Salora TV 24lLED3315TDW

vergeten

Golden Member

Vandaag wegens ziekte eens even geassisteerd bij een repaircafe.

Komt er iemand met een fijne camping TV die het niet meer doet, helemaal dood word er gezegd ook geen lampje tikje of geluid, of wat dan ook bij inschakelen.

Het betreft een mooi wit handzaam model Salora (camping) TV 24LED3315TDW die zowel op 12v DC als op 230v AC kan werken.
Geen beeld ook geen geluid, wil niet aan. Wel brand er een rood ledje bij het powersymbool.
Wat is er al bekeken/gedaan.

Afstandbediening had een lege en inmiddels lekkende batterij.
Batterij vervangen en gecheckt of er infrarood licht word uitgezonden, wat het geval was.
TV is dus niet aan te krijgen.

Kast geopend, voeding gecontroleerd die levert netjes 12v DC (geen andere spanningen) wat via de bekabeling aankomt op (2)andere printen.

Op de "hoofdprint" een zekering gecheckt die in een krimpkousje zit, was in orde.
Diverse connectoren (spanningsloos) even losgenomen en weer bevestigd, geen verbetering.

Nu ben ik op zoek naar het schema want er moet dieper in de TV worden gedoken.
Bij de bekende bronnen, ElektroTanya en Eserviceinfo.com is er niets over te vinden.
Misschien is deze wel uitgebracht onder een gelijk type van Aristona of een ander merk.

Wie springt er wat bij, heeft nog checktips?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Misschien wil een moderator even de typefout, kleine letter l naast de 24 uit het type nummer verwijderen?

bvbd

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik vermoed dat je de EEprom moet laden met "maagdelijke" info, dit komt vaker voor met die modellen.. Maar wat anders: Kan ook dat de TV op lock staat voor local control EN dat de afstandsbediening signaal niet verder verwerkt word, traceer dit na met een scope richting processor...

maartenbakker

Golden Member

Aristona zou me heel erg sterk lijken, die hebben nooit wat te maken gehad met Salora.

Deze TV is van Salora Rotterdam Nederland, en in tegenstelling tot Salora Manisa Turkije is dat Chinese import. Gegarandeerd onder andere merknamen geleverd maar onbekend welke. Hooguit op nummer van mainboard wel eens wat te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 6 augustus 2021 17:38:32 schreef smd:
Ik vermoed dat je de EEprom moet laden met "maagdelijke" info, dit komt vaker voor met die modellen..

Hoe bepaal ik of dat het geval is?
En zo ja hoe kom ik aan de inhoud van die EEprom?

Maar wat anders: Kan ook dat de TV op lock staat voor local control EN dat de afstandsbediening signaal niet verder verwerkt word, traceer dit na met een scope richting processor...

Dat ga ik nog proberen te bepalen de volgende keer.

Op 6 augustus 2021 18:26:01 schreef maartenbakker:
Aristona zou me heel erg sterk lijken, die hebben nooit wat te maken gehad met Salora.

Was maar een gok er zijn zoveel merken en typen onder andere "fantasie" schaduw merkennamen op de markt gekomen.

Deze TV is van Salora Rotterdam Nederland, en in tegenstelling tot Salora Manisa Turkije is dat Chinese import. Gegarandeerd onder andere merknamen geleverd maar onbekend welke. Hooguit op nummer van mainboard wel eens wat te vinden.

De volgende keer zal ik daarop letten en wat foto's maken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is moeilijk te bepalen dat EEprom date corrupt is. MBV Mainboard type/ Type TV is er vaak een BIN dump te vinden op het Internet, vaak poolse of russische sites. Met EEPROM programmer zo weer klaar!

Ik heb dit model of zeer gelijkaardig ook al eens onder handen gehad. Geen idee meer wat er toen precies aan de hand was. Misschien heb ik er wel een topic hier geopend over. Toen ik hem meenam uit een bak dacht ik, het zal wel een standaard vestel binnenwerkje zijn (salora is een stickerplakker merk geworden) en daar is genoeg informatie over te vinden. En dan een grote kans dat hij lijdt aan het vestel syndroom van "ik zet lekker 3 diodes pararal ipv een 1 cent duurder 1 goede diode, wat kan er toch mis gaan" :P
Helaas bleek dit een modeltje te zijn van type "gooi een hoop slechte chinese meuk in een behuizing en met beetje gelukt werkt het" Gevalletje van moederbordje daar, paneeltje hier, voedingkje zus maar wel van goedkoopste op de markt te vinden is en volia, een tv :+
Waar ik toen erg van schrok was de voeding. Eentje die erg klein was, onveilig opgebouwd in mijn ogen en met zo min mogelijk componenten. Ik heb die er meteen uitgehaald en ding gewoon getest met een betere standaard 12v voeding, eentje die ik had liggen van oude decoder of modem. Zelfs die waren groter dan de oorspronkelijke en vaak zijn dat al kleine voedingen ;)
Als er bij jou ook zo'n een mini voeding zou ik als eerste gewoon eens beginnen met 12v op de losse ingang aan te bieden. Dat is voordeel van zo'n camping tvtje dat hij standaard op 12v werkt.
Lijkt me sterk dat je geen minimaal 3a 12v adapter hebt rondslingeren ergens of een labvoeding. En anders gewoon eens bij winkel die decoders of modems verkoopt vragen of je eentje mag hebben. Vaak hebben die bakken vol van afgedankte modems van die adapters liggen.
Ik zou niet durven vertrouwen of de interne voeding ook echt 2,7a kan leveren zoals typeplaatje zegt. En dat er mooi 12v uit de voeding komt wil niet zeggen dat hij ook in orde is. Hij kan prima door zijn knieën gaan zodra er wat meer stroom gevraagd word als je hem aanzet. Bv door brakke componenten die net op randje gespecificeerd zijn. Tv is van 2013 dus dat er ondertussen onderdelen zijn spec niet meer halen is zeer aannemelijk bij zo'n goedkoop geval.
I.v.m. schema. Van de complete tv ga je die niet vinden op de naam en typenummer van tv. Dit is puur een stickerplakker merk geworden die niets anders doet dan zijn naam op slechte tot zeer erg slechte troep uit verre oosten plakken. (heeft niks meer met vroegere goede merk salora te maken)
Ik vond toen wat informatie door te zoeken op het nummer op de pcb of chipset. Er is een kans dat je dan een datascheet, schema of informatie vindt ervan. Zeker als het een standaard chinees tv moederbordje was.
De voeding was bij mij zo simpel dat je die zelfs zonder schema wel kan uitmeten, zeker als je met voedingen bezig bent (staat in je account ;) )
Op vlak van eeprom heb ik geen kaas gegeten. maar als je geluk hebt dat het een standaard chinees tv moederbordje is dan zul er er vast eeproms voor moeten vinden. Vraag is of het de moeite is van de tijd dat is een tweede.
Ikzelf zou er wel tijd in durven steken omdat ik graag pruts, graag leer en apparaten wil redden van de e-wast hoop. Of dat voor jou de moeite is wat je zelf moet afvragen.
Ik heb voor dit doel een universeel tv moederbordje in china besteld, nog geen kans gehad om er mee te spelen. Maar het leek me handig om zo te hebben om bv losse panelen van tv's, laptops e.d. te kunnen testen.
Die kosten ook rond 15 tot 20 euro. Je zult dan wel de dvd functie kwijtraken ben ik bang.

vergeten

Golden Member

Op 8 augustus 2021 18:47:38 schreef smd:
Is moeilijk te bepalen dat EEprom date corrupt is. MBV Mainboard type/ Type TV is er vaak een BIN dump te vinden op het Internet, vaak poolse of russische sites. Met EEPROM programmer zo weer klaar!

Dat ga ik dan eens proberen zodra ik meer info heb.
Wat voor programmer en software is daarvoor nodig?
PS. Met programmers in het algemeen heb ik helaas wat minder (goede)ervaring!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 11 augustus 2021 16:03:08 schreef brains:
Ik heb die er meteen uitgehaald en ding gewoon getest met een betere standaard 12v voeding, eentje die ik had liggen van oude decoder of modem. Zelfs die waren groter dan de oorspronkelijke en vaak zijn dat al kleine voedingen ;)
Als er bij jou ook zo'n een mini voeding zou ik als eerste gewoon eens beginnen met 12v op de losse ingang aan te bieden. Dat is voordeel van zo'n camping tvtje dat hij standaard op 12v werkt.
Lijkt me sterk dat je geen minimaal 3a 12v adapter hebt rondslingeren ergens of een labvoeding.
En anders gewoon eens bij winkel die decoders of modems verkoopt vragen of je eentje mag hebben. Vaak hebben die bakken vol van afgedankte modems van die adapters liggen.
Ik zou niet durven vertrouwen of de interne voeding ook echt 2,7a kan leveren zoals typeplaatje zegt. En dat er mooi 12v uit de voeding komt wil niet zeggen dat hij ook in orde is. Hij kan prima door zijn knieën gaan zodra er wat meer stroom gevraagd word als je hem aanzet.

Ik heb wel alle spanningen gemeten die uit de voeding zouden moeten komen. Maar binnen het beperkte tijdsbestek heb ik ze niet kunnen belasten, en daarvoor geen spullen bij de hand, dus zou de verdenking van de voeding nog niet uitgesloten zijn.

De voeding was bij mij zo simpel dat je die zelfs zonder schema wel kan uitmeten, zeker als je met voedingen bezig bent (staat in je account ;) )
Op vlak van eeprom heb ik geen kaas gegeten. maar als je geluk hebt dat het een standaard chinees tv moederbordje is dan zul er er vast eeproms voor moeten vinden. Vraag is of het de moeite is van de tijd dat is een tweede.
Ikzelf zou er wel tijd in durven steken omdat ik graag pruts, graag leer en apparaten wil redden van de e-wast hoop. Of dat voor jou de moeite is wat je zelf moet afvragen.

Ik wil er zeker tijd in steken maar niet tot het "oneindige".
De e-waste beperking is ook mijn drijfveer.

Ik heb voor dit doel een universeel tv moederbordje in china besteld, nog geen kans gehad om er mee te spelen. Maar het leek me handig om zo te hebben om bv losse panelen van tv's, laptops e.d. te kunnen testen.
Die kosten ook rond 15 tot 20 euro. Je zult dan wel de dvd functie kwijtraken ben ik bang.

Heb je daar nog een linkje van?
Komende week krijg ik de TV weer onder handen dan zal ik er 12v op zetten wie weet zit er dan meer leven in als met ingebouwde lichtnetvoeding?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zou gewoon nu een fatsoenlijke 12v adapter bv oude decoder zoeken en die gebruiken IPV de interne. Maar als je al geprobeerd hebt met losse 12v aansluiting en werkt nog niet dan ligt het aan de voeding. Ik zal eens de precieze variant opzoeken maar ik bedoel zoiets.
https://m.nl.aliexpress.com/item/4001114352803.html?spm=a2g0n.productl…
Er zijn diverse varianten. Ik geloof ondertussen een verbeterde variant van deze die gemakkelijker in te stellen. Kort gezegd, je houd het scherm en je vervangt de moederbord door deze. Je hebt 12v nodig maar ik zou aanbevelen om een losse, degelijkere adapter van bv oude decoder te gebruiken IPV de interne, slechte variant.
Dan kan gemakkelijk want deze heeft toch al een optie tot externe voeding.
Maar ik denk dat de dvd speler niet meer bruikbaar is met deze optie tenzij alles in de drive zit en de drive intern iets van videoout heeft. Moet je wel een schema zien te vinden.

vergeten

Golden Member

De TV werkt ook niet op een externe 12v DC voeding, die 5 ampere kan leveren.
Helaas gaat dit topic niet verder, de eigenaar van de TV heeft verzocht het maar op te geven. TV is verantwoord afgevoerd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.