PRF 202 plasic spray

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met PRF 202 plastic spray.
Ik ben van plan om een actieve antenne hier mee te behandelen.
Maar ik wil zeker weten dat deze spray geen nadelige invloed heeft.

Hubie

Special Member

Ik neem aan dat die actieve antenne dan buiten staat?
Is het zelfbouw of koop? Indien het laatste merk en type nr.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 7 augustus 2021 01:12:20 (37%)

Het gaat om een zelfbouw Mini Whip antenne.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vandaar het plastic in de HF-rubriek, ik dacht al. :)

'Voor isolatie van elektrische circuits' staat erbij, dus de isolatiewaarde zal wel in orde zijn.
Lijkt me geen bezwaar. Die antennes zitten ook vaak gewoon in een plastic buis, en dat is ook geen belemmering voor de signalen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 7 augustus 2021 09:02:07 schreef Frederick E. Terman:
Vandaar het plastic in de HF-rubriek, ik dacht al. :)

'Voor isolatie van elektrische circuits' staat erbij, dus de isolatiewaarde zal wel in orde zijn.
Lijkt me geen bezwaar. Die antennes zitten ook vaak gewoon in een plastic buis, en dat is ook geen belemmering voor de signalen.

Je moet die antenne in een ijzeren vuilbak doen...Blijft jaaaaren goed.. >:) O-) :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 7 augustus 2021 09:02:07 schreef Frederick E. Terman:
Vandaar het plastic in de HF-rubriek, ik dacht al. :)

'Voor isolatie van elektrische circuits' staat erbij, dus de isolatiewaarde zal wel in orde zijn.
Lijkt me geen bezwaar. Die antennes zitten ook vaak gewoon in een plastic buis, en dat is ook geen belemmering voor de signalen.

Wel, dat is een interessant discussiepunt. Ik ben het niet helemaal met je eens. Isolatie voor elektrische circuits, ja, maar voor radiofrequenties? De ene kunststof geeft wat meer verliezen dan de andere.

1) Men raadt af om een teslacoil of andere hf spoelen te wikkelen op een PVC drager (buis) vanwege de te grote dielektrische verliezen bij hoge frequenties in dat materiaal.

2)Ik heb destijds testen gedaan betreffende de RF demping in kunststoffen in verband met zender-ontvangertjes in plastic behuizing met geïntegreerde antenne zoals AB's Wifimodems enz..

De kleur bleek een (niet helemaal)onverwacht grote rol te spelen.

Zwarte kunststof, ongeacht de samenstelling (PVC,PU,PET)
geeft een niet te verwaarlozen demping omdat de zwarte kleur verkregen wordt door grafiet toe te voegen.
Apparaatjes in een zwarte behuizing hadden ook een iets grotere radiated immunity dan hun blanke broertjes.

Scheepsradioantennes voor VHF/UHF zitten doorgaans in een witte glasvezelversterkte polyester buis. voor de robuustheid of voor de geringe demping?

Nu denk ik meteen aan de buigzame gespiraliseerde portofoonantennes die meestal omgeven zijn door geribdzwart plastic of rubber. Ik heb er geen testen op gedaan, maar vermoed dat die koolstofhoudende rubber mantel een niet te verwaarlozen demping geeft. Zowel bij zenden als ontvangen natuurlijk.

Als iemand er zo'n portofoonantennetje wil aan opofferen door de veldsterkte te meten in originele toestand en met verwijderde mantel zou dat een interessante proef zijn.

Tot bewijs van tegendeel zou ik alvast de antenne niet beschermen met zwarte krimpkous.

Bapaktus

Special Member

Ook ik heb diverse antennes gebouwd waarbij kunststoffen werden gebruikt.
Een truuk om hiervan om op HF-verliezen te testen was het plaatsen in een magnetron van een stukje van dit materiaal.
Korte tijd magnetron aan zetten.
Warm of zacht worden (smelten) geeft aan dat dit materiaal HF-verlies zal geven.

ruud

Het gaat hier om een miniwhip antenne. Met andere woorden, een actieve breedbandige mini-antenne zonder enige vorm van afstemming buiten de niet-kritische filtertjes om de elektronica via de coaxkabel te voeden.

Er is geen belangrijke afgestemde kring waarvan je de Q onderuit kan halen door hem met plastic te bedekken.

De miniwhip kan je veilig met plasticspray bedekken. De enige problemen die ik verwacht, komen pas als de plasticlaag op de een of andere manier loskomt en er vocht tussenkomt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 7 augustus 2021 12:45:14 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Geventileerde behuizing is meestal beter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ledlover, kweenie, een kring moet niet afgestemd zijn om vermogen te dissiperen in een medium met verliezen..

Steek je om het even welke antenne in absorbermateriaal , afgestemd of niet, der gaat niks uit of in.

Polystyreen is een goede HF vriendelijke isolator, maak je zelf een soort lak van door piepschuim in thinner of aceton op te lossen.

Op 7 augustus 2021 12:51:03 schreef grotedikken:
Ledlover, kweenie, een kring moet niet afgestemd zijn om vermogen te dissiperen in een medium met verliezen..

Steek je om het even welke antenne in absorbermateriaal , afgestemd of niet, der gaat niks uit of in.

Het gaat hier om een kleine actieve lange/midden/kortegolf antenne. Al zou je een paar decibel verliezen (wat ik onwaarschijnlijk acht), dan maakt dat nog niets uit.
De atmosferische storingen zullen vele malen meer invloed hebben op de ontvangstkwaliteit, dan een laagje plastic.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Luchtgaatje van 3 mm onderin voor de condens,en wat ook belangrijk is,vulkaniserende tape om de connector anders zuigt de coax zich vol met water.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zwarte kunststof [...] geeft een niet te verwaarlozen demping doordat de zwarte kleur verkregen wordt door grafiet toe te voegen.

Ik denk niet dat deze spray - die bedoeld is voor elektrische circuits - grafiet bevat, precies om dezelfde reden.

Wel is de diëlektrische constante hoger dan die van lucht, en als je een kritische afgestemde kring had (dus met een hoge Q), zou die na behandeling meetbaar lager staan afgestemd. Maar dat is hier niet aan de orde.

Een gaatje onderin breng je natuurlijk aan. Anders staat na enige tijd de behuizing vol water - jawel, dat is onvermijdelijk -, en zal de werking toch verminderen, ondanks de isolatielak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Iedereen bedankt voor de inbreng,ik ga een poging wagen.