print ontwerp software

Ik gebruik momenteel EAGLE 9.6.2 free om mijn printjes te ontwerpen. De max afmetingen zijn een half eurokaart formaat. Nu ben ik bezig met een ontwerp welke op een euro kaart formaat komt. Ik heb eerder versie 4.13 gehad met een licentie voor euro formaat, maar die werkt niet meer. modernere PC. Ik wil er niet te veel voor uitgeven omdat ik niet veel ontwerp. Het is puur voor de hobby. iemand met een idee of weet een ander programma om te ontwerpen.

Thevel

Golden Member

KiCad of DesignSpark.
Is helemaal gratis.

harry64

Golden Member

EasyEDA,schema en pcb ontwerp plus makkelijke integratie met JLCPCB. Gewoon in je browser, geen gedoe met software installeren en of updaten. En gratis.

Arco

Special Member

Diptrace is ook gratis tot 500 pins / 2 layers (geen grootte beperking)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Eagle 9.6 kan gratis tot 80cm2 dubbelzijdig of 160cm2 enkelzijdig, dus enkelzijdig kan je precies een eurocard halen of anders de helft. Maar je mag wel ongelimiteerd in aantal pcb's van 80cm2 dubbelzijdig maken
Ik zou kijken of het haalbaar is om je project in kleinere delen te maken en om bv 2 stukken pcb ontwerpen die je dan met elkaar verbind.

Op 6 augustus 2021 20:31:11 schreef Arco:
Diptrace is ook gratis tot 500 pins / 2 layers (geen grootte beperking)

Maar 300 pins is dan ook niet zo veel, mijn vorige ontwerp met eagle zat binnen de 80cm maar wel ruim 400 pins, want ik denk dat je dan alles moeten tellen en een smd weerstand is ook gewoon 2 pinnen.

Ik heb even snel op diptrace gekeken en er ook naar gezocht maar wat die 300 pins inhoud staat er nu niet echt duidelijk waar je dat kan vinden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 6 augustus 2021 20:51:36 (43%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En anders Kicad. Onbeperkt en kost niets. Redelijk professioneel. Lijkt op eagle. Leercurve is vrij stijl maar met ervaring in eagle is dat weer minder.

https://www.kicad.org/

Ik heb met meerder paketten getekend, Ultiboard, Eagle, Altium.

Laatst weer eens geprobeerd met Kicad en dat ging eigenlijk bovenverwachting. Uiteraard bij een nieuw pakket zijn er de nodige frustraties, maar al met al ging dat best goed. Ben bezig met een BMS met bluetooth.

Volgende printjes (als ik tijd heb) zullen dan ook met Kicad gaan.

[Bericht gewijzigd door Gatze op zaterdag 7 augustus 2021 09:04:28 (11%)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Arco

Special Member

Ik heb even snel op diptrace gekeken en er ook naar gezocht maar wat die 300 pins inhoud staat er nu niet echt duidelijk waar je dat kan vinden.

Met 500 pins kom je een heel eind met de meeste printjes...: https://diptrace.com/buy/non-profit/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Zelf gebruik in al jaren Sprint Layout. (en meerdere forum leden)
https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/electronic-software/sp…

Zit is een eenvoudig PCB teken programma. Heb er al veel eenvoudige, maar ook ingewikkelde pcb mee getekend. Je hebt het snel geleerd.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ga gelijk voor KiCad. Designspark, EasyPCB lijken makkelijk maar uiteindelijk zijn ze beperkt in mogelijkheden door de aanbieder, die wil dat je je geld aan hem geeft.

mel

Golden Member

Ik gebruik al tijden Kicad, voornamelijk omdat ik met een Linux OS werk.
Eagle moet je tegenwoordig voor betalen, en zo geweldig vind ik het niet, maar dat is een kwestie van smaak,natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Eagle 9.6 kan gratis tot 80cm2 dubbelzijdig of 160cm2 enkelzijdig, dus enkelzijdig kan je precies een eurocard halen of anders de helft. Maar je mag wel ongelimiteerd in aantal pcb's van 80cm2 dubbelzijdig maken.

Ik heb dus deze versie, maar kan als max 80cm2.
zou ook niet weten hoe je kan instellen dat je enkelzijdig wilt gebruiken.
Ga ik KI cad maar eens proberen.

mel

Golden Member

Eagle 9.6 krijg in niet gedownload....geen idee waarom.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kan eagle ook gewoon huren voor een maand om "even" dat grotere project te doen.

Standaard (in oudere eagles) tekent ie een 100 (horizontaal) x 80 (verticaal) outline. Daar kan je van alles in doen. Maar wat gebeurt er als je de horizontalen 0,0 tot 100,0 dimension lijn oppakt en naar 0,160 tot 100, 160 sleept? Kan je dan niet ineens in het tweede stuk werken, ook al staan er nog wat onderdelen buiten de huidige outline van je bord? Stout!

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 7 augustus 2021 12:53:20 (69%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik gebruik een lokale installatie van EasyEDA, die gebruikt wel je browserengine voor rendering maar heeft maar een paar online-onderdelen nodig. Werkt goed nadat ik 20 jaar alleen op experimenteerprint heb gewerk. Daarvóór gebruikte ik iets onder DOS (misschien ook wel Eagle, ik kwam tot de ontdekking dat die oude schijf na jaren stilstand stuk is dus dat wordt even lastig nagaan). Mocht ik me ooit geheel van China willen of moeten loskoppelen dan zoek ik wel weer verder.

Voorlopig voldoet het prima en ook met JLCPCB ben ik tevreden. Eventueel kun je de Gerberfiles ook gewoon naar een andere fabrikant doorsturen, je zit nergens aan vast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 augustus 2021 12:49:59 schreef rew:
Je kan eagle ook gewoon huren voor een maand om "even" dat grotere project te doen.

Standaard (in oudere eagles) tekent ie een 100 (horizontaal) x 80 (verticaal) outline. Daar kan je van alles in doen. Maar wat gebeurt er als je de horizontalen 0,0 tot 100,0 dimension lijn oppakt en naar 0,160 tot 100, 160 sleept? Kan je dan niet ineens in het tweede stuk werken, ook al staan er nog wat onderdelen buiten de huidige outline van je bord? Stout!

Buiten de outline staat de eagle niet toe tenzij je de full versie gebruikt. In het verleden was het 80*100 of 100*160. Nu is de oppervlakte van belang zodat je ook bijvoorbeeld 20*400 kan maken in de gratis versie.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@buckfast-beekeeper: De oude eagle liet niet toe dat je buiten 0..100 en 0..80 pads van componenten zou zetten. De nieuwe staat allerlei vormen toe, als de oppervlakte van je PCB maar niet meer dan 8000 mm^2 is.

Volgens mij staat ie toe dat je de outline versleept, dan aan een ander stuk werkt, en eventueel weer terug. Met een beetje mazzel kan je dan op het eind ook nog de outline op 0..100, 0..160 zetten en dan je gerbers genereren.

Ik heb een tijdje eagle 9 gehuurd om een printje te maken. Maar ik kan nog steeds gerbers maken ook al is ie groter dan toegestaan voor mijn versie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij staat ie toe dat je de outline versleept, dan aan een ander stuk werkt, en eventueel weer terug. Met een beetje mazzel kan je dan op het eind ook nog de outline op 0..100, 0..160 zetten en dan je gerbers genereren.

Wel een hoop gedoe geknutsel en gegis zeg. Dan is denk ik kicad toch wel eenvoudiger. of anders sprint.

Hubie

Special Member

Op 7 augustus 2021 11:09:45 schreef mel:
Ik gebruik al tijden Kicad, voornamelijk omdat ik met een Linux OS werk.
Eagle moet je tegenwoordig voor betalen, en zo geweldig vind ik het niet, maar dat is een kwestie van smaak,natuurlijk.

Aha,dat moet ik onthouden,ik heb net een chromebook gekocht gekregen die kan ook op Linux OS draaien.

Ik vind easyeda ook een leuk pakket, zeker voor de hobby. Het grote voordeel is de bibliotheek die zij aanbieden dat scheelt enorm veel tijd bij het toevoegen van 'nieuwe' onderdelen in je bibliotheek. Tis wel allemaal online dat vind ik persoonlijk iets minder maar ach ja.

PE2BAS
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 augustus 2021 14:20:11 schreef rew:
@buckfast-beekeeper: De oude eagle liet niet toe dat je buiten 0..100 en 0..80 pads van componenten zou zetten. De nieuwe staat allerlei vormen toe, als de oppervlakte van je PCB maar niet meer dan 8000 mm^2 is.

Volgens mij staat ie toe dat je de outline versleept, dan aan een ander stuk werkt, en eventueel weer terug. Met een beetje mazzel kan je dan op het eind ook nog de outline op 0..100, 0..160 zetten en dan je gerbers genereren.

Ik heb een tijdje eagle 9 gehuurd om een printje te maken. Maar ik kan nog steeds gerbers maken ook al is ie groter dan toegestaan voor mijn versie.

Afgewerkte projecten kan je blijven bekijken en gerbers maken in een 'lagere' versie. Dat was ook in het verleden zo. Doe je een aanpassing aan de layout ga je normaal tegen de beperking van je huidige versie aanlopen. Momenteel hangt Eagle vast aan een Fusion abo tenzij je al heel lang eagle hebt en dan heb je nog steeds een gunstprijs.

Op 7 augustus 2021 15:13:46 schreef Ex-fietser:
[...]

Wel een hoop gedoe geknutsel en gegis zeg. Dan is denk ik kicad toch wel eenvoudiger. of anders sprint.

Het is net wat je gewoon bent. In no time heb ik iets in eagle getekend van librarie tot 16000mm² print. Mijn libraries overboord gooien is ook het werk van wat jaren in de vuilbak kieperen.

Op 7 augustus 2021 16:07:28 schreef hardbass:
Ik vind easyeda ook een leuk pakket, zeker voor de hobby. Het grote voordeel is de bibliotheek die zij aanbieden dat scheelt enorm veel tijd bij het toevoegen van 'nieuwe' onderdelen in je bibliotheek. Tis wel allemaal online dat vind ik persoonlijk iets minder maar ach ja.

Spijtig dat zo veel in aangeboden libraries van mindere kwaliteit is. Zelf tekenen is vaak even snel gedaan als zoeken naar het gepaste component. De basis footprints zijn in de meeste gevallen toch al aanwezig in een andere component.

Op 7 augustus 2021 15:37:02 schreef Hubie:
[...]

Aha,dat moet ik onthouden,ik heb net een chromebook gekocht die kan ook op Linux OS draaien.

Eagle heeft ook altijd gewerkt onder linux en zal dat volgens mij nog altijd doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

Op 7 augustus 2021 09:21:40 schreef Arco:
[...]
Met 500 pins kom je een heel eind met de meeste printjes...: https://diptrace.com/buy/non-profit/

Ik neem aan dat TS buiten de non-profit valt. Maar waarom vind ik nergens op de website wat ze precies bedoelen met 300pins, dat vind ik nogal een groot probleem. IK kan prima leven met beperkingen maar dan wel duidelijk uitgelegd, en niet eerst kopen en dan pas erachter komen dat het ineens niet kan.

Bij Eagle 9.6 zijn ze er wel gewoon duidelijk in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De 'normale' licenses staan toch ook duidelijk gespecificeerd? (300 pins is 300 pins, geen woord Chinees bij. Meer programma's werken met max pins)
https://diptrace.com/buy/online-store/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Eagle 9.6 kan gratis tot 80cm2 dubbelzijdig of 160cm2 enkelzijdig, dus enkelzijdig kan je precies een eurocard halen of anders de helft. Maar je mag wel ongelimiteerd in aantal pcb's van 80cm2 dubbelzijdig maken.

Ik heb dus deze versie, maar kan als max 80cm2.

Ja je mag ongelimiteerd aantal verschillende ontwerpen maken, zolang elk ontwerp maar aan die limit voldoet. Met 10 ontwerpen kan je dus in totaal 800cm2 maken. Enkel moet je dan wel die 10 verscillende pcb's zelf aan elkaar zien te krijgen, hetzij met connectoren of met soldeer verbindingen.

zou ook niet weten hoe je dat kan instellen dat je enkelzijdig wilt gebruiken.

Dat weet ik ook niet precies, ik heb 2 maanden geleden via YouTube de getting started with eagle 9.6 gevolg https://www.youtube.com/results?search_query=eagle+9.6+getting+started

300 pins is 300 pins, geen woord Chinees bij.

Maar dan nog wat bedoelen ze met pins, heeft een smd weerstand dan ook 2 pinnen volgens hun? En de via's? Als die beide niet meetellen dan kan je een m2 vol krijgen zolang je maar geen throughole gebruikt.

En als alles wel meetelt dan stel 300 pins niets voor dat heb je al in een pcb van 50cm2 al ruim voor elkaar. Mijn eerste print met Eagle op een oppervlak van 80cm2 en via's erbij al ruim boven de 500 pins en was nog niet eens helemaal vol.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
harry64

Golden Member

Op 7 augustus 2021 13:09:34 schreef maartenbakker:
Ik gebruik een lokale installatie van EasyEDA, die gebruikt wel je browserengine voor rendering maar heeft maar een paar online-onderdelen nodig. Werkt goed nadat ik 20 jaar alleen op experimenteerprint heb gewerk. Daarvóór gebruikte ik iets onder DOS (misschien ook wel Eagle, ik kwam tot de ontdekking dat die oude schijf na jaren stilstand stuk is dus dat wordt even lastig nagaan). Mocht ik me ooit geheel van China willen of moeten loskoppelen dan zoek ik wel weer verder.

Voorlopig voldoet het prima en ook met JLCPCB ben ik tevreden. Eventueel kun je de Gerberfiles ook gewoon naar een andere fabrikant doorsturen, je zit nergens aan vast.

Dat. En voor een paar euro meer kan je je smd weerstandjes en condensatoren ook nog goedkoop laten monteren/plaatsen. Wel weer ff wat 'gedoe' om die basic componenten al in je schema te kiezen. Ik moet ze nu uit de JLCPCB onderdelen selector vissen en dan met CTRL-C-V naar de EasyEDA libary frotten.

Zou wel handig zijn als in d standaard lib al aangegeven kan worden dat je alleen de JLCPCB standaard wilt gebruiken. idem met de onstock keuze.