Koelkast met geïntegreerde kettingzaag

Onze grote Liebherr koelkast maakt sinds kort herrie. Het klinkt net alsof er bij de buren iemand met een kettingzaag bezig is.

Het geluid komt duidelijk van de achterkant, de motoren neem ik aan.

We lossen dit nu op door de koelkast uit en weer aan te zetten. Dan is het een tijdje, uren, weg. Maar het komt weer terug. Het is absoluut niet het normale koelkastgeluid. Het is een constant zaaggeluid.

Hij koelt en vriest nog wel goed. De koelkast is van augustus 2015. Type Liebherr CNP ISF 4003.

De vraag:
Komt dit bekend voor bij iemand? Wat kan de oorzaak zijn? Lagers? Lek?

En is dat te repareren? Zo oud is hij niet.

Arco

Special Member

Olietekort in de compressor?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

altijd makkelijk,een ingebouwde Eskimo om het bevroren voedsel uit te zagen.. ;) ,maar ik denk dat er een rubber van de compressor weg is, staat te rammelen dan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 augustus 2021 12:23:54 schreef Sine:
Een lager van een ventilator?

Of een strookje papier/plastic/iets dat in een ventilator terecht gekomen is?

Het lijkt mij wel praktisch, een ingebouwde kettingzaag in mijn koelkast. Voor de… uh… ja, ehm… eh… nou, ik kan eigenlijk er even niet opkomen waar het handig voor is. Maar als het verkocht wordt is het vast ergens handig voor en als het duur is wil ik een duurdere dan de buren, ik zoek later wel uit waar het nut voor heeft. [/sarcasm]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Even een houten of kunststof staafje tussen verdachte onderdelen en oor houden, dan weet je het zo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zitten 2 ventilators in. 1 in de diepvries en 1 in de frigo. Een heel simpele test is de deur openen van de frigo en van de diepvries. Als het geluid verdwijnt dan weet je wat het is. In sommige gevallen stopt de ventilator niet bij het deuropenen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD een van de 2 ventilatoren is defect of loopt tegen ijs aan.. Ontdooi kast eens volledig voor 36 uur, er zit waarschijnlijk ijsophoping in vriesgedeelte bij de ventilator.. Is een klein nadeeltje van No Frost als deur per ongeluk op een kier heeft gestaan..

Is probleem dan ov er, dan was het te veel ijsvorming..Anders de Fan

Eric, er zat inderdaad wat ijs op de rooster voor de ventilator van het vriesgedeelte. We hebben het voorzichtig, op een lage stand, met een föhn laten smelten. En het geluid is weg.

Blijkbaar werkt de ontdooifunctie daar niet.

Nog een paar uurtjes afwachten of het echt helemaal weg is, maar het lijkt er wel sterk op.

Geweldige groep technici hier!

Mmmm? Net zoals smd oppert. Beter 36-48u deur open stekker uit moest het toch terug komen. Als het een valse lucht probleem was (deur niet goed toe of verkeerd de waren bewaart (zonder afscherming)) dan is het daarme verholpen. Is het een ontdooi of deurdichtingprobleem dan komt het alsnog na een paar weken terug.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Helaas, helaas. De kettingzaag is alweer geactiveerd. Het moet toch wat anders zijn.

Er zat weinig ijs in de vriezer, de rubbers zijn goed en hij is helemaal niet zo oud.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 7 augustus 2021 20:13:30 (35%)

eSe

Honourable Member

't zijn toch geen flessen of bokalen die tegen elkaar staan te trillen? Ik heb hier ook eens een dag naar een oorzaak van vervelend geluid zitten zoeken, uiteindelijk bleek het een paar bokalen, achter wat ander spul, die tegen elkaar aan het rammelen waren.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Het is een no frost dus ijs ga je in de vriezer niet vinden. Die bevind zich in de verdamper achterin de vriezer achter de plastiek plaat achter de schuiven.

Het kan ook de lager of asbus zijn die lawaai maakt. De achterplaat verwijderen om te zien of het daar vol ijs zit mss? Wel oppassen dat je niets stuk trekt als het dichtgevrozen zit. Het veiligste is 36-48u ontdooien en afwachten hoelang het duurt eer het terug komt.

Waar komt het lawaai nu exact vandaan? Diepvriesventilator? Frigo ventilator? En stopt het als je een deur open doet?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Zoals gezegd: even luisteren met een staafje en je weet het meteen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou hem ook even laten staan voor 2 dagen om dat al uit te sluiten, kwaad kan het zeker niet.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als ik de deur van het vriesvak open doe stopt het. Het is duidelijk de ventilator in het vriesvak.

Het probleem is dat uitschakelen. Als ik nou eens wist hoe hij ziet dat ik de deur open doe, en ik overbrug dat, zou ik zeker kunnen zien of voelen/horen wat die ventilator doet.

Het lijkt alsof hij in een of andere resonantie komt door versleten lagers of zo. Maar al na 6 jaren?

Ja, kan best (6j en stuk). Als het een brushless is. Deze high tech worden vervangen door een.....old school asynchrone, hahaha. Vooruitgang my a...

Met een magneet eens rond gaan meestal ergens bovenkant deur aan het chassis, niet deur zelf.

Het kan ook ijs zijn. Boel uiteen is een mogelijkheid. Als de temperatuur verandert, bv testen vd ventilator onder andere omstandigheid, kan het bast dat indien het resonantie is in de lagering dat het lawaai zich op die manier niet voor doet.

Je type omschrijving is niet correct. Een foto vh typeplaatje, you know the drill

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 augustus 2021 21:43:24 schreef Hoeben:
[...]
Het probleem is dat uitschakelen. Als ik nou eens wist hoe hij ziet dat ik de deur open doe, en ik overbrug dat, zou ik zeker kunnen zien of voelen/horen wat die ventilator doet.
[...]

Misschien een Hall sensor in de lijst? Probeer met een magneet ...

Zou eerst ontdooien, ventilatoren begeven het meestal op latere leeftijd, maar niet met geluid maar meestal dood..

Bij dit soort klachten altijd eerst de kast 48 uur laten ontdooien.

Wat handdoeken en dweilen onderin de kast om het water op te vangen.
Ik heb ooit een waarschuwing gelezen van iemand hier, die vertelde dat dooiwater wat uit de koeler/vriezer loopt bij ontdooien onder de machine geraakt, en daar voor roest zorgt.

Mijn liebherr vriezer (een duurdere versie A+++) heeft een rubberen snuitje wat ik uit kan klappen om het doorwater weg van de kast te geleiden.
Het water kan dan niet onder de kast lopen waar veel ijzer zit.
Nadeel is , is dat dit snuitje zo laag zit, dat je er net een braadpan onder kunt zetten. Daar kan maar 0.5 liter water in...

Er ist wieder da...

Ik heb nog eens na zitten denken.

Ik DENK dat dit soort "ondooi-vrije-vrieskisten" werken door het koelelement in een aparte ruimte te hebben en dan met een ventilator de gekoelde lucht door het vriesvak verspreiden. De Bosch van m'n moeder heeft een soort buidelzak achterin het vriesvak waar dan het koelelement in zit. Van die buidelzak zie je dus achterin het vriesvak alleen een sleuf zoals een brievenbus.

Wat diverse mensen zeggen is dat er toch was condens/aanvries op het koelelement kan zitten. Zou kunnen. (maar hij is speciaal gemaakt om dat te voorkomen). Waar ik bang voor ben is dat er iets van je spulletjes door de sleuf de "buidelzak" in gevallen is en nu daar achterin op/in de ventilator ligt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

de deur een keer niet goed sluiten geeft ook een boel rijp op dee verdamper, als de fan dan gaat draaien heb je ook een ketting zaag lawaai.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hier is de ventilator: https://www.hoeben.com/files/20210809_222514s1.jpg

Er was erg weinig ijsvorming en wat er was hebben we weggehaald.

Hij maakt dat geluid nu slechts een paar keren per dag maar wel hard.

https://www.hoeben.com/files/IMG_20210809_2235231.jpg

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 9 augustus 2021 22:57:08 (19%)

Laat me raden. Deze zat er in?(witte, bdlc)

Rammel eens met de as. Speling op zeker? Notoire tjirpbeesten. De nieuwe zijn (zoals reeds vermeld) terug de gewone asynchrone (zwarte)

Ook de ventilatorschoep mee vervangen. Asspeling verschilt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?