Krachtige 12volt motor

Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een krachtige 12volt motor die plug and play is. Dus gewoon aansluiten op een accu en klaar :)

Hij moet dienst doen om een 3D geprinte voor schroef te testen.

Ik heb het met mijn 18volt accu boormachine reeds geprobeerd, maar die is niet krachtig genoeg.

Dus graag is dat rond de 1500rpm doet en (veel) krachtiger is dan een accu boormachine.

Alvast bedankt !

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
mel

Golden Member

Een ruitewissermotor met vertraging?Die hou je niet tegen..Geen 1500 toeren, maar dat zijn er weinig die erg sterk zijn.
Het is juist de vertragingskast die de kracht verleent.Maar waar ga je het gebruiken? Extruder o.i.d.?
Of kijk eens naar een modelbouwmotor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik wil er een 3D geprinte boot propeller op aansluiten. Dus er moet wel wat toerental zijn.

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
High met Henk

Special Member

1500 rpm en veel kracht in 12V

Scootmobiel motor wellicht?

Of startmotor van een auto, maar die zijn niet geschikt voor langdurig gebruik..

Als een boormachine motor al niet krachtig genoeg is (en zeker niet snel genoeg)....

Enige optie is bldc denk ik, maar dan heb je wel een controller nodig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Koelventilator voor het koelen van radiateur.

Arco

Special Member

Ik zou dan voor 24v gaan, daar is veel meer keuze.
(12v is onpraktisch voor een zware motor door de hoge stromen en zie je niet zo veel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet simpel, wel oersterk, brushless rc motor. Ze zijn voordeliger met borstels. Er is vast wel wat te vinden bij dergelijke zaken in de tweedehands snuffelhoek:
https://www.toprc.nl/onderdelen-en-toebehoren/motoren-onderdelen/motor…

High met Henk

Special Member

Wacht ff..
1500 rpm..
Direct op die propellor?

Cavitatie!!! Dat ding klapt uit elkaar in 5 minuten!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een permanent mageenet motor *heel prijzig. Maar zijn er niet in 12V(??), meestal tussen 24V en 48V. Voordeligste is een dikke 12V startmotor voor/uit een bulldozer gebruiken, hoe dikker hoe lager het toerental en hoger koppel.

RES
jerome

Golden Member

Als enige off-topic toegestaan is wil ik opmerken dat de overgang van de bladen naar de houder gedoemd zijn af te scheuren bij zware belasting. Bladen zien er overal even dik uit en hebben geen forse ronding naar de houder toe. Dus toch maar oppassen bij test op groot vermogen.

Arco

Special Member

Haakse overgangen zijn inderdaad punten waar vroeger of later scheuren gaan ontstaan, beter een mooi ronde hoek...

https://5.imimg.com/data5/QT/BP/RH/SELLER-30588578/3-blade-bronze-boat-propeller-500x500.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En moet dat ding ook waterdicht zijn?, net als bij een boegschroefmotor?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
HVinduction

Honourable Member

Wellicht een universeelmotor uit b.v. een mixer of ander gereedschap en daarvan de wikkelingen parallel aansluiten?

Lambiek

Special Member

Het enige wat eventueel bruikbaar is, is een motor uit een scootmobiel of een BLDC motor.

Voor een scootmobiel motor kun je deze regeling gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Maar eerlijk gezegd heb ik niet veel vertrouwen in je schroef. Je toerental is ook veel te hoog.

Waar is het voor? Wil je dit gaan gebruiken voor bijv. een sloep of soortgelijke boot? Of is het voor een modelbouw boot?

Iets meer informatie zou wel lekker zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is gewoon om even te proberen op een SUP of surfplank mensen ;)

Ik ga ze uiteindelijk in brons gieten, maar eerst wat experimenteren met een kunststof versie.

Kleine schroeven doen wel meer dan 1500rpm hoor ;)

Ik werk als kapitein op een sleepboot met 7200pk, welliswaar met Voith Propellers, maar schroeven en voortstuwing van schepen zijn me niet onbekend.

De bronzen versie gaat ook wat bewerkt worden zoals bijvoorbeeld de schroefbladen wat ‘scherper’ maken zodat ze beter door het water ‘snijden’

Zou een 54volt boormachine veel meer koppel hebben dan een 18volt model, of gaat dat niet spectaculair veel verschil geven?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
GJ_

Moderator

Je hebt de keuze uit proberen waar je goedkoop aan kan komen, of een nieuwe kopen.
In alle spanningen en vermogens leverbaar: https://elsto.eu/producten/motoren/gelijkstroom

Als het echt alleen om tests gaat, pak dan gewoon een gebruikte startmotor.
Testen in bursts van 30 seconde kan makkelijk zonder te heet te worden. Heb je genoeg info om te beoordelen hoeveel vermogen je nodig hebt, of hoeveel snelheid je krijgt.

Ik denk dat een startmotor het ook wel een goed uur onder water uithoudt, voordat ie stuk gaat. Geen ervaring mee, maar het is dusdanig grofstoffelijke techniek dat het veel mishandeling kan hebben.

RC motoren zijn ontzettend krachtig, maar heel erg toegespitst op korte felle acceleratie. Duurbedrijf op vol vermogen kunnen ze net zo slecht aan als startmotoren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 8 augustus 2021 13:04:44 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2021 11:47:57 schreef Blue-Bora:
Kleine schroeven doen wel meer dan 1500rpm hoor ;)

Een kleine schroef is voor zoiets al niet echt gunstig en wat is klein in dit geval?

Ik werk als kapitein op een sleepboot met 7200pk, welliswaar met Voith Propellers, maar schroeven en voortstuwing van schepen zijn me niet onbekend.

Dan zou je toch ook moeten weten dat het rendement waardeloos is van een schroef en zeker van een kleine schroef. Maar we weten de spoed en de diameter niet natuurlijk.

De bronzen versie gaat ook wat bewerkt worden zoals bijvoorbeeld de schroefbladen wat ‘scherper’ maken zodat ze beter door het water ‘snijden’

Voor zoiets kun je beter een waterjet gebruiken, is ook minder gevaarlijk voor je zelf en zwemmers.

Ik heb je een document gestuurd over elektrisch varen, het is te groot om het hier te plaatsen. Misschien kun je er nog wat info uithalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 augustus 2021 13:28:22 schreef Lambiek:
[...]
Een kleine schroef is voor zoiets al niet echt gunstig en wat is klein in dit geval?

Hoezo? Ik heb het hier over buitenboordmotor formaten he :) Die zijn zeker wel gunstig om snelheid te maken. Een schroef van een buitenboordmotor doet zelfs nog meer dan 1500rpm. Mijn vader heeft een motorboot van 15Ton met een schroef van negeert 40cm diameter, en zelfs die zit rond de 1500rpm als ik me niet vergis.
[...]
Dan zou je toch ook moeten weten dat het rendement waardeloos is van een schroef en zeker van een kleine schroef. Maar we weten de spoed en de diameter niet natuurlijk.

De schroef die ik geprint heb is 200mm. Die afmetingen vind je terug bij een buitenboordmotor van ongeveer 4pk.

[...]
Voor zoiets kun je beter een waterjet gebruiken, is ook minder gevaarlijk voor je zelf en zwemmers.

Ook minder makkelijk om snel even te printen, op een asje te monteren en met een boormachine aan te drijven ;)

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
pamwikkeling

Special Member

24 volt accu +
omvormer 24/230V +
frequentie sturing 1x230 naar 3 x 230V +
motor 1.1 kW 2 polig

kost wel wat in aankoop, maar dan kun je gaan experimenteren.

toerental instelbaar
koppel uitleesbaar

meten is weten

@ GJ
In de link van "ELSTO" worden motoren van de fabrikant Creusen getoont.
Was Creusen niet in faling ?

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op zondag 8 augustus 2021 14:01:12 (20%)

"effe" een schroef ontwerpen is tricky. Het is lastiger dan je denkt. Alles wat je denkt "zou moeten werken" dat werkt ook wel enigszins, maar om er wat efficientie uit te halen, is een compleet ander verhaal. En als je op batterijen wil gaan werken, dan is efficientie zeker belangrijk.

Waar jij op hoopt is dat we hier gewoon roepen dan moet je motor X hebben en dat jij dan motor x koopt aansluit en gaan met die banaan.

Voor ons electronica nerds zijn er tig onbekenden die echt noodzakelijk zijn om een motor te adviseren.

Het allerbelangrijkste is het toerental dat je prop moet gaan draaien. Mocht dat bijvoorbeeld 1500 RPM zijn, dan moeten we een motor adviseren die verkocht wordt als "1500 RPM". Maar die zijn zeldzaam: Vaak zijn ze 3000 RPM. Daar valt nog steeds mee te werken, maar dan moet je even weten wat je doet. Koop je een 24V 3000 RPM motor en gebruik je die op 12V, dan doet ie ongeveer 1500 RPM. Prima!

Vervolgens is de vraag: Wat voor vermogen heb je nodig. Zeg dat je 1kW aan vermogen nodig hebt. Bovenstaande 24V motor die draait maar op de helft van het vermogen wat ie kan, dus dan zal je een 2kW 24V motor moeten nemen om "plug and play" op 1500 RPM gebruikt te kunnen worden.

Maar ik gok dat jij noch het toerental noch het vermogen weet. Dan lijkt mij het beste dat je een "oversize" motor regelt en een regelaar er tussen om te proberen te achterhalen wat die gegevens zullen zijn voor jou motor en toepassing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Al die info krijgen we nu pas. :)

Voor een schroef van 200mm kun je geen accu boormachine motor gebruiken natuurlijk. Een flinke boormachine op 230VAC is 1000 tot 1200W, maar is nog geen 4PK. Maar aan zo'n vermogen moet je wel gaan denken.

Een schroef van een buitenboord motor draait zeker geen 1500 T/M, de motor zit meestal rond de 3000 T/M met een vertraging van 4:1 of 3:1.

Een waterjet propeller is inderdaad wat meer werk, maar wel veiliger. Maar om te testen kun je inderdaad ook een normale schroef gebruiken.

Heb je het document ontvangen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 augustus 2021 13:58:37 schreef Lambiek:
Al die info krijgen we nu pas. :)

Voor een schroef van 200mm kun je geen accu boormachine motor gebruiken natuurlijk. Een flinke boormachine op 230VAC is 1000 tot 1200W, maar is nog geen 4PK. Maar aan zo'n vermogen moet je wel gaan denken.

Een schroef van een buitenboord motor draait zeker geen 1500 T/M, de motor zit meestal rond de 3000 T/M met een vertraging van 4:1 of 3:1.

Een waterjet propeller is inderdaad wat meer werk, maar wel veiliger. Maar om te testen kun je inderdaad ook een normale schroef gebruiken.

Heb je het document ontvangen?

Echt wel ;)

Motor zit rond de 5000-6000 RPM met een ratio van 2 - 3

https://www.bootschroefshop.nl/afbeeldingen/RPM-Range-Chart.pdf

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
Lambiek

Special Member

Dat is inderdaad meer dan verwacht, je hebt gelijk. :)

Maar om even terug te komen op je motor, hoe hard moet het kunnen gaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 augustus 2021 14:40:54 schreef Lambiek:
Dat is inderdaad meer dan verwacht, je hebt gelijk. :)

Maar om even terug te komen op je motor, hoe hard moet het kunnen gaan?

Er kleeft niet meteen een gewenste snelheid op.

Het is eerder van : hoe hard kan ik met zo’n simpele geïmproviseerde setup :)

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)