is 1mm2 om die korte stukken ook geen probleem, maar de indruk van de printplaat en de slof
zijn goed.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 5 augustus 2021 17:59:27 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de draad in de slof is 1,5mm2. als het netsnoer ook 1,5mm2 is dan kan het zekeringetje wel overbrugd worden. een T10 zekering gaat er overigens later uit als een B16 in de meterkast.

een echte automaat is die slof niet eens waard, plieger is bouwmarkt meuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Aan een 40A TO220 mosfet zitten ook maar pootjes van 0.6 x 1 mm...
(dat heeft toch nog een 'fusing current' na 5 sec. van 60A...)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 5 augustus 2021 18:06:41 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 5 augustus 2021 17:58:38 schreef Arco:
Aan een 40A TO220 mosfet zitten ook maar pootjes van 0.6 x 1 mm...

En die zijn ook maar 1,5cm lang en verder is het appels met olifanten vergelijken. Als je en sluiting maakt op 230V dan word de stroom alleen gelimiteerd door de totale voorgaande impedantie en die stroom kan soms vele kA's zijn, die kabel moet dat langer kunnen volhouden dan de zekering die in dat geval binnen 0,3S moet afschakelen. Het gaat bij kabels niet zo zeer om de dikte maar in werkelijk alleen om de weerstand er van, vandaar dat er voor elk gegeven aderdikte ook de maximale lengte bijstaat, maar in principe hadden ze ook gewoon enkel de weerstand in de tabel mogen zetten en dan moet je het zelf maar uitrekenen. Omdat dat weer mogelijkheden geeft voor eigen interpretatie en discussie hebben ze het gewoon heel duidelijk in tabellen gezet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De lengte van een koperdraad is alleen van belang voor de spanningsval, niet voor het 'fusing current'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2021 18:37:26 schreef Arco:
De lengte van een koperdraad is alleen van belang voor de spanningsval, niet voor het 'fusing current'...

dacht het niet dus, lange kabels mag je niet zomaar hetzelfde afzekeren als eenzelfde dikte kabel die korter is. bij de calculatie van gebouwen worden die kabels nagerekend, trage automaat 16A mag je veel minder meters 2,5mm2 gebruiken als bij een snelle 16A automaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 5 augustus 2021 18:37:26 schreef Arco:
De lengte van een koperdraad is alleen van belang voor de spanningsval, niet voor het 'fusing current'...

Dat zeg ik toch je vergelijkt appels met olifanten.
fusing current is de stroom waarbij een fuse = zekering smelt en dat heeft inderdaad weinig met lengte van doen. Hetgeen waar jij naar verwijst is wire fusing current maar dat is puur theoretisch want legeringen staan niet in die tabel. https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htm

De lengte van een kabel in een gebouw heeft primair niets met spanningsval te maken maar echt puur met het totaal plaatje. Want als je een groep beschouwt met enkel een stopcontact en niets aangesloten dan is er geen spanningsval.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

en weer fout, kabellengte in een gebouw heeft ook zeker met spanningsval te maken. daar wordt kabel in eerste instantie op berekend, spanningval hoger als 1% ( of wat de klant minimaal eist ) en het wordt een maatje dikker. ten 2e komt de beveiliging, immers is die al veel beter op orde als de kabel al op spanningsval over de lengte is berekend.

als voorbeeld een 3140 keuring een tijd terug, daar kwam met een thermische meting een kabel uit die te dun was. deze was c50 voorbeveiligd en maar 6mm2 met 70 meter.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 augustus 2021 20:05:09 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Bladiebla,

Hier boeit dat allemaal geen donder, de draadjes op de zelfde pen solderen of even een wago er op prikken.

van frotten met stekkerblokken krijg je fik, zie dat te vaak..

zet eerder die apparaten zonder slof op die groep, dat gaat veelal gewoon goed. boiler is in 7min warm en de vaatwas verwarmt 15min 1x per dag. 2000W en 2500W max.

waar rook was, werkt nu iets niet meer