Gents,
een interessante vraag. Denk ik.. Een kleine voorgeschiedenis: ruim een 30 jaar geleden of zo had ik een HF eindtrap gebouwd rond een Eimac 4-1000A in geaard rooster en als stuurbuis gebruikte ik een 4CX250B. Met ca 5W ingangsvermogen stuurde je die eindtrap uit tot 1700..1800W uitgansgvermogen. Hij staat in geaard rooster klasse AB. Ik had hem ontwikkeld voor 80..10m. Nu heb ik de beschikking over een antenne voor de 160m band en wou de eindtrap ook geschikt maken voor 160m. Dat aanpassen was zoveel werk ontdekte ik, dat ik heb besloten een nieuwe te bouwen van 160..10m met hetzelfde concept: een 4CX250B als stuurtrap en de 4-1000A in de eindtrap. De 4CX250B staat in geaarde kathode en dit keer met een dummyload van 50Ohm ipv 150Ohm met een step down trafo aan het stuurrooster. Het stuurvermogen wordt nu iets hoger maar dat is geen punt. Ik had destijds geen geschikte 50Ohm dummyload terwijl ze nu goed voorhanden zijn dankzij oude GSM en UMTS zenders op de markt..
De vraag betreft de ingangsimpedantie van de 4-1000A in geaard rooster. Die buis trekt alleen stroom gedurende het positieve roosterstroomgebied. (kathode negatief). Als de kathode dan positief wordt staat de buis afgeknepen en wordt de ingansgimpedantie hoogohmig. Mijn ervaring met de gebouwde zender was, dat alles best goed werkte. Het PI-filter voor de 4CX250B is uitgevoerd met een rolspoel dus je komt best ergens OK uit met afstemmen. Alle geaarde roostercircuits moeten worden voorzien van een afgestemdekring in de kathode om die grote impedantie swing tijdens afkijpen vande bus op te vangen. In een excelsheet heb ik berekend dat bij afknijpen van de 4-1000A de Q van het PI-filter voor die 4CX250B zeer hoog wordt... Een Q van 20 is niks... meer mss naar 40. Geen idee. In iedergeval: hoog! Tja, is dit erg??? Ben daar nog niet uit... De spanningen en stromen lopen in iedergeval WEL op in het PI filter van de 4CX250B... Maar ook: des te hoger de Q van het PI filter van de 4CX250B des te minder effect. Het vliegwiel effect helpt..
Nu dacht ik: om enigszins die grote impedantievariatie op te vangen zou je een super fast recovery diode aan de ingang van de kathode van 4-1000A kunnen zetten (anode van de diode aan de ingang) en dan met een dikke 50Ohm dummyload naar aarde via de kathode van de diode. De buis zelf werkt ook als diode als is dicht gaat..... dus zoveel impact heeft het misschien niet op de IM3 (hoewel ik een 100% CW man ben). Bij positief gaan van de katode (buis gaat dicht) ziet de 4CX250B stuurtrap dan een 50Ohm load in plaats van geen load... De Q blijft dan enigszins constant inplaats van hoge waardes aan te nemen.
Vishay heeft echt supersnelle fast recovery diodes, tot 14nsec toe, hetgeen zou moeten werken tot 30MHz. Die 14ns is gemeten bij een diodestroom van 8A wat lang niet het geval is. (ca 2A piek bij 120..130W stuurvermogen). Dus hij wordt nog sneller...
Vraag is: zou dit werken? Tweede vraag: heeft het nut? Dus gewoon bij het moment dat de 4-1000A wordt afgeknepen de Q van het PI filter in de 4CX250 trap omhoog laten gaan of vertrouwen op het vliegwiel effect: komt langzaam op gang.. Dat vereist analyse in het tijddomein, dat gaat mij nu te ver...
Ik hoor graag jullie gedachten hierover.
Groet,
Robert