aansluiten laadpaal

Beste,

Wij hebben op onze garage zonnepanelen en in de garage hangt de omvormer. (SMA sunny tripower 3 fase) Er ligt een kabel (5 x 2,5mm2) naar de meterkast in huis waar deze is afgezekerd met een type B 16a zekering.

We willen nu een laadpaal voor onze auto installeren, een Zappi (https://www.hashop.nl/zappi-ev-smart-laadstation-v2-kabel-f3) welke de mogelijkheid heeft om alleen op zonnestroom te laden. De auto betreft een Kia E niro waar die kan laden met een 11kW 16A 3 fase.

Omdat de laadpaal voor de garage moet komen te staan en we liever niet nog een kabel door de grond trekken vraag ik mij af of de volgende situatie veilig en mogelijk is.
En is de 2,5mm2 kabel afdoende?

En welke schakelaar moet ik in het extra groepenkastje plaatsen? Zie tekening voor situatie.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes
Tim

Ik zou een 16A 3fase automaat er in zetten.

Zonder die automaat heb je potentieel 2x zoveel stroom, namelijk 16A uit de meterkast plus 16A van de panelen.

Maar met 11kW zit je wel erg dicht tegen de limiet van een 16A automaat.

Op 1 augustus 2021 11:56:20 schreef deKees:
...
Zonder die automaat heb je potentieel 2x zoveel stroom, namelijk 16A uit de meterkast plus 16A van de panelen.

Inderdaad, wordt vaak vergeten. De kabel tussen de werkschakelaar en dat extra groepenkastje moet je ook minimaal 4 tot 6 mm2 uitvoeren. Ligt een beetje aan de situatie hoe ver die uit elkaar zitten etc. Je beschermt er dat stukje kabel/bedrading mee.

Maar met 11kW zit je wel erg dicht tegen de limiet van een 16A automaat.

16A is goed, prima voor 11kW en daar voor bedoeld, ik zie er geen probleem in.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor de reacties.

Tussen het extra groepenkastje en de werkschakelaar zit hooguit 1 meter. Die dus met 4mm2 uitvoeren. Vanaf het groepenkastje naar de laadpaal kan dan weer in 2,5mm2? (dat is ongeveer 6 meter). Of maar net zo goed ook in 4mm2 uitvoeren?

Overigens moet de situatie niet zijn zoals op de nu bijgesloten tekening?

Overigens de kabel voor de PV installatie ligt in een mantel buis en is dus eventueel vrij makkelijk te vervangen voor een 4mm2 kabel. Zou dit het nog waard zijn?

[Bericht gewijzigd door timpel_800 op zondag 1 augustus 2021 14:16:29 (20%)

Op 1 augustus 2021 12:53:55 schreef timpel_800: Vanaf het groepenkastje naar de laadpaal kan dan weer in 2,5mm2?

Ja is tenslotte 16A afgezekerd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik vraag me af hoe lang die kabel tussen het huis en garage is, je zult daar wrs geen 11kW op terugleveren, daar is deze best dun voor. als je instelt alleen op zonnestroom laden, ga je in de winter jezelf tegenkomen. dan heb je wrs te weinig pv teruglevering om de auto vol te krijgen als je op een dag tegen de 100km rijd. immers kom je thuis en hoeveel uur heb je nog licht dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Eigenlijk moet je 2 EV's hebben, 1 aan de lading en 1 om me te rijden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Houd er rekening mee dat dit volgens de NEN1010 zo niet toegestaan is. Volgens de NEN1010 moeten de zonnepanelen op een aparte groep.

Ik zou dit, zeker gezien de huidige opstelling van verzekeraars ten opzichte van zonnepanelen, niet zo aansluiten.

Opgeruimd, wat is dat?

in de onderverdeler een B16 alamat 30mA plaatsen en klaar. PV op een ovk zetten mag wel, ik blijf er wel bij dat de kabel lengte icm vermogen weleens kan zorgen dat de 5x2,5 te dun is.

er zit idd wel het eea aan verzekerings regels aan te komen met PV, vooral de bedrading in kasten en voorbeveiliging ed gaat verandering inkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ook gek is: Bij elektrische fietsen zeggen ze om hem niet in de volle zon te plaatsen of vrieskou. Beter niet helemaal opladen tot 100 procent en ook de accu niet leeg rijden.

Dat is beter voor een langer leven van de accu's.

Bij auto's wordt daar met geen woord over gerept, hoewel het dezelfde batterijen zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

De BMSen in de autos zijn een stuk ingewikelder. Die zijn ingesteld op een "lange levensduur" en niet op "maximaal adverteerbare capaciteit". Dus dat niet helemaal leeg rijden en niet helemaal vol laden dat zit gewoon in de besturing van de auto.

Daarnaast hebben sommige elektrische autos wel degelijk een stand/instelling waarbij niet tot 100% opgeladen wordt. Dit is dan voor dagelijks gebruik en als je op vakantie gaat, laat je hem 1 keertje tot 100% opladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 augustus 2021 20:16:07 schreef testman:
in de onderverdeler een B16 alamat 30mA plaatsen en klaar. PV op een ovk zetten mag wel, ik blijf er wel bij dat de kabel lengte icm vermogen weleens kan zorgen dat de 5x2,5 te dun is.

Op de Zappi kun je diverse instellingen maken m.b.t. vermogensbegrenzing.
Daarmee kun je het probleem van de evt. te lange kabel oplossen.
Het mooiste gaat het met de optionele CTclamps in de meterkast.

Op 7 augustus 2021 20:55:21 schreef CrossFireX:
Wat ook gek is: Bij elektrische fietsen zeggen ze om hem niet in de volle zon te plaatsen of vrieskou. Beter niet helemaal opladen tot 100 procent en ook de accu niet leeg rijden.

Dat is beter voor een langer leven van de accu's.

Jammer alleen dat daar geen voorziening voor ingebouwd is (bij onze fietsen, zoals aangegeven bij veel auto's wel).
Ik heb overwogen een timer te bouwen voor mijn (dure) smartwatch die ik handmatig altijd maar tot 80% oplaad om een maximale levensduur eruit te halen.
Donderd eergisteren de achterkant eraf na ruim een jaar vertroetelen...

Wilde gaan vergelijken of ik er langer mee zou doen dan dochterlief die dezelfde (maar een jaar later) heeft gekregen.

Persoonlijk denk ik dat het inductie laadproces (flinke verwarming van het horloge) de lijm verzwakt maar in de VS wordt vaak garantie afgewezen vanwege 'waterschade' (op een horloge met o.a. trainingsmodus voor zwemmen).

Op 8 augustus 2021 09:25:51 schreef Zonnepaneeltje:
[...]
Op de Zappi kun je diverse instellingen maken m.b.t. vermogensbegrenzing.
Daarmee kun je het probleem van de evt. te lange kabel oplossen.
Het mooiste gaat het met de optionele CTclamps in de meterkast.

dat begint nu vaker te komen, men wil niet naar 3x35A hoeven gaan met de bijbehorende vastrechtstijging, en bestelt dan een lader met terugkoppeling naar de rest van het verbruik op de hoofdaansluiting.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 8 augustus 2021 17:36:28 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de garage een groepen kastje plaatsen met 2 x 3f+n B16, aan de voedende zijde de huisaansluitkabel en de afgaande 1 x PV en 1 x Oplader.

O en doe er ook even een hoofdschakelaar in.

Op 8 augustus 2021 14:30:03 schreef r-p:
[...]
Jammer alleen dat daar geen voorziening voor ingebouwd is (bij onze fietsen, zoals aangegeven bij veel auto's wel).
Ik heb overwogen een timer te bouwen voor mijn (dure) smartwatch die ik handmatig altijd maar tot 80% oplaad om een maximale levensduur eruit te halen.
Donderd eergisteren de achterkant eraf na ruim een jaar vertroetelen...

Wilde gaan vergelijken of ik er langer mee zou doen dan dochterlief die dezelfde (maar een jaar later) heeft gekregen.

Persoonlijk denk ik dat het inductie laadproces (flinke verwarming van het horloge) de lijm verzwakt maar in de VS wordt vaak garantie afgewezen vanwege 'waterschade' (op een horloge met o.a. trainingsmodus voor zwemmen).

Die timer is misschien nog wel een idee en echt leeg rijden kan ook niet. Dan schakelt Bosch de accu wel uit voor ze echt leeg is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Maar ja, dan zijn we toch al "te leeg" voor een lange levensduur... zoals bij auto's.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ze nog nooit helemaal leeg gereden heb, tot het systeem uitschakelt. Als ik zie dat ik maar 10Km ver meer kan rijden laad ik ze op. Bij opladen, als het laatste ledje blinkt van de 5 stop ik meestal met laden.

Ik laad ook nooit onbeheerd de batterijen op, niet in de nacht en niet als ik niet thuis ben. Better Safe then Sorry...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.