Stopcontact AC schakelen Solidstate relay, polariteit?

Ik heb zelf weinig met AC gewerkt, en hier breek ik momenteel mijn hoofd over...

Ik wil een e-bike lader "slim" maken door deze met een Arduino de AC input van de lader aan en uit te schakelen. Hiermee kan ik een timer en even eventueel een wh meter implementeren.

Het lastige is nu, hoe ga ik om met de AC polariteit die ik niet weet...? Bij een stopcontact is dat nooit zeker.

De voorbeelden van hoe een AC solid state relay te gebruiken is door het schakelen van de fase, niet de nul. Ook is bij de wh meter module, deze...
https://www.banggood.com/nl/PZEM-004T-10A+USB-AC-Communication-Box-TTL…
Aangegeven welke de fase en nul moet zijn.

Of zou dit in de praktijk toch niets uitmaken, en zijn dit alleen voorbeelden?
Een bridge rectifier gebruiken werkt waarschijnlijk ook niet denk ik... Als je een transformer in een lader zit werkt die niet meer, ook werkt de wh meter mogelijk dan niet meer.
Zie ik iets over het hoofd?
Uit veiligheid wil je toch zowiezo altijd de fase schakelen i.p.v. de nul? Maar lampen worden vaak ook zonder de polariteit te weten geschakeld over 1 draad.

Arco

Special Member

Ik zou dat aansluitschema bij dat Banggood geval gewoon aanhouden.
(je weet tenslotte niet hoe het ding intern in elkaar zit. Misschien maakt 't niks uit, maar misschien ook wel)
Welke draad je schakelt met een relais maakt niet veel uit. (je moet sowieso zorgen dat er niets van de spanningvoerende delen aangeraakt kan worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2021 08:13:00 schreef mwhens:

Uit veiligheid wil je toch zowiezo altijd de fase schakelen i.p.v. de nul? Maar lampen worden vaak ook zonder de polariteit te weten geschakeld over 1 draad.

Faze en nul is iets wat de mens er van maakt..door in cabine één draad te aarden, dat wordt dan de nul. Maar, Uiteindelijk gaat het over een stroomkring, en waar je die ook onderbreekt, de lamp (of een andere belasting ) gaat uit en heeft er tevens geen weet van wat faze of 0 is. Over de belasting staat gewoon 230V~. (vanuit het standpunt van de belasting bekeken).

aangezien je een stekker 180° kan draaien, weet je nooit of je de faze of de nul schakelt. voor de schakeling en de schakelaar maakt het niet uit. voor de veiligheid rondom kan er idd een groot verschil zijn. Het circuit is dus "veilig" als het beide situaties aankan zonder dat er spanning over de randapparatuur (PC) verschijnt.

Sine

Moderator

Twee solid state relais, dan kun je dubbelpolig schakelen ;)
Geintje en onzin natuurlijk.

Pas op met SSR's van Banggood/Ali, die "fotek" dingen bijvoorbeeld kunnen echt niet de 25A schakelen die men er op drukt.

Nog een dingetje, de lader aan de 230V kant uitschakelen kon wel eens een slecht idee zijn, beste kans dat de accu zich via de lader gaat ontladen.

mel

Golden Member

Je kan natuurlijk de WCD zelf schakelen..De bruine draad...Maar het idee is volgens mij niet helemaal foolproof..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is wat Kris zegt. Je hebt 2 draden waar 230V tussen staat. Dat 1 van die 2 draden ergens aan aarde ligt, dat kan een aangesloten apparaat niet "zien".
En als je het wel belangrijk vindt, dan is het niet zo moeilijk om vast te stellen welke de fase is.

Dank voor alle reacties, ik ben alleen niet veel wijzer geworden wat betreft de toepassing waar ik naar zoek vrees ik.
Ik hoef geen aarde te maken dmv. een nul. Enigste waar mogelijk polarity uitmaakt is de solid state relay en de wh meter. Als dat niets uit maakt, is er geen probleem. Het punt is dat alles achter een stekker zit, met onbekende polariteit, dus als dat wel uit maakt moet ik een circuit vinden die hier iets mee doet.

1) Is er een component welke er voor zorgt dat de fase en nul correct worden geschakeld, een soort bridge rectifier, maar dan niet waar DC uit komt, maar een fase en een nul? Het lijkt me sterk dat alles met een stekker polariteit onafhankelijk is, terwijl ik nu tegen een relay en meter aanloop waar dat wel het geval lijkt te zijn. Het moet toch mogelijk zijn deze apparaten achter een stekker te gebruiken? Het lijkt alsof iets over het hoofd zie...

2) maakt het uit of de fase of nul schakeld met een 5v control, AC geschakelend Solid state relay (FOTEK idd).

3) maakt polariteit uit bij een wh meter zoals bij het eerder genoemde model?

Op 5 augustus 2021 11:32:47 schreef mwhens:
Dank voor alle reacties, ik ben alleen niet veel wijzer geworden wat betreft de toepassing waar ik naar zoek vrees ik.
Ik hoef geen aarde te maken dmv. een nul. Enigste waar mogelijk polarity uitmaakt is de solid state relay en de wh meter. Als dat niets uit maakt, is er geen probleem. Het punt is dat alles achter een stekker zit, met onbekende polariteit, dus als dat wel uit maakt moet ik een circuit vinden die hier iets mee doet.

1) Is er een component welke er voor zorgt dat de fase en nul correct worden geschakeld, een soort bridge rectifier, maar dan niet waar DC uit komt, maar een fase en een nul? Het lijkt me sterk dat alles met een stekker polariteit onafhankelijk is, terwijl ik nu tegen een relay en meter aanloop waar dat wel het geval lijkt te zijn. Het moet toch mogelijk zijn deze apparaten achter een stekker te gebruiken? Het lijkt alsof iets over het hoofd zie...

2) maakt het uit of de fase of nul schakeld met een 5v control, AC geschakelend Solid state relay (FOTEK idd).

3) maakt polariteit uit bij een wh meter zoals bij het eerder genoemde model?

Bij wisselspanning of stroom wijzigt de fase 50 maal per seconde, kennelijk hebben apparaten bedoeld voor wisselstroom daar geen moeite mee.
De term fase in combinatie met nul heeft weinig met de momentele waarde van de spanning te maken. Het geeft alleen aan, welke van de twee geleiders een verbinding heeft met aarde en dus dezelfde potentiaal heeft
De ingang van het solidstate relay is een led met een stroombron. Daar moet je dus wel even letten op de polatiteit, omdat een ssr met gelijkspanning word aangezet,

vergeten

Golden Member

@mwhens    Je hebt het over AC!   dat staat voor Alternating Current ofwel wisselstroom.

Daar wisselt de polariteit en dus de stroom, 50x per seconde! er is dus geen plus of min zoals jij verwacht.

Misschien eens wat meer lezen over wisselspanning. :)

P.S. De definitie van de fase is: Die draad waar je 230v AC meet tov aarde.

Of wil je een schakeling hebben die ervoor zorgt dat de fase altijd op een bepaalde pen van een WCD (stopcontact) zit, ongeacht hoe de steker aan de ingang daarvan is aangesloten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Er zijn idd fasedetectors, maar het nut ontgaat me hier..
Ik heb er zelfs een gezien in een 230 volt verlenghaspel... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 5 augustus 2021 11:32:47 schreef mwhens:
Het lijkt me sterk dat alles met een stekker polariteit onafhankelijk is

Dat maakt inderdaad geen donder uit, die kwh meter ziet ook niet of hij in de N of in de L aan het meten is.

Alleen CV-ketels willen wel eens picky zijn met waar ze de L verwachten.

Maakt het uit of de fase of nul schakeld met een 5v control, AC geschakelend Solid state relay (FOTEK idd).

Nee, zowel N als L schakelen werkt prima, die fotek's zijn extreme neppers, meer dan een paar ampere zou ik er niet mee schakelen.

Denk nog even aan het bonus puntje, een uitgeschakelde lader zal naar alle waarschijnlijkheid je accu leeg trekken.

3) maakt polariteit uit bij een wh meter zoals bij het eerder genoemde model?

Nee, ook die heeft geen referenite om te kunnen zien wat L of N is.

Nogmaals dank voor alle feedback!

Ik begrijp hoe AC werkt. De verwarring ontstaat bij de circuit voorbeelden waar wel altijd de nul en fase zijn aangegeven.
Alleen uit veiligheids overweging zou je liever een fase schakelen, de nul kun je gewoon vastpakken, de fase niet lijkt me, zelfs zonder nul ga je die voelen denk ik.
Ook zag ik een youtube video waarin werd uitgelegd dat een verkeerd aangesloten stopcontact gevaarlijk kan zijn, wat betreft null en fase. Maar dit betrof een buitenlands systeem waar stekker oriëntatie wel vast stond (ontwerp met enkele aarde pin).

Het Bosch ebike systeem maakt gebruik een 5v signal van de lader naar de accu welke er voor zorgt dat zonder deze 5v de accu connector geblokkeerd word. Staat de lader uit, is er geen 5v meer aanwezig, en is ontlading onmogelijk.

De Fotek's zijn heel populair, veel alternatieven zie je niet lijkt het. In dit geval betreft het 2A bij 36v, dus 72 Watt (trage lader), denk dat de SSR bij 230v het amperage niet boven de 0,4A zal komen.

Ik vind het heel jammer dat e-bike fabrikanten de gebruiker niet de mogelijkheid geven tot een bepaald niveau of snelheid te laden. Volgens mij allemaal om te verdienen op versleten accu's...

[Bericht gewijzigd door mwhens op vrijdag 6 augustus 2021 17:38:35 (15%)

Op 6 augustus 2021 17:32:38 schreef mwhens:
Nogmaals dank voor alle feedback!

Ik begrijp hoe AC werkt. De verwarring ontstaat bij de circuit voorbeelden waar wel altijd de nul en fase zijn aangegeven.
Alleen uit veiligheids overweging zou je liever een fase schakelen, de nul kun je gewoon vastpakken, de fase niet lijkt me, zelfs zonder nul ga je die voelen denk ik.

De installatievoorschriften gaan er vanuit dat ook de nul en de aardader spanningvoerend kunnen zijn. Dat is de reden dat deze aders gelijkwaardig geïsoleerd moeten zijn als wat wij de "fasedraad" noemen.

Op 6 augustus 2021 17:32:38 schreef mwhens:
Alleen uit veiligheids overweging zou je liever een fase schakelen, de nul kun je gewoon vastpakken, de fase niet lijkt me, zelfs zonder nul ga je die voelen denk ik.

Geloof me dat een fase na een uitgeschakeld solid-state relais je nog een beste klap op kan leveren. Die dingen zijn niet voor niets verboden als scheider.

Op 6 augustus 2021 17:32:38 schreef mwhens:
De Fotek's zijn heel populair, veel alternatieven zie je niet lijkt het. In dit geval betreft het 2A bij 36v, dus 72 Watt (trage lader), denk dat de SSR bij 230v het amperage niet boven de 0,4A zal komen.

Dat komt omdat menigeen die alternatieven te duur vind en de Chinezen blind gelooft. Bij Reichelt kun je dezelfde ogende solid-state relais kopen, maar dan van respectabele fabrikanten met betrouwbare specificaties.

Schakelende voedingen zoals zo'n fietslader genereren enorme piekstromen bij inschakelen en belasten het net anders dan een gewone transformator. Er is dus wel een kans dat er kortstondig - maar herhalend - meer stroom loopt dan jij denkt.

Op 6 augustus 2021 17:32:38 schreef mwhens:
Ik vind het heel jammer dat e-bike fabrikanten de gebruiker niet de mogelijkheid geven tot een bepaald niveau of snelheid te laden. Volgens mij allemaal om te verdienen op versleten accu's...

Amen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.