timertje gezocht

Hoi,

ik wil een Fish Feeder maken, met 3d geprinte onderdelen, waaronder een wormwiel voor de voederstroom onderin de trechter. Die gaat aangedreven worden door een motortje met vertraging.

Nu denk ik dat die motor per voedering maar een 10tal seconden moet draaien ofzo, dat stel ik nog vast.

Maar het idee is om alles met de adapter voor de motor aan een tijdschakelklok te hangen voor bv 2x per etmaal een ' aan'. moment.
Maar die aan momenten duren een kwartier, da's te lang.

Dus ik zoek een (zelfbouw) timmertje dat ik kan inregelen op aantallen seconden voor hij afslaat,
maar: hij moet direct beginnen als hij stroom krijgt.

Dus: de tijdklok schakelt in, de motor loopt bv 20 seconden en stopt. Pas bij de volgende inschakeling van de tijdklok mag hij weer 20 seconden draaien. Tussendoor dus niet.

Met de tijdklok kan ik verder het aantal voormomenten bepalen, met de timer de hoeveelheid per keer.

Is dit een functie (auto start bij power - on) van bouwpakketjes voor timers ?

Thomas

fatbeard

Honourable Member

Maak gebruik van het verbreekcontact. De meeste zelfbouwtimers hebben een wisselcontact, dus dat moet goed gaan...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

ESP8266 + (solid state) relais? Kan je er nog een webinterface voor maken ook. Tijd kan je dan gemakkelijk altijd correct houden door NTP te gebruiken. Er staan voldoende voorbeelden online en diverse libraries voor NTP en timer zijn ook kant en klaar te vinden. Dit is uiteraard de meest flexibele oplossing.

In plaats van een 'gewoon' motortje te gebruiken kan je ook een stappenmotor gebruiken.

Als je van een kant en klare tijdklok uitgaat, kan dat ook met bijvoorbeeld een 555 er achter in one shot.

@arco hier onder: blijkbaar geen probleem dat de ali versie ook WiFi aan boord heeft terwijl het blijkbaar not done is de mogelijkheid te opperen. Uiteindelijk is een Wemos 1 pro bordje goedkoper dan het officiële arduino bordje of een losse tijdschakelaar.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 5 augustus 2021 20:16:25 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Altijd leuk om te zien hoe snel een topic uitgroeit... (bij de 2e post komt er al WiFi bij... ;) )
Alees-in-een: https://www.amazon.nl/Juwel-Aquarium-89000-Easyfeed-Voederautomaat/dp/…

Of groter: https://nl.aliexpress.com/item/32922681010.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 5 augustus 2021 17:26:39 schreef buckfast_beekeeper:
Als je van een kant en klare tijdklok uitgaat, kan dat ook met bijvoorbeeld een 555 er achter in one shot.

En die kun je kopen bij ALIExpess.
Doet precies wat jij wil.

Er is een multifunctioneel relais bij oa conrad dat 12 tot 230V doet, je moet dan de inschakelwisfunctie gebruiken. Een ESP met wifi en wat controle sensoren (temperatuur, waterniveau, voerniveau) is natuurlijk veel leuker, maar weer meer werk.

https://www.conrad.be/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multifunc…

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 augustus 2021 00:38:56 schreef K7Jz:
Er is een multifunctioneel relais bij oa conrad dat 12 tot 230V doet, je moet dan de inschakelwisfunctie gebruiken. Een ESP met wifi en wat controle sensoren (temperatuur, waterniveau, voerniveau) is natuurlijk veel leuker, maar weer meer werk.

https://www.conrad.be/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multifunc…

Een inschakelwisrelais schakelt maar 1 keer in.
Je moet een a-synchrone multivibrator hebben, ook wel puls-pause relais.
Die functie zit in veel universele tijdrelais, maar op lang niet elke kan de gewenste tijd-waarde instellen (puls 20 sec, pause 12 uur) dus even opletten.
Vaak kun je kiezen starten met puls (dat wil je) of starten met pause.
Dus even opletten met de aanschaf.
Let ook op je voedingsspanning van het relais

De Finder 83.91.xxxxxx (zoek het juiste type voor je erbij) voldoet aan je wensen denk ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 augustus 2021 06:35:50 schreef Toeternietoe:
[...]

Een inschakelwisrelais schakelt maar 1 keer in.
..

Klopt, ik ging er echter vanuit dat TS nog een simpele schakelklok erbij gebruikt.

TS, ik hoop wel dat je zo'n digitaal schakelklokje neemt. Misschien kan je er wel één vinden die per seconde kan schakelen.

Edit: niet voordeliger dan klok + relais maar het kan in één:
https://elektronica-online.nl/product/tijdschakelaar-timer-14923

[Bericht gewijzigd door K7Jz op vrijdag 6 augustus 2021 07:36:07 (15%)

fatbeard

Honourable Member

Ik deel de opmerking van Arco: hoe snel groeit zoiets buiten proporties.
Nog even en er wordt satellietbesturing en een atoomklok bijgehaald...

Wat ik bedoelde is dit:

Tijdklok schakelt in, motor gaat lopen; timer schakelt in, motor stopt; tijdklok schakelt uit, terug bij af.
Geen ESP, WiFi of ethernet voor nodig.

220V motor? Relaiscontact en motor aansluiten vóór de voeding, na de schakelklok.

In te vullen met componenten naar smaak.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 6 augustus 2021 09:52:40 schreef fatbeard:
220V motor? Relaiscontact en motor aansluiten vóór de voeding, na de schakelklok.

Op deze manier dus, de AliExpess timer uit mijn vorige post is hiervoor prima geschikt.

220V motor?

220V hebben we al een tijdje niet meer... :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 augustus 2021 09:52:40 schreef fatbeard:
Ik deel de opmerking van Arco: hoe snel groeit zoiets buiten proporties.
Nog even en er wordt satellietbesturing en een atoomklok bijgehaald...

Wat ik bedoelde is dit:
[bijlage]
Tijdklok schakelt in, motor gaat lopen; timer schakelt in, motor stopt; tijdklok schakelt uit, terug bij af.
Geen ESP, WiFi of ethernet voor nodig.

220V motor? Relaiscontact en motor aansluiten vóór de voeding, na de schakelklok.

In te vullen met componenten naar smaak.

Off topic: Om de weg te vinden is nog steeds geen GPS nodig. Er bestaan nog steeds wegwijzers en kaarten. Om te telefoneren is nog steeds geen GSM en al zeker geen aaidinges nodig. Er bestaat nog steeds een vast net. Om een foto te maken is geen aaidinges nodig. Er bestaan nog steeds (analoge) fototoestellen. Die ook nog eens vele malen betere prestaties leveren. Hoeveel van de 'anti' WiFi durven er met de hand op het hart zeggen dat ze geen GSM of aaidinges hebben, geen sonoff gebruiken, nog steeds met kaarten op reis vertrekken en nergens WiFi hebben ingebouwd waar het niet direct nodig was.

Als we alles overboord gooien, dat niet echt noodzakelijk is, zitten we snel terug in de middeleeuwen. Ik verschiet er eigenlijk van dat er nog niemand heeft geroepen dat dagelijks op je analoge horloge kijken en met de hand voeren al de rest overbodig maakt.

on topic: van TS hebben we niets meer gehoord. Dus nog steeds onduidelijk welke motor er wordt gebruikt en/of welke schakelklok hij denkt te gebruiken. Een maakcontact op de tijdsschakelaar en deze schakeling (als basis) doen net zo goed wat TS verwacht. Alleen blijft de 555 wel onder spanning staan. De led vervangen door een SSR, optocoupler of relais doet dan wat moet. De 270k weerstand vervangen door een 120k weerstand en 180k instelpot maakt de timing nog wat variabel. Ongeveer tussen 13,2 seconden en 33 seconden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hier ben ik weer. (TS)
Sorry voor de Delay, maar de grootouderlijke plicht riep.

Ik bedoelde het systeem dat Fatbeard heeft getekend.
Dat ik kan kiezen tussen het start moment wist ik niet, dus dat ga ik bekijken met jullie linkjes.

Ik heb intussen al een mooie avegaar geprint. Die kwam goed van het bed.
Nu nog even kijken of ik een dc motor ga gebruiken, het makkelijkste, of een stappenmotor. Maar dan moet ik daar weer een besturing voor knutselen.

Project wordt vervolgd. Uw bijdrages zijn en worden gewaardeerd

Een praktisch probleem van een voederautomaat boven een aquarium is wel dat het voer vochtig wordt, na verloop van tijd.
Hierdoor blijft het voer vaak aan zo'n wormwieltje plakken en belandt nog niet alles in het aquarium.