@FET: Dank voor de aanvulling.
@KLaasZ: Eigenlijk moet je die fase diagrammen die ik teken twee keer tekenen, 1x met spanningen en 1x met stromen. Maar die lijken nogal op mekaar, ik ben lui, dus ik heb het maar 1x getekend.
Teken eerst in het Volt domein de drie 400V vectoren.
Dan moet je in het stroom-domein de afgenomen stroom vectoren gaan tekenen. Als er een fase-verschuiving is moet je die op dat moment toevoegen. Maar hier gaan we uit van een arbeidsfactor van 1 en dus een stroom die in fase loopt met de spanning.
Dan krijg je een identiek plaatje als het spanningsdiagram maar dan met 16A als schaalverdeling waar eerst 230V stond.
Nu wil je de stroom door de nul weten. Teken de vector N-L1, N-L2, en tel ze bij mekaar op. Dat is de stroom door L1+L2, de stroom in de nul is hier complementair aan, 180 graden gedraaid, maar dus in grootte gelijk aan die somvector.
Nu het 3x230V geval. Hier wil je de stroom door L1 weten. Je neemt weer de stroomvectoren parallel aan de spanning die je over je apparaat zet (cosphi=1, phi=0). Dat zijn nu de L1 naar L2 en L1 naar L3 vectoren. Die opgeteld en je krijgt een ruit: de totale stroom door L1,
Wat jij met je L3-naar-L1 vector aan het doen bent is 16A terugleveren op L3-L1. (forse zonne-panelen-installatie).