EFB accu vervangen voor AGM

Beste allemaal,

Van mijn Renault Trafic uit 2016 met start/stop systeem moet de EFB-accu vervangen worden.
Over het algemeen kan ik dit soort dingen zelf maar wil een AGM-accu plaatsen ipv EFB.

Mijn vraag is kun je dit zonder meer doen. Sommigen zeggen van wel, sommigen van niet.

Nu staat het net vol met zin en onzin. Zo heb ik gelezen dat een AGM-accu een stukje capaciteit reserveert voor het opslaan van energie uit het remsysteem. Heb je dit recuperatieve systeem niet dan zou je accu dus niet met de volledige capaciteit geladen worden en dus staat de volledige potentiele capaciteit ook niet ter beschikking.

Mijn vragen zijn dus:
- Kun je een EFB-accu zonder meer vervangen door een AGM-accu?
- Geeft een AGM zijn volledige capaciteit als er geen gebruik gemaakt wordt van een recuperatief remsysteem?

Mijn dank zal groot zijn als iemand me van dit dilemma kan verlossen.

Sine

Moderator

Als je dat doet omdat je start-stop accu's sloopt dan is de meest economische optie de start-stop de nek om draaien. uit te schakelen.

Tenzij je rondjes kachelt in de stad of pakketbezorger bent is dat alleen op papier rendabel.
Verder zou ik niet weten hoe een AGM capaciteit moet reserveren? Vol is vol.
En dan nog, het is geen tractie accu, waar je die energie dan weer aan zou moeten besteden !?!

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 29 juli 2021 15:11:44 (13%)

De accu is gewoon aan vervanging toe. Einde levensduur bij normaal gebruik.

Ik ga er sowieso eentje met meer capacaiteit in zetten en wil sowieso de best presterende dus vandaar dat ik naar AGM zit kijken.

Bedankt Sine maar dat is geen antwoordt op mijn vraag ;).

2016 is nog te doen, er zijn ook zat auto's waar je geen andere accu in kunt zetten, de cdi moet zelfs weten dat de accu is vervangen. als de startstop eruit moet, is kwestie van n meting voor die functie bij de accu een stekker loshalen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Stekkers loshalen geeft altijd een fout melding en in het ergste geval wordt er onvoldoende bijgeladen.
EFB accu voor een AgM doet mijn buurman wel eens en zet er dan juist een lichtere in om de start/stop te omzeilen. Je meld dan een te lichte accu aan. Zelf geen ervaring mee helaas.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
RAAF12

Golden Member

In mijn auto's altijd de accu zelf vervangen door hetzelfde type wat de fabrikant voorschrijft. De huidige heeft een AGM start/stop accu én remenergie opslag. En is aangemeld in het systeem.

eentje met meer capacaiteit in zetten

Dan zal er ook een 'zwaardere' dynamo worden geplaatst?

nee dat niet. Ik wil van 70Ah naar 80Ah.

Op 29 juli 2021 22:24:28 schreef RAAF12:
In mijn auto's altijd de accu zelf vervangen door hetzelfde type wat de fabrikant voorschrijft. De huidige heeft een AGM start/stop accu én remenergie opslag. En is aangemeld in het systeem.

[...]

Dan zal er ook een 'zwaardere' dynamo worden geplaatst?

waarom? je kunt een 40Ah startaccu zo vervangen voor een 88Ah startaccu, dynamo levert immers de stroom met rijden. grotere accu houd het langer vol in de winter met sluipverbruikers ed. zeker nu auto's tegenwoordig nogal op het randje berekende accu's hebben. enige nadeel is dat een moderne auto niet meer zo goed met een grotere accu overweg kan, er wordt nog bijgeladen wat eruit is gegaan volgens de cdi.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou ja ik hoop van harte dat een AGM-accu dan ook geen storingen oplevert. Ik weet niet of de cdi dat merkt?

RAAF12

Golden Member

Ik vind het zinloos om af te wijken van wat de fabrikant voorschrijft. Maar als er door de geachte vragensteller geopperd wordt dat 'sowieso' de nieuwe accu zwaarder wordt dan zal die daar wel over nagedacht hebben, denk ik dan. Dus we wachten af.

Bij auto’s met start/stop moet je de accu aanmelden Anders blijft er een melding komen.
Bij een traffic van 2016 weet ik het niet zeker.
Wat bedoel je met cdi?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Sine

Moderator

CDI: Capacitor Discharge Ignition, zo noemt men de "ECU" bij brommertjes.

Bij moderne auto's noemen ze dit de pcm ofwel motorsturing.

Powertrain Control Module

Cdi is alleen voor de ontsteking niet voor brandstof management.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Daarom vroeg ik het ook. Dat hoort niet in een traffic. TS zal wel de common rail injectie bedoelen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb gewoon testman nagepraat. Ik dacht dat hij met cdi de boordcomputer bedoelde:

Op 29 juli 2021 17:43:01 schreef testman:
2016 is nog te doen, er zijn ook zat auto's waar je geen andere accu in kunt zetten, de cdi moet zelfs weten dat de accu is vervangen. als de startstop eruit moet, is kwestie van n meting voor die functie bij de accu een stekker loshalen.

Anyway ik heb contact gehad met Renault. En volgens hen zou het geen problemen moeten opleveren.

Daarnaast ook maar lid geworden van het Renault Forum en dezelfde vraag gesteld in de sectie voor Traffic rijders. Wat blijkt? Vanaf 2017 zit er ook standaard een AGM accu in.

Ik bestel dus maar alvast die accu. Wordt vervolgt...

Bedankt voor de input en het meedenken.

Op 30 juli 2021 07:45:10 schreef Paul Welther:
Bij auto’s met start/stop moet je de accu aanmelden Anders blijft er een melding komen.
Bij een traffic van 2016 weet ik het niet zeker.
Wat bedoel je met cdi?

Voor mijn Twingo III 2016 met start/stop was er geen aanmelding nodig. Dus ik weet niet of het zo zwart/wit is.

-

Zo zwart/wit is het niet altijd. En Renault was ook wat laat met deze fratsen van inleren enzo.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Nieuwe AGM accu van 80ah vervangen. Geen enkel probleem. Werkt perfect.

Bedankt voor de input!